Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over ultrabook voor op reis

Pagina: 1
Acties:

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:33
Graag jullie advies over de aankoop van een hele lichte laptop
Normaal neem ik mijn ipad mee op reis, die voor internet/mail/filmpjes kijken precies voldoet.

Als kado heb ik vorige week een GoPro Hero3+ gekregen, en omdat we meerdere maanden weg zijn wil ik nu toch wel wat meer connectiviteit om:
- Thuis front op de hoogte te houden met mails en multi media
- Foto's te sorteren en te uploaden
- video's sorteren en (simpel te) monteren vanaf mijn GoPro H3+
- multi-media downloaden om op de vele vluchten te kijken

Eerste ingeving was om een Macbook Air 13" te kopen, maar de prijs staat me toch wat tegen.
Als iemand goede suggesties heeft die aan boventaande eisen voldoet, dan hoor ik dat graag. Liever goedkoper dan duurder. MacBook air is aardig aan de prijs, maar zijn 2de hands nog redelijk veel geld waard. Ik wou hem dan ook na een half jaar verkopen, en verwachtte er dan zo'n 300 op af te schrijven,

American Express vraagbaak

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je zeker weet dat je hem na een half jaar weer verkoopt kan je het beste iets zoeken waar je zo min mogelijk op afschrijft. De aanschafprijs is dan minder belangrijk. Een Macbook Air lijkt me dan ook een goede keuze. Een andere optie is een 2e hands ultrabook, omdat je dan de grootste afschrijving al gehad hebt.

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-11 19:12
Hint als je een MacBook air wilt en iemand kent die wel eens naar de US gaat, laat er eentje overkomen. Dat kost je daar tussen de 1100 en 1200USD (afhankelijk van staat) , omgerekend +- 850 euro, die je met wat geluk na een halfjaar nog aan dat geld kan verkopen.

• Stinger_Ventura
Ik geef er de voorkeur aan om hem in NL te kopen, zodat ik al met de software kan oefenen. En heb geen vrienden of familie die zeer binnenkort naar de stages gaan.

• RienkK
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-11 08:47
Ik weet niet wat je budget en verdere eisen zijn, alleen ik zou voor de Sony Vaio Pro 13 gaan, aangezien die de meest goedkope ultrabook op het moment. Heel licht (1 kg), snel en ook nog is erg mooi ;).

• Stinger_Ventura
RienkK schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 19:36:
Ik weet niet wat je budget en verdere eisen zijn, alleen ik zou voor de Sony Vaio Pro 13 gaan, aangezien die de meest goedkope ultrabook op het moment. Heel licht (1 kg), snel en ook nog is erg mooi ;).
Budget is zo'n €600-€800?

• RienkK
Daarvoor ga je geen ultra book krijgen met degelijke specs, je kan de sony vaio pro 13 met low specs configureren, dat kost je +/- 800 euro. Een alnternatief voor een ultrabook is de acer aspire v7, hier de link:
http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/series/aspirev7.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor die prijs: 2e hands :o

Ik zou trouwens voor serieuze reiswerk onder de 13" proberen te blijven - zelfs 12.5" (wat ik nu heb) is al een stuk kleiner.

Hou er trouwens rekening mee dat je op reis sneller je laptop kwijt raakt cq dat het onherstelbaar beschadigd raakt, of - minder dramatisch - dat het aardig wat optische schade (krassen en deuken enzo) oploopt. Hoeft voor gebruik niets uit te maken, maar als je van plan bent door te verkopen kan het in de restwaarde hakken. Ik zou iig nooit iets op reis meenemen wat ik nog achteraf zou willen verkopen voor significant bedrag.

Dat is trouwens ander argument tegen die Vaio Pro 13 - het is buitengewoon licht, maar ook redelijk kwetsbaar. Ik zou voor reiswerk gaan voor laptops met milspec (810g) robuustheid. Je kunt daar erg ver in gaan (kijk naar de Panasonic Toughbooks), maar bijv mijn Lenovo X220 voldoet er al aan. Veel andere Lenovo en Dell business laptops voldoen eraan. Dat betekent dat je ze kunt laten vallen zonder dat ze breken en dat vloeistof over toetsenbord afgevoerd wordt ipv je electronica kort sluit. Het hoeft ook niet zwaar te zijn, bovengenoemde Lenovo weegt maar net iets meer dan 1.5kg.

Toch zou ik die Lenovo niet aanraden - het scherm is echt waardeloos, althans de versie met TN-paneel, wat de enige is wat je in NL gaat kunnen vinden. Niet erg voor textverwerken of webbrowsen, maar films maken, kijken en bewerken vraagt kleurechtheid en dat ga je hier niet mee krijgen. Dat is dan weer een voordeel van de Vaio Pro 13. Allicht is de Vaio Pro 11 trouwens een betere optie. Die heb je nieuw binnen je budget en is kleiner. Combineer dat met een 2.5" externe 1TB HDD en je hebt een goede optie. Maar goed, het blijft nogal aan de slappe kant...

Uiteindelijk hangt het ervan af wat je "reizen" noemt. Als dat hardshell koffertjes op wieltjes over asfalt inhoudt, dan is robuustheid niet echt een issue. Gaat het over rugzakken in baggagerekken in treinen en stuiterende bussen, dan wordt het relevanter. En als je het hebt over dagenlange tours op onverharde wegen in delen van de wereld waar loslopende bavianen een serieuze risico zijn, dan moet je absoluut wel richting Toughbook kijken. Voor het gemak ben ik uitgegaan van scenario 2 (de rugzak), maar die aanname doe ik vooral omdat dat is hoe ik ermee rondreis :z

Laat dus nauwkeuriger weten wat de laptop te verduren krijgt, kunnen wij beter een suggestie doen.

Oslik blyat! Oslik!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 20:06
Ik heb toch moeite met het aanraden van een Sony omdat Sony er mee stopt:
nieuws: Sony verkoopt Vaio-tak en schrapt 5000 banen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, IBM stopte jaren terug met Thinkpads, toch blijven het geweldige apparaten (althans, de business models). Zolang iemand het overneemt zou ik geen probleem hebben een Vaio aan te raden. Nouja, muv die toetsenborden, maar dat si puur persoonlijk.

Oslik blyat! Oslik!

• Stinger_Ventura
Het wordt inderdaad eerder met rugtassen reizen, dan met hardshell koffers.
Ben me nu aan het inlezen op je suggestie van de Sony viao pro 11. De prijs is prachtig, hef gewicht ook ( komt in de buurt van mijn ipad met cover), maar vraag me wel af of de Pentium 3556u een beetje kracht combineert met uithoudingsvermogen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh, het is een Haswell dual-core. Relatief lage clock, weinig cache, maar blijft een CPU dat sneller is dan de high-end ontwerpen van jaar of 3 terug.

Nee, gaat niet zo goed videobewerken als een octacore Opteron of een zware i7, maar beetje knip/plakwerk gaat prima. Mijn enige zorgen met dat ding zijn de stevigheid en het toetsenbord (en dat laatste is gewoon subjectief, ken genoeg mensen die die verlichte chicklets geweldig vinden...)

Oslik blyat! Oslik!

• RienkK
Met die sony vaio pro is niks mis, hij is iets flexibel maar dat zorgt er juist voor dat de durabilty (kom even niet op het Nederlandse woord) er alleen maar beter van word. Als je de pro stoot of laat vallen breekt die niet maar incaseert de flex de klap. Pro 11 is inderdaad weer een stukje goedkoper dan de 13 en onthoud dat je bij de sony store altijd wel een kortingscode kan scoren!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Is een (tweedehands) Surface Pro (2) niet wat? Neemt maar iets meer ruimte in beslag dan een iPad en de SP2 is volgens MS sneller dan 99% van de PC's out there. Ik zelf heb de Surface Pro vorig jaar meegenomen naar Florence om daar ter plekke foto's te bewerken en te communiceren met thuis, en dat ging allemaal prima :)

Plus, Steven Sinofsky (oude Windows-baas) gebruikt de Surface als skateboard, dus stevig is 'ie wel:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ucqns6f.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon op 19-02-2014 23:07 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Stinger_Ventura
Ramon schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 23:00:
Is een (tweedehands) Surface Pro (2) niet wat? Neemt maar iets meer ruimte in beslag dan een iPad en de SP2 is volgens MS sneller dan 99% van de PC's out there. Ik zelf heb de Surface Pro vorig jaar meegenomen naar Florence om daar ter plekke foto's te bewerken en te communiceren met thuis, en dat ging allemaal prima :)

Plus, Steven Sinofsky (oude Windows-baas) gebruikt de Surface als skateboard, dus stevig is 'ie wel:

[afbeelding]
Dank voor je suggestie. Zit op marktplaats te kijken, dan is die 2de hands nog steeds even duur als een nieuwe laptop!

Via Sony heb ik zo'n vaio pro 11 geconfigureerd. Maar dan is die substantieel duurder dan op tweakers pricewatch. Dat maakt hem minder interessant.

• RienkK
Stinger_Ventura schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:08:
[...]

Dank voor je suggestie. Zit op marktplaats te kijken, dan is die 2de hands nog steeds even duur als een nieuwe laptop!

Via Sony heb ik zo'n vaio pro 11 geconfigureerd. Maar dan is die substantieel duurder dan op tweakers pricewatch. Dat maakt hem minder interessant.
Mocht je de sony vaio pro 13 alsnog willen bestellen dan kan je deze: ATCAFFA614 kortingscode gebruiken. Scheelt je 6% :)

En op marktplaats staan ook nog een paar 11 inch sony vaio pro laptopjes, voor lagere prijzen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:29
Stinger_Ventura schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 20:08:
[...]

Voor 475 heb je niet een veel betere laptop op zich hoor: http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• EXpaND
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-08 13:20
eigenlijk toch gek zo'n pittige i5 in een "tablet". Ik heb zelf een ativ book 8 als student. Toch lijkt me zo'n surface toch wel heerlijk :o

when an engineer thinks, it's not a brilliant mind that works, it's imagination that brings us revolutions

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Meh. Tablets zijn voor consumptie. Zodra je zelf iets wilt toevoegen zijn ze halfbakken. Of er nu een ARM of een Atom of een i5 in zit, het probleem is niet de CPU, het is de input. Touch is leuk voor af en toe iets klikken, zodra je wilt typen is het een drama. Je hebt bij de Surface2 wel een redelijk los toetsenbord, maar redelijk is nog niet goed.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1