Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-05 19:13
Goedenavond!

Vanmiddag wilde een vriend van mij zijn pc vrijmaken van stof.
Er zat namelijk een berg stof in en ik zou binnenkort even een andere cpu koeler installeren omdat hij nu nog de stock koeler gebruikt en deze "veel" lawaai maakt.
Om het stof te verwijderen heeft hij een stofzuiger gebruikt. Dat lijkt me geen verstandig idee (gebruik zelf meestal zo'n busje perslucht). Maar goed, het stof is iig voor een deel weg.

Maar vervolgens start hij zijn pc op en krijgt nu de melding cpu over temperature! en vervolgens sluit de pc zichzelf uit. Soms kan hij nog een game opstarten maar de performance is erg slecht, de game start traag op en draait niet soepel.
Het gaat om een i7 920 met de stockkoeler + Asus moederbord (het type weet ik niet).
Ik denk zelf dat de temperaturen verkeerd worden uitgelezen (misschien iets beschadigd?) omdat de fans nog steeds volop draaien en er verder fysiek niets aan de pc is verandert.

Wat denken jullie? Ik heb al behoorlijk wat gegoogeld maar de oplossingen liggen zo ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat zegt een proggie als CoreTemp over de temps dan ? Snap sowieso niet dat hij een game gaat opstarten bij zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-06 20:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

PilatuS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:56:
Wat zegt een proggie als CoreTemp over de temps dan ? Snap sowieso niet dat hij een game gaat opstarten bij zoiets.
Nee inderdaad, dan vraag je om problemen.
Misschien toch iets afgebroken van de CPU koeler, of iets verschuift, joost mag het weten, iets klopt er iig niet.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
PilatuS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:56:
Snap sowieso niet dat hij een game gaat opstarten bij zoiets.
Vergeet niet dat niet iedereen tweaker is. ;)

@TS:

Als de games na de schoonmaakactie ineens langzamer draaien is waarschijnlijk OF de cpu stuk OF de koeler zit er niet goed op.

Als je cpu wam wordt (wat dus gebeurt tijdens gamen) en de koeler zit er niet goed op gaat de cpu thottlen. Throttling is zeg maar het terug clocken van de snelheid van de cpu zodat de cpu niet te heet word en door brand. Dit zou kunnen verklaren waarom de games ineens langzamer draaien.

Check eerst of de koeler nog wel goed vast zit. Eventueel kan je, voor de zekerheid, de koeler opnieuw bevestigen. Start de pc op en probeer dan de temperatuur van de cpu uit te lezen (zie tip Pilatus).

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Vergeet niet dat niet iedereen tweaker is. ;)
Daar hoef je geen tweaker voor te zijn. Als je auto vreemde geluiden gaat maken ga je er ook geen 200+ mee rijden :P

Eerste wat gecontroleerd moet worden is of de koeler nog wel goed zit. Dat de PC nu waardes gaat aangeven die niet kloppen is onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
hahaha ja idd
Thx voor de replies allemaal. Ik ga morgen even langs om de dingen te checken die jullie hebben genoemd.
Vooral de beschrijving van het throttlen klinkt erg herkenbaar.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat dit "spontaan" ontstaan is. Of de koeler moet zo brak hebben vastgezeten dat deze bij het schoonmaken toch een beetje los is gekomen. Dat blijft een beetje gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
PilatuS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:23:
[...]

Daar hoef je geen tweaker voor te zijn. Als je auto vreemde geluiden gaat maken ga je er ook geen 200+ mee rijden :P
Niet bekend met vrouwen? :o :+
lowizi schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:27:

Toch blijf ik het vreemd vinden dat dit "spontaan" ontstaan is. Of de koeler moet zo brak hebben vastgezeten dat deze bij het schoonmaken toch een beetje los is gekomen. Dat blijft een beetje gissen.
Nouja, spontaan.... een stofzuiger kan flink wat zuigkracht hebben hoor. Als hij zich goed vastzuigt kan je makkelijk het blok verplaatsen/lostrekken. Moettie dus niet meer doen. 8)

[ Voor 46% gewijzigd door ChojinZ op 19-02-2014 22:32 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:17

InFamous

excommunicado

Draait de koeler überhaupt nog wel? Misschien tijdens het stofzuigen kabel los getrokken.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowizi
Ja de cpu fan draait prima, daarom begreep ik in eerste instantie ook niet waar de melding dat de cpu te heet werd vandaan kwam. Er leek niets te zijn verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
InFamous schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:30:
Draait de koeler überhaupt nog wel? Misschien tijdens het stofzuigen kabel los getrokken.
Zou hij dan niet de melding: CPU fan error krijgen ? Over temp melding is meestal dat de koeler los zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
PilatuS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:32:
[...]

Zou hij dan niet de melding: CPU fan error krijgen ? Over temp melding is meestal dat de koeler los zit.
Over temp melding is meestal dat de temperatuur te hoog is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:35:
[...]

Over temp melding is meestal dat de temperatuur te hoog is :Y)
No shit Sherlock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 15:17

InFamous

excommunicado

PilatuS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:32:
[...]

Hoeft niet, meerdere moederborden al tegen gekomen die geen CPU fan melding hebben.

Formerly known as Ragdoll

• PilatuS
  • Niet online
InFamous schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:52:
[...]

Hoeft niet, meerdere moederborden al tegen gekomen die geen CPU fan melding hebben.
Volgens mij doet Asus dat altijd wel. Die melding moet ik altijd als eerste uitzetten bij een nieuwe watergekoelde setup.

• Lowizi
Het is opgelost :)
Echt een heel knullige oorzaak.
Ik vroeg nog, zit je koeler nog wel goed vast?
Ja hoor, muurvast was het antwoord.

Vanavond ben ik even langs gegaan en wat bleek?
Die koeler hing nog met twee schroefjes vast. Volgens mij bleef ie grotendeels hangen vanwege de pasta die er nog aan kleefde lol
Geen idee wat ie dan wel heeft gechecked dat wel muurvast zou zitten, maar iig niet de koeler.

Er zit inmiddels een nieuwe op (coolermaster 412s) en dat gaat al n stuk beter!

Als ik dit had geweten had ik nooit n topic aangemaakt hahaha Maar zo'n voor de hand liggende oorzaak had ik niet verwacht 8)7

Thx voor het meedenken iig!

[ Voor 6% gewijzigd door Lowizi op 20-02-2014 22:01 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat is toch wel voor de hand liggend en iig t eerste wat je test bij zo'n melding. Naja beter dat ie gefixeerd is.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Pagina: 1