• secretdk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05-2025
Hobbyserver; Films/Series/VHD's testomgevingen je kent het wel.

Nu heb ik mijn moederbord en cpu verandert naar de C2750d4i die ECC ondersteunt.
Server staat 24/7 aan en nu is mijn vraag;

Moet ik mijn geheugen vervangen voor ECC geheugen?

Ik begrijp wat het doet maar is het nu nodig of merk je er in de praktijk vrij weinig van als je een hobbyserver draait.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

Als je weet wat et doet, dan zou je zelf ook moeten weten of het nodig is of niet.

Hedendaags OS is niet zo fragiel als vroeger... Die kan een klein foutje in afvangen of je hebt pech.

Computers die op een dedicated OS voor wetenschappelijke berekeningen werken waar het omvallen van 1 bitje fataal kan zijn, tsjah... daar is ECC handig.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 20-02-2014 15:20 ]

• secretdk
Swordlord schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 15:17:
Als je weet wat et doet, dan zou je zelf ook moeten weten of het nodig is of niet.

Hedendaags OS is niet zo fragiel als vroeger... Die kan een klein foutje in afvangen of je hebt pech.

Computers die op een dedicated OS voor wetenschappelijke berekeningen werken waar het omvallen van 1 bitje fataal kan zijn, tsjah... daar is ECC handig.
Dat ik weet wat het theoretisch doet betekent niet dat ik de ervaring heb om te weten of het daadwerkelijk veel verschil uitmaakt in mijn situatie.

Maar bedankt voor je informatie, dan laat ik het lekker op non-ECC geheugen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

Hoe vaak crashed je dagelijkse PC, puur ten gevolgen van je RAM geheugen?
Hoe kritisch is je homeserver, dat hij 100% ononderbroken draait, of riskeer je die (kleiner dan) 1% kans van gewoon geheugen.

Die 2 kun je je eens afvragen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 20-02-2014 15:26 ]

• DXaroth
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-01 09:10
Waar gebruik je je server voor? en om specifieker te zijn, waar gebruikt je server zijn geheugen voor?

is het een ZFS systeem, dan is ECC handig (lees: belangrijk); is het een systeem waarbij ram hevig gebruikt wordt (database systemen), dan kan ECC handig zijn.. is het een simpel opslag systeem met een webservertje.. dan maakt het weinig uit.

• secretdk
DXaroth schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 15:29:
Waar gebruik je je server voor? en om specifieker te zijn, waar gebruikt je server zijn geheugen voor?

is het een ZFS systeem, dan is ECC handig (lees: belangrijk); is het een systeem waarbij ram hevig gebruikt wordt (database systemen), dan kan ECC handig zijn.. is het een simpel opslag systeem met een webservertje.. dan maakt het weinig uit.
Windows server 2012 R2 host met een webserver en virtualisatie en nog wat andere toepassingen
Ubuntu VM met 4x 3 TB ZFS opslag met films/series etc voor Plex

"But you are right that there is a point of diminishing returns... if you really wouldn't mind if a file or two became corrupt over the course of a few years because your data is either replaceable or not all that important... going without ECC will save you a lot of $$$ in a server build."

Dus voor mij toch niet echt heel relevant? of wel

EDIT:

Wel dus, omdat ZFS. Word dus wel ECC RAM

[ Voor 23% gewijzigd door secretdk op 20-02-2014 16:57 ]

Pagina: 1