Situatie: Ik probeer een DNS server op te zetten op een SUSE Linux server onder Virtualbox. Server start niet op.
Hieronder de stappen die ik ondernomen heb, met de nodige screenshots:
-installatie Suse Linux Enterprise Server 11 (SLES11) onder Oracle VM VirtualBox
-instellingen netwerk adapter VM: gekoppeld aan "Intern netwerk"
-naamgeving server = mydb@mydomain.local
-user myuser/myuser
-configuratie IP server: via YaST "Network Settings"
-tab "Overview": "Network Card Setup": toekennen vast IP = 192.168.0.10 en hostname = mydb

-tab "Hostname/DNS": de waarden "Hostname" en "Domainname" woorden voorgesteld:
-ik zet "Name Server 1" = 192.168.0.10 (aangezien ik hier de DNS zal op draaien)

-OK --> network cofiguratie wordt weggeschreven
-IP wordt automatisch in /etc/hosts aangevuld:

-ifconfig geeft:

-installatie DNS server via YaST: "DNS Server"

-initieel scherm:

-"Forwarder List" is reeds ingevuld.
-scherm "DNS Zones": "Add New Zone" --> ik vul mydomain.local in

-"Edit":
-tab "NS Records": bij "Name Server to Add" vul ik mydb.mydomain.local in:

-tab "Records": ik vul de combinatie mydb en 192.168.0.10 in:

-wizzard is klaar, enkel nog poort openen in firewall:

-wizzard sluit af
-terug opstarten "DNS Server" in YaST:

-Klik ik nu "Start DNS Server Now", dan gebeurt er niks, geen foutmelding, en "Current Status" blijft op "DNS server is not running" staan. Vreemd. Wat gaat er fout??
-config files: /etc/named.conf bevat:

-in /var/lib/named/master/mydomain.local

-probeer ik named command-line op te starten met -g om de foutmeldingen te zien:

Ik heb manueel niets veranderd aan de configuratie files, alles verliep (zoals in de screenshots getoond) via de wizzard. En toch blijkt een bestand /etc/named.conf.include te ontbreken?? Moest ik eerst nog wat anders installeren of configureren?
Alvast dank voor alle hulp/tips die jullie kunnen bieden!
PS aan de mods: ik heb de plaatjes naar 640 width gereduceerd, zo leken ze me het beste leesbaar. Als die nog te groot zijn, dan hoor ik dat graag en vervang die door kleinere (misschien ware volgende keer rond de 500 beter).
Hieronder de stappen die ik ondernomen heb, met de nodige screenshots:
-installatie Suse Linux Enterprise Server 11 (SLES11) onder Oracle VM VirtualBox
-instellingen netwerk adapter VM: gekoppeld aan "Intern netwerk"
-naamgeving server = mydb@mydomain.local
-user myuser/myuser
-configuratie IP server: via YaST "Network Settings"
-tab "Overview": "Network Card Setup": toekennen vast IP = 192.168.0.10 en hostname = mydb

-tab "Hostname/DNS": de waarden "Hostname" en "Domainname" woorden voorgesteld:
-ik zet "Name Server 1" = 192.168.0.10 (aangezien ik hier de DNS zal op draaien)

-OK --> network cofiguratie wordt weggeschreven
-IP wordt automatisch in /etc/hosts aangevuld:

-ifconfig geeft:

-installatie DNS server via YaST: "DNS Server"

-initieel scherm:

-"Forwarder List" is reeds ingevuld.
-scherm "DNS Zones": "Add New Zone" --> ik vul mydomain.local in

-"Edit":
-tab "NS Records": bij "Name Server to Add" vul ik mydb.mydomain.local in:

-tab "Records": ik vul de combinatie mydb en 192.168.0.10 in:

-wizzard is klaar, enkel nog poort openen in firewall:

-wizzard sluit af
-terug opstarten "DNS Server" in YaST:

-Klik ik nu "Start DNS Server Now", dan gebeurt er niks, geen foutmelding, en "Current Status" blijft op "DNS server is not running" staan. Vreemd. Wat gaat er fout??
-config files: /etc/named.conf bevat:

-in /var/lib/named/master/mydomain.local

-probeer ik named command-line op te starten met -g om de foutmeldingen te zien:

Ik heb manueel niets veranderd aan de configuratie files, alles verliep (zoals in de screenshots getoond) via de wizzard. En toch blijkt een bestand /etc/named.conf.include te ontbreken?? Moest ik eerst nog wat anders installeren of configureren?
Alvast dank voor alle hulp/tips die jullie kunnen bieden!
PS aan de mods: ik heb de plaatjes naar 640 width gereduceerd, zo leken ze me het beste leesbaar. Als die nog te groot zijn, dan hoor ik dat graag en vervang die door kleinere (misschien ware volgende keer rond de 500 beter).
[ Voor 255% gewijzigd door demichel op 19-02-2014 19:47 ]
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.