OS naar SSD migreren/verse installatie problemen.

Pagina: 1
Acties:

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-01 14:12

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Ik mag me sinds kort tot deSSD bezitters scharen. :)

Natuurlijk wil ik de OS alsmede wat andere media, zoals games op de SSD zetten.
De SSD is de Samsung EVO 120GB. De oorspronkele schijf in 1TB.
Bij de SSD zit Samsungs eigen data migration bij om het OS te clonen.
Het clonen gat weliswaar prima, maar opstarten vanaf de SSD wil niet, als ik met legacy boot zegt hij "no OS found" en wanneer ik de win boot manager inschakel boot hij gewoon vanaf de originele harde schijf ondanks dat ik de SSD in de 1e bay heb gemonteerd.
(Overigens valt het mij op dat 3 partities gecloned worden, een EFI partitie van 500MB, een herstel partitie van 500MB, maar op de OS schijf staat nog een 40MB partitie (OEM) tussen die 2 in die niet meegecloned word, zou dat het probleem kunnen zijn?)

Andere cloning programma's hebben niet de optie om enkel data te clonen en kunnen enkel de gehele schijf of partitie clonen, de partitie met de OS is 200GB en krijg ik met de beste wil ter wereld niet onder de 120GB, de data op de partitie is iets van 87GB groot, de partitie mag max iets van 100GB zijn om te clonen.

Een schone installatie van Win8 zit er ook niet in, Dell levert geen installatie disk mee, recovery disks zijn aan te maken met de "Dell recovery and backup" tool, maar bij mijn weten kun je daarmee geen schone installatie op een andere schijf uitvoeren. Verder lukt het niet om een bootable usb te maken aangezien die als vaste schijf word gezien ipv verwisselbare media (Sandisk 32 GB), heb ook geen zin om 3 DVD's te kopen en branden voor iets dat volgens Google toch niet gaat lukken.

Ik ben nu gten einde raad en heb heel wat data door Googles datacenters gejaagd zonder resultaat. Ik ben benieuwd of er andere Dell laptop gebruikers zijn die het wel gelukt is .

Computer: Dell inspiron 17RSE
SSD: Samsung EVO 120

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:58
(Overigens valt het mij op dat 3 partities gecloned worden, een EFI partitie van 500MB, een herstel partitie van 500MB, maar op de OS schijf staat nog een 40MB partitie (OEM) tussen die 2 in die niet meegecloned word, zou dat het probleem kunnen zijn?)

Je bedoelt waarschijnlijk twee partities van 500 GB in plaats van MB plus een restje van 40 MB, want is samen de genoemde 1 TB. Maar nee, dat zou niet het probleem mogen zijn zolang de EFI partitie de eerste partitie is op de schijf. En de totale hoeveelheid data binnen die eerste EFI partitie is dan 200 GB? Die krijg je prima onder de 100 GB als je eerst alle overbodige programma's deinstalleert want een schone Windows 8 installatie hoeft niet meer dan zo'n 25 GB te zijn (inclusief de swap file die je misschien niet eens nodig hebt) en zou je zelfs onder de 10 GB kunnen krijgen.

Dus eerst je oude installatie opruimen, defragmenteren en optimaliseren (alle bestanden bij elkaar zetten aan het begin van de partitie) en daarna pas clonen.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Windows 8 heeft ingebouwde recovery opties. Je kan met Windows 8 gewoon een USB recovery stick maken.

Qua clonen zit je met het probleem dat je van een grotere disk naar een kleinere wil, dat geeft meestal problemen.

Wat je kan doen is de meest recente versie van Paragon Partition Manager proberen, die kan slim klonen en partities en boot records zonder problemen overzetten en de grootte aanpassen zolang het bestandsysteem herkend kan worden en geen fouten bevat.

Je totale data gebruik moet ruim onder de SSD grootte zitten zodat niet-verplaatsbare data toch gekloond kan worden. Zorg dus dat je maximaal 100GB hoeft te clonen.

Daarnaast: waarschijnlijk gebruik je nu GPT + EFI boot. Je moet dus zorgen dat je doelschijf dat ook doet. Dus geen MBR of CSM/Legacy boot doen als je dat nu ook niet hebt.

Wat je bootable drive betreft: regel een USB stick die wel werkt. Vroeg of laat ga je een herinstallatie moeten doen (bijvoorbeeld als er wat mis gaat) en dan is het toch wel prettig als je een recovery stick bij de hand hebt.

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Kalief schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 03:35:

Je bedoelt waarschijnlijk twee partities van 500 GB in plaats van MB plus een restje van 40 MB, want is samen de genoemde 1 TB. Maar nee, dat zou niet het probleem mogen zijn zolang de EFI partitie de eerste partitie is op de schijf. En de totale hoeveelheid data binnen die eerste EFI partitie is dan 200 GB? Die krijg je prima onder de 100 GB als je eerst alle overbodige programma's deinstalleert want een schone Windows 8 installatie hoeft niet meer dan zo'n 25 GB te zijn (inclusief de swap file die je misschien niet eens nodig hebt) en zou je zelfs onder de 10 GB kunnen krijgen.

Dus eerst je oude installatie opruimen, defragmenteren en optimaliseren (alle bestanden bij elkaar zetten aan het begin van de partitie) en daarna pas clonen.
500 MB partities, jawel, verder nog die TB aan andere partities.
Defragmentaatie en optimalistaie uiteraard uitgevoerd vóór het clonen, maar dat kan het probleem niet zijn. Totale data op die partitie is 81GB na opruimen, dus OS en ander spul dat ik vanuit de SSD wil uitvoeren.
johnkeates schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 03:56:
Windows 8 heeft ingebouwde recovery opties. Je kan met Windows 8 gewoon een USB recovery stick maken.

Qua clonen zit je met het probleem dat je van een grotere disk naar een kleinere wil, dat geeft meestal problemen.

Wat je kan doen is de meest recente versie van Paragon Partition Manager proberen, die kan slim klonen en partities en boot records zonder problemen overzetten en de grootte aanpassen zolang het bestandsysteem herkend kan worden en geen fouten bevat.

Je totale data gebruik moet ruim onder de SSD grootte zitten zodat niet-verplaatsbare data toch gekloond kan worden. Zorg dus dat je maximaal 100GB hoeft te clonen.

Daarnaast: waarschijnlijk gebruik je nu GPT + EFI boot. Je moet dus zorgen dat je doelschijf dat ook doet. Dus geen MBR of CSM/Legacy boot doen als je dat nu ook niet hebt.

Wat je bootable drive betreft: regel een USB stick die wel werkt. Vroeg of laat ga je een herinstallatie moeten doen (bijvoorbeeld als er wat mis gaat) en dan is het toch wel prettig als je een recovery stick bij de hand hebt.
paragon heb ik al naar gekeken, maar de versie die kan clonen is helaas niet gratis.
Totale data op de OS partitie is trouwens maar 81GB.

Enfin, welke USB sticks werken wél nog nog als removable media? Had de keuze tussen Toshiba en Sandisk.

Edit: Heb een oudere versie van Paragon gevonden die nog wél de OS migratie optie had en daarmee is het probleemloos gelukt, itt andere freeware/trial prograamma's. Dank voor de hulp. :)

[ Voor 3% gewijzigd door ZenTex op 21-02-2014 05:59 ]

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:59
En voor een schone installatie van Windows 8 heb je geen key meer nodig, die zit als het goed is in je bios.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:06

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

SpiriTNL schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:23:
En voor een schone installatie van Windows 8 heb je geen key meer nodig, die zit als het goed is in je bios.
Maar je kan niet zomaar even een OEM iso bij Microsoft vandaan halen, een Retail versie wel maar die kun je niet installeren met OEM key.

ZenTex,
Ik heb gister ook het OS van m'n HDD naar mSATA SSD gecloned. Geen Samsumg maar Micron zonder extra cloning kit. Het cloning programma dat ik gebruikt heb is het voor thuisgebruikers gratis EaseUS DiskCopy dat rekening kan houden met SSD's. Deze kopieert ook alle eventuele hidden partities en 'defragmenteerd' de data zodat ook vrijwel lege grote partities met 'unmovable' bestanden naar een kleine SSD omgezet kunnen worden.

Alleen even registreren met een email adres.

De tip voor EaseUS DiskCopy kwam uit een artikel van LifeHacker over het omzetten van je OS naar SSD.

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 21-02-2014 10:29 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Verwijderd

Denk dat een methode kan zijn ,eventule overbodige data verwijderen , de 1 tb hd clonen op andere hd daarna met w8.1 de C partitie kleiner maken tot die past . Let op dat de disk niet naar dynamiesch wil omschakelen want dan boot die niet een twee drie meer . Als de alle parties bijmekaar groot genoeg zijn voor ssd , de hd clonen naar ssd en het zou moeten werken .

Dat clonen van hd is tijdelijke veiligheid om terug te vallen wanner het verkeerd gaat met het veranderen van de partities .

• styno

styno

Mag ik dit topic even kapen, aangezien de problemen van ZenTex opgelost zijn?

Zoals ik in mijn vorige reactie schreef heb ik m'n OS gecloned van de ingebouwde HDD naar een mSATA SSD. De HDD heb ik ongewijzigd laten zitten (inclusief alle (hidden) partities). Volgens het BIOS is de HHD disk0 en de SSD disk1.

Als ik de laptop herstart krijg ik nu de keus om van één van beide partities op te starten. Kies ik de HDD dan gaat alles prima maar kies ik de SSD dan start Windows wel (heel snel) op maar daarna wordt alles weer traag of crashen programma's.

Via de Disk Management kom ik erachter dat de HDD partitie met Windows nog steeds C: is en de SSD partitie met Windows is E:

De opstart volgorde veranderen in het BIOS heeft geen effect. Enig idee wat ik kan doen om de SSD standaard C: te maken? Met Disk Management kan dat niet.

Edit:
Het verhaal wat hier staat is vrijwel identiek met mijn ervaring. Ik heb ook eerst geprobeerd alleen de OS partitie te kopieren en heb uiteindelijk nogmaals gecloned met ditmaal alle partities.
Maar in tegenstelling tot degene in de link die de HDD door de SSD vervangen heeft wil ik mijn HDD behouden. Hoe fix ik de bootpartities dan?

Edit: Vanavond dit maar eens proberen...

[ Voor 27% gewijzigd door styno op 21-02-2014 13:14 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• styno

styno

Nou helaas, nu kan ik niet eens meer booten vanaf m'n usb Rescue USB stick.

Zonder rescue stick zegt de laptop:
Windows Boot Manager
Windows has failed to start. A recent hardware or software change might be the cause.

[Enz]
Stop ik de eerder gemaakte Rescue USB stick erin krijg ik het volgende te zien:
Recovery

Your PC needs to be repaired (duh!)
file:\EFI\Microsoft\Boot\BCD
Error code: 0xc000000f

You'll need to use the recovery tools on your installation media. If you don't have any installation media (like a disc or USB device), contact your system administrator or PC manufacturer.

Press Esc for UEFI Firmware Settings
Wat ik ook voor boot device kies, van USB wil de laptop niet meer booten, zelfs niet als ik de USB stick selecteer via het boot menu F12

Ik zit helemaal vast. :(

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
@Styno: proberen je hdd en SSD omwisselen misschien? Aannemende dat de OS op de SSD gewoon nog werkt. Sowieso zou je verwachten dat na het clonen de SSD de C: station is geworden omdat alles in Win naar de C: verwijst en dus van je HDD begint te lezen.

Overigens qua EaseUS; Dat had ik aanvakelijk ook geprobeerd, maar die wou enkel gehele partities clonen.
Moet ik erbij zeggen dat de tip van "systeemherstel" onder de jouwe zou kunnen werken.

• styno

styno

De SSD is een mSATA dus kan de schijven niet omwisselen. Maar het idee was goed want ik vermoed dat daar de problemen mee begonnen (c/d omgewisseld).

Ondertussen de SSD er maar weer even tijdelijk uitgehaald.

Ik kwam er uiteindelijk achter dat Acer ook nog een recovery management in het BIOS heeft (Alt-F10) en daarmee lijk ik nu wat verder te komen: de hele harde schijf wordt nu 'gereset'.

Pagina: 1