Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:44
Ik ben op zoek naar een monitor die foto's die ik met mijn dslr maak, kan weergeven zoals deze gemaakt zijn.

De laatste tijd kan ik erg goed merken (door op o.a. smartphone, tv, ipad e.d. te vergelijken) dat er erg veel verschil zit in de weergave waardoor ik niet meer kan inschatten hoe betrouwbaar en kleurecht het het origineel benadert.

Aangezien ik de laatste tijd meer opdrachtjes binnenkrijg, wil ik, nee moet ik voorkomen dat er grote verschillen zitten in het origineel t.o.v. afdruk/weergave anderzijds.

Kortom, ik moet een andere monitor want mijn TN scherm van de laptop voldoet zeker niet. (Ik heb zelf het idee dat de ipad 2 het origneel het beste benadert, maar de Canon Selphy maakt bijvoorbeeld een afdruk weer een stuk geler. (wat op de ipad weer niet te zien is).

Enfin, ik ben nu aan het kijken naar een (AH-)IPS monitor, waarbij ik zelf het idee heb dat de Dell U2413 een goede monitor is. (Dit is mede gebaseerd op het feit dat deze fabrieksmatig gecalibreerd zijn). De vraag is, moet ik hier waarde aan hechten of kan ik beter (en budgettair liever) een goedkoper IPS scherm nemen? Ik heb uitgezocht dat mijn laptop met een RADEON HD 5470 over HDMI in ieder geval 1920x1200 aan zou moeten kunnen. (Deze resolutie heeft wel mijn voorkeur t.o.v. 16:9 panelen).

De vragen:
- Moet ik waarde hechten aan fabrieksmatige calibratie?
- Kan ik met een goedkoper (IPS) scherm af? (liever wel)
- Wat zijn mogelijk alternatieven voor de U2413 welke een HDMI input hebben, minimaal 1080p zijn, maar niet hoger dan 1920x1200 en moet mogelijkheden hebben om vanaf het scherm helderheid/contrast/kleuren aan te passen zodat de settings in de monitor staan en niet in de pc.

Op dit moment edit ik het meeste in Photoshop, maar ik wil kijken of Gimp een goede oplossing is om mee te werken. Echt diepgaande kennis van diverse kleurprofielen , srgb, adobe rgb en weet ik wat er nog meer is heb ik (nog) niet. Ik heb gezocht op internet om tot een goed antwoord te komen, maar zonder hulp waarop ik moet zoeken en naar moet kijken, ga ik er niet komen denk ik. Graag jullie advies.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koop gewoon een goede, goed in te stellen monitor en zoek een bedrijf diet dat calibreren voor je kan doen. Reken op aardige prijzen, calibratie is niet goedkoop.
Je zou zo'n spider kunnen overwegen, maar ook die zijn niet goedkoop - en als je er zelf geen verstand van hebt zou ik voor een goed resultaat het lekker laten doen ipv zelf prutsen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Maar hoe weet je wat een goed in te stellen monitor is? Daarnaast heb ik begrepen dat calibratie ook afhankelijk is van omgevingslicht. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:59

sapphire

Die-hard pruts0r

Klopt, vandaar dat er op een spider een sensor voor omgevings licht zit.

Als je er echt zoveel waarde aan hecht zou ik gewoon toch een calibratie tool, zoals een spider, kopen. Tuurlijk het kost even wat maar ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad toen ik het verschil zag!

En verstand van hebben zoals the eagle zegt hoeft niet eens. Spyder levert gewoon nette software mee die de boel voor je begeleid en uitlegt :)

En dat je printer anders print, die kunnen ook gecalibreert worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door sapphire op 19-02-2014 17:15 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Met andere woorden, ik kan beter een goedkope goed in te stellen IPS monitor kopen en een losse spider en vervolgens die calibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:29
Dat was enkele maanden gelden ook mijn keuze. Ik ben wel voor een calibratietool van x-rite gegaan.
http://uk.hardware.info/r...to-the-people-ips-and-pls

Ik ben voor twee AOC i2269vwm monitoren aan €119/stuken een ColorMunki Smile voor €80 gegaan. Voor mijn gebruik voldoet dat prima. Niet high end, maar kleuren tussen druk en scherm komen aardig overeen. Contrasten iets minder.

Maar daarmee heb je je printer nog niet gecalibreerd....

[ Voor 7% gewijzigd door Teun_2 op 19-02-2014 17:22 ]

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Heb zelf een Dell IPS monitor (U2412M) en (net als Teun_2) een x-rite calibratie tool, in mijn geval de i1Display Pro. Monitoren moet je geregeld opnieuw kalibreren, dus uit de fabriek gekalibreerd zegt niet zo veel.

Kalibreren is helemaal niet moeilijk overigens. Je start een programmatje, zet je kalibratietool op je scherm, drukt op een knop en na een paar minuten heb je een kleurenprofiel die op je monitor wordt toegepast. Ja, als je het wil kun je nog een heel eind zelf gaan lopen tweaken, maar in de basis is het enorm eenvoudig.

Hiervoor heb ik een Spider gehad, maar die beviel me niet zo. Probleem van die Spider ten eerste software die niet altijd lekker werkte en nog belangrijker was dat ie geen sensor module had die tussentijds je profiel bijwerkte naar gelang het omgevingslicht. Misschien kan dat met nieuwe Spiders ondertussen ook, weet ik niet.

Als je serieus bent over de kleuren van je scherm, probeer dan niet al te veel voor de goedkoopste oplossing te gaan. Het lijkt nu misschien vrij veel geld, maar je hebt er jaren plezier van en dan is het per dag bekeken helemaal niet zoveel geld meer.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:09
En hoeveel verandert het scherm qua kleuren in een jaar? Want dat wordt altijd wel gezegd dat je moet blijven kalibreren, maar hoe groot zijn de verschillen? En kun je dat zien met je ogen?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:10

paQ

heb ook net een x-rite pro aangeschaft. Ding werkt als een raket!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Hou er overigens rekening mee (zoals sapphire ook al zei) dat printers ook gecalibreerd kunnen(/moeten) worden. Dus een goed gecalibreerd scherm is nog geen garantie voor een goede afdruk.

fotoblog

• Hoicks
Wat zijn de eisen van een calibratietool? Moet je een scherm hebben welke je handmatig helderheid/contrast/gamma etc moet kunnen aanpassen, of komt zo'n tool met een stukje software die alles volautomatisch aanpast (ook als je videokaart fabrikant geen software tool heeft meegeleverd om e.e.a. aan te passen?)

Ik ga er vanuit dat als je scherm goed is gecalibreerd, je de afdruk naar een afdrukcentrale stuurt welke wel gecalibreerde printers hebben staan, waardoor in principe de weergave op het scherm gelijk is aan dat van de uiteindelijke afdruk. (Uiteraard wel een kleine marge inachtnemend)

[ Voor 31% gewijzigd door Hoicks op 20-02-2014 11:28 ]

• Teun_2
Universal Creations schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:54:
En hoeveel verandert het scherm qua kleuren in een jaar? Want dat wordt altijd wel gezegd dat je moet blijven kalibreren, maar hoe groot zijn de verschillen? En kun je dat zien met je ogen?
Op mijn desktopschermen voorlopig niet veel. De nieuwe laptop van mijn zus, had na haar eerste twee weken toch (voor de deels kleurenblinde ik) een zichtbaar verschil(letje) na de tweede calibratie. Misschien dat nieuwe schermen zich nog moeten 'zetten' ofzo? LG maakt anders ook wel reclame dat een aantal schermen van de fabriek af al gecalibreerd zijn.

Ik ben voor de goedkoopste calibratietool gegaan, omdat ik het niet zo boeiend vind om de kleurtemperatuur gelijk te hebben aan het omgevingslicht, je kijkt toch naar dat scherm en je ogen/hersenen passen zich daar aan.

De smile werkt enkel met profielen en een belachelijk eenvoudig programmatje dat alles voor jou doet, dus die helpt je niet om je scherm via de menu's goed in te stellen. In theorie kan je met de smile dus niet het onderste uit de kan halen, gezien met profielen werken altijd een beetje minder is. Vordeel is dat het supereenvoudig werkt en geen speciale schermen of videokaarten nodig heeft. Ik gebruik het op een (h/m)ac met intel videokaart, maar ook op de eerder vernoemde windowslaptop werkt het hetzelfde.
Ik ga er vanuit dat als je scherm goed is gecalibreerd, je de afdruk naar een afdrukcentrale stuurt welke wel gecalibreerde printers hebben staan, waardoor in principe de weergave op het scherm gelijk is aan dat van de uiteindelijke afdruk. (Uiteraard wel een kleine marge inachtnemend)
Dat was ook mijn bedoeling en ik ben niet ontevreden, afdruk scheelt wel van afdrukcentrale tot afdrukcentrale heb ik gemerkt. Niet alle centrales drukken evengoed af.

[ Voor 25% gewijzigd door Teun_2 op 20-02-2014 12:00 ]

• Hoicks
Werken die profielen op elke windows pc (dat wil zeggen, past windows de kleuren aan) of integreert het met de displaydriver?

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Hoicks schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:17:
Werken die profielen op elke windows pc (dat wil zeggen, past windows de kleuren aan) of integreert het met de displaydriver?
Die werken op elke PC, maar zo'n profiel wil je niet op andere PC's gebruiken, want ander scherm, andere grafische kaart, andere omstandigheden. Zelfs als alles van hetzelfde merk en type is heb je nog verschillen.Toegegeven, de verschillen zijn in dat geval vaak zo klein dat je ze niet of nauwelijks ziet, maar toch.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

• Teun_2
Hoicks schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 14:17:
Het is intern de displaydriver die er wat met doet, maar het is windows die de ICC-profielen beheert en doorstuurt naar de driver. In praktisch gebruik wil dat eigenlijk gewoon zeggen dat het voor alle videokaarten die ondersteund worden in Windows gewoon werkt. De profielen die gegenereerd worden zijn inderdaad wel computer/scherm-afhankelijk. Je kan niet het scherm kalibreren op een pc en verwachten dat je met dat profiel ook op een andere computer identieke resultaten krijgt. Je kalibreert dan best nog een keer op die computer.

(blijkbaar kalibreren in het Nederlands met een 'K'. Weer wat bijgeleerd....)

• Hoicks
Ik meen mij te herinneren dat mijn buurman een Spider 2 express heeft. De vraag is, wat is de meerwaarde van nieuwere calibratietools t.o.v. oudere modellen (behalve dat software mogelijk niet op Windows 7/8 of nieuwer werkt).

Zijn ze, als ze wel werken, betrouwbaar? Of zou ik deze links moeten laten liggen?

Verwijderd

Het grootste probleem is de calibratie van de printer. Maar het calibreren daarvan kun je uitbesteden. Er zijn allerlei bedrijfjes waarbij je gewoon een pdf met honderden kleuren kunt afdrukken, en dan naar hun toesturen. Zij scannen het in met een kalibratie kit, en leveren je dan de ICC profielen. Kost veel minder dan een Spider o.i.d.

Een IPS of PVA scherm is meestal voldoende goed gecalibreerd om er goed mee te kunnen werken.

Natuurlijk, alles kan beter, en je kan veel geld stoppen in calibratie hardware. Maar vergeet het maar dat je ooit dezelfde afdruk op de printer krijgt, als dat je op je scherm ziet. Ik ben al bij meerdere drukkerijen geweest, waar de professionals allemaal hard opscheppen over hun perfect gecalibreerde schermen en printers.... en het komt nooit goed overeen met wat er op het scherm staat.

Stel je er dus niet té veel van voor!

• Teun_2
Hoicks schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:31:
Ik meen mij te herinneren dat mijn buurman een Spider 2 express heeft. De vraag is, wat is de meerwaarde van nieuwere calibratietools t.o.v. oudere modellen (behalve dat software mogelijk niet op Windows 7/8 of nieuwer werkt).

Zijn ze, als ze wel werken, betrouwbaar? Of zou ik deze links moeten laten liggen?
Volgens mij kan de spyder 2 niet overweg met schermen met LED-verlichting, maar ik kan mis zijn.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:46:
Het grootste probleem is de calibratie van de printer. Maar het calibreren daarvan kun je uitbesteden. Er zijn allerlei bedrijfjes waarbij je gewoon een pdf met honderden kleuren kunt afdrukken, en dan naar hun toesturen. Zij scannen het in met een kalibratie kit, en leveren je dan de ICC profielen. Kost veel minder dan een Spider o.i.d.

Een IPS of PVA scherm is meestal voldoende goed gecalibreerd om er goed mee te kunnen werken.

Natuurlijk, alles kan beter, en je kan veel geld stoppen in calibratie hardware. Maar vergeet het maar dat je ooit dezelfde afdruk op de printer krijgt, als dat je op je scherm ziet. Ik ben al bij meerdere drukkerijen geweest, waar de professionals allemaal hard opscheppen over hun perfect gecalibreerde schermen en printers.... en het komt nooit goed overeen met wat er op het scherm staat.

Stel je er dus niet té veel van voor!
Met de spyders die men over het algemeen hier bedoelt, kun je geen ICC profielen voor printers mee maken. Uitbesteden van ICC profielen van printers zijn juist duurder dan zelf doen: voor elk type inkt + papier moet je een nieuw profiel hebben.

Een IPS scherm staat standaard redelijk beroerd afgesteld van fabriek uit. Je zult wat tijd moeten besteden om het contrast optimaal te krijgen en daarna de helderheid leefbaar te maken.

Het is idd fysiek onmogelijk om prints 100% hetzelfde op een scherm weer te geven: uitgestraald licht geeft een heel ander beeld dan gereflecteerd beeld. Maar een indicatie van contrast en vooral donkere en hele lichte plekken zijn wel welkom voordat je iets laat/gaat afdrukken.

Ik hou het bij m'n spectraalmeter van eye1, ben ik klaar voor zowel printers als beeldschermen.
Pagina: 1