• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 15:46

iLikeNoobies

With Big Boobies

Topicstarter
Morgûh,

Ik heb vandaag een nieuw setje ram geheugen gehaald. (pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU)

Nu heb ik momenteel al 6GB (3x2) ram in mijn mobo zitten en dat draait op 1333Mhz. Het nieuwe geheugen (8GB) heeft een snelheid van 1600Mhz. Aangezien ik maar 4 geheugenslots op mijn mobo heb, zou ik dus met het nieuwe geheugen en het oude in totaal 12GB kunnen hebben. Ik weet al dat de snelheid dan wordt aangehouden van het langzaamste geheugen.

Nu vraag ik mij dus af of het de moeite waard is om het oude geheugen te laten zitten en met 12GB op 1333Mhz te draaien. Of dat ik beter 8GB op 1600Mhz kan gebruiken?

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
dat is compleet afhankelijk van het gebruik van je pc... Ik zou zeggen hou je geheugengebruik in de gaten zodat je sowieso weet of je met 8GB uit de voeten kan...
Als je je pc voor games gebruikt dan kun je beter voor snelle 8GB gaan, maar als je het gebruikt voor video-editing, Virtual Machines en andere geheugen-slurpende activiteiten dan kun je zeker beter voor 12GB gaan, ook als is het minder snel geheugen....

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:04

TommieW

Numa numa.

Een behoorlijk deel van de intel Core i* CPU's laten RAM sowieso al op 1333MHz draaien. Ik betwijfel ook of dat je het verschil tussen 1333MHz en 1600MHz gaat merken.
Ik denk dat je het beste je nieuwe RAM er bij kan prikken, en het oude RAM kan laten zitten. (Er vanuitgaande dat het allemaal compatible is, natuurlijk.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toen ik mijn PC ging kopen vroeg ik ook over 't geheugen, 2x 8GB of anders. Er werd 4x 4GB aangeraden om op 16 GB te komen, want dat zou sneller zijn. Ik heb er nog niets van gemerkt, voornamelijk omdat 't toch niet sneller dan 1600 MHz kan, dan de beloofde 1833 MHz die 't advies gaf.

In die zin zie ik niet in wat je zou merken tussen 1600 MHz en 1333 MHz. Bepaalde bewerkingen zouden misschien een paar milliseconden sneller of langzamer kunnen zijn, maar echt niet dat je er op moet wachten en daarom zal merken. En anders nies je een keer, ben je ook klaar met wachten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• iLikeNoobies
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-01 15:46

iLikeNoobies

With Big Boobies

Topicstarter
Ik speel voornamelijk games en af en toe wat webdesign/photoshop. Als het verschil tussen 1333 en 1600 niet zo heel goed merkbaar is lijkt het me dat ik beter voor de 12GB kan gaan? Dus 2 x 4GB en 2 x 2GB.

Steam: HighTim3s || Twitch: iLikeNoobies