5.1 Geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 17:41
Hallo Tweakers,

Recentelijk heb ik een nieuwe computer gebouwd, maar doordat ik niet op had zitten laten heb ik een mobo gekocht zonder 5.1 geluid. Dat terwijl ik zowel een 5.1 headset als 5.1 speakers heb. Dus wil ik een geluidskaart erbij kopen.

Wat ik ermee ga doen:
- Vooral veel muziek luisteren (gewoon pop/rock)
- Af en toe wat gamen

Hoeveel moet het kosten:
- Zo min mogelijk, maar voor kwaliteit ben ik bereid meer te betalen

Ik had zelf deze opties gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Xonar DG€ 22,69€ 22,69
1Eminent EM3750 PCI Soundcard 5.1€ 10,06€ 10,06
1Sweex 5.1 PCI Sound Card€ 10,89€ 10,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 43,64

En dit is wat ik heb aan geluid en moederbord:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85 Pro4€ 60,70€ 60,70
1Logitech Z506€ 66,90€ 66,90
1Razer Barracuda HP-1 Gaming Headphones€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,60

Er zit best wat verschil in prijs, maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat dan ook een enorm verschil in kwaliteit oplevert. Ik ben zeker geen audiofiel :P Ik zag dat die Eminent zo'n "brede" geluidsaansluiting heeft. De Razer Barracuda heeft volgens mij ook zo'n aansluiting. Zou dat betekenen dat ik mijn speakers en headset tegelijkertijd kan aansluiten? Dat zou erg fijn zijn, scheelt een hoop gerommel met draden.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Die "brede" geluidsaansluiting is een game-port die door XP al niet meer wordt ondersteund en heeft niets met geluid te maken :)

Ik denk dat de Asus de meerprijs meer dan waard is. Maar geluid is natuurlijk wel heel persoonlijk.

Verwijderd

5.1 kan gewoon. Check ook de site van het moederbord.
- 7.1 CH HD Audio with Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec)
- Premium Blu-ray audio support

*To configure 7.1 CH HD Audio, it is required to use an HD front panel audio module and enable the multi-channel audio feature through the audio driver.
In de handleiding zal vast staan hoe dit moet :) : http://www.asrock.com/mb/Intel/B85%20Pro4/?cat=Manual

Dat is wel lastig want zo te zien heb je de Fractal behuizing die geen front audio heeft. Ik zou de ASUS geluidskaart nemen, die andere twee merken zijn niet veel.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 19:26 ]

• Bubble181
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-03-2014
Gelijkaardige vraag, dus smijt ik'm hier even in...
Ik heb een ASRock B85M-HDS, en een Logitech Z500-iets - een wat oudere versie van de van de OP. Alleszins, een 5.1 surround.
Dat moederbord ondersteunt ook 5.1 (heeft er de codecs voor) maar naar gewoonte maar 2 plugjes - en m'n surroundsysteem heeft er 5 (ik weet dat nieuwere systemen 2 kanalen per kabel kunnen doorgeven, dit dus niet). Die Asuskaart heeft maar 4 plaatsen om iets in te steken...En ik heb dus geen idee hoe dat zou moeten. De handleiding van m'n moederbord heb ik al gelezen, dank je, daar staat niet in hoe ik die 5.1 in 's hemelsnaam zou moeten laten werken...Ook m'n front audio zijn maar 2 plugjes (koptelefoon/microfoon)
Audiokaart steken? En zo ja, hoe zou'k m'n 5e kanaal dan door die Asus moeten krijgen?

Sorry, gewoon écht geen verstand van eender wat dat met audio te maken heeft....

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-01 17:41
Ai, dus zowel bij de behuizing als het moederbord de fout in gegaan :P

Bedankt voor de tips, de Asus wordt het!