Ik heb binnenkort een wervingsbijeenkomst voor Tech Agent bij The Phone House. Dit bestaat uit 2 onderdelen: Theorie waar ik wel voldoende van weet als ik de vragen van de interviewer mag geloven en de configuratie van een DLNA werkend krijgen. Nu ben ik niet zo thuis in DLNA dus ik hoop eigenlijk dat jullie mij hier iets meer wijs in kunnen maken. Ik weet wat het concept is maar aansluiten en configuratie ben ik nog niet zo ver in omdat er weinig goede tutorials zijn
Wat heb je zelf al geprobeerd en waar loop je vast? Je vraag is nu zo algemeen en het s niet zichtbaar wat je zelf uitgezocht hebt
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Uhm... Ik weet waar ik moet zijn om devices te vinden (In een Windows is dat bij network & sharing options dacht ik) Maar ik weet dus ook niet wat ze verwachten maar waar ik nu op vast loop is: Hoe krijg ik een connectie staande, en als er iets fout zit wat is dan het meest voorkomende probleem.
Het grootste voordeel van DLNA is, is dat het bijna helemaal plug and play is.
Op Windows kan je bijvoorbeeld Windows Media Player gebruiken voor DLNA. Om van een Linux box een DLNA server te maken, kan je iets als minidlna gebruiken. Voor Android zijn er ook meerdere oplossingen beschikbaar.
Indien je over de juiste software beschikt, en het netwerk juist geconfigureerd is, is het niet lastig om DLNA werkend te krijgen.
Op Windows kan je bijvoorbeeld Windows Media Player gebruiken voor DLNA. Om van een Linux box een DLNA server te maken, kan je iets als minidlna gebruiken. Voor Android zijn er ook meerdere oplossingen beschikbaar.
Indien je over de juiste software beschikt, en het netwerk juist geconfigureerd is, is het niet lastig om DLNA werkend te krijgen.
1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro
Niet want dat is het al. Zelf maak ik gebruik van een DLNA controller, DLNA renderer en DLNA server. Mijn NAS is de server, mijn telefoon de controller en de renderer is mijn mediaspeler die de muziek daadwerkelijk afspeelt. Met mijn telefoon kies ik mijn NAS als server, mijn mediaspeler als speler en ik kies de muziek op de NAS die daarna rechtstreeks vanaf de NAS naar de mediaspeler wordt gestuurd middels DLNA. Met mijn telefoon kan ik ook de muziek op pauze zetten, spoelen enzovoort. De apparaten worden automatisch gevonden door de app die ik gebruik op mijn telefoon, de apparaten zenden een signaal uit op het netwerk dat ze danwel een renderer dan wel een server zijn.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Sterker nog, het is helemaal plug and play, om precies te zijn is het gebouwd bovenop uPnP AVTommieW schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:34:
Het grootste voordeel van DLNA is, is dat het bijna helemaal plug and play is.

Mwoeah... enigszins werkend te krijgen is simpel ja. Helaas is het juist door diezelfde plug'n'pray eigenschappen ongelofelijk moeilijk troubleshooten, en zijn de implementaties in verschillende stukken software vaak nauwelijks compatibelOp Windows kan je bijvoorbeeld Windows Media Player gebruiken voor DLNA. Om van een Linux box een DLNA server te maken, kan je iets als minidlna gebruiken. Voor Android zijn er ook meerdere oplossingen beschikbaar.

Heb zakelijk meer met DLNA te maken gehad dan me lief is, het feit dat ik het thuis niet gebruik ondanks dat nagenoeg alle apparaten die ik in huis heb het ondersteunen zegt wat dat betreft boekdelen
TS, om te beginnen, ga eens Wiki lezen. Staat veel in.
Wat verder belangrijk is: hou de rollen binnen DLNA uit elkaar -
[list]• DMS - Digital Media Server. Stelt mediabestanden beschikaar aan het netwerk.
• DMP - Digital Media Player. Haalt (actief!!!) mediabestanden op bij een DMS.
• DMR - Digital Media Renderer. Krijgt (passief!!!) mediabestanden gestreamed vanaf DMS in opdracht van een DMC.
• DMC - Digital Media Controller. Geeft een DMS opdracht media te sturen naar een DMR.
DLNA apparaten moeten minimaal een van deze rollen ondersteunen. Sommige kunnen meerdere doen. Windows Media Player kan ze bijvoorbeeld allemaal. Een gemiddelde NAS is enkel DMS, een networked speaker is vaak enkel DMR. Ondanks dat het allemaal DLNA is, kan gedrag verschillen tussen rollen. Een TV die zowel DMR als DMP kan zijn, zou zomaar ander formaten kunnen tonen in de twee rollen

Over die formaten: DLNA is 'by committee' ontworpen en dat zie je af aan de ondersteunde formaten. Officieel ondersteunt DLNA een flinke lading profielen. Zo'n profiel is een combinatie van container (bijv .avi), een codec (bijv MPEG2) en een bitrate (bijv 4Mbps). Helaas zijn veel van die profielen optioneel, en sommige zaken ontbreken nogal onverklaarbaar.
Verplicht aanwezig oa:
- .jpeg plaatjes met 320x200 afmetingen (srsly

- MPEG1 en 2 video met lage bitrates
- .wav PCM audio (wederom lage bitrates)
Optioneel aanwezig oa:
- MPEG2 video op DVD-kwaliteit
- MP3 audio (let op, enkel optioneel, niet eens verplicht)
- MPEG4 video in .mov en .mp4 containers - maar met max 480p kwaliteit

Afwezig oa:
- .iso en .mkv containers
- MPEG4 op HD-kwaliteit (AVCHD enzo)
- FLAC en ogg audio
- Xvid/DivX video.
- RAW afbeeldingen
Als je een apparaat hebt wat alleen aan de verplichte eisen voldoet kan het niet eens een mp3'je afspelen, en als een apparaat zich strak aan standaard houdt (en dus niets afspeelt wat niet binnen de verplichte of optionele lijst zit) - bijvoorbeeld meeste dingen van Sony - dan heb je geen iso's, geen AVCHD, geen Xvid, geen DivX - eigenlijk mis je 90% van downloaded of user-generated content. Oh, en je loopt serieus risico dat al je .jpg's op 320x200 postzegelformaat op je TV getoond worden
Nu ondersteunen bijna alle apparaten meer dat wat strak in standaard opgenomen is, maar dan begint het feest: buiten de standaard is het maar een gok of dingen goed gaan samenwerken. DLNA is in zoverre 'intelligent' dat als een DMS een bestand heeft in een niet-ondersteund standaard het de boel probeert te transcoden naar iets wat wel werk, maar dan kun je dus een mooie HD film die in principe soepel afgespeeld kan worden getranscode krijgen naar SD, al haperend omdat de DMS het niet aankan. Oh, en zoals gezegd, gedrag kan per rol verschillen. Dus als je met je Samsung TV als DMP die HD-film ophaalt bij de DMS gaat het prima, maar als je met Windows Media Player als DMR hetzelfde bestand van dezelfde DMS pusht naar dezelfde TV maar nu als DMR gaat de server de boel proberen te transcoden.
Volg je het nog?
Het is zo warrig dat er minimaal één bedrijf is die een product op de markt gezet heeft wiens unique selling point is dat het DLNA-profielen voor duizenden andere apparaten/software heeft en intelligent de juiste keuze probeert te maken om beste kwaliteit te leveren zonder onzinnige transcoding (het gaat hier over PacketVideo's "Twonky"-reeks van DMSsen en DMC's).
Daarmee alle problemen benoemd? Nee hoor, dan komt de volgende: er is een standaard voor hoe media discovery te doen, er is een standaard voor hoe media te streamen tussen devices. Maar geen standaard voor hoe media te tonen. Dat is als je twee of drie bestanden hebt geen issue. Maar als je zoals ik tienduizenden mediabestanden hebt, dan wil je daar een overzichtelijke weergave van hebben. Toch hangt het puur af van de DMS en de DMC/DMP in kwestie hoe je die bestanden kunt zien, en hoe lang het duurt voordat de DMC/DMP een library gebouwd heeft (bij mij gaf ik het na een week 24/7 op

Trouwens, je ziet geen bestanden en helemaal geen directory structure, alleen de metadata (mp3 tags enzo) wordt uitgewisseld. Als je voor je hele media library je metadata voor alle bestanden uniform op orde hebt kan dat goed gaan, zo niet kun je sommige bestanden helemaal niet vinden (want geen metadata) of vind je alles in een enorme bak terug.
Mbt metadata: bij mp3 lijkt het nog ergens op. Bij video verschilt het per container of en zo ja hoe metadata geregeld is. En bij foto's... iedere keer dat je met MS Photo Viewer of MS Paint een .jpg opent wordt je metadata verneukt
Vooral de onmogelijkheid om goed om te gaan met een reusachtige media library is waarom ik dit niet prive gebruik.
Anekdote: ik heb wel eens gebabbeld met een van de mensen die aan tafel zat bij het draften van DLNA 1.0 standaard. Hun certificeringsprotocol is toen ook vastgesteld. Mbt media discovery gebeurt dat met 20 bestanden. 20 van tevoren vastgestelde bestanden - die uiteraard allemaal uit de minimale verplichte set komen. Meer niet.
Veel succes
Oslik blyat! Oslik!
dion, wat gebruik jij dan thuis?
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Voornamelijk webinterface op de server (die gelijk ook op HiFi aangesloten is). M'n vriendin heeft er meerdere op gezet - ze is webdevver - maar meeste gebruiken we phpmp2.JT schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:35:
dion, wat gebruik jij dan thuis?
Daarnaast gebruiken we SSHFS en SFTP/SCP voor bestanden (op de Linuxssystemen gewoon met mount en scp commando's, onder Windows dmv WinSCP). Gewoon ouderwets zonder metadata dus. Ik heb op m'n Windows desktop ook MediaMonkey staan; ik gebruik het alleen als mediaspeler, maar het heeft ook DMP, DMS en DMC-functionaliteit (of het ook DMR is...? geen idee, nooit gekeken) die ik niet gebruik.
Trouwens nog een andere DLNA-rantje:
DLNA certification kost USD 20k per device of app, per rol. Dat is erg duur voor kleine devvers. Als je bedenkt dat per jaar meer dan 20k DLNA certificaten afgegeven worden kun je een inschatting maken van de omzet van het DLNA-consortium. Gevolg is dat veel nuttige tooltjes prima DLNA kunnen, vaak beter dan commerciele producten, maar ivm kostendrempel niet certified zijn en op papier enkel uPnP-AV ondersteunen, zoals MediaMonkey. Zoals Mediatomb (zeer veelgebruikte Linux-based DMS die in veel NASsen zit), zoals duizenden andere apps. En als bedrijven al iets laten certificeren doen ze dat vaak alleen met een van de rollen. Dus dat je TV een certified DMP is, wil nog niet zeggen dat het een certified DMR is. En dat wil al helemaal niets zeggen over of het daadwerkelijk bruikbaar werkt, aangezien je doorgaans bestanden wilt afspelen die toch buiten DLNA standaard zitten.
Stel je voor dat je dit soort woud moet gaan supporten - al is het maar voor een enkele product die een enkele rol heeft. Dan snap je mijn frustratie
Oslik blyat! Oslik!
Anoniem: 203842
Ik heb gemerkt, dat mijn Panasonic plasma TV een erg goede player heeft. Haalt via DLNA van de Netgear NAS de films op.
Echter, als het een AVI is, dan werken de ondertitels, maar als het een .MP4 film is, dan werkt de film wel, maar geen ondertitels (die optie is dan weg in het menu). Ook al is het bestand genoemd net als de film .. .bla..bla...
VLC player speelt alles af, incl. subtitels. Windows Media player ook.
Dus ik dacht, ik laat WMP opstarten, film afspelen vanuit de PC OP de TV. WMP ziet de plasma TV gewoon.
Echter, wat WMP dus doet: Die geeft een commando aan de TV in de trant: "start jij je player maar op, en speel dit bestand af, hier is het pad naar het bestand".....
Dus WMP "geeft het bestand weg" aan de TV. En die snapt niet die ondertitels met MP4 bestand.
Echter, als het een AVI is, dan werken de ondertitels, maar als het een .MP4 film is, dan werkt de film wel, maar geen ondertitels (die optie is dan weg in het menu). Ook al is het bestand genoemd net als de film .. .bla..bla...
VLC player speelt alles af, incl. subtitels. Windows Media player ook.
Dus ik dacht, ik laat WMP opstarten, film afspelen vanuit de PC OP de TV. WMP ziet de plasma TV gewoon.
Echter, wat WMP dus doet: Die geeft een commando aan de TV in de trant: "start jij je player maar op, en speel dit bestand af, hier is het pad naar het bestand".....
Dus WMP "geeft het bestand weg" aan de TV. En die snapt niet die ondertitels met MP4 bestand.
Een eenvoudige vervolgvraag: ik zou graag met mijn tablet de muziek die ik via USB aangesloten heb, uitzoeken en kiezen wat ik wil afspelen. Mediamonkey werkt niet en de bijgeleverde onkyo-app is zeer beperkt in mogelijkheden. Tweede wens is om radiostations te selecteren. Iemand suggesties?
Beste Tijnt,
Dit topic is ten eerst bijna een jaar oud, en ten tweede heeft het weinig met de opbouw van het netwerk te maken. Dit forum Netwerken is dus niet echt de beste plaats voor je vraag.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede DLNA client voor je tablet. (Aangenomen dat je 'server' DLNA babbelt) Voor goede DLNA applicaties moet ik je verwijzen naar Android Tablets of Windows- en overige tablets of iPads
Dit topic is ten eerst bijna een jaar oud, en ten tweede heeft het weinig met de opbouw van het netwerk te maken. Dit forum Netwerken is dus niet echt de beste plaats voor je vraag.
Ik zou eerst op zoek gaan naar een goede DLNA client voor je tablet. (Aangenomen dat je 'server' DLNA babbelt) Voor goede DLNA applicaties moet ik je verwijzen naar Android Tablets of Windows- en overige tablets of iPads
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.