• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:00
Ik wil graag via VOIP bellen en heb mijn oog laten vallen op een Gigaset N300a basisstation.
Als ik de gebruiksaanwijzing open (al tweaker doe ik dat vrijwel nooit, dus niet verder vertellen... ;) ) dan lees ik dit:

1. Start-up

When the device is connected to the router, it automatically contacts the Gigaset support server to make it easier for you to configure the devices and to enable communication with the services.
For this purpose, every device sends the following device-specific information once every day. It stays stored at Gigaset untill next update:

- Serial number/item number
- MAC address
- Private IP/port
- Public IP
- Device name
- Software version

On the support server, this information is linked to the existing device-specific information:
- Gigaset.net phone number

- System-related/device-specific passwords

(tekst van http://www.gigaset.com/su...t-net-privacy-policy.html )

Ben ik te paranoia als ik denk: dat gaat gigaset niets aan? Kan dit worden uitgezet of geblokkeerd dmv een firewall of werkt de N300a dan helemaal niet?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02:12
Ik gebruik de N300A IP al een paar jaar (zeer tevreden overigens) met een 4-tal Siemens handsets.

Je hebt de support server in ieder geval nodig voor het configureren van de N300A voor je VOIP provider. Bij voorgangers van de N300A moest je alles volledig met de hand instellen, maar dat was voor veel klanten vermoedelijk te ingewikkeld. De N300A kan de meeste instellingen automatisch maken, maar daarvoor moet dan wel het profiel van jouw VOIP provider bij de support server opgehaald worden.

Ik heb bij mijn N300A alleen de Gigaset.net functie uitgeschakeld, omdat ik deze vorm van communicatie niet gebruik. Het Gigaset.net phone number gebruik ik niet, alleen de nummers van mijn VOIP provider.
Ik weet niet wat er gebeurt als je na installatie de support server blokkeert, ik vermoed dat het gewoon werkt. Wel ben je dan firmware update checks en vermoedelijk ook automatische datum- en tijd instelling kwijt.
Je kunt volgens mij alleen de Gigaset.net functionaliteit uitschakelen, de communicatie met de support server zal via een externe firewall geblokkeerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 18:18
Je kan de autoprovisioning / firmwareupdates ook handmatig uitschakelen. Je hebt de supportservers niet perse nodig, als je handmatig de sipservers instelt.