• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik neem zo af en toe wel eens filmpjes op, voornamelijk gameplay. Dit dit doe ik met Afterburner en in Lagarith, 60 FPS, YUV 4:2:0. Gaat prima. De filmpje die eruit komen zijn groot, maar van perfecte kwaliteit.

Ik monteer ze dan af in Sony Vegas 12. Ik render ze dan in H.264 (MP4), en dat resultaat ik ook nog van goede kwaliteit.

Echter, als ik ze dan heb geupload naar YouTube is het eindresultaat ronduit bagger. Het ziet er gewoon significant slechter uit dan het MP4'tje dat ik heb geupload.

"Dat zal allemaal wel", zul je zeggen. Daarom even een voorbeeld:
https://srv.tuxplace.nl/hosted/TitanFall2.mp4 (907 MB)
Dit is de video zoals ik hem in Sony Vegas 12 gerenderd heb. Ik heb de Sony AVC/MVC encoder gebruikt met de volgende settings: AVC/H.264, 14,1 Mbps bitrate, High profile, CABAC entropy coding, 1080-30p.

Een andere AVC-encoder die beschikbaar is, is MainConcept AVC. Hier heb ik in het verleden (weliswaar in een oudere versie van Vegas) niet veel betere resultaten mee behaald.

YouTube: TitanFall2
Dit is hetzelfde filmpje, op YouTube geupload. Zoals ze zien is, zit het totaal onder de compression artifacts en is het detail verloren. Uiteraard komt dit door de re-encoding die YouTube toepast, maar mijn vraag is hoe ik dit kan verminderen. Dit lijkt mij namelijk echt niet normaal.

Dit is natuurlijk maar een voorbeeld. Ik heb dit eigenlijk met al mijn gameplayfilmpjes, maar heb nog nooit een goede oplossing kunnen vinden. Als ik de source file (in Lagarith) direct upload ziet het er wel goed uit, maar dat is alleen te doen met korte filmpjes omdat de bitrate zo'n 566 Mbps is. Iemand tips? Doe ik iets compleet verkeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 20-02-2014 20:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Sinds YouTube een nieuwe rendering methode toepast worden alle gameplay filmpjes "vernaggeld".
Ook ik heb dit zelfde probleem, en heb letterlijk tientallen filmpjes geupload met verschillende render settings.
Sony mp4, Mainconcepts MP4, WMV, noem het maar op, alles wordt dusdanig compressed door YouTube dat de kwaliteit zeer matig wordt.
Wat bij mij enigzins een redelijke kwaliteit geeft is mainconcepts mp4 met een bitrate van rond de 14M.

Maar ik hoor graag als anderen nog ideeën hebben!!

Voorbeeld:
YouTube: Unlucky helicopter, lucky nade and a super jump in Battlefield 4!

[ Voor 12% gewijzigd door Fonta op 20-02-2014 20:22 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Toch zie ik genoeg 'mooie' filmpjes (van goede kwaliteit dus) op YouTube, dus op de één of andere manier moet het toch kunnen!

Ben nu trouwens nog een test aan het doen, nu in MainConcept AVC, VBR met 15 Mbps average en 50 Mbps max en 8 reference frames.

[ Voor 34% gewijzigd door Compizfox op 20-02-2014 20:25 ]

• Fonta
Hier is trouwens een link naar wat YouTube zelf aangeeft als wat het beste zou zijn.
https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en

Heb het geprobeerd, weinig soeps.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Helaas, ook de nieuwe test geeft geen succes. Het misschien nog wel erger: YouTube: TitanFall3

EDIT: Heb zelfs nóg een test gedaan, nu met deblocking filter aan. Weer hetzelfde. YouTube: TitanFall4
Het valt me na het een paar keer zo gekeken te hebben trouwens wel op dat hij op bepaalde punten 'extra wazig' wordt: bijvoorbeeld op 0:40 is dit heel duidelijk merkbaar. Dit is alleen zo op 1080p, op 720p is de kwaliteit de hele tijd door matig.
Laat maar; ik zie net dat dit ook aanwezig is in de .MP4 zelf. Tenminste, in de tests die met de MainConcept encoder zijn gerenderd.

Bij stilstaande beelden (zie bv. 0:55) is de kwaliteit nog best voldoende, pas bij veel beweging wordt het belachelijk slecht. (zie bv. de snelle 360°-draai op 1:03)

Ik heb ook nog wat gevonden met Handbrake als encoder. Dat zal ik nog even proberen, maar denk dat dat morgen wordt.

EDIT: x264 (via Handbrake als GUI) werkt prachtig! Veel meer tweakable en betere kwaliteit dan MainConcept AVC of Sony AVC. Ik had er even alle vertrouwen in dat YouTube deze wel goed zou slikken (omdat de MP4 zelf er al een stuk beter uitziet), maar wel verdomme, op YouTube ziet het er weer even bagger uit als altijd. :(
Van dit soort grappen zou je bijna willen overstappen op Vimeo oid, maar die accepteren om de één of andere vage reden geen gameplay... 8)7

https://srv.tuxplace.nl/hosted/TitanFall5_preview.mp4
YouTube: TitanFall5 preview

Mensen, hoe krijgen jullie in vredesnaam content wél in hoge kwaliteit op YouTube? Is het een geheim?

[ Voor 109% gewijzigd door Compizfox op 21-02-2014 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Via handbrake heb ik ook getest, eerst in sony vegas exporteren naar een uncompressed avi en vervolgens met handbrake omzetten naar mp4. Bij mij was het resultaat ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Bij mij was het resultaat juist wel geweldig (hoewel de bitrate ook hoger was -> groter bestand, en het encoden wegens gebrek aan OpenCL-acceleratie langer duurde dan in Vegas), maar na het uploaden naar YouTube is werd het weer even bagger als altijd.

Zie https://srv.tuxplace.nl/hosted/TitanFall5_preview.mp4 maar eens, dat ziet er nóg beter uit dan https://srv.tuxplace.nl/hosted/TitanFall2.mp4

[ Voor 22% gewijzigd door Compizfox op 21-02-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
Dat bedoelde ik ook.
Het resultaat op de computer zelf is super. na upload naar youtube niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Het lijkt overigens alleen voor te komen bij video's met veel beweging, die dus een hoge bitrate vereisen voor een beetje goede kwaliteit. FPS'en vallen duidelijk in deze categorie.

YouTube: DCS World: A-10A landing at Batumi

Dit filmpje is op precies dezelfde manier gemaakt, maar Handbrake/x264 encode deze in een veel lagere bitrate dan het FPS-filmpje, bij eenzelfde RF van 22. Het FPS-filmpje had 30 Mbps nodig, het flightsim-filmpje maar 5 Mbps.

Bij het flightsim-filmpje merk ik geen abnormale kwaliteitsverlies na het uploaden naar YouTube...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

Kun je voorbeelden op Youtube vinden welke wel een hoge kwaliteit laten zien?
Zo ja, de maker even vragen hoe hij/zij dat hebben gedaan :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Pagina: 1