Den Oudsten bussen, rijden ze nog?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Topicstarter
Ik ben sinds 2005 geen student meer. Sindsdien ook niet meer met het OV geweest, tot vandaag. Ik kom uit de omgeving van Eindhoven en daar reden altijd bussen van Den Oudsten (BBA reed er oa mee) zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6023/6203058154_e12ae7d55c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a3/BBAbus.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.m-voorloop.nl/ov/ovfoto/bin/13-09-06/_dsc0157.jpg

Vooral in deze heb ik veel gezeten (op de achtergrond zie je de Rabobank toren, die blijkbaar weg wordt gehaald, vroeger kon je er de tijd op aflezen)

Wat me opviel is dat die plastic stoelen zonder schuim van tegenwoordig zo waardeloos zitten in die nieuwe bussen, vroeger waren ze wel 10cm dik en bekleed met vinyl of skai of misschien zelfs echt leer, maar dat betwijfel ik.

Ik miste die bussen behoorlijk vanmorgen en eigenlijk vandaag gemerkt dat ik best een busliefhebber ben.

En in sommige als je achterin zat en de bus stond te lang stil bij een stoplicht kon je binnenin de uitlaatgassen ruiken, maar dat was geen positieve herinnering hoor.

Ziet iemand die oude dingen nog weleens rijden op normale lijnen? Ik heb maar een half uur op het station rondgehangen voor mijn bus kwam, maar in dat halve uur zag ik alleen nieuwe bussen.

En waarom moesten ze eruit? Milieu eisen? Is pas acht 8,5 geleden dat ik er voor t laatst inzat. Maar lijkt wel totale evolutie plaats gevonden te hebben in bussenland

Maar ik vond deze link en die foto is afgelopen december genomen of geplaatst, denk eigenlijk jammer genoeg dat laatste.

http://www.flickr.com/photos/23003216@N08/11490811814
Edit: Oh wacht BBA bestaat niet meer en er zit een geel kentekenplaat op, moet voor 2001 geweest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 319464 op 19-02-2014 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

Nee, die zijn allemaal voor export weg gegaan (Zuid-Amerika, o.a. Suriname). De moderne stadsbussen rijden vaak op CNG, die oude niet (diesels), en vaak waren ze (voor Nederlandse begrippen) op. Bij Novio (m'n pa werkt daar, tegenwoordig Connexxion, vandaar dat ik er eea van weet) heette die laatste bus-serie van de plaatjes de 600 serie, IMO 1 van de (qua design) tofste bussen van de laatste paar jaar, type was de ST200. Volgens mij is de laatste van die busserie er idd rond 2004 uit gegaan

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedenk me nu dat ik er vorig jaar nog ingezeten heb in NL. In de Beekse Bergen. Grietje van nog geen 20 was chauffeur, mooi om te zien.

YouTube: Klimmen met de MB200

ook leuk, achterklep op een kiertje tegen de warmte. in Cuba ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Voordat de crisis toesloegen deden busbedrijven ook erg hun best om een aanbesteding binnen te halen en werd dus bij elke nieuwe aanbesteding vrijwel het complete wagenpark vervangen, mede omdat de oude bussen in de export nog prima prijzen opbrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En uiteraard heeft youtube filmpjes !

YouTube: Connexxion 9363 | DAF MB200 Den Oudsten

Prachtig dat geluid, die bussen heb ik ook nog veel in gezeten tijdens mijn studie, die werden vooral tevoorschijn gehaald als bussen overvol waren richting Fontys/ROC. Denk dat Eindhoven wat achter liep om dat oudere type tot ver in de jaren 00 nog in te zetten.

En met die dingen boeide t ook niet als je veels te hard over drempels ging, lekker geveerd waren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:35

-tom-562

Oliesjeik

Nog een reden waarom ze weg zijn, het waren handbakken ;) typisch herkenbaar geluid ja. Vooral het gieren van de aandrijflijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bigs schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:07:
Voordat de crisis toesloegen deden busbedrijven ook erg hun best om een aanbesteding binnen te halen en werd dus bij elke nieuwe aanbesteding vrijwel het complete wagenpark vervangen, mede omdat de oude bussen in de export nog prima prijzen opbrachten.
Vaak wordt het wagenpark geleased en zijn er eisen met betrekking tot de gemiddelde of maximale leeftijd van het wagenpark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
-tom-562 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:08:
Nog een reden waarom ze weg zijn, het waren handbakken ;) typisch herkenbaar geluid ja. Vooral het gieren van de aandrijflijn
Wikipedia zegt:
Oorspronkelijk werd het chassis geleverd met een Wilson GB340 semi-automaat en een 11,6 liter DAF-dieselmotor. Later waren volautomatische transmissies van Allison of ZF Friedrichshafen mogelijk.
Ik ben heel wat jaren met de bus naar school gegaan (dat was privaat busvervoer maar de vervoerder had ook wat oude meuk rondrijden, zoals een paar MB200's) en kan je uit eigen ervaring vertellen dat de meeste gewoon automaten waren hoor :)

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:20
Ik heb zes jaar middelbare school gedaan waarmee ik elke dag van de ommelanden naar de stad Groningen reed, eind jaren 90 en begin 2000. Eerst nog met de GADO, later werd dat Arriva. Ik zat dus ook veel in de bussen van Den Oudsten, inclusief de harmonica's. De oudste bussen die in mijn beginjaren reden waren inderdaad nog handgeschakeld, maar die reden ook toen alleen nog maar in de reserve/storingsdienst.

Ik vond het altijd fijne busjes, goede stoelen ook. Die Mercedesbussen die later kwamen zaten ook fijn, alleen hadden die wat kinderziektes waardoor de deuren niet altijd dicht gingen als de bus scheef stond bij een halte. Eén keer werden alle passagiers gevraagd om aan de linkerkant van de bus te gaan zitten om zo de bus recht genoeg te krijgen dat de deuren weer dicht konden en de bus verder kon rijden :P

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PeYvxWy.jpg?1?8617

den oudsten. _/-\o_ ben zelf chauffeur en als er bij opkomst een ambassador of alliance stond nam ik standaard de alliance mee :Y
Ik ben heel wat jaren met de bus naar school gegaan (dat was privaat busvervoer maar de vervoerder had ook wat oude meuk rondrijden, zoals een paar MB200's) en kan je uit eigen ervaring vertellen dat de meeste gewoon automaten waren hoor :)
hing van de vervoerder af, ik hoor collega's nog steeds met weemoed praten over die handbakken. :P

[ Voor 48% gewijzigd door Carfanatic op 20-02-2014 10:30 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Beekse Bergen rijden ze nog inderdaad en soms zie je ze nog als "discobus" in de wat afgelegen gebieden van Nederland :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-07 14:44

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de buurt van Venray rijden er nog een paar rond voor vervoer van seizoensarbeiders. Een MB200 en een ZO/Hermes 3100 (die met de vervelende schuin oplopende vloer achter de achterdeur).

Maar de beste MB200 waren toch de ZO 6661 en 6662.

Signatures zijn voor boomers.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31
Bigs schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:07:
Laten we wel wezen: de upgrade / vervanging van het wagenpark is het voordeel van aanbestedingen / privatiseringen geweest. Na eindeloos doorgaan met afgetrapte meuk werd aangetoond dat OV ook enigszins fatsoenlijk kon (interieur, lage instap, geen inkomende uitlaatgassen, routeinfo etc.). Zelfde heb je in de trein kunnen zien toen de oude lading vervangen werd of grondig gerenoveerd.

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 14:43
Ik zag er laatst nog een op Cuba rijden. Met voorop nog het bord Oud Beijerland-Centrum er op.
Dan sta je ook raar te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dat zijn geen grappen meer. Kijk eens wat een pikzwarte wolk d'r uit die uitlaat komt woehahaha

YouTube: Klimmen met de MB200 op 1 minuut 20 seconden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 11:00 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hark_k schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:52:
Ik zag er laatst nog een op Cuba rijden. Met voorop nog het bord Oud Beijerland-Centrum er op.
Dan sta je ook raar te kijken :)
Of naar het Cubaanse Amsterdam ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.alexmiedema.com/images/gastfotos/HZPC/CubaHZPC2007/Cuba_127.jpg

Rijdt daar wel meer ex-NL Den Oudsten spul rond, vaak met de oorspronkelijke teksten er nog op ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.columbusmagazine.nl/images/user_images4/83b37/83b37.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7194/6909343907_cf0870c84a_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mk31.image.pbase.com/v3/35/583435/2/47186919.Cuba026.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:15
Cuba waren erg veel den oudsten bussen te zien. Dikke walmen maar wel grappig om te zien dat ze daar naar oudhoorn reden (geen foto helaas :()

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hooglander1 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:29:
Beekse Bergen rijden ze nog inderdaad en soms zie je ze nog als "discobus" in de wat afgelegen gebieden van Nederland :P
Het liefst met lekker thermopeen ramen waar tussen de 2 ruiten een aquarium zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Old memories... toen NoordNed/Arriva/Connexion uiteindelijk steeds meer de Den Oudsten en Mercedes bussen lieten staan voor die platte VDL dingen met harde zittingen en stangen tegen je schouderblad ben ik afgehaakt en verkoos ik mijn autootje boven het OV, ondanks dat het OV gratis was.

Heb heel wat uren doorgebracht in die oude bussen. Feest was het altijd met de lijn 50 van Leeuwarden naar Lauwersoog op vrijdagmiddag. Dan kon je er vanuit gaan dat er een Den Oudsten bus met bruin lederen bekleding uit de jaren 80 ingezet werd, ondanks dat al dat oude spul uitgefaseerd was had het OV-bedrijf nog een aantal harmonicabussen rijden van dat type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:36
Carfanatic schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:27:
hing van de vervoerder af, ik hoor collega's nog steeds met weemoed praten over die handbakken. :P
Ah, point taken :) Blijft staan dat ze niet wegzijn omdat het handbakken waren :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-07 22:44
Ziet iemand die oude dingen nog weleens rijden op normale lijnen? Ik heb maar een half uur op het station rondgehangen voor mijn bus kwam, maar in dat halve uur zag ik alleen nieuwe bussen.

En waarom moesten ze eruit? Milieu eisen? Is pas acht 8,5 geleden dat ik er voor t laatst inzat. Maar lijkt wel totale evolutie plaats gevonden te hebben in bussenland
nog afgezien van alle milieueisen en concessiewisselingen rijdt een streekbus in mijn regio zo'n 100dkm per jaar, qliners staan na 14 maanden als boven de 200dkm. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-07 22:24
Ergens in nederland staan een hoop van deze opgeslagen op een grasveld

Niet meer in degelijke staat

Zoek maar eens op bussenkerkhof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-07 08:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Ik zag onlangs nog wat oude lijnbussen staan ergens langs de A59 bij Waalwijk meen ik...

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Gevonden!!
Afbeeldingslocatie: http://tobusornottobus.files.wordpress.com/2013/03/t1-sloop.jpg?w=300&h=154

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:55:
[...]

Zo, dat zijn geen grappen meer. Kijk eens wat een pikzwarte wolk d'r uit die uitlaat komt woehahaha

YouTube: Klimmen met de MB200 op 1 minuut 20 seconden.
Als ik dat zo zie vraag ik me af waarom wij hier in NL zonodig belasting moeten betalen naar uitstoot. Een zo'n ding stoot meer uit dan een half NL leasewagenpark onderhand. En dan mogen wij betalen voordie vervuiling...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben in Belgie ook van de week zo'n gele jaren '80 bus tegen gekomen (ze zijn volgens mij ook nog rood geweest?). Zal wel privaat vervoer geweest zijn want De Lijn in Belgie heeft een andere kleurstelling (zit wel geel in maar geen compleet gele bussen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1