Toon posts:

Boschmann subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden,

afgelopen zomer heeft mijn broer een ongeluk gehad met zijn auto.
was total-loss, dus kon naar de sloop.

Nu had hij zijn versterker en subwoofer (prima-staat) ook gedemonteerd.
vorige week wilde ik zijn installatie in mijn eigen auto hebben.

Alleen we kwamen erachter dat de conus van de subwoofer bijna niet meer beweegt.
Als ik de conus indruk dan komt er een soort vage kraak/ruis uit.
Kan dit komen omdat de sub ca. een half jaar in de garage heeft gestaan?

Ik had de 6 imbusbouten achterop eruit gedraaid alleen kwam er nog steeds geen beweging in.
Moet ik nu gewoon wat meer kracht zetten om de subwoofer uit elkaar te krijgen of kan je deze niet loskrijgen?

Nu las ik ook iets over een 9V batterij op de +- te houden en dat ie dan los kan schieten, of is dit gevaarlijk?

de subwoofer is van Boschmann. Type: z3-12dvc.

Ik hoop dat iemand enig idee heeft want ik ben ten einde raad, en heb geen zin om een nieuwe te kopen. :?

mvg, Jasper

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Die 9V batterij erop houden kun je vergelijken met een enorme klap erop geven. Een speaker is als het ware een grote magneet zodra je er een spanning op zet die de conus aan trekt. Door op een bepaalde frequentie de spanning uit- en in te schakelen krijg je er een toon uit. Gegeven dat de batterij gelijkspanning is zal deze dus continue 9V afgeven (ik neem aan dat je het verschil tussen gelijkspanning en wisselspanning wel kent natuurlijk). Als je er dus een batterij op prikt moet je dat dus maar heel kort even doen, anders blijf je op volle kracht aan die conus trekken die er na verloop van tijd dan vanzelf wel van stuk zal gaan.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het verschil tussen gelijk en wisselspanning wel ja, maar heb verder vrij weinig verstand van speakers dus vandaar de vraag haha.

Maar dan ga ik dat even proberen, hopen dat het werkt.
in ieder geval bedankt :)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 16:34
Als het een flinke klap is geweest, kan het zomaar zijn dat de subwoofer vervormd is waardoor de spoel aanloopt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was er zelf niet bij dus ik weet het niet precies, ik hoop het niet.

Maar kan ik de subwoofer ook uit elkaar krijgen, of zijn die magneten te sterk?

Verwijderd

Topicstarter
Mocht het niet werken dan koop ik een nieuwe subwoofer.

de versterker die ik heb is een Crunch.
Type: amp gts-serie gts 4125

Het is een 4 kanaals 1000 watt versterker.

Iemand een aanrader? ik wil er dan eigenlijk niet meer dan 100 euro aan uitgeven.

bij voorbaat dank

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 19:01
Ten eerste ; je versterker zal ongeveer 4x50 watt leveren. Het is een b merk onderin het segment.

Waarschijnlijk zal hij zo een 2x 125watt rms gebrugd doen.

Zoek een simpele woofer die niet te veel power vraagt. bijvoorbeeld zoiets http://www.autohifi.nl/in...subgroep=120#.Uwxu7_l5OSo

Een duurdere woofer geen enkele zin met zo een versterker , dat is zonde van je geld.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:28

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die boschmann is overleden. Dat was sws een budgetding.

Die crunch is zo slecht nog niet; het is het zusje van hifonics.

Voor 100 euro kan je zeker een leuk woofertje halen. Ik ben een jbl fan: dat is altijd en overal wel in de aanbieding. En anders is er nog markplaats. :Y

[ Voor 13% gewijzigd door teacher op 25-02-2014 19:56 ]

Wise enough to play the fool

Pagina: 1