• Broner
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-12-2022
Dag allemaal,

Ik ben waarschijnlijk een enorme dombo dat ik moet vragen, maar na een zoektochtje via Google en het Tweakers forum ben ik er nog niet helemaal uit.

Dit weekend ruil ik mijn CRT in voor een Samsung flatscreen. Nu wil ik ook graag downloads afspelen en beluisteren via mijn stereo installatie met een pure analoge versterker. Als ik het goed begrijp moet die audio dan vaak (of altijd) worden gedownmixt naar stereo en vervolgens omgezet naar een analoog signaal.

Wat zijn de geijkte paden om hieraan te beginnen? Zijn er apparaatjes die doen downmixen en als DAC functioneren of zal ik twee losse apparaatjes moeten kopen? Of is het veel logischer als een bestand op de computer zelf wordt gedownmixt?

IK heb momenteel nog geen NAS of andere mediaspeler en sta open voor allerlei suggesties voor hoe ik dit het beste kan aanpakken. Producttips worden zeker ook gewaardeerd.

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien zie ik het verkeerd, maar je kan toch gewoon je geluidsuitgang van je pc naar je versterker koppelen?
Ik gebruik daar een simpel 3,5mm plugje voor....

Edit, deze dus: http://www.kabeltje.com/jack-2x-tulp-aansluitkabel-5-meter
Maar ik weet verder ook niet wat voor ingangen jouw versterker verder heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door fm77 op 20-02-2014 08:59 ]

• Broner
Dat antwoord is dermate simpel dat ik me begin te schamen voor mijn vraag...

Ehhm, gaat het geluid niet alsnog naar de tv met een HDMI kabel? En is het geen probleem als het bestand DTS geluid bevat?

Op dit moment beluister ik overigens ook spotify via de versterker met een DAC ertussen. Het kabeltje waar je naar verwijst is mij gelukkig bekend.

[ Voor 42% gewijzigd door Broner op 20-02-2014 09:01 ]

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat ligt eraan of je dat instelt. Dat zou kunnen ja.
Als je beiden op je pc aansluit kan je zelf via je geluidsinstellingen kiezen welke van de 2 je gebruikt.
En anders zou je zelfs dat kabeltje van je tv (koptelefoonuitgang ofzo) naar je versterker kunnen aansluiten.

Verwijderd

Broner schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:00:
Dat antwoord is dermate simpel dat ik me begin te schamen voor mijn vraag...

Ehhm, gaat het geluid niet alsnog naar de tv met een HDMI kabel?
Het geluid en beeld gaat van de media speler naar de TV, of dit nou over HDMI gaat of analoge tulp stekkertjes boeit niet.

Je moet nagaan of op die Samsung flatscreen een analoge audio uitgang zit.

Voor aankoopadvies zit je in het verkeerde forum.

Ook erg handig het typenummer v/d Samsung TV niet te vermelden.

• Broner
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:03:
[...]

Het geluid en beeld gaat van de media speler naar de TV, of dit nou over HDMI gaat of analoge tulp stekkertjes boeit niet.

Je moet nagaan of op die Samsung flatscreen een analoge audio uitgang zit.

Voor aankoopadvies zit je in het verkeerde forum.

Ook erg handig het typenummer v/d Samsung TV niet te vermelden.
Het betreft een Samsung ue40f6500. De tv heeft geen analoge uitgang. Ik vraag overigens niet om zeer specifiek aankoopadvies, maar als mensen ideeën hebben over het type product dat ik nodig heb (mediaspeler met x en y-kwaliteiten, of software die x en y kan, etc) dan hoor ik dat wél graag.

Verwijderd

Broner schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:11:
[...]
Het betreft een Samsung ue40f6500. De tv heeft geen analoge uitgang.
Specs Pricwatch:pricewatch: Samsung UE40F6500 Zilver
Verbinding (Audio) Audio (3,5mm), Audio Digitaal (S/PDIF)
Nou kan de Pricwatch er naast zitten, dus even op de website van Samsung gekeken;
Hoofdtelefoonuitgang x 1 ea
Geen analoge audio uitgang zei je?

En anders de Digitale audio-uitgang (optisch) x 1 ea gebruiken, via een DAC.

Of wellicht via de SCART aansluiting, dat je daar het audio signaal van kunt gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 09:22 ]

• Broner
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:17:
[...]

Specs Pricwatch:pricewatch: Samsung UE40F6500 Zilver

[...]

Nou kan de Pricwatch er naast zitten, dus even op de website van Samsung gekeken;

[...]

Geen analoge audio uitgang zei je?

En anders de Digitale audio-uitgang (optisch) x 1 ea gebruiken, via een DAC.
Ah, kijk. Mijn fout! *Steekt hand in eigen boezem* Dan rest nog één vraag (de belangrijkste eigenlijk): als ik mijn laptop aansluit op de tv en vervolgens een kabeltje leg tussen de tv en de versterker, zal het geluid van een film met DTS geluid dan effectief ook goed beluisterbaar zijn of moet dit eerst nog worden gedownmixt?

Verwijderd

Als je je versterker aansluit op de koptelefoon uitgang v/d TV (of via SCART audio) is het al stereo.

Enkel bij digitaal heb je surround uit en dan zou je een DAC kunnen gebruiken om er stereo van te maken. (of surround analoog, hangt v/d DAC af)

• Broner
Ok, ik ga dan voorlopig nog even geen extra spulletjes kopen en zal eerst simpelweg een kabeltje leggen tussen de tv en de versterker. Bedankt voor de hulp!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-01 11:25
Wat betreft de koptelefoon uitgang. Dat kan inderdaad. Geluid is alleen niet zo super bij mij. Ik heb zelf een samsung es8000 TV. Ik gebruik een DAC om van optisch naar analoog stereo te gaan. Echter is hierbij een probleem. PCM naar DAC kan ook dolby surround zijn. Dit geluid geeft de DAC goed door, maar de stereo kanalen kloppen niet. Bij mij komt bij films / series met AC3 geluid codec de bas voornamelijk door de rechter speaker! Ik heb hier nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Wat betreft geluid van laptop naar TV, dit kan natuurlijk altijd. Je zult dan waarschijnlijk wel een kleine delay in het audio geluid moeten instellen, omdat het beeld van de TV (door nabewerking) iets later komt. Je geluid loopt daardoor uit sync. Nu kan je dat natuurlijk bij de meeste programma's wel instellen.

Ohja. Scart geluid zou kunnen. Ik heb het zelf nooit getest. Echter schijnt dit alleen te werken bij geluid van televisie zelf en niet bij films / series via usb/dlna.

[ Voor 9% gewijzigd door Shodan op 20-02-2014 14:10 ]

• Broner
Shodan schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:09:
Wat betreft de koptelefoon uitgang. Dat kan inderdaad. Geluid is alleen niet zo super bij mij. Ik heb zelf een samsung es8000 TV. Ik gebruik een DAC om van optisch naar analoog stereo te gaan. Echter is hierbij een probleem. PCM naar DAC kan ook dolby surround zijn. Dit geluid geeft de DAC goed door, maar de stereo kanalen kloppen niet. Bij mij komt bij films / series met AC3 geluid codec de bas voornamelijk door de rechter speaker! Ik heb hier nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Wat betreft geluid van laptop naar TV, dit kan natuurlijk altijd. Je zult dan waarschijnlijk wel een kleine delay in het audio geluid moeten instellen, omdat het beeld van de TV (door nabewerking) iets later komt. Je geluid loopt daardoor uit sync. Nu kan je dat natuurlijk bij de meeste programma's wel instellen.

Ohja. Scart geluid zou kunnen. Ik heb het zelf nooit getest. Echter schijnt dit alleen te werken bij geluid van televisie zelf en niet bij films / series via usb/dlna.
Ben echt benieuwd hoe het gaat klinken als het bestand geluid in DTS of Dolby Surround bevat en ik dat vervolgens door de TV via de headphone jack naar stereo laat omzetten. Morgen komt de tv binnen, dus ik ga het dit weekend testen. Ik dacht eerst dat ik automatisch vast zou zitten aan de optische uitgang van de tv, waarop ik een DAC + iets wat het downmixen regelt, zou aansluiten. Maar dat wordt dan wel een heel gedoe puur omdat ik een analoge versterker heb.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-02 17:28
Broner schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:25:
[...]

Ben echt benieuwd hoe het gaat klinken als het bestand geluid in DTS of Dolby Surround bevat en ik dat vervolgens door de TV via de headphone jack naar stereo laat omzetten. Morgen komt de tv binnen, dus ik ga het dit weekend testen. Ik dacht eerst dat ik automatisch vast zou zitten aan de optische uitgang van de tv een DAC+iets wat het downmixen regelt, maar dat wordt dan wel een heel gedoe puur omdat ik een analoge versterker heb.
Dat klinkt gewoon als stereo...er vallen namelijk geen kanalen weg, er worden kanalen gemixed. Ik heb zelf wel eens het gevoel gehad dat downmixed 5.1 naar stereo 'beter klinkt' dan native stereo bij een film. Tegenwoordig kom je dat niet veel meer tegen, maar in de hoogtij dagen van de DVD had je vaak een 2.0 en een 5.1 soundtrack... en de betere kwaliteit die ik ervoer kwam volgens mij omdat doorgaans een 5.1 soundtrack een hogere bitrate heeft dan 2.0.

• Shodan
Het nadeel van koptelefoon uitgang vind ik dat je dan altijd via de versterker moet luisteren, of dat je steeds het stekkertje er uit of in moet doen. Dat vond ik een gedoe.

Dus had ik een DACje gekocht, maar helaas geven sommige streams problemen, omdat ik weer zonodig een TV moet hebben die via PCM ook dolby kan weergeven. Bij blij Blueray speler kan ik gewoon kiezen of hij het downmixt naar stereo of surround, helaas niet bij de TV.

Oplossing, ik bouw gewoon een htpctje, geen gezeik meer :-)

• Broner
Dat stekkertje zal ik met plezier erin en eruit doen :)

• Shodan
Ik ben gewoon te lui!!! :P
Pagina: 1