Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Adobe Echosign] Ervaringen, discussies en vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnen mijn organisatie heb ik het initiatief genomen om via een pilot te bekijken of we veel tijd en geld kunnen besparen door gebruik te gaan maken van een digitale handtekening. De geschreven handtekening heeft naar mijn mening zijn langste tijd wel gehad.

Van de aanbieders komt EchoSign, in 2011 overgenomen door Adobe, als meest gebruiksvriendelijk over. Ik wil dan ook in dit topic een plaats creëren waar ervaringen gedeeld kunnen worden en vragen kunnen worden beantwoord over EchoSign. Op het internet staat namelijk vrijwel geen informatie over EchoSign behalve op de website van Adobe zelf..

Te beginnen met de eerste vraag:

Ik lees op het internet dat je in Acrobat al kant en klare EchoSign formulieren kunt maken zodat je in de webtool niet meer een plek moet aanwijzen waar de digitale handtekening geplaatst kan worden (zie hier). Als ik op mijn PC ACrobat Pro open vind ik nergens deze beschreven functie. Zie ik iets over het hoofd?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gebruik het niet dus kan geen antwoord geven op jouw vraag, wel heb ik een vraag. Ik ga er van uit dat je een "gekwalificeerde elektronische handtekening" wilt gebruiken. Anders voldoet een simpele gescande handtekening misschien al (afhankelijk van het doel van de handtekening). Niet alles behoeft een echte gekwalificeerde handtekening (bijv. een factuur kan prima zonder), net zoals de meeste natte handtekeningen niet worden gezet door de eindverantwoordelijke maar bijv een secretaresse of andere collega ("i.o").

Het pakket zal zijn uitgegaan van de wetgeving in de VS en niet Europa/Nederland. In de NL wet staat dat o.a. over een handtekening dat "zij komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden". In welke mate zijn de handtekeningen puur persoonlijk en wat betekent dat bij veel ondertekenaars voor het aantal licenties dat je af moet nemen van Adobe?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat in mijn geval over een stageovereenkomst waarbij vier partijen moeten tekenen. Voordat alle handtekeningen op alle vier overeenkomsten staan ben je een maand verder. Met Echosign kan je binnen 5 minuten alle handtekeningen verzameld hebben.

Ik ben bekend met de wetgeving al word je er nog niet veel wijzer van als je het leest.

Echosign geeft op zijn website aan dat Nederland in Categorie 1 valt.

Category 1: Countries where electronic signatures have the same legal status as written signatures.

The following countries treat electronic and written signatures equally. There are sometimes exceptions for highly regulated industries (e.g. real estate) or contracts with the government. The only additional requirement is that the agreement includes language where the parties agree to conduct business electronically. This statement is automatically added to all agreements signed through EchoSign.

Australia, Canada, Chile, Colombia, Finland, Hong Kong, Ireland, New Zealand, the Netherlands, Peru, Philippines, Portugal, Singapore, South Africa, South Korea, Spain, Switzerland, United Arab Emirates, United Kingdom, United States

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je wilt (IMHO) niet afgaan op wat Echosign hoog-over zegt, maar expliciet de NL wetgeving er bij pakken. Het Burgerlijk wetboek (boek 3) schrijft er wat over, zie vooral http://wetten.overheid.nl...el1/Afdeling1A/Artikel15a en verder.

Ultimo zal iedere ondertekenaar een eigen (betaald, persoonlijk en uitgegeven door de juiste partij cf. Telecommunicatiewet) certificaat moeten hebben om het "echt goed" te doen. Maar misschien voldoet een webformulier of mailtje met tekstuele "OK" wel, i.c.m. natte handtekening van de twee belangrijkste spelers in twee- of viervoud? Ik weet niet of een natte handtekening nu verplicht is voor een stageovereenkomst.

Zie ook de memorie van toelichting op de wet elektronisch bestuurlijk verkeer:
De neiging bestaat bij elektronisch verkeer een hogere mate van betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid te eisen dan bij conventionele communicatie. Dit is niet gewenst, want ook de handtekening op papier biedt geen absolute garanties tegen vervalsingen. Er zijn in theorie drie maten van betrouwbaarheid en vertrouwelijkheid te onderscheiden: [...]
Als een "gekwalificeerde elektronische handtekening" nodig is, dan zou ik eerst uitzoeken of het haalbaar is om iedereen (incl. wisselende studenten en stagebegeleiders) er zo een te laten aanschaffen.

offtopic:
Maar zeg het maar als je tech-vraag wordt ondergesneeuwd, ik ga vooral in op het laatste deel van je topictitel :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de wetgeving juist interessant. :)

Het lastige is dat de huidige telecommunicatiewet jaren geleden is geschreven en geen rekening houdt met de hedendaagse technologieën waarvan EchoSign gebruik maakt.

Echosign heeft het over een elektronische handtekening en de wet praat over de digitale handtekening.

The EchoSign solution is an electronic signature solution but not a certificate based digital signature solution.

A digital signature refers to a specific type of third party certificated object sometimes used in electronic signature solutions. To obtain a digital signature object, signers have to apply to a Certificate Authority (CA) and that usually involves some form of payment.

Digital Signature objects may be requested in some heavily regulated cases, however they are not necessary in most signing situations. Conventional wisdom suggests that the more friction there is in the signature process, the lower the adoption of the process. Asking your signer to first go to a third party web site, register for the signature object, possibly pay for that certificate, and then to apply it to the document is asking quite a lot.

EchoSign instead provides an on-demand electronic signature web service that makes it easy to e-sign a document and automate entire the process. It's this full process that makes EchoSign fully compliant to the ESIGN Act of 2000, which defines electronic signatures and asserts that they have equal legal weight as a written signature.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 14:20 ]