Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-09 18:11
Hoi Tweakers,

Ik ben in het bezit van een Toshiba U940-100 en daar zit een zogenoemde 32GB SSD + 500GB in.
De laptop start lekker vlot op en is een prima ding.
Maar toch wil ik misschien kijken of een WD Black2 veel meer voordelen heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En gaat het wel passen, want de WD Black2 is 9,5mm dik.

Alvast bedankt voor het advies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
schop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Los SSD en HDD is beter.

Of je laptop 9,5mm schijven kan herbergen kun je bij de fabrikant navragen; dat gaan wij niet voor jou opzoeken dat is iets wat je prima zelf kunt. Dat noem ik opzoekvraagjes.

Verder, je vraagt naar ervaringen. Heb je zelf al gekeken naar ervaringen van hybride hardeschijven? De korte conclusie is dat het beter is een losse SSD en HDD te gebruiken, maar als je geen plaats hebt en een 1TB SSD is te duur dan zou dit een oplossing kunnen zijn. Je zit qua prestaties dan tussen een SSD en HDD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen het grote verschil is dat de linkje die hij heeft aangedragen geen hybride HDD is zoals de seagate momentus XT. Maar aparte SSD en HDD in een behuizing die ook apart aanspreekbaar zijn(nieuws: WD combineert hdd en ssd in behuizing bij Black2).

Maar aangezien de 32GB SSD waarschijnlijk in een mSATA slot zit kan je die gewoon vervangen met een groter exemplaar en daar je OS op installeren ipv als caching zoals hij nu waarschijnlijk staat geconfigureerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Ja klopt in Deze Computer zie ik maar een schijf staan.
Dus de 32GB SSD wordt als cache gebruikt.
Als ik de mSata eruit trek en een 240 GB erin steek, start de PC dan nog wel op?
Of moet ik dan Windows vanaf een USB stick installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dn072 schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 16:26:
Ja klopt in Deze Computer zie ik maar een schijf staan.
Dus de 32GB SSD wordt als cache gebruikt.
Als ik de mSata eruit trek en een 240 GB erin steek, start de PC dan nog wel op?
Of moet ik dan Windows vanaf een USB stick installeren?
De PC zal dan nog prima opstarten!
Al is het aan te raden om windows dan op de 240GB mSATA SSD te installeren zodat je van de extra onvervalste SSD prestaties kan genieten :p

Om de mSATA SSD uit caching mode te halen moet je wel eerst SSD acceleration uitzetten door in de UEFI deze optie op AHCI te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://media.community.dell.com/en/communityserver.components.imagefileviewer/communityserver/discussions/components/files/3534/6012.isrt_bios.jpg-550x0.jpg?m=635071923620223574Image kan afwijken met jou UEFI, optie kan misschien anders genoemd zijn of op een andere positie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Je bent geweldig!
Als ik het vanmiddag al uitprobeer met de 32GB ssd kan ik daarna zo weer terug schakelen naar 32 GB cache?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan :p
Pagina: 1