Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Could not load direct3d

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inleiding
Heb een Acer Aspire GG7711 met daarin een Ati Radeon HD 5800 series.

Met deze computer heb ik al lange tijd problemen (blue screen, vastlopen etc.) maar dit leek zich zelf wel op te lossen door de computer 3 à 4 keer opnieuw op te starten waarna hij weer 'goed' te gebruiken was.

Volgens mij is hij (of alleen de videokaart) nu inmiddels wel aan zijn einde toe gekomen. Sinds gisteren veranderde de resolutie ineens naar een hele lage en is de 'aanbevolen' resolutie niet meer als optie gegeven. Op zich best vreemd, niet?

Het probleem
Nu wil ik een spel als League of Legends of Loadout opstarten, maar wordt mij de foutmelding 'Could not load direct3d' gegeven. DirectX schijnt helemaal up-2-date te zijn. Na wat research is mij verteld dat ook het updaten van je videokaart zou kunnen helpen. Via de website van AMD wilde ik mijn videokaart updaten, waarbij 'Catalyst Control Center' (?) wordt gebruikt. Telkens als hij net met de update begint geeft windows de foutmelding 'Catalyst Control Center werkt niet meer en is afgesloten, er wordt naar een oplossing gezocht', terwijl er niets fout leek te gaan. Bij het opstarten krijg ik al meteen de foutmelding: 'Er is geen stuurprogramma voor de AMD-grafische kaart geïnstalleerd of het AMD-stuurprogramma werkt niet goed. Installeer het AMD-stuurprogramma dat bij de AMD-hardware hoort'.

Tot slot probeerde ik het probleem op te lossen met een systeemherstel maar kreeg al snel de volgende foutmelding; er zat een fout in het bestandssysteem. Heb het systeem deze fout laten zoeken en automatisch laten repareren. Hierover heeft hij een halve dag gedaan. Vervolgens kon ik de computer niet meer opstarten want ik kreeg een nieuw blauw scherm met 'STOP: c000021a {Fatal System Error}'. Na een aantal 'opstartherstel....' kon ik de computer eindelijk weer opstarten. Het probleem deed zich nog steeds voor. Nu opnieuw een systeemherstel geprobeerd naar een aantal dagen terug, maar ook dit heeft niet mogen baten.

Samenvatting
problemen:
1. foutmelding van de AMD-grafische kaart bij opstarten.
2. bij het opstarten van games krijg ik de foutmelding 'Could not load direct3d'

wat niet heeft mogen baten:
- systeemherstel
- updaten DirectX
- updaten videokaart (lijkt onmogelijk)
- schijfcontrole

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kan je in veilige modus opstarten? En hebben we het over Windows 7? Volgens mij is c000021a vaak een probleem met 3rd party software, dus bijvoorbeeld de driver van Ati.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier inderdaad om Windows 7, 64bit versie.

Via F8 is het voor mij mogelijk om in de veilige modus te komen.

Even voor de duidelijkheid:
Ik heb mijn computer gisteren voorbij de Fatal System Error blue screen gekregen, dus ik kan ook gewoon 'normaal' in de computer.

• Ruubster
  • Niet online
Nou wat ik zou proberen is de driver voor de grafische kaart helemaal deinstalleren met http://www.guru3d.com/fil...uninstaller_download.html en daarna de driver opnieuw installeren.

Het kan ook een andere driver of programma zijn, maar meeste aanwijzingen zitten nu in de GPU driver.

Eventueel zou een virus kunnen, probeer eens Malwarebytes Anti-Malware te draaien om te zien of er ergens eens virus op zit of zo.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het deinstalleren wel een goed idee. Wat gebeurt er precies wanneer je dit uitvoert? Wordt dan de "videokaart" gebruikt die in de moederbord zit? En via AMD website zou ik opnieuw de drivers handmatig kunnen installeren?

• Ruubster
  • Niet online
Nee dan wordt er een algemene Windows-driver gebruikt. Deze driver is zo 'algemeen' dat er bijna geen kracht van de videokaart wordt gebruikt (de drivers van AMD weten natuurlijk veel beter alles aan te sturen en zo). Kortom, je videokaart wordt dan gebruikt en dan moet je de drivers idd opnieuw downloaden en installeren. Het enige waar ik nog mijn twijfels over heb, is die foutmelding met installeren, het lijkt wel bijna alsof het .NET framework deel van je Windows ergens een fout heeft.
Als je echt op de onboard videokaart wilt draaien, moet je dat in de BIOS instellen. Daar kan je de GPU op onboard of PCI zetten (PCI is dus de insteek-videokaart).

Edit: als ik het dus goed begrijp, zit er standaard een onboard HD4850 videokaart in en heb je er een HD5800 serie videokaart erin gestoken?

[ Voor 9% gewijzigd door Ruubster op 19-02-2014 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ruubster schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 15:39:
Nee dan wordt er een algemene Windows-driver gebruikt. Deze driver is zo 'algemeen' dat er bijna geen kracht van de videokaart wordt gebruikt (de drivers van AMD weten natuurlijk veel beter alles aan te sturen en zo). Kortom, je videokaart wordt dan gebruikt en dan moet je de drivers idd opnieuw downloaden en installeren. Het enige waar ik nog mijn twijfels over heb, is die foutmelding met installeren, het lijkt wel bijna alsof het .NET framework deel van je Windows ergens een fout heeft.
Als je echt op de onboard videokaart wilt draaien, moet je dat in de BIOS instellen. Daar kan je de GPU op onboard of PCI zetten (PCI is dus de insteek-videokaart).

Edit: als ik het dus goed begrijp, zit er standaard een onboard HD4850 videokaart in en heb je er een HD5800 serie videokaart erin gestoken?
Heb er verder niets aan veranderd. De Acer Aspire is zo gekocht en standaard gebleven.

• Ruubster
  • Niet online
Hmm ik zie op internet de ene keer een HD4800 serie videokaart bij die PC, en de andere keer een HD5800. Dus dan zijn er twee types verkocht, denk ik. Maar als je de 5800 hebt, moet het gewoon goed gaan met de stappen zoals ik had geplaatst. Dus idd drivers van de website van AMD pakken, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft het geholpen!

Heb via mijn configuratiescherm mijn videokaart en al zijn drivers eraf gegooid. Vervolgens de PC opnieuw opgestart en is hij automatisch gaan zoeken naar drivers waarbij ik vervolgens weer de PC opnieuw moest opstarten.
Nu zie ik dat ik mijn oude resolutie weer terug heb en bij het openen van games krijg ik geen foutmelding te zien.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1