Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Momenteel ben ik een aantal jaren in het bezit van een digitale camera, een Olympus UZ-800, echter ben ik hier niet tevreden over, en wil dan ook graag een kwalitatief betere camera aanschaffen.

De camera gebruik ik grotendeels voor het fotograferen van mijn dochter en op vakanties. Een spiegelreflexcamera is dan ook voor mij niet van toepassing, zover was ik al, maar door het veelzijdige aanbod zie ik echter de bomen door het bos niet meer. Graag zou ik hier dan ook jullie mening willen vragen.

Wat voor mij belangrijke punten zijn (in deze volgorde):
1. Beweging in de foto's minimaliseren. Hier heb ik enorm veel last van met de Olympus 800-UZ.
Bij elke foto van mijn dochter (en die zit niet stil) zijn de foto's bewogen, en dus niet bruikbaar. Hier wil ik echt vanaf.
2. Gemakkelijk in gebruik (aanzetten en foto's maken)
3. Budget rond de 300 euro

Mijn oog is gevallen op een systeemcamera, de Nikon 1 J3. Kwaliteit is prima, en is gemakkelijk in gebruik.

Nu is mijn vraag of deze camera inderdaad geschikt is voor mij, of dat deze eigenlijk te uitgebreid is voor mijn doeleinden. Zijn er misschien andere digitale camera's welke ook deze opties bieden, want zoals eerder gezegd is er (wat mij betreft) enorm veel keus :)

Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Ik zat met dezelfde camerakeus in gedachten, maar mij is (na aanraden bij verschillende zaken) de keuze gevallen op de heel iets duurdere sony nex 3N. Ik heb hem echt net, en nog niet veel foto's mee gemaakt, maar tot zover heb ik zeker geen spijt van de keuze! (Voordelen ten opzichte van de nikon, een grotere sensor in de camera, beter vast te houden, kantelbaar scherm)

Succes met het zoeken/maken van een keuze!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

http://www.gebruikershand...ing-208110.html?page=0022

Al eens geprobeerd om je toestel op de camerastand "pet" te zetten? Die zitten ook nooit stil.

Beweging in de foto's kan je minimaliseren door je sluitertijd te minimaliseren. Nadeel is dat je daardoor minder licht binnen krijgt, wat je moet gaan compenseren met hogere ISO (meer ruis) of groter diafragma (meer diepte)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
TFDev schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:50:
Ik zat met dezelfde camerakeus in gedachten, maar mij is (na aanraden bij verschillende zaken) de keuze gevallen op de heel iets duurdere sony nex 3N.
Bedankt voor je feedback TFDev. Deze camera stond ook op mijn shortlist samen met de Canon EOS. Bij deze komt de Sony nex 3N weer terug als kanshebber. Straks even wat reviews en filmpjes hiervan bekijken.
Big Womly schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:57:
Al eens geprobeerd om je toestel op de camerastand "pet" te zetten? Die zitten ook nooit stil.
Ja geprobeerd, echter gaf dat niet het gewenste resultaat. Foto's bleven helaas wat wazig
Big Womly schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:57:
Beweging in de foto's kan je minimaliseren door je sluitertijd te minimaliseren. Nadeel is dat je daardoor minder licht binnen krijgt, wat je moet gaan compenseren met hogere ISO (meer ruis) of groter diafragma (meer diepte)
Helaas kan ik de sluitertijd niet instellen op de Olympus 800UZ. Op een volgende camera moet dit uiteraard wel mogelijk zijn.

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-01 11:56
Een goede optie is een Sony RX100. Deze is iets duurder dan 300 euro, maar wel ongeveer de beste camera in zijn klasse. De camera heeft een erg lichtsterke lens en een relatief grote sensor voor een compact camera. Hiermee vang je meestal genoeg licht op om een foto op een snelle sluitertijd te maken, waardoor de kans op bewegingsonscherpte minder groot is. Het is een compact camera, die qua gebruiksvriendelijkheid goed zit, voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf.

Mirrorless camera's zijn een optie, maar worden vaak geleverd met een kitlens die niet lichtsterk is. Hiermee heb je alsnog de kans op foto's met bewegingsonscherpte. Je zou dan eventueel een lichtsterke lens erbij kunnen kopen, maar dan zit je heel veel boven budget.

[ Voor 21% gewijzigd door tommyz op 21-02-2014 10:59 ]

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
tommyz schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:57:
Een goede optie is een Sony RX100. Deze is iets duurder dan 300 euro, maar wel ongeveer de beste camera in zijn klasse. De camera heeft een erg lichtsterke lens en een relatief grote sensor voor een compact camera. Hiermee vang je meestal genoeg licht op om een foto op een snelle sluitertijd te maken, waardoor de kans op bewegingsonscherpte minder groot is. Het is een compact camera, die qua gebruiksvriendelijkheid goed zit, voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf.
Dank voor je feedback tommyz. Inderdaad iets over het budget, maar ik neem deze camera zeker mee in mijn overweging. Zodadelijk wat Sony RX100 reviews lezen.

Verwijderd

Een leuke camera is ook de Olympus E-PM2. Een solide, compacte en snelle camera met prima beeldkwaliteit voor een redelijke prijs. Voordeel is dat je er later, als het wat meer je hobby wordt, andere objectieven op kan zetten.

pricewatch: Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R Zwart

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-01 10:19
Je zou ook voor een compactcamera kunnen kijken. Als je zoveel mogelijk licht wil pakken moet je een lage f waarde hebben. Deze camera
pricewatch: Canon Powershot S110 Zwart
kan interessant zijn, omdat deze dat heeft. Bijkomend voordeel, de Powershot s120 is net uit, daardoor is de s110 overal voordelig te krijgen. Veel instelmogelijkheden, manual control mogelijkheden en wat compacter dan een systeemcamera.

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 21-02-2014 11:50 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je hebt nu een camera met 30x zoom (als ik goed kijk). Misschien moet je gewoon wat dichter op je onderwerp gaan zitten en minder ver inzoomen. En je flitser gaan gebruiken als er weinig licht is.
Post anders eens een voorbeeldfoto (met de EXIF info erin). Want ik betwijfel het dat een willekeurig andere camera zomaar je probleem gaat oplossen.
Bv bovenstaande Powershot heeft een veel kleine bereik en wellicht ga je dat missen.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:51:
Je hebt nu een camera met 30x zoom (als ik goed kijk). Misschien moet je gewoon wat dichter op je onderwerp gaan zitten en minder ver inzoomen. En je flitser gaan gebruiken als er weinig licht is.
Post anders eens een voorbeeldfoto (met de EXIF info erin). Want ik betwijfel het dat een willekeurig andere camera zomaar je probleem gaat oplossen.
Bv bovenstaande Powershot heeft een veel kleine bereik en wellicht ga je dat missen.
Hoi ajhaverkamp,

De kwaliteit van de foto's zelf welke ik nu schiet met de Olympus 800UZ zijn goed (kleur, diepte), echter treedt er veel beweging op wanneer het onderwerp ook maar iets beweegt. Dit is echt mijn grootste probleem. Met de geringe instellingen op deze camera kan ik dit helaas niet oplossen. Ik zoek dus eigenlijk een camera welke je er even bijpakt om snel een kwalitatief goede foto te nemen welke gewoon scherp is en dus niet bewogen.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Pas als je weet waarom je huidige foto's onscherp zijn, kun je kijken welke instelling/camera dat kan oplossen.
Waarschijnlijk is nu je sluitertijd te lang. Dat kun je oplossen door een hogere ISO waarde te kiezen (geeft wel meer ruis), een groter diafragma te kiezen (mits er dan nog genoeg scherp blijft in de foto) of door meer licht (flitser).

Een andere camera zal zich ook aan de natuurwetten moeten houden. Die camera verzint er niet opeens licht bij. Met een lichtsterkere lens (dus een groter diafragma) kun je dan wellicht voor een kortere sluitertijd zorgen. Een willekeurige compact zal waarschijnlijk niet veel verbetering brengen. Stabilisatie in de lens heeft 0 effect als je onderwerp beweegt.

Daarom zou een voorbeeldfoto wel handig zijn. Dan kunnen wel bv zien wat de instellingen waren en waar misschien nog winst is te halen.

This footer is intentionally left blank

Pagina: 1