• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Beste Tweakers,

Misschien is deze vraag al eerder gesteld, maar ik heb het volgende.

Vanmorgen heb ik na een 7,5 uur lange stress test via het programma prime95 mijn overclock getest en die is zonder errors dus helemaal goed geslaagd. Nu komt het volgende, niet alle cores (8 werkers ofzo) waren even ver. 5 liepen vrij gelijk en waren bij test12 ofzo, maar 3 waren bij test 4 en test 5. Dit scheelt echt minuten. Klopt dit? Ik weet dat er op de achtergrond natuurlijk ook programma's draaien, maar kan dit na 7,5 uur zo uitlopen? Er waren geen errors en tijdens gamen sluit hij ook niet af met een fout dus neem aan dat mijn overclock stabiel is. Wél krijg ik tijdens spelen van Far Cry 3 bijvoorbeeld merkbare fps drops tijdens laden of als er iets geupdate wordt. Kan ook aan mijn videokaart liggen misschien..althans hoop ik.

Graag toelichting en/of hulp

Mijn systeem:

Xpredator x3 kast met totaal 6 fans (goede richting)
MSI Z77 Mpower
i7 3770k @ 4.5ghz (overclock via turbo) overspeed protection staat uit en vdroop op 100%. Voltage komt op 1.176v. Alles op auto verder (gewoon default bios settings) wordt max 69 graden in prime95
2x4gb corsair vengeance pro @ 2133mhz
Corsair RM850w voeding
Corsair h90 waterkoeler voor CPU
Sapphire HD5850 Toxic 1GB (wordt max 64 graden tijdens gamen)

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09-2025
Heb je zo leuk pctje, waarschijnlijk dus om te gamen, en dan zit je nog met een 5850.. Die zou ik zowiezo upgraden.

Zodra er geen errors komen, BSOD's of freezes.. kan je er nog steeds niet zeker van zijn dat je OC goed is.. Ik heb hetzelfde gehad ( 2500K 5Ghz ) 72 graden, prime small ffts, 24/7 stable.. Ik speel BF4 en krijg problemen door me OC.

Nu me OC weer terug, nu werkt het wel ( mogelijk door mantle support )

Maar voor zover, zou ik zeggen dat je OC gewoon OK is.
Al is je temperatuur mogelijk nog wat omlaag te krikken door zelf manual de OC in te stellen ipv turbo.

Succes!

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Hoe check ik het dan? Ik snap er niets van. Ik ben er inmiddels achter dat de tijden kunnen verschillen, maar de drops vat ik alleen niet zo. Als ik stil sta blijft het constant 60 fps..als ik loop en hij heeft een soort "laadpunt" dropt hij even en dan weer 60.
Misschien kan de videokaart niet zo snel rekenen? Het is precies op dezelfde punten.. die noem ik laadpunten.

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

ktf

Jeay86 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:13:
Ik weet dat er op de achtergrond natuurlijk ook programma's draaien, maar kan dit na 7,5 uur zo uitlopen?
Je bent daar volledig overgeleverd aan de Windows scheduler. Als die om een of andere reden bepaalde taken structureel op bepaalde processors draait dan gaat dat uiteenlopen ja. Verder heeft je processor hyperthreading. Ik heb het altijd een beetje een vreemde techniek gevonden, misschien dat de scheduler daar nog steeds niet helemaal lekker mee werkt.

ik denk dat hier teveel zaken zijn die meespelen. Vermoedelijk ligt het niet aan de CPU.

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Dan is dit in ieder geval duidelijk. Dus dan hebben die drops echt te maken met mijn videokaart? Is er een programma of een andere manier hoe ik de stabiliteit echt kan testen?

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat de optimale bios instellingen zijn? Misschien heb ik ergens iets verkeerd staan?

• NasT89
Ik denk dat 1 GB gpu zowiezo niet echt voldoende is.. in dit geval lijkt me ook dat je gpu een bottleneck is voor je systeem

• NasT89
Jeay86 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 15:31:
Kan iemand mij vertellen wat de optimale bios instellingen zijn? Misschien heb ik ergens iets verkeerd staan?
En ik raad je aan om deze te volgen: http://www.overclock.net/...with-ln2-guide-at-the-end

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Had ook 4.8 ghz stabiel gekregen. 1.295v en dan 1.6v lcc ofzo van die guide. werkt perfect. met linx 10min run zonder fouten en freeze. kan evt. proberen lager te gaan, maar temperatuur blijft nu rond 82 graden max. zal met prime95 wel lager zijn hoorde ik. sowieso tijdens spellen komt hij niet uit over 63 graden

ik denk dat mijn HDD en vooral de videokaart de bottleneck is

is een 660 ti een goed idee? beginnen aantrekkelijker geprijst te worden

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Ow en is er iets waar ik op moet letten bij aanschaf HDD ? Misschien bepaalde snelheid? Ik heb nu een 7200rpm en dacht dat dit goed genoeg was..iemand een voorbeeld van een HDD 1 tb ? Is groot zat voor mij

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Wellicht kun je beter een SSD overwegen en jou huidige HDD er naast houden. Zelf heb ik naast mijn SSD nog een oude 320GB SATA-II er in zitten waar de meeste games op staan. In BF4 heb ik daardoor wel een iets langere laadtijd dan een vriend met dezelfde configuratie en BF4 op een SSD, maar dat is niet veel meer dan een seconde of 10.

[ Voor 37% gewijzigd door henwy op 21-02-2014 10:31 ]

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
ok dus eigenlijk hoeft alleen windows op de ssd te draaien en de rest qua downloads, games etc gewoon op hdd? heeft dit dan zoveel performance verschil? heeft het invloed op die schokken zegma tijdens spelen

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Games, downloads en programma's die je bijvoorbeeld niet veel gebruikt op de HDD. Windows, programma's die bij het opstarten geladen worden (bv. virusscanner) en programma's die je veel gebruikt (bv. browser) op de SSD. Je zal merken dat net vlotter reageert/sneller start. Helemaal ajs naderhand een PC onder handen krijgt waar geen SSD in zit :)

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
- een SSD gaat niet helpen bij het voorkomen van 'microstutter' of framedrops zoals jij die ervaart
- een SSD versnelt alles waarbij veel data van je schijf moet worden ingeladen. Booten dus, maar ook het laden van maps in games. Met een SSD ben je online altijd als eerste in je game en zie je de rest er achteraan sukkelen :)
- tip: koop een SSD met voldoende ruimte. Als je ook games erop zet, is 256gb geen overbodige luxe, en hogere capaciteit biedt ook meer performance, plus een lagere euro/GB verhouding.
- de kans is zeer groot dat zelfs op lage settings de framedrops ontstaan doordat je slechts 1 GB VRAM hebt. Ga voor een kaart met minimaal 2GB en overweeg 3GB als je op 1080p alle toeters en bellen wil houden het komende jaar. Ook nu is er al een zeer kleine selectie games die op die resolutie met alles open nét over de 2GB komen. Let wel: alleen de snellere kaarten kunnen zoveel geheugen ook echt benutten, dus ga niet lager dan 200-240 euro zitten qua budget. 660ti is 'net aan'.

[ Voor 10% gewijzigd door Vayra op 21-02-2014 12:47 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• NasT89
Ik zou zowieoz een AMD kaart aanhouden, vooral nu Mantle aan t opkomen is.. is weer bonus

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Ik kan de Asus HD 7950 TOP 3gb kopen voor 180 euro van iemand. goede deal? en goede performance? Ik kan ook de GTX 670 2gb voor 180 kopen dus ben aan t dubben

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Topicstarter
Uiteindelijk gekozen voor de GTX 670 2gb en draait als een malle. Kan BF4 op ultra aan en 2x AA en alles is minimaal 60fps op full hd.
Dit doe ik op 4.6 ghz met pll op 1.6v en de vcore op 1.2v. De vcore kan ik zelfs lager doen.

Zijn deze getallen goed? Zoveel weet ik er niet vanaf.
Pagina: 1