Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
Dag mede-tweakers,

Momenteel volg ik een MBO niveau 4 opleiding die 3,5 jaar duurt. Als het goed is ontvang ik dus in februari 2015 mijn diploma. Hierna zou ik graag HBO willen gaan studeren, maar ik lees nu dat in 2015-2016 studiefinanciering wordt afgeschaft. Aangezien 9/10 HBO opleidingen geen februari instromingen hebben, zit ik dus een half jaar zonder school.

Weet iemand of ik studiefinanciering opnieuw kan aanvragen in september 2015? Zo niet, is het verstandig om een random mbo opleiding te volgen voor een half jaar zodat ik studiefinanciering blijf krijgen?

"Wie na 1 september 2015 aan een bacheloropleiding begint, valt ook onder het leenstelsel. (De basisbeurs voor mbo-studenten boven de 18 blijft bestaan.)"
http://nos.nl/artikel/585...-met-het-leenstelsel.html

"Het kabinet heeft de invoering van een sociaal leenstelsel een jaar uitgesteld. De geplande invoerdatum is nu studiejaar 2015-2016, voor zowel bachelor- als masterstudies. Ook de vereenvoudigingen van studiefinanciering worden later ingevoerd, namelijk in 2016. "
http://www.duo.nl/particu...de-studiefinanciering.asp

[ Voor 5% gewijzigd door tweegroenethee op 19-02-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Ik zat met hetzelfde als jij nu hebt. Er is een regeling dat wanneer je 4 maanden(of minder) tussen twee opleidingen hebt dat je de studiefinanciering kan behouden, ik neem aan dat wanneer dit voor jou geldt dat je de oude regeling kan blijven houden.

Even snel gerekend zit er bij jou dus iets meer dan 6 maanden tussen, als dat zo is zou ik echt navragen bij je beide opleidingen of je ze je niet iets later kunnen uitschrijven(in het geval van je MBO) of iets eerder kunnen inschrijven(in het geval van je HBO). Ik heb gemerkt bij het uischrijven van mijn HBO opleiding dat ze hier niet heel erg moeilijk over doen alhoewel dit natuurlijk niet helemaal "legaal" is om het zomaar te zeggen.

Is het trouwens niet mogelijk om de inschrijving van je HBO opleiding ergens in augustus te zetten om de 1 september regel te ontwijken?

Edit: ik doelde op http://www.ib-groep.nl/za...rwaarden_overbrugging.asp

[ Voor 6% gewijzigd door knoxorr op 19-02-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10 08:38
knoxorr schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 14:31:
Ik zat met hetzelfde als jij nu hebt. Er is een regeling dat wanneer je 4 maanden(of minder) tussen twee opleidingen hebt dat je de studiefinanciering kan behouden, ik neem aan dat wanneer dit voor jou geldt dat je de oude regeling kan blijven houden.

Even snel gerekend zit er bij jou dus iets meer dan 6 maanden tussen, als dat zo is zou ik echt navragen bij je beide opleidingen of je ze je niet iets later kunnen uitschrijven(in het geval van je MBO) of iets eerder kunnen inschrijven(in het geval van je HBO). Ik heb gemerkt bij het uischrijven van mijn HBO opleiding dat ze hier niet heel erg moeilijk over doen alhoewel dit natuurlijk niet helemaal "legaal" is om het zomaar te zeggen.

Is het trouwens niet mogelijk om de inschrijving van je HBO opleiding ergens in augustus te zetten om de 1 september regel te ontwijken?

Edit: ik doelde op http://www.ib-groep.nl/za...rwaarden_overbrugging.asp
Hartelijk dank voor je antwoord. Ik zal eens navragen op mijn huidige school of het mogelijk is om mij later te laten uitschrijven.

Ook zal ik eens vragen of het mogelijk is om de 1 september regel te ontwijken door eerder in te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knoxorr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-01 16:42
Geen dank, hoop dat het je lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien gaat dat sociaalleenstelsel helemaal niet door, er zijn er een hoop in de kamer tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:32:
Misschien gaat dat sociaalleenstelsel helemaal niet door, er zijn er een hoop in de kamer tegen..
Zolang er niets verandert gaat het door en dat is dus een grotere zekerheid dan dat er nog iets gaat veranderen. Lijkt me slimmer plannen dan hopen dat het feestje niet doorgaat en je de dans zo ontspringt.

Overigens heb je na 3,5 jaar nog maar recht op een half jaar studiefinanciering voor zover ik weet. Alles wat je daarna nog aan je studie doet is toch voor eigen rekening (potentieel middels een lening), ook in het huidige stelsel? Of werkt dat anders als je van het MBO af komt? Als het inderdaad zo werkt valt het verlies dat je maakt tegenover het huidige stelsel met een paar honderd euro wel mee.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een MBO studie gedaan en daarna HBO en heb volledig alle 8 de jaren studiefinanciering gekregen. HBO is toch een prestatiebeurs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Klopt. Ik had geen idee dat het MBO daar los van stond though. In dat geval valt er een stuk meer te verliezen en zou ik inderdaad kijken of er regelingen zijn voor doorstromende MBO-scholieren of dat je misschien halvewege een jaar mag instromen mits je op eigen houtje de gemiste vakken van dat jaar inhaalt zodat je toch binnen twee jaar je propedeuse haalt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:18
Wat word eigenlijk gerekend als inschrijf datum?(zit in een soort gelijke situatie, februari gestopt en wil dus in september weer beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 20:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

sjaakwortel schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 21:10:
Wat word eigenlijk gerekend als inschrijf datum?(zit in een soort gelijke situatie, februari gestopt en wil dus in september weer beginnen).
De inschrijfdatum is dan in jouw geval 1 september, weet ik niet zeker maar dacht het wel.
Pagina: 1