Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:01
Beste mede-tweakers,

Ik ben geïnteresseerd in het kopen van deze laptop maar zoek nog enkele gebruikerservaringen ermee. Zover ik via de zoekfunctie kon vinden is er alleen een topic voor de voorganger van deze laptop (Y500), vandaar deze nieuwe post.

Mijn eerste vraag is dat er in de reviews die ik op het internet heb gelezen uiterst positief wordt gesproken over prestaties en prijs/kwaliteit verhouding etc. Zo kan ik deze laptop via campusshop.nl voor 1100 Euro. Dit model bevat de dubbele GT755M in SLI met de 24GB SSD. Verder wordt er gezegd dat de laptop wel warm wordt, maar dat dat te verwachten is voor zon krachtpatser in een relatief kleine behuizing, maar niet te heet...

Echter als ik Google op dit model met een toevoeging als fan of iets dergelijks, dan kom ik al snel op waarschuwende posts die ervoor pleiten om dit model absoluut te ontwijken omdat de tweede GPU in de Ultrabay 98 graden wordt en zichzelf dan gigantisch terugklokt, zonder de fan harder te laten draaien (schijnt max 70% te zijn, maar Lenovo heeft dit nog niet opgelost/wil dit niet oplossen met bios update). Tevens schijnt de CPU zichzelf nogal dramatisch terug te klokken van 2.4 GHZ naar 0.8 GHZ om af te koelen. Deze gebruikerservaringen staan haaks op de reviews van de toch wat bekendere websites, die de laptop bijna prijzen dat ie relatief koel blijft voor alle ingebouwde kracht. Ik weet dat je op internet vaker negatieve verhalen leest en de tevreden gebruiker zijn mond houdt. Zijn er mensen met eigen ervaringen?

Verder ga ik hem vooral meeslepen naar de universiteit om daar Autodesk Revit te draaien etc. Mochten er dagen zijn dat ik echter de SLI opstelling niet nodig heb dan kan ik die tweede eruit halen. Dit zodat ik dan de Intel HD graphics kan gebruiken en zo langer op de batterij kan werken. In dat gat kan ik dan bijv. een fan in de plaatszetten. Deze fan schijnt niet heel veel te doen, maar beter dan een gapend gat. Ik vind echter alleen oost-Europeze websites waar deze te bestellen zijn voor rond de 25 Euro excl verzending naar NL. Ik zal morgen nog even Lenovo bellen of deze hem ook kunnen leveren, zijn er mensen die toevallig een zaakje weten waar ze deze fans hebben liggen? Internet levert weinig op, behalve veel mensen die klagen over de zeer beperkte beschikbaarheid van de Ultrabay modules.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Ook hier 1 die geïnteresseerd is in het kopen van deze laptop. Wil hem gebruiken voor gaming, en het is een relatief goedkope laptop waar je wel veel bang voor terugkrijgt. Ik kan echter vrij weinig gebruikerservaringen vinden, alleen grote sites die het aanraden, maar daar ben ik inmiddels al wat sceptischer mee geworden.

Vooral het warm worden van de laptop ben ik heel erg huiverig voor, mijn huidige Macbook wordt ook ontzettend warm (is ook wel al 4 jaar oud) als ik ga gamen en dat komt mede door de strakke vorm die erin zit. Maar goed. Misschien dat ik een gokje ga wagen en hem gewoon aanschaf, tegen die tijd zal ik ook wel een ervaring plaatsen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Inmiddels heb ik contact gehad met Campusshop, die verkopen die losse ultrabay modules niet. Ik heb met de Nederlandse technische dienst van Lenovo gebeld omdat dat op een Engelstalig forum werd gesuggereerd, daar zijn mensen er zo aan gekomen. Alleen deze meneer had er duidelijk geen zin in, was klantonvriendelijk, gevalletje afkappen want helpdesk sluit om xx:xx (bij Lenovo 18:00). (ie heb zelf ook bij de een helpdesk gewerkt dus weet wel hoe dat ongeveer gaat als je met moeilijke vragen komt). Is afgedaan met ja, belt u maar de afdeling verkoop, die kunnen er meer over vertellen. En toen ik vervolgens vroeg naar de mogelijke warmte problemen, werd reageert wij geven geen informatie aan mensen die nog het product moeten kopen. Dus ik reageer met ja, maar de verkoop afdeling zegt vast dat alle problemen zijn opgelost, want die moeten verkopen. Dat moest ik daar zelf maar proberen/uitvechten aanstaande maandag. Niet netjes.

Verdere gaf de medewerker van Campusshop aan dat zei voor die Y510P geen hoger uitvalpercentage zien/laptops terugkrijgen dan gebruikelijk, dus misschien vallen de warmte problemen toch mee.

Tenslotte heb ik een webshop gevonden gevestigd in Maleisië, die de DVD ultrabay verkopen voor 60 dollar excl verzending naar NL (goedkoopste verzendoptie dollar 14.50). Dit zou dus een optie zijn om het gat te vullen. Maar de fan zou natuurlijk de lichtste optie zijn, deze is tot zover ik nu ontdekt heb, alleen nog beperkt/neem contact met ons op beschikbaar in een paar Oost-Europeze landen. Andere landen hebben hier ook last van en het lijkt erop dat de productie van al deze kaarten is stopgezet, met uitzondering van de grafische kaart (beperkt beschikbaar). Misschien heeft dit te maken met een aankomende opvolger Y50, welke volgens geruchten een touchscreen zou hebben.

Misschien dat ik idd net als The Great HooD een gokje waag en de laptop vanavond nog bestel. Ik heb bij Campusshop 14 dagen retourrecht mocht de laptop voor mij toch teveel warmte produceren (dit hebben ze bevestigd in de chat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:58
In het topic waar je in de OP naar verwijst (het Y400 en Y500 topic) staan ook een aantal ervaringen met de Y510p (relatief snel te vinden met de zoekfunctie binnen dat topic), misschien heb je daar nog iets aan.

Heb de y510p (niet-SLI) versie nu een half jaar en ben erg tevreden, met name over de snelheid. Moet daarbij wel aangeven dat ik geen recente (zware) games of andere software draai (speel met name The Witcher 2 en voorheen Diablo 3, gaat overigens prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Ferio87 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 20:03:
In het topic waar je in de OP naar verwijst (het Y400 en Y500 topic) staan ook een aantal ervaringen met de Y510p (relatief snel te vinden met de zoekfunctie binnen dat topic), misschien heb je daar nog iets aan.

Heb de y510p (niet-SLI) versie nu een half jaar en ben erg tevreden, met name over de snelheid. Moet daarbij wel aangeven dat ik geen recente (zware) games of andere software draai (speel met name The Witcher 2 en voorheen Diablo 3, gaat overigens prima).
Thanks, dat had ik idd voor een deel al gevonden. Ga hem waarschijnlijk volgende week bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
Ik heb de laptop inmiddels binnen. Ik denk dat ik dit weekend wel tijd heb om een (mijn eerste) review te schrijven. Zijn er aspecten die mensen specifiek willen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 21:38
Welcome to the club;) Ik las dat je evt de fan wilde kopen? Ik heb gelezen dat die helemaal niet werkt...dus ik weet niet of hij aan te raden is. Wel is een HDD caddy aan te raden!

Ik heb zelf de single card versie zonder caching ssd, en hij werd na een tijdje niet vooruit te branden. Nu heb ik een ssd in de plaats van de hdd gedaan, en de hdd in de drive bay. Works like a charm:)

Mocht je overigens de wifi adapter niets vinden, er kan via een bios mod een ander in. Lenovo heeft de meeste wifi adapters geblokkeerd, dus als je hem wilt vervangen, zul je de bios mod moeten doen. Echter, hierdoor kunnen er wel wat problemen onstaan. Slaapstand doet het niet meer, en af en toe moet hij 2 keer door de POST heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
thomskipsp schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 11:24:
Welcome to the club;) Ik las dat je evt de fan wilde kopen? Ik heb gelezen dat die helemaal niet werkt...dus ik weet niet of hij aan te raden is. Wel is een HDD caddy aan te raden!

Ik heb zelf de single card versie zonder caching ssd, en hij werd na een tijdje niet vooruit te branden. Nu heb ik een ssd in de plaats van de hdd gedaan, en de hdd in de drive bay. Works like a charm:)

Mocht je overigens de wifi adapter niets vinden, er kan via een bios mod een ander in. Lenovo heeft de meeste wifi adapters geblokkeerd, dus als je hem wilt vervangen, zul je de bios mod moeten doen. Echter, hierdoor kunnen er wel wat problemen onstaan. Slaapstand doet het niet meer, en af en toe moet hij 2 keer door de POST heen.
Ja, die fan dat weet ik. Is ook nergens meer te krijgen, blijkbaar hebben ze bij Lenovo ook gemerkt dat dat ding waardeloos was en uit de handel gehaald. Ik heb de SLI met caching SSD, werkt prima. Lekker rap. Ik heb gister alle drivers geüpdate en naar Windows 8.1 erop gezet. Tip is dat je de audio driver voor Windows 8 moet gebruiken en niet 8.1 van de Lenovo website, anders wordt namelijk Dolby Home Theater v4 uitgeschakeld.

Ik heb gister idd de ultrabay 755M eruit getrokken en de Intel Graphics Driver geinstalleerd, dit werkt nu ook. Alleen weet iemand hoe je kan zien wanneer de Intel kaart en wanneer de nVidia kaart wordt gebruikt? In het nVidia control panel kan ik dan wel aanklikken, iets als "laat programma's beslissen, voorkeur voor nVidia kaart of voorkeur voor Intel kaart'". Neem aan dat dat Optimus is?

Verder had ik zelf ook de optie om een HDD caddy te installeren, alleen dan op dit moment zonder schijf erin om dan het ultrabay gat te vullen als ik de accuduur icm Intel GPU nodig heb. Probleem is dat ik niet een frontje heb om op zo'n HDD caddy te plaatsen, kan deze ook nergens vinden. Mensen nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 21:38
Ehm, wanneer je Nvidia laat beslissen, kun je ook per programma instellen welke gpu hij gebruikt. Ik heb nog niet realtime kunnen vinden welke gpu word gebruikt....Dat is trouwens Optimus ja.

Ja daar hoorde ik meer mensen over...misschien dat je ergens een dvd drive op de kop kan tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

thomskipsp schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:37:
Ehm, wanneer je Nvidia laat beslissen, kun je ook per programma instellen welke gpu hij gebruikt. Ik heb nog niet realtime kunnen vinden welke gpu word gebruikt....Dat is trouwens Optimus ja.
In het Nvidia control panel, bovenin bij desktop kan je een vinkje aanzetten bij;
"Display GPU activity icon in notification area"

Daar kan je vervolgens zien welke programma's de GPU gebruiken en welke dus op de IGP draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
thomskipsp schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:37:
Ja daar hoorde ik meer mensen over...misschien dat je ergens een dvd drive op de kop kan tikken?
Ja, ik heb na lang Googlen een webshop gevonden die ze nog schijnt te hebben. Al zitten ze wel in Maleisië... niet bepaald om de hoek. Totale kosten incl. verzending naar NL met DHL Express WorldWide komt uit op 75 Euro (+-40 Euro voor de dvd, 35 Euro verzendkosten). Zijn nog wel veel goedkopere opties om te verzenden maar die bedrijven ken ik allemaal niet of staat op de website van de pakketservice *only to US of iets dergelijks.

Mocht iemand de DVD drive nog hebben uit de niet-SLI Y510P/Y500, kan diegene dan bevestigen dat het gaat om de Lenovo DB36? Fabrikant nummer dat daarbij zou moeten horen is: 0C22231. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12Monkeys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 17:37
Martijn-HK,

Waar blijft die beloofde review nou? :>
Pagina: 1