Toon posts:

[XP] Browsen op Internet super traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het browsen van een willekeurige webpagina gaat sinds een aantal dagen uitermate traag.
Het probleem doet zich voor in zowel IE als FF.
Na het "enteren" van een URL zie ik in Taakbeheer, zodra de opbouw van de pagina moet beginnen. de CPU van het browserproces naar bijna 100% oplopen.Zelfs terwijl ik dit verhaal tik en allerlei bewegende smilies hier beneden vrolijk bewegen, houdt in dit geval Firefox de CPU op dik 95%.

Het netwerk lijkt me niet de oorzaak. Ik ben bekabeld aangesloten op een eigen router achter een glasvezel modem. Ook een aansluiting rechtstreeks op het modem heb ik uitgeprobeerd.
Mijn abonnement moet 50Mb up en 50Mb down leveren. En de speedtest (van Ziggo) bewijst dat dit geleverd wordt.

Nu het bijzondere:
Wanneer ik XP in veilige modus met netwerk uitvoer en de zelfde pagina's bekijk gaat alles flitsend en wordt de CPU niet omhoog gejaagd.
Wie weet waar ik de oorzaak moet zoeken?

Onderstaande aanvulling komt uit het tweede topic (samengevoegd door TheVMaster)

Sinds antal weken is browsen op Internet uitermate traag via mijn vaste Pc.
Het verschijnsel doet zich voor met zowel IE als Firefox en ook in veilige modus met netwerkverbinding.
Ik heb een glasvezel aansluiting 50/50 en een speedtest op mijn vaste Pc (via Ziggo) haalt deze snelheid .
Safari op mijn iPad is flitsend snel.
Elimineren router (pc direct op glasvezelmodem) geeft zelfde problemen.
Alle andere applicaties (Office, Dreamweaver, Pinnacle Studio) hebben de normale snelheid als voorheen.
Ik zie na invoeren URL in mijn browser met soms korte tussenpozen o.a. de volgende meldingen:
Verbinden met......
Bezig met het laden van....
Server....... opzoeken
Wachten op.......
Zelfs de inlogpagina van mijn router (192.168.1.1) verschijnt traag.
Vanaf enter URL t/m volledig vullen pagina schiet de CPU naar bijna permanent 100%.

McAfee heeft mijn Pc al meerdere keren grondig gescand en ook andere scanners heb ik er op losgelaten.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken c.q. hoe ik de analyse voort moet zetten.
Blijft er dan niets anders over dan een schone installatie?

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 21-02-2014 01:40 . Reden: Twee topics samengevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat alles in Windows' veilige modus naar behoren functioneert kan duiden op een virus of malware. Controleer je systeem daar dus grondig op. Ook kan het aangeven dat er een probleem is met een driver die in veilige modus niet wordt geladen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:21
ten eerste, wat is je plan met Windows XP? 8 april is de ondersteuning afgelopen. Ik zou er Windows 7 op zetten, dan ben je gelijk helemaal schoon.

wil je nog langer volhouden met xp dan vandaag, loop dan even een scan af met Mallwarebytes Anti Mallware en Hitman Pro 3, kijk wat daar de resultaten van zijn. Het lijkt er namelijk op dat er wat minder-gewenste activiteiten op je pc draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 10:48
Dat klinkt heel erg als een schadelijke software, dus zoek even een bootable antivirus en/of malware programma en scan je computer daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Hm, zelf je topic opnieuw aanmaken... en nu dubbelposten, dat is niet de meest efficiënte manier. Daar hebben we mods voor :)

Anyway, zoals reeds gezegd, scan je PC op malware/virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
XFeverr, bedankt voor reactie.
Ik dacht met McAFee goed beschermd te zijn, maar misschien een misrekening?
Overigens heb ik met dat McAfee een probleem bij opstarten; het systeem blijft 2 minuten hangen.
De logfile meldt een probleem tijdens een bootstrap delay waarbij een driver mfeapfk is betrokken.
Volgens die logfile crasht deze (na die 2 minuten). Blijkt volgens McAfee community bij meerderen voor te komen.

Wat mijn XP betreft: De huidige configuratie zal wat moeten worden opgekrikt om W7 soepel te draaien. Was ik al mee bezig maar voortschrijdend inzicht leert mij dat zelfs de aankoop van een gebruikte Pc met W7 een betere oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Jolke schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 20:21:
Hm, zelf je topic opnieuw aanmaken... en nu dubbelposten, dat is niet de meest efficiënte manier. Daar hebben we mods voor :)

Anyway, zoals reeds gezegd, scan je PC op malware/virus.
Inderdaad. Zet de volgende keer een topicreport of een modje je topic wil verplaatsen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Sinds antal weken is browsen op Internet uitermate traag via mijn vaste Pc.
Het verschijnsel doet zich voor met zowel IE als Firefox en ook in veilige modus met netwerkverbinding.
Ik heb een glasvezel aansluiting 50/50 en een speedtest op mijn vaste Pc (via Ziggo) haalt deze snelheid .
Safari op mijn iPad is flitsend snel.
Elimineren router (pc direct op glasvezelmodem) geeft zelfde problemen.
Alle andere applicaties (Office, Dreamweaver, Pinnacle Studio) hebben de normale snelheid als voorheen.
Ik zie na invoeren URL in mijn browser met soms korte tussenpozen o.a. de volgende meldingen:
Verbinden met......
Bezig met het laden van....
Server....... opzoeken
Wachten op.......
Zelfs de inlogpagina van mijn router (192.168.1.1) verschijnt traag.
Vanaf enter URL t/m volledig vullen pagina schiet de CPU naar bijna permanent 100%.

McAfee heeft mijn Pc al meerdere keren grondig gescand en ook andere scanners heb ik er op losgelaten.

Ik weet niet meer waar ik het moet zoeken c.q. hoe ik de analyse voort moet zetten.
Blijft er dan niets anders over dan een schone installatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 20:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:07:
Kijk eens of je misschien een proxy of een rare DNS server geconfigureerd hebt staan.
Proxy instelling is conform documentatie Lijbrandt (mijn glasvezel provider).
DNS is automatisch als voorschrift Lijbrandt.

Ik heb wel even getest met DNS Google en Open DNS, maar geen effect.

Verwijderd

Topicstarter
LnC schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:39:
Draait er geen rare plugin in je browers mee? Je kan ook nog proberen om beide browsers te resetten naar de standaard instellingen.

P.s. welke andere scanners heb je gebruikt naast je eigen?
Ik gebruik mondjesmaat plug-ins, momenteel maar 4 die noodzakelijk zijn.
Na elke update van de browser controleer ik op juiste versie.

Naast mijn McAfee heb ik gescand op troep m.b.v. Spywareblaster.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:15

Fiber

Beaches are for storming.

Malwarebytes en Superantispyware er op loslaten...

(En wellicht wordt het tijd om XP door W7 of W8 te vervangen...)

Al getest met een compleet andere computer op deze verbinding...?

(En waarom weer een nieuw topic over hetzelfde probleem...?)

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 20-02-2014 20:40 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Topicstarter
LnC schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:39:
Draait er geen rare plugin in je browers mee? Je kan ook nog proberen om beide browsers te resetten naar de standaard instellingen.

P.s. welke andere scanners heb je gebruikt naast je eigen?
Ik gebruik slechts 4 noodzakelijke plug-ins, geen bijzondere.
Bij elke browser update controleer ik op juiste versie.

Ik heb naast McAfee ook nog een scan met Spyblaster uitgevoerd.

Mijn oorspronkelijke melding heb ik overigens nog aangevuld.
Opmerkelijk is namelijk dat vanaf invoeren url t/m volledig opgebouwd zijn van de pagina de CPU permanent op nagenoeg 100% blijft.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Kan je de specs van je pc eens posten? Zo kunnen we wat gerichter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58

TheVMaster

Moderator WOS
Modbreak:Ehh...is het nu echt nodig om over 1 onderwerp drie verschillende topics te starten? Ik heb je 'oude topicic' met dit topic samengevoegd, anders blijven de 'zelfde oplossingen' zich herhalen.

Hou het svp even bij één enkel topic.

Daarnaast denk ik dat je het beste een versie installatie kunt uitvoeren, of misschien toch (na wat hardware upgrades) Windows 7 (of 8.1) installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijder McAfee eens. Gewoon helemaal deinstalleren met een McAfee remover van McAfee zelf (staat op hun site).

Ga daarna even 1 of 2 keer herstarten, en kijk of het wat beter gaat.

Naar mijn ervaring geeft McAfee (consumenten versie) + Windows XP vaker problemen dan dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Johnkeates,
Wat dat McAfee betreft kan ik het met je eens zijn.
Om het pakket nog met XP enigermate te kunnen laten werken is o.a. een slordige boot delay ingebouwd die volgens de system log bij de start het systeem ca. 2 minuten stil laat staan.
En compleet verwijderen inclusief draaien van hun cleaner en inclusief handmatig verwijderen van allerlei restanten, heb ik ook al uitgevoerd.

Aan alle andere tipgevers, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik beter energie kan gaan steken in deels nieuwe hardware en Windows 7.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:15:

[...]

Aan alle andere tipgevers, bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat ik beter energie kan gaan steken in deels nieuwe hardware en Windows 7.
Heel goed d:)b
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn speurwerk al opgegeven maar dit is nog een laatste poging om een gouden tip te verkrijgen.
Het laden van een webpagina (zowel in IE als FF) gaat stap voor stap, alle meldingen als verbinden met.... wachten op... en dergelijke, blijven leesbaar (soms lang) in beeld staan waarbij de CPU vrijwel continue op 100% blijft hangen (bijna volledig door browser veroorzaaktl).
Zodra een pagina volledig is geleden zakt het CPU gebruik van de browser weer tot rondom 15% en het restant gaat dan weer naar Niet-actieve systemen.
Bij het typen van deze tekst schiet het browser aandeel cpu gebruik weer omhoog tot circa 50%.
Wanneer ik met de schuifbalk de pagina snel op en neer beweeg schiet het browser aandeel van het cpu gebruik zelfs weer naar 100%.
Dit zie ik nu ook gebeuren wanneer ik in Word een groot document op en neer schuif.
Of is dit een normaal verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
Loopt je CPU wel op de snelheid dat 'ie hoort te lopen?

Afgezien daarvan, geen tijd meer in steken, over een maand is Windows XP out of support en dan is het gewoon een risico om te gebruiken. Je kan beter je moeite steken in Windows 7 of Windows 8.1.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-10 18:26
Daar het browsen wel gewoon werkt in de veilige modus en je nog niks van malware hebt kunnen vinden is er een grote kans dat een ander (achtergrond)programma roet in het eten gooit. Mijn eerste gedachte was ook dat het misschien mcafee was, maar dat lijkt nu ook uitgesloten. Heb je al een keer alle overbodige troep in msconfig uitgeschakeld? Denk aan zaken als skype, spotify, hulpprogramma's als wifi managers en hotkey utilities. Echt alles uitschakelen behalve mcafee en misschien je geluid/grafische software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 23 februari 2014 @ 12:20:
Loopt je CPU wel op de snelheid dat 'ie hoort te lopen?

Afgezien daarvan, geen tijd meer in steken, over een maand is Windows XP out of support en dan is het gewoon een risico om te gebruiken. Je kan beter je moeite steken in Windows 7 of Windows 8.1.
Ramon, ik ga je raad opvolgen.
Ik koop een W7 32/64 bit en installeer die als 32bits versie zonder te activeren op mijn huidige Pc.
Daarmee is mijn XP dreiging afgewend.
Synchroon ga ik dan een nieuw systeem bouwen.
Zodra die geassembleerd is installeer ik daarop de zelfde W7 maar dan de 64bits versie en activeer die.
Is mijn strategie juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maakt licentietechniesch niet uit of je 32 of 64 pakt hoor

maar voo rw7 is wel gebruikelijk om 64 bits te gebruiken.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 11:31:
[...]

Ramon, ik ga je raad opvolgen.
Ik koop een W7 32/64 bit en installeer die als 32bits versie zonder te activeren op mijn huidige Pc.
Daarmee is mijn XP dreiging afgewend.
Synchroon ga ik dan een nieuw systeem bouwen.
Zodra die geassembleerd is installeer ik daarop de zelfde W7 maar dan de 64bits versie en activeer die.
Is mijn strategie juist?
Je kunt W7 ook ongekocht als trial 30 of 90 dagen (weet ik niet zeker) installeren, zonder te activeren, downloadbaar vanaf de MS-site. Hoef je niet te wachten tot je licentie binnen is.
Edit: excuus, W7 is niet meer verkrijgbaar, alleen Windows 8.1. Maar daar kun je ook even mee vooruit.

[ Voor 11% gewijzigd door BèR op 16-03-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

of linux, dan is zijn oude beestje ook weer werkbaar met een up to date os

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 16-03-2014 11:45 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
@fish precies wat ik dacht. Zoek een populaire distro op Distrowatch, op dit moment is Linux mint een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
Mee eens dat XP EOL is, ook mee eens dat vervanging het probleem op zal lossen, maar dat is niet een fix voor het probleem opzich. :P

Wat ik meestal doe als ik ergens een pc tref die niet helemaal meer wil:
1. een checkdisk uitvoeren:
chkdsk c: /f

2. in register naar de twee run gaan, daar alles weghalen wat er niet toe doet:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
en
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

3. installeren van Malware antimalwarebytes en scannen

4. de-installeren van aanwezige virusscanner

5. installeren van Panda Cloud en scannen

6. CCleaner installeren en opschonen / register opschonen / software verwijderen die er niet toe doet.

In bijna alle gevallen is er dan niks meer aan de hand, geldt voor iedere Windows versie.

note:
De checkdisk kan je uitvoeren op alle HD's natuurlijk, maar diegene waar Windows op staat is de meest logische om te checken en repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kan, maar als voor de toekomst toch al pappen en nathouden in het vooruitzicht zit dan zou ik me daar niet meer aan wagen/tijd aan verspillen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BèR,
Prima tip.
"Once you activate, you have up to 90 days to use the software" meldt Microsoft.
Geeft me redelijk lucht om nieuw systeem te bouwen.
Ben wel benieuwd hoe W8 tegen mijn oude hardware aankijkt.
Als Ms voortmaakt is voor mijn nieuwe systeem wellicht trial W9 (met echte Startknop) beschikbaar.

Aanvulling: Lees zojuist dat W7 mijn grafische kaart FX5200 niet ondersteunt, dat zal W8 dan ook niet doen. Weer een uitdaging.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2014 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
TimothyW schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:15:
2. in register naar de twee run gaan, daar alles weghalen wat er niet toe doet:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
en
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

....
6. CCleaner installeren en opschonen / register opschonen / software verwijderen die er niet toe doet.
Punt twee kan ook met ccleaner via tools>startup. Je kan ze niet alleen uitzetten, maar later ook weer aan, mocht je wat te enthousiast gaan snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
Yep, inderdaad Ploink! Helemaal gelijk in, best merkwaardig dat ik altijd zo te werk ga terwijl ik dat gewoon weet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:32:
@BèR,
Prima tip.
"Once you activate, you have up to 90 days to use the software" meldt Microsoft.
Geeft me redelijk lucht om nieuw systeem te bouwen.
Ben wel benieuwd hoe W8 tegen mijn oude hardware aankijkt.
Als Ms voortmaakt is voor mijn nieuwe systeem wellicht trial W9 (met echte Startknop) beschikbaar.

Aanvulling: Lees zojuist dat W7 mijn grafische kaart FX5200 niet ondersteunt, dat zal W8 dan ook niet doen. Weer een uitdaging.
Ga daar niet zomaar van uit, ik kreeg met moeite mij gk fatsoenlijk aan het werk in w7 en met W8 hoefde ik er niets aan te doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

TimothyW schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:15:
...Wat ik meestal doe als ik ergens een pc tref die niet helemaal meer wil:
1. een checkdisk uitvoeren:
chkdsk c: /f
Uhm, ik zou ook even kijken met HDtune (of een ander programma) naar de SMART values. Eigenlijk klinkt het alsof je harddisk aan het overlijden is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1