Aankoop NAS thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Spettertje83
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025
Beste mede-Tweakers,

Met het oog op de toekomst ben ik op zoek naar een NAS waarop ik data van verschillende apparaten kan opslaan. Ik vind dat ik er te weinig vanaf weet en zoek hulp bij jullie.

Het volgende wil ik met de NAS gaan doen:
  • - Deel van de data (2 GB)op m'n desktop opslaan (foto's, films en muziek). De foto's wil ik een backup van maken, dus de NAS heeft een USB 2.0/3.0 poort nodig om een externe HD aan te sluiten die automatisch elke week een backup maakt van de bestanden
  • - De films (1080p) en muziek(mp3, flac) wil ik kunnen streamen naar een mediaplayer
  • - Overzichtelijke GUI, zodat ik (iemand met weinig ervaring) de NAS gemakkelijk kan instellen
En het liefst heb ik ook advies over het aantal bays en de eventuele RAID configuratie die ik er op kan draaien voor mijn doeleinde.

Mijn oog is gevallen op een http://tweakers.net/price...netgear-readynas-102.html, maar ik weet niet of hij past bij mijn vereisten.

Ik ben benieuwd naar jullie deskundige blik!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-04 17:23

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Inmiddels meerdere mensen geholpen met een nas. Koop a.u.b. een Synology, ga je veel meer plezier van hebben dan van een Netgear.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-04 12:38

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Eens met 50Miles. Ik heb net mijn synology DS509+ in de V&A gezet, omdat ik inmiddels ben overgestapt op een zelfbouw NAS, maar ik ben ook begonnen met een synology 406 als eerste NAS.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eens. Synology maakt imho de meest gebruiksvriendelijke systemen. Als je als leek in die materie duikt, kan de hoeveelheid info overweldigend zijn. Dan ben je blij dat je een overzichtelijk systeem hebt dat eenvoudig in gebruik te nemen is en toch alle features heeft die je later misschien als power user ook wilt hebben.

Wat ik nog mis in je vraag is je budget. Die Netgear is 120 euro. Waar zat je aan te denken?

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 17-04 01:31
Wij zijn ook van Netgear overgestapt naar Synology, het is er veel gebruiksvriendelijker op geworden :).
Het is wel een beetje duurder dan een Netgear.

My favorite programming language is solder.

• Spettertje83
Top! Synology is dus te preferen boven een Netgear. Ik ben nu puur op het, in mijn ogen, functionele uiterlijk gegaan; weinig poespas en ik ben voorstander van de kleur zwart ivm de rest van mijn elektronica.
Edmin schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:15:

Wat ik nog mis in je vraag is je budget. Die Netgear is 120 euro. Waar zat je aan te denken?
Ik wil max. € 200,- kwijt zijn voor de NAS. Exclusief de schijven uiteraard.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dan wordt het toch een pricewatch: Synology DiskStation DS214se, lijkt me.

• Spettertje83
Ik gooi maar een balletje op: Ook om de kosten te besparen (en die afgrijselijke witte kleur), kan een 1-bay NAS ook dan een oplossing zijn? Hang ik een externe HD eraan om een backup te maken van de belangrijkste gegevens (lees: foto's) op de NAS. Of is een 2-bay in RAID1 opstelling met een externe HD dan de enige oplossing? Om alle risico's te vermijden?

In het eerste geval denk ik dan aan een pricewatch: Synology DiskStation DS114

Als ik iets geks zeg, hoor ik het graag :)

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:37
50Miles schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:06:
Inmiddels meerdere mensen geholpen met een nas. Koop a.u.b. een Synology, ga je veel meer plezier van hebben dan van een Netgear.
Meer dan dit heb ik ook niet te melden.

Synology of Qnap en dan de rest, de rest is eigenlijk niet eens "nas waardig".

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Spettertje83 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:01:
[...]

Ik gooi maar een balletje op: Ook om de kosten te besparen (en die afgrijselijke witte kleur), kan een 1-bay NAS ook dan een oplossing zijn? Hang ik een externe HD eraan om een backup te maken van de belangrijkste gegevens (lees: foto's) op de NAS. Of is een 2-bay in RAID1 opstelling met een externe HD dan de enige oplossing? Om alle risico's te vermijden?

In het eerste geval denk ik dan aan een pricewatch: Synology DiskStation DS114

Als ik iets geks zeg, hoor ik het graag :)
Tuurlijk kan dat. Ik merk alleen dat een enkele disk vrij snel vol zit. Ik loop nu met 2x3TB al tegen het moment aan dat ik wat selectiever in mijn opslaggebruik moet zijn. Met een enkele disk wordt dat alleen maar erger.

En aangezien mijn NAS in de meterkast staat, heb ik die kleurproblemen niet :P

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Mektheb schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:02:
[...]

Meer dan dit heb ik ook niet te melden.

Synology of Qnap en dan de rest, de rest is eigenlijk niet eens "nas waardig".
Dit!

Een 1-bay NAS kan ook prima volstaan. Ik zou dan wel een 2,5 inch externe hdd eraan hangen welke zijn stroom via de USB verkrijgt. Ook al eens geinstalleerd bij iemand, werkt ook prima!

Heb zelf echter een 2-bay in Raid1. Vraag me soms nog steeds af waarom ik hem in Raid laat staan. Externe back-up voldoet ook.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Mystic Spirit
  • Laatst online: 12-04 12:38

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

RAID en back-up gelijkstellen is dan ook niet goed... Raid heb je voor continuiteit en een back-up voor de zekerheid. Als je de continuiteit niet nodig vindt, kun je inderdaad prima zonder RAID-opstelling.

• Spettertje83
Mystic Spirit schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:26:
RAID en back-up gelijkstellen is dan ook niet goed... Raid heb je voor continuiteit en een back-up voor de zekerheid. Als je de continuiteit niet nodig vindt, kun je inderdaad prima zonder RAID-opstelling.
Yeps, en daar zit ik nu mee in een soort van spagaat.

Duidelijk is voor mij dat het een Synology gaat worden.

Nu moet ik echt bij mij zelf gaan nadenken of ik genoeg heb aan 1-bay qua opslag (3TB, max 4TB). En of ik dan genoegen neem met alleen een back-up van de foto's (500GB externe HD heb ik al in m'n bezit)

Een andere optie is de 2-bay, zodat ik kan kiezen voor evt. continuïteit (waar niet heel erg mijn prioriteit ligt, aangezien veel van de bestanden die het betreft ook te downloaden zijn van het internet en het een kwestie van tijd is voordat het weer in mijn bezit is) en dan ook de back-up van de foto's heb.

Resumé: Ik kies de 2-bay optie alleen voor de extra opslag.

Is het dan misschien een oplossing om een 2-bay Synology NAS aan te schaffen met 1 HD, zodat ik later kan kiezen voor eventueel een JBOD indeling en later kan beslissen over eventueel een tweede HD in RAID 0 of RAID 1 oplossing? (kostentechnisch interessanter voor mij). Maar dan wil ik wel weten of je van JBOD 'zomaar' naar een RAID opstelling kan gaan.

Daarbij in acht genomen dat alle Synology NAS 'snel' genoeg zijn om 1080p video te streamen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Hou er rekening mee dat backup naar dezelfde fysieke locatie niet echt handig is. Bij bijvoorbeeld brand of bliksem-inslag ben je de belangrijke data nog steeds kwijt. Beter is dus zorgen voor een offsite backup, eventueel via online backup. Wat een mogelijkheid is en nog wel eens wordt toegepast is dat je je eigen NAS laat syncen met de NAS van een familielid/vriend/kennis en omgekeerd, zodat je elkaars offsite storage bent en dus bij brand nog altijd alles netjes kunt restoren.

iRacing Profiel

• Spettertje83
kroegtijger schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:20:

[...]

Wat een mogelijkheid is en nog wel eens wordt toegepast is dat je je eigen NAS laat syncen met de NAS van een familielid/vriend/kennis en omgekeerd, zodat je elkaars offsite storage bent en dus bij brand nog altijd alles netjes kunt restoren.
Goed idee! Ik zal eens gaan polsen binnen mijn sociale kring(en), maar ik hoop ook een duidelijk oordeel/advies te krijgen over het volgende:
Spettertje83 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:59:
[...]

Is het dan misschien een oplossing om een 2-bay Synology NAS aan te schaffen met 1 HD, zodat ik later kan kiezen voor eventueel een JBOD indeling en later kan beslissen over eventueel een tweede HD in RAID 0 of RAID 1 oplossing? (kostentechnisch interessanter voor mij). Maar dan wil ik wel weten of je van JBOD 'zomaar' naar een RAID opstelling kan gaan.

Daarbij in acht genomen dat alle Synology NAS 'snel' genoeg zijn om 1080p video te streamen.

• Miyamoto
  • Laatst online: 17-04 21:49
Spettertje83 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 16:59:

Dat kan als je kiest voor SHR i.p.v. JBOD.

Iedere NAS is snel genoeg om 1080p (al zegt 1080p an sich niet zoveel) te streamen.

• Spettertje83
Miyamoto schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 21:51:
[...]

Dat kan als je kiest voor SHR i.p.v. JBOD.
Kan je met SHR dan bij het plaatsen van een tweede schijf kiezen voor extra opslagruimte ipv redundante opslag?
Pagina: 1