Netwerk stopt bij inschakelen WiFi

Pagina: 1
Acties:

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo Tweakers,
Momenteel draai ik het volgende netwerk:
Het signaal komt binnen via glasvezel in het glasvezelmodem. Telefoon en TV zijn aangesloten en zijn niet relevant voor dit topic.

Er gaat een UTP kabel van de eerste internetuitgang op het modem naar de WAN-poort van mijn router beneden; een Sitecom WLR-5000 v1.002.Deze router deelt de IP-adressen uit en verspreidt het WiFi-signaal.

Vanuit de router beneden lopen twee kabels. Één naar de mediacenter in de woonkamer en één naar de zolder. Hier staat een tweede router, de Sitecom WL-582. De kabel gaat in de LAN1 poort van de router op zolder. Deze router staat ingesteld als AP. De DHCP server staat uit en hij zend geen WiFi uit.

Als verduidelijking heb ik het getekend. Alle network-mapping tools lieten me in de steek.
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/25ktr1u.jpg

Opzich werkt het allemaal mooi, behalve het volgende: graag zou ik de router op zolder, die gebruikt wordt als AP, ook WiFi laten verspreiden. Ik heb nu namelijk met mijn telefoon en/of laptop vaak geen of erg slecht bereik op zolder. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn en ik heb meerdere online handleidingen gevolgd, maar het lukt niet. Op het moment dat ik in de instelling van de router op zolder de WiFi-functionaliteit aanzet, vliegt het hele WiFi netwerk er uit, ook die van beneden.

Ik heb verschillende SSID's geporobeerd, dezelfde SSID's. Verschillende/dezelfde WPA-sleutels. Verschillende channels. Ik ben ten einde raad.

Wat zie ik over het hoofd? Aan welke instellingen kan dit liggen? Of is mijn router niet vergevingsgezind en staat deze dit niet toe? Op de site van Sitecom vindt ik ook weinig informatie.

Hoop dat jullie het zien, ik loop al twee maanden rond met dit probleem en zie de oplossing niet. Het kan erg gemakkelijk zijn, maar ik zie het over het hoofd.

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Kudo's voor de tekening. d:)b

Wat voor glasvezelmodem is het?
En is het ook een router (aangezien je 4 NET poorten tekent)? Zo ja: Hoe ingesteld?*
Kun je de ingestelde IP-adressen eens weergeven? Je Sitecoms hebben een fixed IP neem ik aan?
Wat bedoel je precies met 'vliegt het hele WiFi netwerk er uit'?

Ik kan zo niet verklaren waarom het inschakelen van WiFi invloed heeft op de rest van je netwerk. Tenzij er een of ander eng apparaat connect via WiFi :P

* Als je glasvezel modem ook IP-adressen uitdeelt, zet je beiden routers dan eens als AP en steek de kabel in de LAN poort.

Je Sitecom WL-582 heeft 100Mbps poorten, daar ben je je van bewust?
Ik kan het toch niet laten: Brrrr. Sitecom }:O

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb het vermoeden dat je beide apparaten nu als aparte Wifi routers instelt. Het beste is om je router boven als repeater in te stellen, zodat alleen je beneden router routert en dhcp actief heeft.

Hoe je het zo instelt weet ik niet maar dit kan je ergens instellen in je settings.

• Miyamoto
Viper® schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:56:
Ik heb het vermoeden dat je beide apparaten nu als aparte Wifi routers instelt. Het beste is om je router boven als repeater in te stellen, zodat alleen je beneden router routert en dhcp actief heeft.
Je weet dat je nu termen door elkaar gooit en dat TS heeft vermeld dat ie z'n router als AP heeft ingesteld? (Zoals het hoort...) Vermoedelijk ook wat jij bedoeld, gezien je uitleg. Maar met een 'repeater' wordt heel iets anders bedoeld.

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:32
Heeft je modem en routerals AP de zelfde IP range? En dezelfde gateway? Modem op bijv 192.168.1.1 en de AP ook 192.168.1.1?

Verder gebruiken ze misschien het zelfde kanaal, wat blijkbaar stoort?

Wat een geniale tekening :D

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Zou je wat IP informatie en instellingen van WiFi kunnen posten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Nef
IP adres van de router beneden: 192.168.0.1
DHCP Range: 192.168.0.3 - 192.168.0.100
2.4gHz Wifi Ingeschakeld, 5.0 gHz Wifi uitgeschakeld
Channel 13, WPA2 Mixed wachtwoord.
WMM en broadcast ESSID enabled
Mode: AP
WPS: Enabled

IP adres van de router boven: 192.168.0.2
DHCP Uitgeschakeld
Channel 13, WPA2 Mixed wachtwoord
SSID zelfde als router beneden.
Mode: Access Point

Met 'het WiFi vliegt er af' bedoel ik dat alle apparaten die het nu wel doen (laptops en telefoon op benedenverdiepingen) dan ineens stotteren of helemaal geen verbinding meer kunnen maken. Ze vinden het netwerk wel, maar verbinden lukt niet.

Model van het glasvezelmodem komt eraan.

[ Voor 22% gewijzigd door Nef op 20-02-2014 17:35 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:44

aap

Probeer eens verschillende kanalen op de routers?

• Nef
aap schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:39:
Probeer eens verschillende kanalen op de routers?
1 met 13 geprobeerd, 13 en 1, en veel combinaties die hier tussen liggen. Allemaal zonder resultaat.

Het glasvezelmodem is van Genexis, Typenummer kan ik er niet op vinden. Deze zat hier al toen we hier kwamen wonen.

Afbeeldingslocatie: http://img194.imageshack.us/img194/3459/ftuc.jpg

Vergelijkbaar met deze.

• Nef
MuVo schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:09:
Heeft je modem en routerals AP de zelfde IP range? En dezelfde gateway? Modem op bijv 192.168.1.1 en de AP ook 192.168.1.1?

Verder gebruiken ze misschien het zelfde kanaal, wat blijkbaar stoort?

Wat een geniale tekening :D
Om eerlijk te zijn de instellingen van mijn modem totaal over het hoofd gezien.
Ben ook niet bekend met een IP-adres om mijn modem te benaderen. Ik zal hem nog eens aan inspectie onderwerpen.

• Miyamoto
Grote kans dat je dus twee routers achter mekaar hebt geknoopt.
Zoek even uit wat het IP-adres is om je modem te benaderen (alles los en PC rechtstreeks aan glasvezelrouter). Kijk even bij je provider voor default wachtwoorden / handleiding.
Stel daarna je beide routers in als AP binnen het subnet van de glasvezelrouter.

Verder Access Points altijd verschillende kanalen geven inderdaad.
Ook kun je vast WPA2-AES kiezen ipv mixed.

• Nef
Miyamoto schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 19:08:
Grote kans dat je dus twee routers achter mekaar hebt geknoopt.
Zoek even uit wat het IP-adres is om je modem te benaderen (alles los en PC rechtstreeks aan glasvezelrouter). Kijk even bij je provider voor default wachtwoorden / handleiding.
Stel daarna je beide routers in als AP binnen het subnet van de glasvezelrouter.

Verder Access Points altijd verschillende kanalen geven inderdaad.
Ook kun je vast WPA2-AES kiezen ipv mixed.
Het IP adres van het glasvezelmodem is niet te vinden, alles wat er te vinden is werkt niet. Ik krijg ook sterk de indruk dat het niet op prijs gesteld wordt om daarin te gaan prutsen.

Anyways, nu ik WPA-AES gebruik en het hele zaakje opnieuw gestart heb lijkt het te werken. Ik zal nu alle apparaten individueel nagaan.

Waar het probleem vandaan kwam (komt) weet ik niet, de andere versleuteling lijkt me niet de oorzaak. Maar als het werkt ben ik tevreden 8)7

Verwijderd

http://helpdesk.netvisit....en/92-glasvezel-draadloos

staat hier iets wat je verder helpt?

• Nef
Hier staat dat het bij de Genexis om een router gaat en dat ik de UTP kabel van poort 1 van de Genexis in een LAN poort van mijn router moet stoppen, dat heb ik nog niet geprobeerd. In de huidige situatie zit de kabel in de WAN poort van router1 en werkt het, maar het is vaker zo geweest dat het een kwartier goed leek te zijn en daarna weer mis ging.

Als het in de huidige setup niet werkt, zal ik mijn Sitecom router1 verbinden met het Genexis modem/router via een LAN poort in plaats van WAN poort, bedankt voor de imput!

Verwijderd

hoop dat het gaat lukken!

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 23:40 ]

• Nef
Oké, nadat het ongeveer 12 uur lang goed is gegaan lag het WiFi netwerk van de router op zolder er weer uit. Deze deelt geen IP-adressen meer uit. De bedrade componenten verbonden via router op zolder doen het nog wel.

Het wifi netwerk van de router beneden is nog intact.

Ik heb ook geprobeerd om de kabel van het glasvezelmodem in een LAN-poort van de router beneden te doen. De router beneden werkt dan, maar die boven houdt er compleet mee op (ook bedrade componenten).

Nog meer dingen die ik kan proberen?

• Miyamoto
Nef schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:31:
Ik heb ook geprobeerd om de kabel van het glasvezelmodem in een LAN-poort van de router beneden te doen. De router beneden werkt dan, maar die boven houdt er compleet mee op (ook bedrade componenten).

Nog meer dingen die ik kan proberen?
Heb je beide routers dan wel als AP ingesteld?
Ik verdenk je glasvezelmodem nog steeds van het uitdelen van IP-adressen (DHCP). Als je dat ook met je eigen router gaat doen, gaat dat fout.

En anders zou ik de Sitecom wegpleuren en een ander merk in huis halen. Ik heb die beestjes vaker om onduidelijke redenen zien stoppen. (Ik ben dus zwaar biased)

• Nef
Probleem met deze combinatie van routers.

Ik heb een nieuwe router gehaald en die van beneden staat nu boven.. Probleem is opgelost.
Bedankt voor de hulp :)
Pagina: 1