Toon posts:

HD is EXTREEM traag na nieuwe HD erbij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb laatst een nieuwe HD gekocht (een IBM Deskstar 60 van 40GB) maar nadat ik die ingbouwd heb werkt m'n
systeem MEGA traag... Windows start wel op, maar dat duurt 5 minuten langer. Als ik een file rename duurt dat ook al
bijna een minuut, etc.
Ik heb de master / slave settings (naar mijn weten) goed staan... De oude schijf was een Maxtor UATA 66 7200 toeren
schijf van 20.4 GB, de nieuwe is dus alleen 2x zo groot en van IBM, dat kan toch geen problemen opleveren?

Dit vind ik al vreemd, maar het vreemdste is dit: omdat het zo traag was heb ik de nieuwe HD er maar weer uit gehaald en
alles weer precies zo gezet als het was, maar ook nu is het nog niet vooruit te branden!!

Heeft iemand enig idee?
Pleaze, Koen

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Heeft toch met de udma instellingen te maken, kan niet missen. Heb je udma wel aangevinkt in apparaatbeheer? En hoe zit het met je IDE busmaster drivers? Welk moederbord gebruik je?

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Is ie niet teruggevallen naar 16 bitsmode (het noide-verhaal)?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou niet weten welke busmaster drivers ik heb (...) Ik heb een Asus k7v moederbord, welke busmasterdrivers moet ik dan gebruiken? Die van VIA ( daar komt het chip-set volgens mij vandaan)

En hoe kan ik checken of ie in 16 bitsmode (wat dat ook moge weze) is terug gevallen??

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Bij win98 zie je bij systeeminstellingen-prestaties een melding dat compatibiliteitsmodus wordt gebruikt, en meestal zie je ook je cdrom niet meer. Dit kan weleens gebeuren bij het inbouwen van een hd; de controller gaat even op zijn bek en windows 'beschermt' de gebruiker door deze truuk uit te halen. Met een noide.inf op de installatie-cdrom (handig als die het niet doet) is dat dan te herstellen, of je kan je registry checken op een vermelding 'noide=1' en die eruit gooien. Bij w2k weet ik het niet..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Via drivers installeren en opnieuw opstarten, grote kans dat ie dan sneller is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info, ik zal eens checken of ik die noide=1 kan vinden...

ik heb al de nieuwste VIA 4 in 1 drivers geinstalled, maar dat maakt geen ene ... uit :(

Het vreemde is dat in veilige modus m'n schijf bijna goed gaat, het opstarten gaat gewoon snel, allen net als de icoontjes geladen zijn, dan blijft ie één minuut hangen en brand het lampje van m'n HD constant, daarna draait ie prima en kan ik van alles doen....
in gewone modus gaat het ongeveer hetzelfde, totdat m'n achtergrond met inlog-scherm verschijnt gaat alles snel, maar daarna doet ie meer dan 5 minutenniks....

ik gebruik trouwens win98

pleaze help!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Buiten de dma instelling.
Misschien heb je de schijf niet goed gepartitioneerd? Als je er eentje heb van 40gb dan zou je eens kunnen kijken naar de cache instellingen.
Zelf raad ik af om met fat32 de partities groter te maken dan 8gb, vanwege de klutsergrootte van 4k (heb ik liefst niet groter).

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat Noide bestandje geinstalleerd maar dat helpt niet veel (eigenlijk niks...)

Maar ik blijf het vreemd vinden, dat win98 gewoon verder prima draait (ik kan nu bijvoorbeeld gewoon internetten) maar het opstarten duurt 5 minuten langer, en bij het opstarten van ExploDer merk je ook dat de HD opeens blokkeerd ofzo...
Ik zie in apparaatbeheer geen uitroeptekens, en heb gewoon een primaire en secundaire IDE controller (dual fifo) staan.
Bij m'n schijf ('Generic Disc Type 47') staat DMA aan, en verder zie ik niks vreemds

Zoals ik al eerder zei heb ik nu weer de nieuwe schijf ERUIT gehaald, zodat ik weer de originele configuratie heb... En nog steeds is het extreem traag? :( :(

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Generic Disk Type 47? Dan herkent ie dus niet eens je harde schijf! Je zou het type nummer van je schijf moeten zien in apparaatbeheer, bijvoorbeeld DTLA 45 of WDC3001A etc. Geeft je bios wel aan dat het om udma 4 en/of 5 schijven gaat?

Verwijderd

Topicstarter
Het is al opgelost! Op de een of andere manier was de c schijf zowat één grote fout :( Na schijfcontrole en Norton Disk Docter er allebei meerdere malen overheen te halen gaat het nu al VEEL beter :) De history folder van IE5 was volgens schijfcontrole naar de klote, dus dat zal de oorzaak wel geweest zijn.

Maar nu draaien beide schijven gelukkig weer als een zonnetje
Pagina: 1