Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 580840

Topicstarter
In mijn contract bij mijn stage staat aangegeven dat ik vakantiedagen opbouw. Nu heb ik een halfjaar stage gelopen en dat zou goed zijn voor tien vakantiedagen. Nu is mijn stage ten einde en zat ik met de vraag hoe ik deze opgebouwde vakantiedagen uitgekeerd zou krijgen. Ik had even mijn stagebedrijf opgebeld en voorgelegd met welke vraag ik zat. Toen kreeg ik als antwoord dat ik die op had moeten nemen in mijn stageperiode dat het daarom in het contract staat en zij niet bijhielden of ik dat op nam of wanneer ik precies werkte. Ik had hier meteen als antwoord op dat ik zelf wel netjes alle gewerkte uren bijgehouden heb en zelfs mijn werkzaamheden van de dag elke dag had bijgehouden. In principe had ik dus alle urenverantwoording van mijn kant en die is ondertekend door mijn leidinggevende binnen het bedrijf.

Nu weet ik van mijn vorige werkgevers dat ik gewoon mijn vakantiedagen kon opnemen en die ook uitbetaald kreeg. Het staat tenslotte niets voor niets in het contract toch? Nu ben ik zelf niet heel zeker of ik er ook daadwerkelijk recht op heb. Nadat ik had gebeld zou zij het ''uitzoeken'' maar ze probeert het een beetje weg te praten en doet er heel vaag over. Hopelijk weten jullie hier wat meer over dan ik.

Uiteindelijke vraag is dus of ik recht heb om die vakantiedagen uitbetaald te krijgen. Hardstikke bedankt alvast zelf weet ik nu niet of ik kan bellen en hier weer over beginnen namelijk. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je krijgt een vergoeding, maar je stagecontract is geen arbeidscontract. Daarom heb je ook geen recht uitbetaling van niet gebruikte vakantiedagen. Sterker nog, vaak worden die niet eens gedefineerd, maar krijg je die gewoon in overleg.

Dus je hebt vette pech volgens mij. IANAL, maar het zou het mij verbazen als er wel sprake van was.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:04
Kreeg je loon of een stagevergoeding? Dat kan waarschijnlijk het verschil maken gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 17:50

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Bij mij in mijn stagecontract stond geen uur- of maandloon, maar een vergoeding per maand. Wat betekende dat de vakantiedagen geen waarde hadden, maar dat ik ze moest opnemen tijdens die periode.

Ik denk dus dat dit per contract verschilt, en dat ze best wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
uitbetaling vakantiedagen is iets dat volgens de CAO geregeld is.
een stageovereenkomst valt volgens mij niet per definitie onder de CAO van die branche.

Dus als je stageovereenkomst niks zegt over uitbetaling van vakantiedagen, of over conformiteit met de CAO, heb je volgens mij gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

In je stageperiode heb je ruimte gehad om 10 dagen vakantie te nemen. Je moet wel aan een x-aantal uren komen voor je stage, dus als je vrij had genomen had je nu door moeten werken.
Je hebt nu vakantie toch? Als je vorige week vrij had genomen had je nu stage moeten lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 21-02-2014 10:06 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het lijkt mij inderdaad nogal laat om daar nu over te beginnen. Die dagen bij een stage zijn gewoon bedoeld zodat je ook eens een keer vrij kunt nemen. Je stage vergoeding is natuurlijk niet vergelijkbaar met echt salaris. Immers is het doel van een stage ook niet primair om iets bij te dragen aan het bedrijf, maar vooral voor jou om iets te leren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de reacties, nu is het duidelijk. Ik kreeg wel een uurloon bij het bedrijf alleen dat komt uiteindelijk neer op een ''vergoeding''. Maar in dit geval heb ik er dus geen recht op alleen ik dacht dat ik me er op zijn minst even in kon verdiepen tenslotte ''nee heb je, ja kun je krijgen''.

Vakantiedagen heb ik daar niet opgenomen dat zou alleen maar stagevertraging opleveren. Ziektedagen moest ik inhalen, omdat school een vereiste van 100 dagen stelde waaraan ik moest voldoen. Nu ga ik daar nog wel even over bellen aangezien ze die ook niet willen uitbetalen, volgens het bedrijf is mijn contract al ten einde en krijg ik die werkdagen niet uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Anoniem: 580840 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:33:
Bedankt iedereen voor de reacties, nu is het duidelijk. Ik kreeg wel een uurloon bij het bedrijf alleen dat komt uiteindelijk neer op een ''vergoeding''. Maar in dit geval heb ik er dus geen recht op alleen ik dacht dat ik me er op zijn minst even in kon verdiepen tenslotte ''nee heb je, ja kun je krijgen''.
Uiteraard! Vragen staat vrij
Vakantiedagen heb ik daar niet opgenomen dat zou alleen maar stagevertraging opleveren.
Precies.
Ziektedagen moest ik inhalen, omdat school een vereiste van 100 dagen stelde waaraan ik moest voldoen. Nu ga ik daar nog wel even over bellen aangezien ze die ook niet willen uitbetalen, volgens het bedrijf is mijn contract al ten einde en krijg ik die werkdagen niet uitbetaald.
Ik zou nu niet nog een keer bellen :D met vragen om extra geld.
Hoeveel dagen heb je stage gelopen uiteindelijk? 100? Dan klopt het toch?

Overigens is een stagebedrijf helemaal niet verplicht om je wat te geven, of denk je serieus dat je recht hebt op een stagevergoeding als je ziek bent geweest? Dat zou wat zijn.. dan meld ik me twee weken ziek voor stage en krijg ik gewoon betaald! Die twee weken vang ik dan wel op met mijn opgebouwde vakantie uren :D

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-05 00:00

Salmon

.NET developer

St@m schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:47:
[...]

Uiteraard! Vragen staat vrij

[...]

Precies.

[...]

Ik zou nu niet nog een keer bellen :D met vragen om extra geld.
Hoeveel dagen heb je stage gelopen uiteindelijk? 100? Dan klopt het toch?

Overigens is een stagebedrijf helemaal niet verplicht om je wat te geven, of denk je serieus dat je recht hebt op een stagevergoeding als je ziek bent geweest? Dat zou wat zijn.. dan meld ik me twee weken ziek voor stage en krijg ik gewoon betaald! Die twee weken vang ik dan wel op met mijn opgebouwde vakantie uren :D
Teveel sarcasme in jouw post hierboven.

Maar je bent sowieso te laat hiermee topic starter, je zou vantevoren hebben moeten vragen of je vakantiedagen uitbetaald kán krijgen. Verder zou het niet veel uit moeten maken of je nou ziek of niet ziek ben als je een 'vergoeding per maand' zou krijgen. IANAL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 580840 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:33:

Vakantiedagen heb ik daar niet opgenomen dat zou alleen maar stagevertraging opleveren. Ziektedagen moest ik inhalen, omdat school een vereiste van 100 dagen stelde waaraan ik moest voldoen. Nu ga ik daar nog wel even over bellen aangezien ze die ook niet willen uitbetalen, volgens het bedrijf is mijn contract al ten einde en krijg ik die werkdagen niet uitbetaald.
Als je er nog een positieve referentie uit wilt halen zou ik dat niet doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubey
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Rubey

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Wees blij dat je in eerste instantie al een vergoeding heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga nog even wachten op reactie wat betreft die extra week die ik heb gewerkt. Ik heb hierover een mail gestuurd en zou hier nog antwoord op krijgen.

Dat ik te laat ben met de vakantiedagen en dat dit ik hier eerder duidelijkheid over had moeten vragen is nu een wijze les geweest. Gelukkig ging het niet om hoge bedragen aangezien stagiair's echt een lage vergoeding krijgen. Vanuit het bedrijf is het ook een hele goedkope opvulling als arbeidskracht vind ik. In het bedrijf heb ik precies hetzelfde gedaan als mijn collega's en zo veel langer deed ik er niet over, maar dat verder terzijde :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hooglander1 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:54:
[...]

Als je er nog een positieve referentie uit wilt halen zou ik dat niet doen ;)
Ja ik laat het verder voor wat het is dat lijkt me wel het slimste :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

SoundWind schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:56:
Inderdaad, wees blij dat je uberhaupt betaalt krijgt voor werk! Zou mooie boel worden als iedereen maar salaris zou eisen.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SoundWind schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:56:
Wat is dit nu weer voor een onzin reactie? Ik vind het meer dan redelijk dat mensen een vergoeding krijgen voor hun geleverde werk. Kijk al had ik continue assistentie nodig gehad bij alle werkzaamheden die ik deed dan had ik geen vergoeding verwacht. In mijn geval heb ik de hele tijd zelfstandig gewerkt en kwam ik af en toe met een lijstje met korte vragen en dit was dan vaak vanwege andere software. Je moet er ook rekening mee houden dat een stage fulltime is mensen zeggen hun baan hiervoor op. Waar moet ik van leven als ik geen vergoeding krijg? Van mijn studiefinanciering? School blijft ondanks dat gewoon elke maand geld innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 18:51
Die houding hebben studenten erg vaak (had ik eerst ook), maar er zijn zat sectoren die stagiaires niet betalen. Stage is iets wat vanuit school wordt verplicht en ook al ervaren studenten dat vaak anders, je kost het bedrijf geld. Daarom hebben bedrijven ook graag dat studenten na een stage blijven werken (mits goed gefunctioneerd) omdat ze dan niet zomaar tijd en geld hebben geinvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Dat is helemaal geen onzin reactie. Stage is GEEN werk. Dat veel werkgevers zich daar niet aan houden, maakt dat niet anders. Dan moet je een andere bedrijf zoeken, of het slikken of het rapporteren. Je primaire doel moet leren zijn, vandaar dat je school ook gewoon doorloopt en geld incasseert. Deze dient ook te begeleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:14:
Dat is helemaal geen onzin reactie. Stage is GEEN werk. Dat veel werkgevers zich daar niet aan houden, maakt dat niet anders. Dan moet je een andere bedrijf zoeken, of het slikken of het rapporteren. Je primaire doel moet leren zijn, vandaar dat je school ook gewoon doorloopt en geld incasseert. Deze dient ook te begeleiden.
Dat gaat alleen moeilijk als dit later pas aan de orde komt. Ik ben alleen blij dat dit pas mijn eerste stage was en ga het ook heel anders aanpakken voor de volgende stage. Geloof mij in de sector waar ik stage loop is een stagiair een goedkope opvulling als arbeidskracht. School hoort te begeleiden alleen tegenwoordig kun je hier ook niet meer van op aan. Als student bevind je jezelf gewoon in een slechte positie. Ik houd me nu ook alleen bezig met het behalen van mijn punten zodat ik mijn papiertje kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:02

-tom-562

Oliesjeik

Je loopt primair stage om dingen te leren, niet om geld te verdienen...
Een stagiair krijgt ook nooit de volle verantwoordelijkheid voor zijn werk, uiteindelijk is de stagebegeleider eigenlijk altijd verantwoordelijk. Als stagiair mag je dus fouten maken.
En ik ben benieuwd hoe je het de volgende keer gaat aanpakken. Een harde looneis stellen? Succes :') :P Er zijn zat bedrijven waar je geen stagevergoeding krijgt, ja, ook in de IT/Techniek sector.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 14:21
Mythio schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:12:
Die houding hebben studenten erg vaak (had ik eerst ook), maar er zijn zat sectoren die stagiaires niet betalen.
Maakt het m.i. niet minder belachelijk. Te veel bedrijven misbruiken stagairs gewoon vooral als retegoedkope krachten.

In de ICT is het gangbaar dat je een vergoeding krijgt, maar die zijn in Nederland belachelijk laag. In mijn 3e jaars stage heb ik een half jaar in wenen gezeten en daar kreeg ik omgerekend een vergoeding van 1000 euro per maand, en als afsluiting nog een bonus van 5000 euro. Voor een stage. We waren daar gewoon fulltime als developers aan de slag.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat de TS hier veel te laat mee komt. Zulke dingen regel je vooraf, niet achteraf.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-tom-562 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:34:
Een harde looneis stellen? Succes :') :P Er zijn zat bedrijven waar je geen stagevergoeding krijgt, ja, ook in de IT/Techniek sector.
Dit lijkt forum.fok wel. Jullie doen net alsof ik hele hoge eisen stel en vullen zelf al dingen in die ik niet eens zeg. Bij mijn volgende stage ga in geen harde looneis stellen zeker niet. Wat ik wel van te voren vraag is wat het bedrijf mij kan bieden in mijn leerweg. Bij het vorige stagebedrijf ben ik hier de fout in gegaan en ging ik ervan uit dat mijn school goede adressen bood. Ik weet dat dit dom was geweest en voor die honderdste keer dit is een leermoment. Wat ik wel van te voren vraag is wat de hoogte is van mijn stagevergoeding sommige medestudenten vingen het dubbele en deden niet ander werk. Bij sommige bedrijven krijg je ook heel gemakkelijk een bedrijfsauto etc. Dat dit misschien niet zo is in de sector waar jij stage hebt gelopen kan ik weinig aan doen alleen behandel me niet als een debiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hydra schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:39:
[...]
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de TS hier veel te laat mee komt. Zulke dingen regel je vooraf, niet achteraf.
Klopt ik ben blij dat ik hier dan ook nu achter kom. Ik heb verder totaal geen ondersteuning gehad hierbij en moest het allemaal zelf uitvinden dus daarom is het ook nieuw voor mij. Volgende keer zorg ik ervoor dat dit van te voren duidelijk is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 580840 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:44:
[...]

Klopt ik ben blij dat ik hier dan ook nu achter kom. Ik heb verder totaal geen ondersteuning gehad hierbij en moest het allemaal zelf uitvinden dus daarom is het ook nieuw voor mij. Volgende keer zorg ik ervoor dat dit van te voren duidelijk is :).
Dit soort dingen zijn vaak ook nog wel de beste leermomenten van je stages. :) Los van wat je inhoudelijk leert. De omgang met grote bedrijven en het regelen is vaak minstens zo leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Maar heb je nu een week langer gewerkt?
Ik ga nog even wachten op reactie wat betreft die extra week die ik heb gewerkt. Ik heb hierover een mail gestuurd en zou hier nog antwoord op krijgen.
Als je vooraf hebt afgesproken dat je per uur betaald zou worden, dan heb je imo gewoon recht op een uitbetaling van deze week. Als deze week een inhaal is voor de week die je ziek was (wat ik eerder opmaakte uit je tekst).
Ziektedagen moest ik inhalen, omdat school een vereiste van 100 dagen stelde waaraan ik moest voldoen.
Dan zou ik ze bellen en je excuses aanbieden voor de verstuurde e-mail.

Dus hoeveel uur was afgesproken dat je zou werken? En hoeveel heb je er gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Anoniem: 580840 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:40:
[...]
...Wat ik wel van te voren vraag is wat de hoogte is van mijn stagevergoeding sommige medestudenten vingen het dubbele en deden niet ander werk. Bij sommige bedrijven krijg je ook heel gemakkelijk een bedrijfsauto etc. ...
Kan aan mij liggen, maar toen ik stageplaatsen zocht, keek ik alleen naar welk bedrijf het beste bij mijn interesse of gewenste richting past, en of het een bedrijf was waar ik mezelf na mijn studie wel zag werken.
Of ik er überhaupt een vergoeding kreeg heb ik geen moment meegenomen in mijn keuze. Het is alleen wel leuk meegenomen als het wel zo is.
Ik heb zelf liever een goede referentie en/of baanmogelijkheid.

Uiteindelijk werk ik nu bij een bedrijf waar ik mijn MTS eindstage gedaan heb. Na mijn HTS hier gesolliciteerd, en hoewel ze eigenlijk niemand zochten, (mede) aan de hand van de indruk die ik had achtergelaten toch een baan gekregen.

het minste wat ik uiteindelijk kreeg was € 140 (300 gulden) per maand bij Philips in 1999 (MTS) , en het meeste 400 euro per maand bij een kleiner bedrijf (25 werknemers) waar ik mijn HTS eindstage gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hooglander1 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:45:
[...]

Dit soort dingen zijn vaak ook nog wel de beste leermomenten van je stages. :)
Wat verder alleen van toepassing is op stages zelf, een werkgever hoeft niet te proberen je gratis te laten werken. Uiteraard is het grotere geheel (je laten informeren over je rechten en de procedures) wel een goed leermoment.

Op mijn opleiding kreeg je zo'n 10% meer tijd dan de duur van de stage. Mensen die dachten dat ze slim waren, maakten hier twee weken vakantie van aan het eind van hun stage, die vervolgens werd geweigerd door de opleiding ("de einddatum staat vast, die extra dagen zijn voor het opvangen van ziekte e.d.") waardoor ze twee weken langer moesten stagelopen. De slimmere mensen hebben die tijd halverwege hun stage vrij genomen.
M a r c o schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:14:
Of ik er überhaupt een vergoeding kreeg heb ik geen moment meegenomen in mijn keuze.
Niet iedereen heeft die luxe. Het kán een verstandige beslissing zijn om te gaan lenen bij DUO wanneer je geen stagevergoeding krijgt (als alternatief voor een wat mindere stage die wèl betaalt), maar dat hangt helemaal af van de stageplaats en bijbehorend carrièreperspectief.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Hooglander1 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:45:
[...]

Dit soort dingen zijn vaak ook nog wel de beste leermomenten van je stages. :) Los van wat je inhoudelijk leert. De omgang met grote bedrijven en het regelen is vaak minstens zo leerzaam.
Dat is imo ook de enige meerwaarde van stage, zorgen dat je verbittert en zonder illusies aan het arbeidsproces begint zonder naiviteit. Verder stelt het niets voor en ben je gewoon goedkope loonslaaf in ruil van studiepunten. De opleiding vindt het ws prima, die kunnen lekker 6 maanden studiegeld cashen zonder een prestatie te hoeven leveren.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-06 18:51
Hydra schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:39:
[...]

Maakt het m.i. niet minder belachelijk. Te veel bedrijven misbruiken stagairs gewoon vooral als retegoedkope krachten.

In de ICT is het gangbaar dat je een vergoeding krijgt, maar die zijn in Nederland belachelijk laag. In mijn 3e jaars stage heb ik een half jaar in wenen gezeten en daar kreeg ik omgerekend een vergoeding van 1000 euro per maand, en als afsluiting nog een bonus van 5000 euro. Voor een stage. We waren daar gewoon fulltime als developers aan de slag.
Dat ligt eraan, het is lastig om van te voren in te schatten hoe nuttig een stagiair gaat zijn. Sommige werken prima zelfstandig en kunnen goed meedraaien, andere hebben veel begeleiding nodig en weer andere moeten een stage project uitvoeren waar wel of niet veel tijd in gaat zitten.

Iemand in loondienst is volledig in dienst van het bedrijf en moet volledig meedraaien, zo niet dan zetten ze je buiten. Bij een stage kun je iemand niet buiten gooien omdat ze niet hetzelfde doen als de andere medewerkers, simpelweg omdat het geen medewerker is.

Vind ik dat bedrijven geen stagevergoeding hoeven te geven? Nee. Snap ik dat ze het niet of beperkt doen? Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 15:49

Tao

DPC DE_KOMETEN

Offtopic: "In mijn tijd" kreeg je geen financiële vergoeding wanneer je ergens stage liep :)

Ontopic: we kunnen hier van alles roepen, maar zonder een letterlijke tekst van je feitelijke overeenkomst blijft alles giswerk en aannames. De meeste "stageovereenkomsten" zeggen iets over ziektedagen, wel of geen vrije dagen, e.d. Het is - als het goed is - een zgn. tripartite overeenkomst, waarin de student, opleidingsinstituut en bedrijf met elkaar iets overeenkomen.
Arbeidsrechtelijk is het geen overeenkomst naar burgerlijk recht (de 'normale' baan zo te zeggen). Per CAO wordt met die overeenkomst en stagiairs verschillend omgegaan.

In de praktijk blijken inderdaad bedrijven stagiairs in te zetten op produktiewerk. Dan wordt het niet verstrekken van een vergoeding dubieus.

(Heb zelf veel op een P&O afdeling gewerkt, waar veel stagiairs werden binnengehaald. Daar was overigens de studieopdracht leidend, en niet het werk. Wat ook zou moeten in mijn ogen.)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Anoniem: 580840 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:01:
[...]

Wat is dit nu weer voor een onzin reactie? Ik vind het meer dan redelijk dat mensen een vergoeding krijgen voor hun geleverde werk. Kijk al had ik continue assistentie nodig gehad bij alle werkzaamheden die ik deed dan had ik geen vergoeding verwacht. In mijn geval heb ik de hele tijd zelfstandig gewerkt en kwam ik af en toe met een lijstje met korte vragen en dit was dan vaak vanwege andere software. Je moet er ook rekening mee houden dat een stage fulltime is mensen zeggen hun baan hiervoor op. Waar moet ik van leven als ik geen vergoeding krijg? Van mijn studiefinanciering? School blijft ondanks dat gewoon elke maand geld innen.
How about.. Niet opzeggen en vrijdagavond/zaterdag werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mythio schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:33:
Vind ik dat bedrijven geen stagevergoeding hoeven te geven? Nee. Snap ik dat ze het niet of beperkt doen? Ja.
Tuurlijk 'snap' ik het; het is vrijwel gratis mankracht. Maar dat maakt het niet minder vervelend: je werkt fulltime, je hebt dus vrijwel geen tijd/energie voor bijbaantjes, en ondertussen verdien je vrijwel niks. Ik zeg ook niet dat ze een fulltime junior salaris zouden moeten krijgen, maar m.i. zou je gewoon een (niet het) wettelijk minimumloon moeten krijgen. Het is per slot van rekening wel gewoon semi-geschoolde arbeid en zelfsongeschoolde arbeid heeft een minimumloon. Dat het voor bedrijven die graag jonge mensen uitknijpen dan minder aantrekkelijk wordt;tja.
toolkist schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:34:
How about.. Niet opzeggen en vrijdagavond/zaterdag werken?
Alsof 'ie daar nog de puf voor heeft na 40uur gewerkt te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 23-02-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 05:58
Tsja, toen ik 17 was liep ik 5 dagen per week stage (zonder vergoeding) en werkte de zaterdag en zondag voor mijn geld.

Alles is te doen, echter is het aan jezelf om daar wat aan te doen.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Je wilt als je studeert ook nog een sociaal leven hebben. Maargoed, kennelijk vindt men het hier doodnormaal voor nop te werken. Ben blij dat ik voor tenminste een van m'n twee stages goed betaald werd. Jammer alleen dat je daarvoor naar 't buitenland moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 08:25

NSG

Je weet niks!

Wat moet jij een klote stageplek hebben gehad als jij je druk maakt om een paar euro vakantiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
shure-fan schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:01:
Tsja, toen ik 17 was liep ik 5 dagen per week stage (zonder vergoeding) en werkte de zaterdag en zondag voor mijn geld.

Alles is te doen, echter is het aan jezelf om daar wat aan te doen.
Hier idem, zie het probleem niet om dat even een paar maanden te doen.
Ik kreeg ook gewoon een stagevergoeding van 600 gulden, maar wilde mijn bijbaantje niet kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door toolkist op 23-02-2014 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Same here.
MBO stage was iets van 250/300 gulden vergoeding. HBO was iets meer maar ook geen vetpot.

Zaterdagen werkte ik in een computerzaak, soms nog de zondag erbij i.v.m. een beurs.

Ik heb het idee dat jongeren tegenwoordig geen idee meer hebben wat hard werken is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Viper® schreef op zondag 23 februari 2014 @ 13:54:
[..]

Ik heb het idee dat jongeren tegenwoordig geen idee meer hebben wat hard werken is >:)
Nou inderdaad... Vroeger werkte men sowieso 6 dagen per week, en wel meer dan 8 uur ook nog.

Toen ik op stage ging was ik om 05:30 de deur uit, was om 17:00 thuis. Stond wat te eten voor me klaar, en om 17:30 was ik op m'n eigen werk tot 20:30...

Dan maar tijdens stage wat minder sociale contacten... Het is net wat je belangrijk vind.. Het is niet - en nooit geweest - en/en, maar of/of...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RaZ schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:22:

Dan maar tijdens stage wat minder sociale contacten... Het is net wat je belangrijk vind.. Het is niet - en nooit geweest - en/en, maar of/of...
Ik blijf het komisch vinden dat mensen hier maar hun broek laten zakken en voorover bukken. Dat je in Wenen gewoon 1000 euro per maand vergoeding krijgt en het hier al bijzonder is als je 300 euro krijgt, vind ik gewoon tekenend. Nederland een kenniseconomie? My ass. Ik vind het bijzonder dat ik kennelijk de enige ben die vind dat daar wat in zou moeten veranderen. Talentvolle stagairs zoeken 't wel ergens anders. En als je pech hebt blijven ze daar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je moet wel onderscheid maken tussen waar de stagiair geld binnen brengt met werk en waar niet. In mijn vakgebied (biologie research) kost een stagiair alleen maar, doordat het tijd voor begeleiding kost, geld voor materialen en het eenrichtingsverkeer is richting de student. Daar ook nog voor moeten betalen? Nu ik in het buitenland zit heb ik die verplichting niet meer, en doe dat dan ook niet. Mijn investering is bovenstaande, de student doet ook een investering. En dat leg ik de studenten ook zo uit, en ze willen nog steeds komen :)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 23-02-2014 14:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hydra schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:27:
[...]

Ik blijf het komisch vinden dat mensen hier maar hun broek laten zakken en voorover bukken. Dat je in Wenen gewoon 1000 euro per maand vergoeding krijgt en het hier al bijzonder is als je 300 euro krijgt, vind ik gewoon tekenend. Nederland een kenniseconomie? My ass. Ik vind het bijzonder dat ik kennelijk de enige ben die vind dat daar wat in zou moeten veranderen. Talentvolle stagairs zoeken 't wel ergens anders. En als je pech hebt blijven ze daar ook.
In Wenen is een regulier maandsalaris dan ook een stuk hoger voor een vergelijkbare functie, gezien de hogere kosten voor levensonderhoud. Wel appels met appels vergelijken...

Wij betalen in ons bedrijf hele fatsoenlijke vergoedingen aan (HBO/WO) stagiaires, maar wel performance gebaseerd. Dus 300 p/m en een 'succes' bonus op basis van kwaliteit van het eindresultaat die flink kan oplopen (denk aan 1000 tot 1500 afhankelijk van het project). Daarmee heeft de stagiaire het zelf in de hand of hij veel of weinig verdiend. Daarbij komt dan ook nog eens dat we 1 medewerker toch minimaal een halve dag per week kwijt zijn aan begeleiding, daarmee komen de totale kosten voor een stagiair toch aardig hoog uit.

En geld binnen brengen mogen de meeste HBO/WO stagiaires toch niet, als je ziet wat voor eisen er aan hun projecten worden gesteld, dan past dat eigenlijk nooit in een situatie waarbij er ook direct iets aan verdiend wordt. MBO is wat anders, maar daarbij is de begeleiding intensiever en 'gat' tussen kennisnivo van de kandidaat en de praktijk in mijn ervaring toch een stuk groter.

[ Voor 12% gewijzigd door Sander op 23-02-2014 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sander schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:33:
In Wenen is een regulier maandsalaris dan ook een stuk hoger voor een vergelijkbare functie, gezien de hogere kosten voor levensonderhoud. Wel appels met appels vergelijken...
Nee hoor. Het was in 2000, toen waren de kosten voor levensonderhoud lager dan in Nederland.
Wij betalen in ons bedrijf hele fatsoenlijke vergoedingen aan (HBO/WO) stagiaires, maar wel performance gebaseerd. Dus 300 p/m en een 'succes' bonus op basis van kwaliteit van het eindresultaat die flink kan oplopen (denk aan 1000 tot 1500 afhankelijk van het project). Daarmee heeft de stagiaire het zelf in de hand of hij veel of weinig verdiend. Daarbij komt dan ook nog eens dat we 1 medewerker toch minimaal een halve dag per week kwijt zijn aan begeleiding, daarmee komen de totale kosten voor een stagiair toch aardig hoog uit.
Komt nog steeds niet in de buurt van wat je terugkrijgt, mits hij fatsoenlijk werk verricht. Vaak krijgen ze toch de klussen waar de 'echte' developers minder op zitten te wachten. Tuurlijk zijn ze niet zo productief als een normale junior maar een half jaar later zijn ze opeens wel 2.2k bruto per maand waard met bijna dezelfde skillset. Maargoed, kennelijk ben ik de enige die dit krom vindt. 300E per maand is gewoon een derde van 't minimumloon voor een 20 jarige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hydra schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:52:
[...]

Tuurlijk 'snap' ik het; het is vrijwel gratis mankracht. Maar dat maakt het niet minder vervelend: je werkt fulltime, je hebt dus vrijwel geen tijd/energie voor bijbaantjes, en ondertussen verdien je vrijwel niks. Ik zeg ook niet dat ze een fulltime junior salaris zouden moeten krijgen, maar m.i. zou je gewoon een (niet het) wettelijk minimumloon moeten krijgen. Het is per slot van rekening wel gewoon semi-geschoolde arbeid en zelfsongeschoolde arbeid heeft een minimumloon. Dat het voor bedrijven die graag jonge mensen uitknijpen dan minder aantrekkelijk wordt;tja.

[...]

Alsof 'ie daar nog de puf voor heeft na 40uur gewerkt te hebben.
Ach ja das blijkbaar normaal hè in Nederland 'ondernemers land' waar men zich trots op de borst klopt hoeveel men wel niet werkt, want ja je leeft tenslotte om te werken.

Arbeiders die maar een geld vrijetijd en andere luxe willen, wat een onzin.

Typisch geval van een Leermomentje, ik heb daarom een halve maand langer in m'n stagecontract staan dan absoluut noodzakelijk voor mijn studie (dat is overigens op een aantal uren gebaseerd, hoewel ik moet bekennen dat ik dat niet eens goed gecheckt heb :X heb nooit iets qua documentatie gezien wat dat betreft).

Vond het met een stage van 8.5 maanden wel zo verstandig om te zorgen dat ik ook nog met kerst 2 weken naar Nederland terug kon en nog eens een keer een weekje weg/lang weekend vrij als vrienden langs komen.

Verder is het imho volslagen belachelijk dat er niet of weinig betaald word door stage bedrijven. Komt misschien ook omdat ik in beide perioden eigenlijk gewoon als werknemer werd ingezet (en er gelijk gevraagd werd of ik er wilde blijven werken). Natuurlijk zal het rendement minder zijn dan een normale werknemer maar het lachertje dat je vaak betaald krijgt tja..

Zo zat ik 3 maanden lang elke dag 180km in de auto voor 350 euro per maand :P
Nu rijd ik op LPG maar ik heb überhaupt voor de grap een auto moeten kopen :+
Sander schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:33:
[...]

Was bijna vergeten dat wenen 3.3x zo duur is als Nederland 8)7
Tja voor welk tijdpad, 1000 euro extra aan het eind als je er 8.5 maanden gezeten hebt is nu ook weer niet een fortuin. Daarnaast die halve dag per week, wat kost dat nu echt en wat levert het op?

Ik heb misschien ook wel een scheef beeld gezien ik bij m'n eerste stage gewoon een functionerend product heb afgeleverd wat men nu met een knappe marge verkoopt. Momenteel ben ik ook aan het werk bij mijn 2e afstudeerstage aan iets waar tov. de situatie als ik er niet geweest in best case 10.000den euro's bespaard worden.
En geld binnen brengen mogen de meeste HBO/WO stagiaires toch niet, als je ziet wat voor eisen er aan hun projecten worden gesteld, dan past dat eigenlijk nooit in een situatie waarbij er ook direct iets aan verdiend wordt. MBO is wat anders, maar daarbij is de begeleiding intensiever en 'gat' tussen kennisnivo van de kandidaat en de praktijk in mijn ervaring toch een stuk groter.
Heerlijk de Tatcheriaanse mentaliteit: iedereen die 'niet direct geld binnen brengt' is niet zo nodig, moet de schoonmaakster denk maar even 4 weken weg blijven. :+ Weet niet hoe het bij jouw werkgever zit maar ik bespaar hier gewoon een flinke bak geld. Daarnaast ook leuke redenatie, ik zit op dit moment niet in de 'geld opleverende' kant van de Business Unit (logistiek kost gewoon geld), zullen we daar dan maar gewoon mee stoppen dan :P

[ Voor 35% gewijzigd door GoldenSample op 23-02-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

gambieter schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:32:
Je moet wel onderscheid maken tussen waar de stagiair geld binnen brengt met werk en waar niet. In mijn vakgebied (biologie research) kost een stagiair alleen maar, doordat het tijd voor begeleiding kost, geld voor materialen en het eenrichtingsverkeer is richting de student. Daar ook nog voor moeten betalen? Nu ik in het buitenland zit heb ik die verplichting niet meer, en doe dat dan ook niet. Mijn investering is bovenstaande, de student doet ook een investering. En dat leg ik de studenten ook zo uit, en ze willen nog steeds komen :)
In de UK heb ik veel studenten ontmoet die weinig en/of alleen kortstondig stage hebben gelopen (vrijwillige zomerstage) terwijl in Nederland ze je een vol jaar in totaal aan de bak willen laten gaan ergens. Daarnaast (maar dat is misschien een Cambridge ding) hebben veel studenten hier geen bijbaantjes maar lenen meer of hebben hogere studiebeurzen waardoor de drang voor die paar honderd euro stagevergoeding wat minder is. Ik geloof trouwens dat mijn instituut op dit moment stagiaires 750 Pond per maand betaald.

Gambieter, wat is jouw mening over studenten die zelfs geen vergoeding krijgen tijdens PhD? Is dat nog steeds "ok" omdat er kennis en bench kosten tegenover staan?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

swtimmer schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 23:51:
In de UK heb ik veel studenten ontmoet die weinig en/of alleen kortstondig stage hebben gelopen (vrijwillige zomerstage) terwijl in Nederland ze je een vol jaar in totaal aan de bak willen laten gaan ergens.
In het VK is je CV een stuk belangrijker om een PhD-studentship te krijgen, dwz je moet laten zien meer te hebben gedaan dan alleen maar je studie. Ik doe al weer een jaar of vier de PhD-student sollicitatiegesprekken.
Daarnaast (maar dat is misschien een Cambridge ding) hebben veel studenten hier geen bijbaantjes maar lenen meer of hebben hogere studiebeurzen waardoor de drang voor die paar honderd euro stagevergoeding wat minder is. Ik geloof trouwens dat mijn instituut op dit moment stagiaires 750 Pond per maand betaald.
Je hebt behoorlijk wat betaalde zomerstudent-beurzen, hoor. Maar ze zien het ook als een investering in zichzelf.
Gambieter, wat is jouw mening over studenten die zelfs geen vergoeding krijgen tijdens PhD? Is dat nog steeds "ok" omdat er kennis en bench kosten tegenover staan?
Nee, want er wordt namelijk voor die studenten betaald. De registratiekosten zijn ~£4k per jaar voor UK/EU studenten en £14k voor niet-Europese studenten, en je krijgt ook geld voor de labkosten. Het is ook geen stage meer, het is een contract waar beide partijen voordeel van hebben. PhD-studenten dragen ook veel bij aan een organisatie, daar waar in mijn gebied de stagiaires veel meer aan de stage hebben dan andersom.

Sterker nog, alsde promovendi niet op tijd hun proefschrift opsturen, dan kost ons dat mogelijk geld. Wmb niet te vergelijken :)

* gambieter is momenteel de PhD-studenten "dekaan" van zijn instituut en weet intussen meer van de regels en het systeem dan hij zou willen :+

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 27-02-2014 00:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

gambieter schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 00:19:

Nee, want er wordt namelijk voor die studenten betaald. De registratiekosten zijn ~£4k per jaar voor UK/EU studenten en £14k voor niet-Europese studenten, en je krijgt ook geld voor de labkosten. Het is ook geen stage meer, het is een contract waar beide partijen voordeel van hebben. PhD-studenten dragen ook veel bij aan een organisatie, daar waar in mijn gebied de stagiaires veel meer aan de stage hebben dan andersom.

Sterker nog, alsde promovendi niet op tijd hun proefschrift opsturen, dan kost ons dat mogelijk geld. Wmb niet te vergelijken :)

* gambieter is momenteel de PhD-studenten "dekaan" van zijn instituut en weet intussen meer van de regels en het systeem dan hij zou willen :+
Ok, duidelijk, daar zijn wij het dan over eens (ik heb zelf ook onbetaald stage gedaan en daar enorm veel netwerk mogelijkheden uit verkregen). Ik weet alleen dat voor sommige vakgebieden mensen ook een PhD doen zonder een studiebeurs te hebben en dus ook voor deze "studie" geld lenen. Ik vroeg me dus af of jij dit ook abnormaal vind en te lezen aan je reactie vind jij dat ook :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

swtimmer schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 10:25:
Ok, duidelijk, daar zijn wij het dan over eens (ik heb zelf ook onbetaald stage gedaan en daar enorm veel netwerk mogelijkheden uit verkregen). Ik weet alleen dat voor sommige vakgebieden mensen ook een PhD doen zonder een studiebeurs te hebben en dus ook voor deze "studie" geld lenen. Ik vroeg me dus af of jij dit ook abnormaal vind en te lezen aan je reactie vind jij dat ook :)
Er zijn ook zat "self-funding PhD-students", al komen die vaak vanuit het buitenland (China, Midden-Oosten etc). Dit zijn vaak mensen die niet in aanmerking komen voor de beurzen voor PhD-studenten (door nationaliteit, opleiding etc); dan kunnen ze kiezen daar zelf een investering in te doen.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Tijdens m'n stage/afstuderen op de HBO had ik m'n stagebedrijf een mail gestuurd dat ik het niet eens was met de geboden vergoeding. Ik en m'n studiegenoot wilden meer. Ik vond dat als een bedrijf kosten heeft aan een stagair/afstudeerder dat ze je dan ook serieuzer aan het werk zetten. En ik wilde gewoon meer vangen :)
Kreeg een mailtje terug dat het geen probleem is en we zouden beide 550 gulden per maand krijgen. Geen vetpot, maar ik was er wel blij mee.
Dit alles uiteraard van te voren geregeld.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:50
Bij mijn stage staat het gewoon in het contract:
Volledigheidshalve wordt nog opgemerkt dat niet opgenoemen vakantiedagen niet in geld worden vergoed.
Pagina: 1