Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Videotranscoding/streaming server.

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ons beginnend bedrijf gebruikt een dedicated server voor het transcoden en streamen van video's.
Hiervoor betalen wij een flink maandelijks bedrag en wij willen dit naar beneden krijgen met het idee om zelf een server te kopen en deze in een datacentrum te hangen.

De specificaties die wij tot onze beschikking hebben zijn:

Intel E3 1220v2
16 Gb. Ram geheugen
2x 300 Gb. Sas schijven (15K.)
2x 2 Tb. SATA schijven
Raidcontroller

Wij kunnen verder niet zien wat voor merk server het is, wat het merk van de schijven zijn of werkgeheugen.
Wij hebben geen idee wat zo'n server mag kosten en bij welk merk we moeten wezen. Wat wij willen weten is hoeveel zo'n server kost en waar we die het beste vandaan kunnen halen.

De server heeft overigens op dit moment te maken met content tot 1080p, later (EDIT: in de toekomst) zullen wij ook 2K en 4K gaan supporten. Wij maken op dit moment gebruik van een gigabit uplink, maar verwachten dat dit als snel meer moet worden. De SATA schijven staan in RAID 1 waardoor wij momenteel 2TB opslagruimte hebben. Als onze voorspellingen kloppen zal ook dit uitgebreid moeten worden.

We willen rekening houden met de mogelijkheid dat we moeten uitbreiden en hiervoor ook de mogelijkheid is in de server, we willen voorkomen dat we met een kostbare server zitten die te klein. Uiteraard willen wij ook niet een té grote server kopen waardoor het kostenplaatje te hoog wordt.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Met vriendelijke groet,

Michael

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar zitten nu de kosten precies in?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een Intel E3 servertje is volgens mij niet echt suitable voor het on the fly transcoden en streamen van video. Hangt er wel vanaf hoeveel mensen tegelijk een stream opentrekken naar die server. Heb je wat meer getallen?
Edit : Waarom bestel je niet een Dell/HP/IBM server online met specs die je zelf bij elkaar klikt (zodat ze passen bij wat je nodig hebt) en schroef je die zelf even in een rack ergens?

[ Voor 29% gewijzigd door DennusB op 19-02-2014 15:43 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
en wat zijn nu ongeveer de kosten?
welk os heb je nodig?
welke software heb je nodig?
kan ook een hoop kosten

[ Voor 53% gewijzigd door Baazie op 19-02-2014 15:44 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat is je gewenste doelgroep, daar hangt ook een boel vanaf. Bijv een youtube die heeft "een paar" zware transcoding machines staan, maar alle filmpjes komen van lichte streaming servers.

Je wilt niet voor 100 man on the fly gaan transcoden.

Maar in principe zou ik juist zolang je geen concreet plan hebt lekker blijven huren, aankopen gaan zonder duidelijk plan simpelweg verkeerd zijn en schaalmogelijkheden zijn een heel stuk makkelijker met huren / in the cloud dan met daadwerkelijke aanschaf.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:38:
Waar zitten nu de kosten precies in?
De huur van de server elke maand, deze bedragen €400. Misschien in vergelijking met andere bedrijven hier niet zo heel veel, maar voor zo'n server vinden we het veel geld elke maand.
DennusB schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:40:
Een Intel E3 servertje is volgens mij niet echt suitable voor het on the fly transcoden en streamen van video. Hangt er wel vanaf hoeveel mensen tegelijk een stream opentrekken naar die server. Heb je wat meer getallen?
Het systeem werkt zo dat de video's geüpload worden en getranscode worden. Daarna worden deze vanuit de server gestreamed naar de gebruiker. Het is dus niet zo dat het on the fly getranscode wordt en meteen weer gestreamed wordt.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:28
Heb je naar SAAS oplossingen gekeken waar je gewoon per uur inkoopt? Of draaien jullie specifieke software voor het transcoden? Dit klinkt als iets wat niet 24/7 vol productie draait maar juist start te werken bij een nieuwe video en dan weer stopt?

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je zou ongeveer op zo'n ~1400-1600 euro moeten rekenen met dezelfde CPU.

cpu - 200
2x 300gb sas (2x 200~) 400
16gb geheugen ~ 200 (voor een beetje simpel server geheugen)
2x 2 Tb. ~ 150-200(?)

Dat is dan nog zonder de behuizing, voeding en mobo en de raidcontroller (eventueel via mobo). Mobo kan nog redelijk duur zijn, en meestal wil je nog redundantie hebben in je voeding en eventueel netwerk. Waarschijnlijk ook nog eens hotswap e.d. alleen ik weet je eisen niet.

Alleen snap ik niet waarom je nou precies dezelfde server zou willen nemen als je nu hebt. Ten eerste zou ik voor een soort "opslag" server gaan (neem aan van die 2x 2Tb schijven) en vervolgens een "werk" unit met veel CPU kracht. Een E3 is het em net niet.

Wil je een beetje power hebben dan neem je een fatsoenlijke Xeon die tegen de 400+++ euro aanloopt.

Dus even een kleine inschatting wat ik persoonlijk dan zou nemen:

- storage server
- vrij simpele server met één SSD en ~ 8 gig geheugen met een goede CPU
Zo'n server kan je dan "even" bij bestellen, erbij plaatsen en ook gebruik laten maken van de storage.

Je wilt niet én serveren, opslaan, en berekenen op één server.

---------------------

Daarbij wil ik ook nog even vermelden dat je kosten waarschijnlijk ook deels te maken hebben met het feit dat je server managed is(?). Nu moet je zelf ook even bedenken, dat als je deze vraag hier moet stellen, of je dan je "core" server wel zelf wilt gaan beheren......

[ Voor 12% gewijzigd door Douweegbertje op 19-02-2014 15:58 ]

• DennusB
  • Niet online
Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:55:
Je zou ongeveer op zo'n ~1400-1600 euro moeten rekenen met dezelfde CPU.

cpu - 200
2x 300gb sas (2x 200~) 400
16gb geheugen ~ 200 (voor een beetje simpel server geheugen)
2x 2 Tb. ~ 150-200(?)

Dat is dan nog zonder de behuizing, voeding en mobo en de raidcontroller (eventueel via mobo). Mobo kan nog redelijk duur zijn, en meestal wil je nog redundantie hebben in je voeding en eventueel netwerk. Waarschijnlijk ook nog eens hotswap e.d. alleen ik weet je eisen niet.

Alleen snap ik niet waarom je nou precies dezelfde server zou willen nemen als je nu hebt. Ten eerste zou ik voor een soort "opslag" server gaan (neem aan van die 2x 2Tb schijven) en vervolgens een "werk" unit met veel CPU kracht. Een E3 is het em net niet.

Wil je een beetje power hebben dan neem je een fatsoenlijke Xeon die tegen de 400+++ euro aanloopt.

Dus even een kleine inschatting wat ik persoonlijk dan zou nemen:

- storage server
- vrij simpele server met één SSD en ~ 8 gig geheugen met een goede CPU
Zo'n server kan je dan "even" bij bestellen, erbij plaatsen en ook gebruik laten maken van de storage.

Je wilt niet én serveren, opslaan, en berekenen op één server.

---------------------

Daarbij wil ik ook nog even vermelden dat je kosten waarschijnlijk ook deels te maken hebben met het feit dat je server managed is(?). Nu moet je zelf ook even bedenken, dat als je deze vraag hier moet stellen, of je dan je "core" server wel zelf wilt gaan beheren......
Ik zou vooral niet zelf een server in elkaar knutselen. Als bedrijf wil je ook support hebben neem k aan. HP/Dell/IBM/Whatever dus.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

DennusB schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:01:
[...]

Ik zou vooral niet zelf een server in elkaar knutselen. Als bedrijf wil je ook support hebben neem k aan. HP/Dell/IBM/Whatever dus.
Klopt, dus uiteindelijk mag je dan op zo'n 1600-2000 gaan rekenen :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:53:
[...]

De huur van de server elke maand, deze bedragen €400. Misschien in vergelijking met andere bedrijven hier niet zo heel veel, maar voor zo'n server vinden we het veel geld elke maand.
Nou, als dat je enige kosten zijn en je trekt een GbE lijn vol dan valt dat nog best mee denk ik zo. Of je moet voor colocated een goede bandbreedtedeal weten te krijgen. (Als dat exclusief bandbreedte is, dan betaal je inderdaad vrij veel.)

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2014 16:08 ]

• DennusB
  • Niet online
Douweegbertje schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:03:
[...]

Klopt, dus uiteindelijk mag je dan op zo'n 1600-2000 gaan rekenen :)
En dan heb je wel echt een _minimale_ setup voor het transcode, streamen en opslaan van video's in 1080P en 4K :X

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:06:
[...]

Nou, als dat je enige kosten zijn en je trekt een GbE lijn vol dan valt dat nog best mee denk ik zo. Of je moet voor colocated een goede bandbreedtedeal weten te krijgen. (Als dat exclusief bandbreedte is, dan betaal je inderdaad vrij veel.)
De prijs is inclusief 5TB bandbreedte die we nog niet helemaal vol krijgen.

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:16:
[...]

Wat is dan het probleem met de prijs...?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:16:
[...]

Ah, da's minder dan ik dacht. Dan kan 't inderdaad wel goedkoper met een colo'ed server bij bijvoorbeeld leaseweb. (Moet je ze alleen even mailen over die gigabit poort.)

qua server: ik zou kijken naar een HP DL360p.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2014 16:20 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
DennusB schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:07:
[...]

En dan heb je wel echt een _minimale_ setup voor het transcode, streamen en opslaan van video's in 1080P en 4K :X
Zijn beschijving klinkt als een HP DL320 G8, of een gelijke server van een andere fabrikant. Als dat aan de eisen voldoet (ik zie nergens concrete load gegevens, alleen hier en daar een aanname) dan koop je dat wel voor zo'n 2000 euro.

Als je in de toekomst nog flink wil kunnen upgraden (intern in de server) dan zal je inderdaad naar een hoger model moeten gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
DennusB schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:19:
[...]

Wat is dan het probleem met de prijs...?
Dat als een server €2000 en de colocatie (managed!) €70 in de maand kost, we in 5 maanden 'de server eruit hebben' en veel goedkoper af zijn.

EDIT: De server draait al bijna 10 maanden, voor €4000 hadden we een hele mooie server kunnen kopen lijkt mij. Hij heeft een aantal maanden gedraaid tijdens de development.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 16:28 ]

• DennusB
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:22:
[...]

Dat als een server €2000 en de colocatie (managed!) €70 in de maand kost, we in 5 maanden 'de server eruit hebben' en veel goedkoper af zijn.
En dan moet je het beheer zelf doen! :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat moet 'ie nu ook want 't is een dedicated server.

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:23
En software ?? Je weet niet wat er vandaag allemaal op die server draait ? Opensource spullen of commerciele software vb WOWZA (WSE 3.0) => Kost ook een cent hoor...
Verder betaal je ook voor de backend, je hebt nu immers het "comfort" om je content via (S)FTP ofzo gewoon ergens op te zetten, dat gaat automagisch verwerkt worden etc,etc. Daar is ook development in gestoken / gekropen ...

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jvanhambelgium schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:06:
En software ?? Je weet niet wat er vandaag allemaal op die server draait ? Opensource spullen of commerciele software vb WOWZA (WSE 3.0) => Kost ook een cent hoor...
Verder betaal je ook voor de backend, je hebt nu immers het "comfort" om je content via (S)FTP ofzo gewoon ergens op te zetten, dat gaat automagisch verwerkt worden etc,etc. Daar is ook development in gestoken / gekropen ...
Ja, maar dat maakt allemaal niet uit want dat heeft 'ie allemaal al. TS wil alleen het ijzer eronder vervangen.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:22:
[...]

EDIT: De server draait al bijna 10 maanden, voor €4000 hadden we een hele mooie server kunnen kopen lijkt mij. Hij heeft een aantal maanden gedraaid tijdens de development.
Maar dan is je verhaal toch klaar. Maak een overzicht van wat deze server nu kost, zoek uit wat je nodig hebt om zelf ijzer neer te zetten (en wat dus voldoet aan je hardware eisen) en wat je lijnkosten zijn. Dan kan je toch prima uitrekenen in hoeveel maanden je het terug hebt verdiend. Ik weet niet wat je nodig hebt om 1080p te kunnen streamen/encoden maar als je rekening houdt met wat extra capaciteit kan dit geen kwaad denk ik. Bereken de prijs over de komende 3 jaar en maak die businesscase rond. Uitgaande van het feit dat je voor €14.400,- een stevige server met voldoende capaciteit inclusief 3 jaar support en onderhoud kunt krijgen en de hosting en ljin kosten daarmee kan betalen is dat wel realistisch denk ik.

Maar goed, nu ben ik je werk aan het doen, en dat was nou net niet de bedoeling. ;)

Je vraag is eigenlijk wat voor type server je nodig hebt en wat dat kost.
Bij Professional Networking & Servers verwachten we enige inzet van de gebruikers. Dit kan je IMO prima zelf uitzoeken. Zoek uit wat je nodig hebt. CPU power, veel threads, veel RAM of snelle disk IO. Zoek dan een server die daaraan voldoet. Vraag een prijs inclusief support en kijk of je businesscase valide is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.