Game PC [Budget 900E]

Pagina: 1
Acties:

• Jordi_G
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-04-2023
Hallo Tweakers!

De afgelopen week heb ik het forum flink afgestruind op zoek naar de ideale samenstelling van mijn nieuwe Game PC. Inmiddels heb ik naar eigen idee wel een redelijk solide opstelling gemaakt, die ik nu aan jullie wil voorleggen alvorens deze aan te schaffen.

Mijn doelgroep bestaat dit keer uit 2 typen mensen:
=> Voor diegenen die deze wall of text zien en denken.. TLDR! laat aub even weten of er nog iets verbeterd kan worden aan de opstelling, wordt zeker op prijs gesteld.
=> Voor diegenen die met een bak zoete popcorn voor de neus even lekker gaan zitten voor deze post.. Je bent een topper, ik kijk uit naar jullie minstens zo uitgebreide antwoorden!

PS: ik moet nog even uitzoeken hoe ik die pricewatch verwijzingen er zonder tabel inzet. Wordt vervolgd!

De vragenlijst:

1. Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Gamen, nieuwste games op hoge instellingen op resolutie 1920 x 1080. Series kijken in Full HD. Daarnaast ook dagelijks gebruik... mailen, browsen, tekstverwerking etc.

2. Maar je wilt toch ook wel gaan overklokken?
Neen, ik heb geen behoefte om over te klokken aangezien ik hier geen kaas van heb gegeten en ik mijn handen daar niet aan wil branden. Het schijnt tevens de levensduur van de hardware aanzienlijk te verkorten, dus ik pas :)
EDIT: Toch maar even gekeken naar een overklok opstelling obv de suggesties in de posts. Heb deze opstelling in een latere post toegevoegd

3. Wat mag het systeem gaan kosten?
€900 aan hardware, tot max €1000 met windows 8.1 en eventuele assemblage. De onderstaande monitor telt niet mee voor de kosten.
EDIT: Gezien ik besloten heb de PC zelf te bouwen kan ik tot max €950 gaan.

4. Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja, deze monitor van AOC:

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC g2460Pqu Zwart€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,-

5. Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is mijn wenslijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 169,30€ 169,30
1MSI B85-G41 PC Mate€ 64,99€ 64,99
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3G€ 269,99€ 269,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 71,95€ 71,95
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,99€ 48,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,94€ 60,94
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,20€ 16,20
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 55,50€ 55,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 100,90€ 100,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 881,71

5. Heb je daar ook nog een mening over of moeten wij het voor je gaan uitzoeken?

Processor: intel i5 4570 boxed
Komt in vele forum posts naar voren als de goedkopere chip (vergeleken met de i5 4670) voor diegenen die niet willen overklokken.

Moederbord: MSI B85-G41 PC Mate
Zelfde verhaal, B85 chip schijnt ruim voldoende te zijn voor wat ik verlang van mijn moederbord. Heb eerlijk gezegd alleen naar de moederborden met intel chips gekeken (deze kwam ik regelmatig tegen op het forum).

Videokaart: MSI Radeon R9 280X Gaming 3G
Heb erg lang getwijfeld tussen deze grafische kaart en de MSI GTX 770. Bij verschillende reviews verspreid over teh webs lijkt de GTX het nipt te winnen van de R9 (afhankelijk van de game), hier op het forum lijken de meesten echter toch meer gecharmeerd van de R9. Ik las her en der dat de R9 met zijn 3G geheugen en 384Mb geheugenbus breedte beter voorbereid was op 'de toekomst'. Wat vinden jullie?
PS: Uiteraard zou ik het liefst Battlefield edition willen maar die lijkt nergens te verkrijgen.

HDD: Seagate Barracuda 2TB
Deze in 1TB of 2 TB wordt in bijna elke desktopbuild aangeraden als beste prijs/kwaliteit verhouding. Ik ga voor de 2TB versie om 'beter voorbereid te zijn op de toekomst'. En om veel series op te zetten natuurlijk!

Behuizing: Corsair Carbide 200R Closed
Deze behuizing vind ik er redelijk uitzien voor deze prijs. De Fractal Design Define R4 Pearl Black vind ik nog wat mooier, maar ook wel erg duur. Waar ik echter geen verstand van heb, is hoe deze behuizingen in de praktijk zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik deze PC samen met een maat in elkaar ga zetten of dat ik het toch maar laat assembleren bij de webwinkel, maar mijn vraag blijft: Is deze behuizing praktisch in te richten? En dus ook met de rest van deze componenten? Termen als airflow, kabelmanagement etc horen hier thuis. Wat vinden jullie de beste keuze, of het beste alternatief?

Processorkoeling: Gelid Solutions Tranquillo Rev.
Deze wordt vaak genoemd in soortgelijke builds als de iets goedkopere variant van de Scythe Mugen 4 PCHG. Bij beide koelers vraag ik me af of ze zonder meer in de hierboven genoemde behuizing passen. Weet iemand of er een verschil is in het inbouwen van beide koelers (de een gaat wellicht moeizamer dan de ander?).

RAM: Crucial Ballistix BLS etc. 2x 4GB
In een desktop-samenstel-guide ergens op dit forum las begreep ik dat 8GB RAM voor mijn vereisten ruim voldoende moeten zijn. Geadviseerd werd om 2x4GB te verkiezen boven 1x8GB. Laatst vroeg iemand mij op straat: Waarom neem je geen 2x8GB met dan dus in totaal maar liefst 16GB! Ik moest hem het antwoord schuldig blijven. Ik weet alleen dat het budget het mij eigenlijk niet toelaat om 2x8GB te nemen, maar ik zou dit kunnen overwegen als jullie hier wat van vinden.

Optische Drive: LG GH24NS90
Jawel, ik zou een optische drive toch nog wel kunnen waarderen. Deze vond ik eerder op het forum in combinatie met dit moederbord en processor. Bij mij ging echter wel een belletje rinkelen toen ik vermeld zag staan dat deze O-drive een hardeschijf bus heeft met SATA-150, waar het eerder genoemde moederbord enkel SATA-300 en SATA-600 geheugenbussen heeft. Begrijp ik nu iets niet goed, of is dit niet compatibel? Ik bedacht met dit net pas en kon zo gauw even geen alternatief vinden...

Voeding: Seasonic S12II-Bronze 620W
In eerste instantie wilde ik voor de 550W versie gaan, maar op diverse sites zie ik dat deze 620W (door een aanbieding oid) net zo duur of zelfs goedkoper is dan de 550W versie. Is daar nog een geniepige reden voor? Bij gelijkwaardige opstellingen op het forum las ik dat 550W voldoende was, wellicht ben ik dan met 620W 'voorbereid op de toekomst' :) Wat vinden jullie?

SSD: Crucial 2.5 M500 240GB
Schijnt beter te zijn dan de Samsung EVO concurrent, tevens goedkoper. Meteen maar een 240Gb versie gekozen, ivm wat komen gaat.

6. Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Zo lang het niet lijkt alsof m'n PC elk moment kan wegvliegen ben ik tevreden. Natuurlijk: hoe stiller hoe beter.

7. Heb je nog andere vragen? Stel ze maar!
Ja die heb ik zeker. Twee vragen waar ik zo 1,2,3 op het forum niet veel wijzer van ben geworden.

Vraag 1: Is het verstandig om deze PC zelf in elkaar te zetten?
Ik heb zelf geen ervaring met het bouwen van PC's. Een goede vriend heeft aangeboden mij te helpen, ik weet dat hij ooit zijn eigen PC in elkaar gezet heeft en ooit een ICT-achtige studie heeft gedaan. Hij zal er ongetwijfeld wel wat van weten, maar hij zet ook zeker niet elke dag dit soort PC's in elkaar. Is het onbegonnen werk om dit zelf te willen gaan doen? Of moeten we deze uitdaging aan gaan, rustig te werk gaan, stap voor stap deze PC in elkaar zetten... zo ja, zijn er nog goede instructie sites? Wellicht zelfs hier op het forum ergens?

In het verlengde van vraag 1:
Vraag 2: Als ik deze PC zou laten assembleren, waar zou ik dat dan het best kunnen laten doen?
Ik heb al bij enkele webwinkels rondgeneusd. Azerty, 4launch, MyCom, SiComputers... Op dit moment heb ik bij SiComputers bovenstaande lijst in de winkelwagen staan, bij andere webwinkels lukte het me niet om alle bovengenoemde delen terug te vinden. Voor het assembleren rekenen zij een bedrag van €60. Is dit een goed bedrag? Hebben jullie nog hele goede of juist minder goede ervaringen met deze webwinkels? Welke webwinkel raden jullie nog meer aan, of juist niet?

Dat was het, bedankt voor jullie hulp! _/-\o_

• NalaDinW
  • Laatst online: 03-01 12:19
Als ik jou was zou ik de CPU kooler achterwege laten en gaan voor de Intel core i5 4670K. Dan kun je later altijd nog upgraden door een CPU kooler te kopen en te gaan overklokken. Een nadeel daarvan is dat je een Z chipset nodig hebt wat je moederbord ongeveer 30 euro duurder maakt |:( .

Ik weet niet hoeveel bestanden je wilt opslaan maar zou je niet voor 1 SSD gaan zonder HDD, als je geheugen dan vol raakt kun je altijd meer SSD kopen. Een SSD kopen wordt toch steeds goedkoper en dan heb je een systeem volledig op SSD dat is lekker snel O-) .

Als je nog meer info wil kan je altijd nog kijken op mijn topic kijken.

• Randle
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04 15:48
Je hebt goed je best gedaan.
Echte aanpassingen heb ik dan ook niet voor je wat betreft de hardware.

Wat tips met betrekking tot assembleren heb ik wel.
Geloof mij, ik heb geen technische achtergrond en het is zelfs mij gelukt.

Met behulp van wat filmpjes, en wellicht hulp van een vriend, bespaar je +/- 60 euro en het is nog leuk ook.
Door het geld dat je bespaard zou je wellicht voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black kunnen gaan.
Of voor een kleinere variant, de Fractal Design Define Mini met mATX moederbord.

YouTube: How to Build a Gaming Computer - *NEW* 2013 Edition!

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 31-03 07:41
Ook ik heb eigenlijk niets aan te merken op je build. Je hebt nog budget en kan dus overwegen toch voor een K-versie/Z87 combinatie te gaan zodat je de mogelijkheid tot overklokken open laat. Daar kan je je vingers tegenwoordig niet meer aan branden en levert echt een behoorlijke snelheidswinst op (qua Mhz dan; je merkt er in de praktijk niet echt heel veel van).

En bouw het gewoon zelf. Het bespaart je geld, en je leert er ook van hoe zo'n PC inelkaar zit. En als er iets vervangen of uitgebreid moet worden weet je ook hoe alvast het inelkaar zit. Zolang je een beetje oppast met wollen truien enzo (statische electriciteit) kan er niet veel mis gaan. Je hebt nu al zoveel werk verricht met het uitzoeken dat het zonde zou zijn als je de laatste stap uit handen zou geven, terwijl die waarschijnlijk het leukste is. Ik kan behalve tijdgebrek echt geen argument verzinnen om het niet zelf te doen.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-02 10:46
Prima build! Houden zo!

Wat betreft het in elkaar zetten: Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het erg leuk is om te doen. Bovendien krijg je ook voldoening van je werk als blijkt dat je PC uitstekend werkt en dat je kan zeggen dat je 'm zelf gebouwd hebt! ('T scheelt ook nog geld ook!)

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

• Jordi_G
Hoi Tweakers,

Bedankt voor jullie reacties! :)
Goed om te horen dat jullie het grotendeels eens zijn met de opstelling. Ik heb jullie antwoorden aandachtig bekeken en wil er hier en daar op inhaken:

NalaDinW schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 07:39:
Als ik jou was zou ik de CPU kooler achterwege laten en gaan voor de Intel core i5 4670K. Dan kun je later altijd nog upgraden door een CPU kooler te kopen en te gaan overklokken. Een nadeel daarvan is dat je een Z chipset nodig hebt wat je moederbord ongeveer 30 euro duurder maakt |:( .
Voor mijn gevoel klinkt het wat tegenstrijdig te kiezen voor de overklokbare en duurdere i5 4670 om vervolgens een CPU koeler achterwege te laten. Als ik een systeem zou bouwen om te kunnen overklokken heb ik toch juist een goede CPU koeler nodig?

NalaDinW schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 07:39:
Ik weet niet hoeveel bestanden je wilt opslaan maar zou je niet voor 1 SSD gaan zonder HDD, als je geheugen dan vol raakt kun je altijd meer SSD kopen. Een SSD kopen wordt toch steeds goedkoper en dan heb je een systeem volledig op SSD dat is lekker snel O-) .
Had ik zelf niet aan gedacht, heb het even gecheckt.
Een Crucial M500 SSD met 480Gb kost ruim €220. Vergeleken met mijn huidige opstelling zou ik dan 1760Gb verliezen terwijl ik €50 duurder uit ben. Dit weegt voor mij niet op tegen het kleine voordeel aan sneller geheugen. Ik denk dat een SSD geheugen van 240Gb voldoende is om Windows en wat games op te zetten, ik kan geen voordeel zien voor ander gebruik van SSD geheugen (foto's, films etc kunnen volgens mij net zo goed op de HDD staan).

Randle schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:50:
Met behulp van wat filmpjes, en wellicht hulp van een vriend, bespaar je +/- 60 euro en het is nog leuk ook. Door het geld dat je bespaard zou je wellicht voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black kunnen gaan. Of voor een kleinere variant, de Fractal Design Define Mini met mATX moederbord.
Zeker het overwegen waard om dan voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black te gaan. Voel wat minder voor de mini, heb het idee dat een kleinere kast de airflow en kabelmanagement niet volledig ten gunste komt. Zou dan ook nog een ander mATX moederbord moeten uitzoeken.

Streup schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 11:19:
Je hebt nog budget en kan dus overwegen toch voor een K-versie/Z87 combinatie te gaan zodat je de mogelijkheid tot overklokken open laat. Daar kan je je vingers tegenwoordig niet meer aan branden en levert echt een behoorlijke snelheidswinst op (qua Mhz dan; je merkt er in de praktijk niet echt heel veel van).
Gezien ik inderdaad nog wat budget overhoud (in theorie) is dit misschien toch wel te overwegen. Ik zal mijn samenstellin nog is aanpassen naar deze combi om de totaalkosten in te kunnen schatten en om aan jullie voor te leggen. Als ik me goed kan herinneren gaat een K-versie/Z87 combi ook gepaard met een BLT variant van het RAM geheugen (ipv de BLS crucial RAM die ik in bovenstaande versie heb staan). Voldoen de overige onderdelen (voeding 620W, processorkoeling zoals bovenstaand) wel aan de vereisten om de overklok optie open te laten?

Nog wel een vraag..
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp: het levert wel een behoorlijke snelheidswinst op (qua Mhz) echter in de praktijk merk je hier niet veel van. Ik vraag me dan af waarom ik dan uberhaupt zou overklokken? Zoals gezegd, ik ben hier niet in thuis :)

---
Liever lui dan moe?
Neen! Ik ben er in ieder geval wel al uit dat ik deze PC zelf in elkaar ga zetten! Bedankt voor jullie enthousiasme, ik ga er mee aan de slag. Zal m'n kornuit ook mooi vinden, die staat te popelen om te beginnen. :9~

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Voor mijn gevoel klinkt het wat tegenstrijdig te kiezen voor de overklokbare en duurdere i5 4670 om vervolgens een CPU koeler achterwege te laten. Als ik een systeem zou bouwen om te kunnen overklokken heb ik toch juist een goede CPU koeler nodig?
Het idee hierachter is volgens mij dat de CPU in het begin zeker snel genoeg zal zijn, maar mss over een paar jaar net niet meer. Dan zou je door te OC'en er nog een jaartje langer mee kunnen doen.
Echter vermoed ik dat dit in de praktijk niet zo ideaal zal werken. De CPU's gaan de laatste tijd niet meer zo snel vooruit, dus ik vermoed dat je CPU zeker lang genoeg zal meegaan, zelfs zonder OC.

Ik denk dat een SSD geheugen van 240Gb voldoende is om Windows en wat games op te zetten, ik kan geen voordeel zien voor ander gebruik van SSD geheugen (foto's, films etc kunnen volgens mij net zo goed op de HDD staan).
Dat denkt de meerderheid van de tweakers hier ook. ;)

Zeker het overwegen waard om dan voor de Fractal Design Define R4 Pearl Black te gaan. Voel wat minder voor de mini, heb het idee dat een kleinere kast de airflow en kabelmanagement niet volledig ten gunste komt. Zou dan ook nog een ander mATX moederbord moeten uitzoeken.
Je zou ook voor de iets goedkopere, maar even goed presterende Corsair Carbide 330R kunnen gaan. De enige nadelen zijn dat je dan geen fan-controller hebt (toch niet nodig) en je niet zo'n hoge CPU koeler kan installeren (ook niet nodig)

• Jordi_G
Robbedem schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:01:
Het idee hierachter is volgens mij dat de CPU in het begin zeker snel genoeg zal zijn, maar mss over een paar jaar net niet meer. Dan zou je door te OC'en er nog een jaartje langer mee kunnen doen.
Echter vermoed ik dat dit in de praktijk niet zo ideaal zal werken. De CPU's gaan de laatste tijd niet meer zo snel vooruit, dus ik vermoed dat je CPU zeker lang genoeg zal meegaan, zelfs zonder OC.
Als mijn nieuwe overklok opstelling klopt komt dit geheel €50 duurder uit. Als het systeem door nu een investering van €50 te doen wellicht een jaar langer mee kan, is dat toch misschien wel het overwegen waard... Ik zal deze opstelling zo posten ter vergelijking met mijn eerste opstelling en ter compatibility check.

Robbedem schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:01:
Je zou ook voor de iets goedkopere, maar even goed presterende Corsair Carbide 330R kunnen gaan. De enige nadelen zijn dat je dan geen fan-controller hebt (toch niet nodig) en je niet zo'n hoge CPU koeler kan installeren (ook niet nodig)
Met 'hoge' CPU koeler neem ik aan dat je bedoeld dat ze 'hoog' zijn in de lengte? Waarbij een te hoge CPU koeler niet zou passen in de behuizing? Moet ik daar nog rekening mee houden bij het kiezen tussen de Gelid Solutions Tranquillo Rev 2 en de Scythe Mugen 4 PCGH edition, of zijn deze wat hoogte betreft identiek? Dit zijn namelijk de 2 koelers waar ik nog tussen twijfel, waarbij de Gelid mijn voorkeur heeft enkel omdat deze goedkoper is. Weet je toevallig welke van de 2 bijvoorbeeld beter is om de overklok-optie open te houden, of maakt dat ook niet uit?

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-02 20:00
Als je niet iets voelt voor overklokken zou ik zeker ook niet doen. Het kost zoals je zelf ook al zei veel geld (bij Intel tenminste dan, AMD kan je altijd overklokken). Je PC gaat ook zeker niet een paar jaar langer mee met een overklok, misschien een jaartje, meer niet.

"Met 'hoge' CPU koeler neem ik aan dat je bedoeld dat ze 'hoog' zijn in de lengte?" Klopt als een bus.
Bij de cpu koeler moet je inderdaad goed op de hoogte letten en kijken of hij goed in je case past. Als je wil gaan overklokken kan je het best de Scythe nemen, wil je niet overklokken dan is de keuze snel gemaakt; een Gelid.

• Streup
Jordi_G schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:49:
[b]

Ja inderdaad :)
Nog wel een vraag..
Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp: het levert wel een behoorlijke snelheidswinst op (qua Mhz) echter in de praktijk merk je hier niet veel van. Ik vraag me dan af waarom ik dan uberhaupt zou overklokken? Zoals gezegd, ik ben hier niet in thuis :)

Een nieuwe build, en zeker die jij plant, is mn door de CPU icm SSD al zo retesnel dat je de extra snelheid van de CPU niet zal merken. En een paar extra fps tijdens het gamen merk je ook weinig van in de praktijk. Op het moment dat je PC over een paar jaar met sommige taken tegen een grens aanloopt zou overklokken wel degelijk merkbaar resultaat kunnen geven. Maar het overklokken is vooral deel van de hobby :P En tegenwoordig is het niet zo lastig en risicovol meer als zeg 5 jaar geleden en er zijn er veel goede guides. De keus is aan jou ;)

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

Verwijderd

Oef, nooit aan beginnen deze opstelling. 8)7

Grapje, zie je zondag ;)

• Jordi_G
Haha ga zo aan de slag met bestellen, als ik definitief de knoop heb doorgehakt! Ff kijken of het voor zondag allemaal binnen is :P

Alternatieve overklok-opstelling
Dit is mijn opstelling met mogelijkheden tot overklokken, wat ik misschien toch ooit nog wel wil gaan doen. Zoals genoemd werd, moet je je erin verdiepen en er een soort hobby van maken, zo'n mogelijkheid tot geestesverrijking wil ik mezelf natuurlijk niet ontnemen :)

Aanpassingen
- Processor: van i5 4570 naar i5 4670k
- Moederbord: van MSI B85-G41 PC Mate naar Z87-G41 PC Mate
- RAM: van Crucial Ballistix BLS2 etc naar Crucial Ballistix Tactical BLT etc
- Koeler: van Gelid Solutions Tranquillo Rev2 naar Scythe Mugen 4 PCGH

In totaal is deze overklok-opstelling volgens Pricewatch €58,01 duurder dan mijn eerdere opstelling, precies de kosten die ik anders aan de assemblage had uitgegeven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 194,50€ 194,50
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 80,90€ 80,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,01€ 65,01
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,30€ 16,30
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 55,80€ 55,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,64

Ik ben benieuwd of jullie hier nog op of aanmerkingen over hebben. In eerste instantie heb ik niet gezocht naar overklokopstellingen dus het kan zijn dat het de plank (net) mis slaat.

_/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Jordi_G op 20-02-2014 23:07 ]

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-04 20:08
De stekkers zijn naar mijn weten hetzelfde. Het enige wat verschild is de snelheid dat erover verstuurd kan worden.

Gamertag: timmie271

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 19:47
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 256,-€ 256,-
1MSI B85-G41 PC Mate€ 64,99€ 64,99
1Asus R9280X-DC2-3GD5€ 277,99€ 277,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 89,50€ 89,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Cooler Master VS V550S€ 77,94€ 77,94
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,28

Je kan ook kiezen voor zoiets. Kost evenveel en een i7 met hyperthreading is een stuk meer future-proof dan een overklokbare i5. Verder kan je nog de case terugveranderen naar pricewatch: Corsair Carbide 200R Closed en de voeding naar pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W.
Dan ben je al helemaal goedkoop uit en heb je geen gedoe met overklok gevaren. Je moet het natuurlijk zelf beslissen :)

• Jordi_G
timmie271 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:09:
De stekkers zijn naar mijn weten hetzelfde. Het enige wat verschild is de snelheid dat erover verstuurd kan worden.
Bedankt, hier was ik net zelf ook achtergekomen. Ik had de vraag alweer geschrapt uit mijn post :)

Mocht iemand er nog wat aan hebben, alsnog mijn vraag met gelijk het antwoord:
Mijn vraag was of een optische drive met SATA-150 wel compatible is met een moederbord met SATA-300 of SATA-600. Het antwoord is dus ja, SATA-600/300/150 zijn compatible, uiteraard wel beperkt in snelheid door het component met de laagste SATA.

Matthijs240 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:15:
Je kan ook kiezen voor zoiets. Kost evenveel en een i7 met hyperthreading is een stuk meer future-proof dan een overklokbare i5.
Naar mijn weten wordt een i7 alleen aangeraden voor mensen die met foto-/videobewerking aan de slag willen, dat ben ik in ieder geval niet van plan. Een i7 is voor gaming doeleinden volgens mij 'too much', als ik de diverse topics op het forum goed begrepen heb :P

Ik wil straks gaan bestellen om (hopelijk) in het weekend nog te kunnen gaan beginnen met bouwen! Het enige waar ik nu nog graag iets van wil weten is of mijn overklokbare opstelling compatible is en niet volledig de plank mis slaat 8)7

• Matthijs240
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 19:47
Jordi_G schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 23:23:
Naar mijn weten wordt een i7 alleen aangeraden voor mensen die met foto-/videobewerking aan de slag willen, dat ben ik in ieder geval niet van plan. Een i7 is voor gaming doeleinden volgens mij 'too much', als ik de diverse topics op het forum goed begrepen heb :P
Ja klopt, maar je PC word wel aanzienlijk sneller in alles, en misschien over een jaar of twee gaan steeds meer games gebruik maken van hyperthreading (je ziet het nu al bij Watch Dogs) en dat heb ik persoonlijk liever een i7 dan een overklokbare i5 voor hetzelfde geld

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:58
Wat al goed is
-MSI moederbord
-Seasonic voeding (XFX Pro is ook van seasonic overigens)

Producten waar ik niets over kan zeggen
-De cpu koeler ken ik niet
-De kast ken ik ook niet

CPU

Ik ben bang dat je een beetje "vast" zit in je overclock mentaliteit. Desalniettemin ga ik het toch proberen:

Een processor snelheid wordt bepaald door de bussnelheid te vermenigvuldingen met de multiplier van de cpu... 333x 9 is bijvoorbeeld 3 GHz. Koop je een duurdere cpu dan krijg je hardwarematig een identiek product, alleen dan met een hogere multiplier. Voor extra euro's krijg je dus x10: een 3.3 GHz processor.

Vroeger ging je overclocken aan de kant van het moederbord, de multiplier zat vast. Hierdoor had je een duur moederbord nodig, en duur geheugen (overclock module's). Resultaat was een (te) warm moederbord, overvolten op je geheugen, bluescreens door je geheugen, enz.

Tegenwoordig zijn er de K cpu's. Deze cpu's hebben een unlocked multiplier. Het is dus eigenlijk geen overclocken meer zoals vroeger. Je verandert niks aan het moederbord en niks aan het geheugen. Het enige wat je doet is de multiplier veranderen. Hier is verder ook totaal geen kennis bij nodig, en instabiliteit behoort tot het verleden.

Met de K cpu's kun je zelfs aan de turbo sleutelen.. Zou normaal de 4core load bijvoorbeeld 3.3 ghz zijn, en de 2core load 3.5 ghz. Bij de K serie kun je dit aanpassen. Zo kun je de cpu laten "boosten" naar 4.0 GHz. Het standaard thermal plafond blijft in stand, dus als het niet gaat, gaat het niet. Opnieuw geen instabiliteit.

Als je toch een 4670 neemt, pak dan de K. Zo niet kijk dan naar een goedkopere i5 4430 oid.

HDD

De Seagate 7200.14 is superieur aan de WD. Let wel op dat je een 1 TB of een 3 TB model neemt, en dus niet het geselecteerde 2 TB model. Van het 2 TB model is een reeks met andere platters in omloop.

Daarnaast kun je ook een SSHD overwegen. Die zit met 67 euro voor 1 TB iets boven een hdd, maar qua prestatie (8 GB smart cache) tussen een SSD en HDD. Zie SSHD prestaties

GPU

De gpu aan de dure kant. Met een wat goedkopere gpu kun je ook wel 1920x1080 met 60 fps spelen, sneller en duurder dan een GTX760 is wat mij betreft niet echt nuttig. Zie: http://www.pcinside.info/...gtx-660-ti-maar-goedkoper

Heb je daarnaast ook goed nagedacht over AMD=Mantle vs Nvidia= ingebouwde x264 encoder (Shadowplay) / Gsync? Als je niet weet waar ik het over heb moet je het even aangeven dan heb ik 2 informatieve links ;).

SSD

Ik meen me te herinneren dat de EVO juist sneller was? Zou ik na moeten kijken :+ .

edit:
Ik heb het correct onthouden. De m500 is eigenlijk niet echt een verbetering tov de verouderde m4 (komt doordat het geheugen groter waardoor je bij gelijke capaciteit veel lagere write snelheden gaat zien).
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56392.png
Helemaal onderaan staat de M500 240GB.

Synthetic:
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56405.png
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7173/56408.png

@Matthijs240
Totale onzin, Hyperthreading bestaat al sinds Pentium 4 in 2001. Daar hoef je echt geen cpu op te komen, niet voor gaming...

Sterker nog als je op de toekomst wil kopen, neem dan een overclockbare K cpu. Dan kun je tenminste ver boven de 4 GHz indien je cpu ooit te traag wordt. Hyperthreading gaat je dan gegarandeerd niet redden.

Er zijn zelfs games waarbij hyperthreading je fps kost... Je krijgt dan namelijk het core parking probleem; windows parkeert een aantal cores zonder rekening te houden met wat een fysieke core is. Een i7 heeft core 1,2 | 3,4 | 5,6 | 7,8. Hierbij geeft het streepje een "echte" core aan. Als een game niet 8 cores pakt dan Windows bijvoorbeeld core 0,1 laten slapen. Je bent dan een hele core kwijt. Het had dan beter geweest om core 0 en 3 te laten slapen. Dan blijven de fysieke cores (via 2 en 4) gewoon actief. Onder andere Planetside 2 heeft hier last van.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 21-02-2014 00:28 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
Windows 8 heeft al een veel betere scheduler dan oudere versies, je ziet nu al bij nieuwe games dat een i7 wel degelijk sneller is dan een i5.
Echter een i5 met 25% overklok zal doorgaans net zo snel zijn en vaak zelfs sneller.

• sdk1985
mitsumark schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:30:
Windows 8 heeft al een veel betere scheduler dan oudere versies, je ziet nu al bij nieuwe games dat een i7 wel degelijk sneller is dan een i5.
Echter een i5 met 25% overklok zal doorgaans net zo snel zijn en vaak zelfs sneller.
Je weet dat de i7 100 mhz hoger is geclocked :+ ?

Games hebben altijd een heavy main thread. Dan kun je nog zo efficiënt gaan schedulen, het is uiteindelijk altijd die ene thread die de rest aanstuurt. Bij 90% van de games anno 2014 kun je 1 van de 4 cores uitschakelen en dezelfde fps halen.

Battlefield 4 kun je het beter uitzetten zie: http://hardforum.com/showthread.php?t=1788472

Benchmarks
Interesting, while HT on the i3-3220 brings it nearly up to par with the 3770K, we see our first potential evidence of HT not benefitting the 3770K - in fact the average is 1 percent lower and the minimum is 3 percent lower. Just random error or a potential flaw in the HT ointment? More games benchmarks will help us sort through this...

...
Hitman Absolution:
And yet, HT simply doesn't help the 3770K at all, dropping its average from 44.8fps to 43.6fps over our multiple test runs. As with BF3, this does not appear to be a fluke - a pattern has certainly developed
http://www.techbuyersguru.com/CPUgaming.php

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 15:12

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Voor de assemblage heb ik de beste ervaring met azerty. Heb er 2 systemen laten assembleren. Kwamen mooi aan.
heb er ook 1 bij alternate laten assembleren. Was ik iets minder tevreden over maar nog steeds niet slecht.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Streup
Jordi_G schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 22:36:
Haha ga zo aan de slag met bestellen, als ik definitief de knoop heb doorgehakt! Ff kijken of het voor zondag allemaal binnen is :P

Alternatieve overklok-opstelling
Dit is mijn opstelling met mogelijkheden tot overklokken, wat ik misschien toch ooit nog wel wil gaan doen. Zoals genoemd werd, moet je je erin verdiepen en er een soort hobby van maken, zo'n mogelijkheid tot geestesverrijking wil ik mezelf natuurlijk niet ontnemen :)

Aanpassingen
- Processor: van i5 4570 naar i5 4670k
- Moederbord: van MSI B85-G41 PC Mate naar Z87-G41 PC Mate
- RAM: van Crucial Ballistix BLS2 etc naar Crucial Ballistix Tactical BLT etc
- Koeler: van Gelid Solutions Tranquillo Rev2 naar Scythe Mugen 4 PCGH

In totaal is deze overklok-opstelling volgens Pricewatch €58,01 duurder dan mijn eerdere opstelling, precies de kosten die ik anders aan de assemblage had uitgegeven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,30€ 36,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 940,64

Ik ben benieuwd of jullie hier nog op of aanmerkingen over hebben. In eerste instantie heb ik niet gezocht naar overklokopstellingen dus het kan zijn dat het de plank (net) mis slaat.

_/-\o_
Heb je al besteld? Je aanpassingen lijken me prima. De i5 is heerlijk en ik heb met de mindere cpu koeler toch stabiel 4,2ghz eruit geperst (maar de Hasswell overkloks zijn erg onvoorspelbaar). Dit alles op een MSI bord waar ik ook niets te klagen over heb. Het bord wat jij gekozen hebt is iets minder luxe maar heeft volgens mij alles wat je nodig hebt, en de uefi werkt heel prettig. Geheugen op 1600mhz cl8 is ook prima.

• NalaDinW
  • Laatst online: 03-01 12:19
[b]Jordi_G schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:49:

Klopt, als je die 30 euro over hebt kan je een CPU kooler kopen. Maar ik denk dat dat nu niet nodig is. Ik dacht alleen dat de K editie je wel geld zou besparen in de toekomst omdat deze voor gamen prima werkt en later kan je hem overklokken en voldoet die nog steeds prima voor gamen.

Verwijderd

@Jordi_G vergeet niet een extra SATA-kabeltje te bestellen, want je moederbord komt maar met 2 kabels.

• Jordi_G
Bedankt voor jullie input!

Uiteindelijk heb ik obv het feit dat ik (door zelf te assembleren) wat budget overhoud, gekozen voor de 2e opstelling met potentie tot overklokken, zie onderstaande tabel. Ik moet me nog echt even goed gaan verdiepen in de materie voordat ik daadwerkelijk aan overklokken ga beginnen, maar dat heeft natuurlijk geen haast. Zoals gezegd werd, ik moet natuurlijk niet vast komen te zitten in de overklokmentaliteit :9

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 939,93

Via Pricewatch ben ik tot het volgende gekomen:
- Megekko: Moederbord, HDD, SDD, RAM, Koeling.
- Afuture: Processor, Voeding, Optic drive
- Alternate: Videokaart MSI R9 280X Gaming 3G
- 4Launch: Behuizing

De behuizing en de videokaart heb ik reeds besteld/betaald, de orders bij Megekko en Afuture ga ik straks afronden. Met name de videokaart was nog lastig te vinden, gisteravond waren deze kaarten ineens alleen nog maar te krijgen vanaf €320+! Zal wel iets te maken hebben met de moeizame levering waar je veel over leest op het forum. Bij Alternate was de prijs €278 en was de verwachte levering 3-5 dagen. Ik heb vanochtend nog gebeld om dit te confirmeren, waar me verteld werd dat ze de 25e feb daar binnenkomen, dus dat lijkt te kloppen. Helaas gaat het niet lukken deze jongen er zondag al in te klussen :+

sdk1985 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:05:
De Seagate 7200.14 is superieur aan de WD. Let wel op dat je een 1 TB of een 3 TB model neemt, en dus niet het geselecteerde 2 TB model. Van het 2 TB model is een reeks met andere platters in omloop.
Bedankt voor je uitgebreide post. Ik heb bij Megekko nagevraagd of ze de 2 of 3 platter versie van de Seagate 2TB HDD leveren (de 3 platter versie is 20-30% trager), die antwoordden vrij snel dat zij enkel de 2 platter versie leveren.

Heb je daarnaast ook goed nagedacht over AMD=Mantle vs Nvidia= ingebouwde x264 encoder (Shadowplay) / Gsync? Als je niet weet waar ik het over heb moet je het even aangeven dan heb ik 2 informatieve links ;).
Ik heb er hier en daar wel wat over gelezen, maar wat extra informatie kan geen kwaad :) Gezien ik de R9 280X reeds besteld heb, heb ik het meest aan de Mantle info. Ga hier zelf ook nog wel wat extra research naar doen.

Ik meen me te herinneren dat de EVO juist sneller was? Zou ik na moeten kijken :+
edit: Ik heb het correct onthouden. De m500 is eigenlijk niet echt een verbetering tov de verouderde m4 (komt doordat het geheugen groter waardoor je bij gelijke capaciteit veel lagere write snelheden gaat zien).
Helemaal onderaan staat de M500 240GB.
Oef, helemaal onderaan. Ik heb helaas geen extra budget om voor de Pro 256Gb te gaan en een kleinere SSD van 128Gb lijkt me toch ook niet praktisch. Ik hou het voorlopig bij deze crucial M500 240 Gb SSD en wacht tot ze in de toekomst sneller maar ook zeker goedkoper worden.

Verwijderd schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 14:03:
@Jordi_G vergeet niet een extra SATA-kabeltje te bestellen, want je moederbord komt maar met 2 kabels.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat de LG GH24NS90 geleverd wordt met zijn eigen SATA kabel, maar kan dat nu nergens terugvinden en kan er ook niets over terugvinden op de productpagina van LG.

Even voor mijn duidelijkheid: ik heb 3 SATA kabels nodig, klopt onderstaande?
- 1 voor de SDD
- 1 voor de HDD
- 1 voor de optic drive

Mocht ik inderdaad een extra SATA kabel nodig hebben, moet ik dan nog ergens op letten? Heeft iemand misschien een mooi linkje naar een goede kabel dat ik 'm meteen in mn winkelwagen kan mikken :P

Bedankt weer _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Jordi_G op 21-02-2014 15:27 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Jordi_G schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 15:10:

Even voor mijn duidelijkheid: ik heb 3 SATA kabels nodig, klopt onderstaande?
- 1 voor de SDD
- 1 voor de HDD
- 1 voor de optic drive

Mocht ik inderdaad een extra SATA kabel nodig hebben, moet ik dan nog ergens op letten? Heeft iemand misschien een mooi linkje naar een goede kabel dat ik 'm meteen in mn winkelwagen kan mikken :P

Bedankt weer _/-\o_
Dat klopt. Als het gaat om SATA-kabels kan je gewoon een goedkope pakken. https://www.megekko.nl/pr...abel_75cm_haaks_met_latch. Deze is volgens mij wel SATA II, dus ik zou hem niet voor je SSD gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2014 15:24 ]

• Jordi_G
Maar weet je zeker dat er geen SATA kabel bij de optic drive inbegrepen zit? Het is maar 3 of 4 euro, maar als ik 'm niet nodig heb mogen ze 'm daar houden :)

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar het is wss niet zo. http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16827136270, dit is een vergelijkbare optische drive en als je kijkt bij de 'questions' zie je dat er geen kabel wordt meegeleverd.

• Jordi_G
Net met een medewerker van Afuture aan de telefoon gehangen, hij vertelde mij dat bij de goedkopere "bulk" optic drives nooit een SATA kabel inbegrepen zit. Enkel bij sommige wat duurdere 'retail' optische drives zit er soms een SATA kabel bij. Bij de MSI Z87-G41 pc mate zitten inderdaad 2 kabels (we hebben samen de unboxing video bekeken op youtube :p).

Zijn advies:
Deze kabel gebruiken om de optische drive te verbinden met het moederbord.

Ga 'm gelijk bestellen met de rest!

• Streup
Gelukkig kan je de PC zonder losse videokaart toch draaiend krijgen :)

• Jordi_G
Streup schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 17:11:
Gelukkig kan je de PC zonder losse videokaart toch draaiend krijgen :)
Je bedoelt dat ik het geheel dus in elkaar kan zetten, windows 8.1 kan installeren en licht kan belasten zonder de videokaart te installeren? Is dat verstandig of moet ik een paar dagen later weer de helft openbreken om de videokaart erin te verwerken? Heb hier geen ervaring mee :p

• Robbedem
videokaart is gemakkelijk bij te voegen.
je hoeft enkel het zijpaneel van je kast te verwijderen en een lipje achteraan uit te halen. Dan kaart insteken en vastschroeven, aan voeding verbinden en kast kan weer dicht. ;)
Als je de PC opzet, gaat die normaal automatisch merken dat er een kaart is ingezet waar hij dan drivers voor gaat installeren.

• Jordi_G
Prima plan! Het schijnt nog wel afhankelijk te zijn van het type moederbord, maar denk dat het met de MSI Z87 G41 PC mate die ik nu heb besteld wel moet lukken toch?

• Robbedem
Dat zou zeker moeten lukken.

• sdk1985
Oef, helemaal onderaan. Ik heb helaas geen extra budget om voor de Pro 256Gb te gaan en een kleinere SSD van 128Gb lijkt me toch ook niet praktisch. Ik hou het voorlopig bij deze crucial M500 240 Gb SSD en wacht tot ze in de toekomst sneller maar ook zeker goedkoper worden.
Punt was de 840 EVO te pakken. Uit de eerste grafiek:

M500: 159
840 EVO: 229
840 Pro: 269

Echt slechte SSD's zijn er niet maar de M500 komt aardig in de buurt. De 840 EVO past wel binnen je budget en staat ook in de grafiek (boven de Crucial). Pro is helemaal niet nodig. Crucial teert momenteel nog een beetje door op de goede reputatie van de m4 (alhoewel daar aardig wat problemen zijn opgedoken, o.a. bios die hem niet meer herkent). Wat dat betreft hebben de SSD's van Intel en Samsung de minste problemen.

Waarom zou je een nieuw product kopen dat direct een enorme achterstand heeft? Snap verder best dat je een budget hebt en je daar aan wil houden maar IMO maak je het jezelf te lastig door op 900 euro een videokaart van 290 euro aan te schaffen. Videokaart is niet zo heel belangrijk omdat ze eenvoudig zijn te upgraden en verkopen, en er vaak (elke 1.5 jaar) nieuwe architecturen uitkomen die ook daadwerkelijk een stuk sneller zijn. Die cpu die je nu hebt gekozen gaat 4-5 jaar mee, de gpu haalt dat niet. Over 2 jaar koop je een gpu voor 200 euro die 25% sneller is, cpu gaat trager.

IIG: pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

Mbt moederbord
De G43 heeft extra stroomfasen, iets andere heatsinks en 2 extra usb poorten. Volstaan beiden.

Zelf toevallig net het volgende bij cdromland besteld voor een upgrade (voor vriendin)
  • 4670k
  • Z87-G43
  • Crucial Tactical 8 GB (ivm 1.35v)
  • Cooler Master Hyper TX3 Evo (beter dan boxed, goed genoeg voor lage tdp haswell)
Aangezien ik zelf zeker weet dat ik naar 4.0 GHz wil overclocken ben ik maar meteen voor de G43 gegaan.

Mantle best interessant: http://techreport.com/rev...rmance-in-battlefield-4/2

Als je grote behoefte hebt aan game capture of streamen dan zou ik de AMD kaart cancellen. Met shadowplay direct in x264 opnemen is toch wel erg prettig. Waar je met FRAPS een file van 30 GB zou krijgen blijft het met shadowplay rond 1 GB hangen. Daarnaast kost het je geen cpu. Maar dit is dus een heel specifiek scenario...

[ Voor 45% gewijzigd door sdk1985 op 21-02-2014 19:43 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:28
sdk1985 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 19:07:
[...]

Punt was de 840 EVO te pakken. Uit de eerste grafiek:

M500: 159
840 EVO: 229
840 Pro: 269

Echt slechte SSD's zijn er niet maar de M500 komt aardig in de buurt. De 840 EVO past wel binnen je budget en staat ook in de grafiek (boven de Crucial). Pro is helemaal niet nodig. Crucial teert momenteel nog een beetje door op de goede reputatie van de m4 (alhoewel daar aardig wat problemen zijn opgedoken, o.a. bios die hem niet meer herkent). Wat dat betreft hebben de SSD's van Intel en Samsung de minste problemen.

Waarom zou je een nieuw product kopen dat direct een enorme achterstand heeft? Snap verder best dat je een budget hebt en je daar aan wil houden maar IMO maak je het jezelf te lastig door op 900 euro een videokaart van 290 euro aan te schaffen. Videokaart is niet zo heel belangrijk omdat ze eenvoudig zijn te upgraden en verkopen, en er vaak (elke 1.5 jaar) nieuwe architecturen uitkomen die ook daadwerkelijk een stuk sneller zijn. Die cpu die je nu hebt gekozen gaat 4-5 jaar mee, de gpu haalt dat niet. Over 2 jaar koop je een gpu voor 200 euro die 25% sneller is, cpu gaat trager.
DIe heavy workload tests en synthetische schrijf tests zijn nutteloos, heb je beide SSD's in de praktijk meegemaakt? Zit helemaal geen merkbaar verschil tussen, zeker niet bij de 240GB versies, van een enorme achterstand is dus helemaal geen sprake, neem gewoon de goedkoopste.

De videokaart is iets waar je wel direct iets aan hebt, zeker over een paar jaar.
Ik zou er inderdaad wel van uitgaan dat de videokaart 2x zo snel verouderd als de rest van de pc, die 'moet' je halverwege dus nog een keer vervangen.

• sdk1985
mitsumark schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 22:13:
[...]

DIe heavy workload tests en synthetische schrijf tests zijn nutteloos, heb je beide SSD's in de praktijk meegemaakt? Zit helemaal geen merkbaar verschil tussen, zeker niet bij de 240GB versies, van een enorme achterstand is dus helemaal geen sprake, neem gewoon de goedkoopste.
Op de eerste plaats is dit een topic over wat de TS het beste kan kopen. De m500 valt daar duidelijk niet onder.

Los daarvan is de heavy workload test een realtime trace. Beter kan niet!
1) The MOASB, officially called AnandTech Storage Bench 2011 - Heavy Workload, mainly focuses on the times when your I/O activity is the highest. There is a lot of downloading and application installing that happens during the course of this test. My thinking was that it's during application installs, file copies, downloading and multitasking with all of this that you can really notice performance differences between drives.

2) I tried to cover as many bases as possible with the software I incorporated into this test. There's a lot of photo editing in Photoshop, HTML editing in Dreamweaver, web browsing, game playing/level loading (Starcraft II & WoW are both a part of the test) as well as general use stuff (application installing, virus scanning). I included a large amount of email downloading, document creation and editing as well. To top it all off I even use Visual Studio 2008 to build Chromium during the test.

The test has 2,168,893 read operations and 1,783,447 write operations. The IO breakdown is as follows:
http://www.anandtech.com/...750gb-1tb-models-tested/8

Wellicht dat je door de naam dat het een server test was ofzo? Het is dus gewoon gaming, downloaden, installeren, browsen en virus scannen.

Bij een SSD is het vrij simpel; Ze hebben allemaal een hoge readspead en een lage latency. Het verschil tussen 0.1ms en 0.3 ms is niet merkbaar. Het enige aspect dat in het dagelijks gebruik merkbaar is zijn de writespeeds. Dat zijn namelijk de momenten waarop je moet "wachten" op je storage device.

Als je we vervolgens naar die writespeed kijken dan blijft de M500 ver achter, hetgeen dus ook in de praktijk traces terug komt. Daarnaast schrijft een OS drive bijna evenveel als hij leest. Ik heb zelf 6,06 TB writes en 6,95 TB reads in 617 dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 22-02-2014 13:48 ]

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Frozen schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 00:46:
Voor de assemblage heb ik de beste ervaring met azerty. Heb er 2 systemen laten assembleren. Kwamen mooi aan.
heb er ook 1 bij alternate laten assembleren. Was ik iets minder tevreden over maar nog steeds niet slecht.
Echte Tweakers bouwen hun PC zelf ;)

Zo;

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 379,99€ 379,99
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,90€ 46,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 31,64€ 31,64
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 60,90€ 60,90
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,07€ 13,07
1XFX Pro 550W€ 52,-€ 52,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 59,-€ 59,-