SSD Upgrade vanaf HDD

Pagina: 1
Acties:

• glydoscoop
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-01 18:03
beste tweakers,
ik heb inmiddels al een tijdje mijn game-pc in gebruik en dacht eraan om een kleine upgrade uit te voeren. Ik ben van plan een SSD te kopen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,50€ 59,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 59,50

Ik heb nu een gewone HDD met daarop Windows 8, is het mogelijk Windows 8 opnieuw te installeren op de SSD en mijn programma's, en dan steam/origin etc( all mijn games) op mijn HDD te laten staan. en gewoon mijn bestanden zoals foto's etc. te kopiëren naar de SSD vanaf mijn oude Windows 8 installatie op de HDD.
Alvast bedankt voor het antwoord

- een andere SSD zou ook kunnen heb gewoon degene gepakt die vaak werdt aangeraden hier.
- ik las ook ergens dat ik een clone zou kunnen maken van mijn oude installatie maar daar kwamen ook wat nadelen bij.
- Als ik het goed heb verlies ik zo helemaal niks behalve wat instellingen vanaf de huidige installatie niet waar?

Sorry als het een beetje onduidelijk is ik probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je HDD meer data bevat dan de SSD groot is, kan je niet clonen. Dat is de enige manier om al je programmas te behouden.
Anders wordt het een schone instalatie en alles opnieuw opnieuw instaleren.

Ik kan niet in je portemonee kijken, maar overweeg 45 euro meer uit te geven, je hebt dan een 2x zo grote ssd en dat is echt wel handig.

• glydoscoop
Reepje schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:45:
Als je HDD meer data bevat dan de SSD groot is, kan je niet clonen. Dat is de enige manier om al je programmas te behouden.
Anders wordt het een schone instalatie en alles opnieuw opnieuw instaleren.

Ik kan niet in je portemonee kijken, maar overweeg 45 euro meer uit te geven, je hebt dan een 2x zo grote ssd en dat is echt wel handig.
oke maar als ik voor een schone installatie ga dan kan ik toch gewoon vooral mijn games vanaf mijn hardeschijf spelen, zondfer opnieuw te installeren of moet ik dat allemaal opnieuw doen in dat geval kan ik beter een 2e HDD kopen aangezien je anders keihard belazerd wordt met die prijzen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Je kan opzicht alles op je HDD laten staan en dan windows booten vanaf de SSD.

Alleen afhankelijk van het spel of programma, moet je het opnieuw installeren of niet... Want niet alles vind het leuk om zomaar te werken. Omdat ze vaak extra's missen die tijdens de installatie ervan worden aangemaakt.

Verwijderd

Ik zou een SSD nemen voor je besturings systeem en voor je "Primaire games". Dan heb je niet eens zo'n grote nodig. Als je voor een geheugen upgrade wil gaan die niet te veel kost, zou ik voor dit gaan:
- pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB Deze kost iets meer dan de "normale" ssd maar is daarvoor veel sneller.
- pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB Deze HDD is ook lekker snel en genoeg voor de meeste games.

• glydoscoop
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 13:07:
Ik zou een SSD nemen voor je besturings systeem en voor je "Primaire games". Dan heb je niet eens zo'n grote nodig. Als je voor een geheugen upgrade wil gaan die niet te veel kost, zou ik voor dit gaan:
- pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB Deze kost iets meer dan de "normale" ssd maar is daarvoor veel sneller.
- pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB Deze HDD is ook lekker snel en genoeg voor de meeste games.
ja ik heb momenteel genoeg aan mijn 1TB Barracuda met 7200 RPM. En is niet echt langzaam, alleen wilde ik voor meer veiligheid enzo mijn games en mods etc. op een andere schijf dan mijn programma's hebben. Dus ik dacht waarom niet gelijk een SSD 120-128 is meer dan genoeg voor Windows en al mijn programma's zoals msi afterburner en Google chrome op de SSD en dan kan ik steam incl games gewoon laten staan op de HDD neem ik aan?

• glydoscoop
Swordlord schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 12:57:
Je kan opzicht alles op je HDD laten staan en dan windows booten vanaf de SSD.

Alleen afhankelijk van het spel of programma, moet je het opnieuw installeren of niet... Want niet alles vind het leuk om zomaar te werken. Omdat ze vaak extra's missen die tijdens de installatie ervan worden aangemaakt.
ja oke dat begrijp ik, maar het gaat mij alleen om mijn games zo ongeveer 400-500 GB, de rest is zo opnieuw geinstalleerd

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Zoals ik al zei, het is puur afhankelijk van de game... Wij hebben geen glazen bol dat ons verteld wat jij op je PC hebt staan of hoe precies een game zijn installatie volstrekt heeft.

Verwijderd

Lekker de Crucial M500 240GB nemen. Die kost nu 105 euro.

• glydoscoop
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:42:
Lekker de Crucial M500 240GB nemen. Die kost nu 105 euro.
ja vind ik nogal duur voor 240 GB dan haal ik liever een 120 GB en nog een 1TB schijfje

Verwijderd

glydoscoop schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:02:
[...]

ja vind ik nogal duur voor 240 GB dan haal ik liever een 120 GB en nog een 1TB schijfje
Ik zou dan wel voor de pricewatch: Samsung 840 series Pro 128GB gaan. Hij kost iets meer maar is zo veel beter.

Verwijderd

De 840 Pro beschikt niet over power-safe capacitors, heeft geen RAID5 bitcorrectie en gebruikt DRAM voor onveilige write-back, dus 'zo veel beter' is niet zo objectief denk ik. Maar hij is wel sneller met sequential write, al ga je daar nooit wat van merken; dat is het minst belangrijke performanceaspect van een SSD. Jammer genoeg selecteren mensen vooral op dit punt omdat dit het enige punt is waar SSDs nog significant van elkaar verschillen qua prestaties. Maar in de praktijk merk je daar helemaal niets van en zijn andere factoren zoals betrouwbaarheid en prijs veel belangrijker.

De Samsung 840 Pro 128GB is duurder dan de Crucial M500 240GB, dus die keuze zou ik zelf heel gemakkelijk gemaakt hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 19:18 ]

• Hufter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 14:45
Ik heb ongeveer twee weken geleden een ssd in mijn laptop gebouwd en Macrium Reflect Free vond ik wel handig werken. (http://www.macrium.com/reflectfree.aspx) Het voordeel van dit programma is dat het ook de verborgen partities kopieert die nodig zijn als je via UEFI boot. Het programma kan ook de grootte van je partities aanpassen tijdens het clonen.
Pagina: 1