HTPC Videokaartadvies i.c.m. A8-6600K

Pagina: 1
Acties:

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:00
Een tijdje terug heb ik een nieuwe HTPC gebouwd met als basis een A8-6600K APU. Nu is dit voor de meeste HTPC taken gewoon overkill, maar ik was ook van plan om er iets meer mee te doen. Voor de lol staan er een hele zooi aan emulators op en dit draait vlekkeloos. Ook zijn er genoeg leuke Windows games die met een controller te spelen zijn en het is gewoon fijn om deze lekker lui onderuit op de bank te spelen. Spellen zoals Grid 2 en F1 2013 draaien prima. Welliswaar niet op 1080p, maar 720p is ook prima te doen. Assassins Creed 4 daarentegen is gewoon niet vooruit te branden met alles op low en resoluties lager dan 720p.

Nou heb ik naar mijn mening 2 keuzes (3 als ik overclocken zou meenemen, maar dat zal nou niet baanbrekend zijn), 1. Dual Graphics of 2. een dGPU bijplaatsen en iGPU uitzetten.

1. Als beste kaart zou mogelijk een 7750 (~ €75) kunnen werken en als die niet werkt zou het een 6670 (~ €80) kunnen worden, maar is dit het waard. Biedt dit genoeg speling om de games uit de nabije toekomst nog redelijk te kunnen spelen. Ik heb geen hoge grafische eisen, als het maar soepel draait en het liefst niet op ultra-low.

2. Toch maar een dGPU plaatsen, bijvoorbeeld een pricewatch: Club3D Radeon R7 260 royalQueen of pricewatch: Club3D Radeon R9 270 royalQueen (voorbeeld merk). Hiermee heb ik waarschijnlijk wel net wat meer power in huis.

Nou is en blijft het een HTPC. De voornaamste bezigheid is media afspelen, gamen is toch niet de kerntaak van deze machine. Een extra kaart erbij is hoe dan ook een hogere stroomrekening en wellicht meer lawaai.

Mijn eisen in het kort:
- Gamen op een TV, geen battlefield 4, maar denk aan games als AC4 en Tomb Raiden. 720p is prima, 1080p zou mooi meegenomen zijn.
- Stroomverbruik beperkt bij normale HTPC taken
- De HTPC is nu praktisch onhoorbaar, dus geen straaljagers
- HDMI voor video uit, geluid gaat optisch
- Budget, liefst zo voordelig mogelijk, maar niet hoger dan ca. € 150
- Het hoeven geen low-profile varianten te zijn, qua lengte is er voor de meeste kaarten ruimte (er zit een mATX bord in en er is daarachter nog enkele cm ruimte)

Heeft er iemand ervaring of tips in deze aard?

Huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,94€ 84,94
1MSI FM2-A75MA-E35€ 49,84€ 49,84
1Asus Xonar DG€ 22,69€ 22,69
1Chieftec Hi-Fi HE-02B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB€ 73,40€ 73,40
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,07€ 13,07
1be quiet! Pure Power L8 400W€ 45,-€ 45,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 62,79€ 62,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,77

PS: M.b.t. mijn HTPC setup heb ik nog een andere vraag openstaan, dit gaat over een interne IR ontvanger. Wellicht dat er nog mensen zijn die daar nog ideeën over hebben? (Interne IR ontvanger HTPC)

[ Voor 41% gewijzigd door henwy op 19-02-2014 12:22 ]

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

wat voor voeding heb je erin zitten?
en kunnen er normale high-profile-kaarten in?
lengte van de kaart maakt niets uit?

met andere woorden; je eisen zijn duidelijk, maar wat is je huidige setup?

met de Dual graphics ga je geen geweldige prestaties halen, voor 150 euro haal je al een 7870/270 (of een 7850 voor minder) die veel meer prestaties biedt. een 7850 is wel voldoende voor jou imo

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• henwy
In de kast kan ik gewone kaarten kwijt, hoeft dus niet low-profile te zijn. 400W voeding en de lengte is iets langer dan een mATX bord. Ik zal het voor de zekerheid nog even opmeten.

Dit is voor het eerst sinds jaren dat ik weer met AMD bezig ben (Radeon 9800 Pro), dus ik ben niet echt thuis in de hele nummering. Voor het gemak heb ik daarom alleen even gekeken naar de laatste series.

De huidige setup bestaat uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,94€ 84,94
1MSI FM2-A75MA-E35€ 49,84€ 49,84
1Asus Xonar DG€ 22,69€ 22,69
1Chieftec Hi-Fi HE-02B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 30,04€ 30,04
1G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB€ 73,40€ 73,40
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,07€ 13,07
1be quiet! Pure Power L8 400W€ 45,-€ 45,-
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 62,79€ 62,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,77

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 11:54
NLBUURMAN schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:37:
wat voor voeding heb je erin zitten?
en kunnen er normale high-profile-kaarten in?
lengte van de kaart maakt niets uit?

met andere woorden; je eisen zijn duidelijk, maar wat is je huidige setup?

met de Dual graphics ga je geen geweldige prestaties halen, voor 150 euro haal je al een 7870/270 (of een 7850 voor minder) die veel meer prestaties biedt. een 7850 is wel voldoende voor jou imo
Wat performance betreft helemaal mee eens inderdaad. Dual Graphics is leuk, maar niet heel geweldig. Bedenk wel dat je met een losse kaart waarschijnlijk ook wel met extra warmte van doen gaat krijgen en dus extra koeling (dus lawaai) wat niet gewenst is bij HTPC's over het algemeen.

iRacing Profiel

• henwy
De kast is aardig ruim van binnen. Daarbij zitten er 1x80mm en 2x60mm fans als outtake aan de achterkant. En mocht er nog meer doorstroming nodig zijn dan valt daar ook wel wat voor de verzinnen. Vooral lawaai is moeilijk vooraf in te schatten. Als hij idle draait moet hij gewoon stil zijn, maar als hij flink in gebruik is dan mag er wel een beetje geluid af komen. Er staat dan immers toch een game/film aan die licht gezoem wel zal overstemmen.

• Neglacio
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-02 18:04
En dan komt er plotseling een romantisch film-moment of ben je een horror-spelletje aan het spelen, dan kan dat gezoem wel storen. Voor sommige mensen kan dit echt storend zijn.

Als je zo iemand bent, dan kan je eens kijken naar passief gekoelde videokaarten.

Ik heb zelf niet direct een probleem met gezoem rond m'n oren, maar ik ben zelf van plan om in de nabije toekomst een HTPC aan te schaffen en zou daarbij toch ook liefst voor zo stil mogelijk willen gaan.
Heeft ook net dat iets meer "pats"-effect :D En dat is wat je bezoek toch regelmatig te zien (en te horen) krijgt.
Over de performance van die passieve kaarten moet ik me wel nog inlezen dus ik ben niet zeker of ze AC IV zo goed gaan draaien. Maar het zal alleszins wel beter zijn dan de iGPU.

• kroegtijger
Het nadeel van de passieve kaarten is dat ze qua performance het zwaar afleggen tegen de high-end kaarten. Dat is ook niet zo gek, als je bedenkt dat de high-end kaarten niet zonder reden zo'n enorme bak koeling nodig hebben.
Het enige wat ik kan bedenken dat écht high-end performance met zo min mogelijk geluid kan gaan opleveren is door de GPU (en dan ook maar meteen de CPU) passief te gaan koelen met een stille pomp, zo groot mogelijke radiator en zo groot mogelijke fans, maar dan praat je over een kostenpost (en waarschijnlijk het nodige case-modden) waar je waarschijnlijk niet vrolijk van gaat worden. Dan ben je imho beter af met 2 builds. Een heel compacte build, puur voor HTPC, en een Steambox-achtige oplossing voor gaming. Qua prijs ben je dan waarschijnlijk voordeliger uit, aangezien je een compacte stille HTPC voor pakweg 400,- in elkaar zet, terwijl je voor een volledige en stille waterkoelings-setup vaak wel de 500 ruim overstijgt. De enige motivatie die ik dan ook kan bedenken voor alles in 1 te proppen en waterkoeling toe te passen is omdat het kan, en het toch wel een erg mooi projectje oplevert, maar kosten-efficient is het allerminst.
--edit--
Er schiet me net te binnen dat een tijdje geleden er voor met name laptops wat geexperimenteerd werd met externe videokaarten. O.a. Asus had destijds de pricewatch: Asus XG Station maar die is natuurlijk al zwaar out-dated. Geen idee of daar verder nog progressie in is gekomen, maar zoiets zou een prima oplossing natuurlijk zijn. Je spreekt dan alleen de externe GPU aan als je m nodig hebt, en anders gebruik je gewoon de interne GPU die lekker stil is.
--edit2--
Nog even verder gezocht, maar het lijkt erop dat alle fabrikanten hier toch wel hun handen vanaf hebben getrokken, waarschijnlijk vanwege problemen met voeding/koeling, interfacing tussen machine en videokaart en te kleine vraag hiernaar. Het was met name bedoeld voor laptops, maar de mobile chips van AMD en nVidia zijn in zo'n snel tempo beter geworden dat dit projectje een stille dood lijkt te zijn gestorven.
Het enige wat ik nog in die hoek tegen kwam zijn zelfbouw-projectjes waarbij goede resultaten te halen zijn tegen een absoluut onaantrekkelijke prijs. Deze projecten komen feitelijk allemaal neer op een thunderbolt-connectie tussen de machine en je GPU die in een externe behuizing met aparte voeding zit. Ook hier weer een heel mooi projectje om eens te doen, maar totaal niet interessant voor de gemiddelde consument.

[ Voor 37% gewijzigd door kroegtijger op 19-02-2014 20:25 ]

iRacing Profiel

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Ik heb thuis een htpc (nou ja..pc) met een g2020 en een XFX7770. DE videokaart hoor je niet wanneer je een filmpje afspeelt. Ook niet tijdens de stille momenten.

Meeste geluid komt meestal van de casefans en die heb ik vervangen door stillere exemplaren.

De 270 is een kaart die het gamen op 720p en 1080p makkelijk aankan.
Maar ik speel met m'n 7770 net zo makkelijk assasins creed, warthunder en tribes ascend.
Het staat natuurlijk niet allemaal op ultra maar is wel degelijk prima speelbaar.
Verder is zo'n 7770 errug zuinig,

Zowiezo merk je vanaf een 7770 en hoger een dikke prestatieverbetering tov je huidige build.

Maar ik zou echter nu je toch voor de aanschaf staat een tandje zwaarder pakken.
Het is erg moeilijk om te bepalen waar voor jezelf de beste balans ligt qua prestaties/stroomgebruik.

Ik heb al heel wat reviews doorgespit en krijg een beetje de indruk dat nvidia kaarten wat zuiniger zijn bij het afpelen van multimedia. Maar de amd kaarten in deze prijsrange weer wat zuiniger tijdens het gamen...

Dan moet je misschien enigzins afwegen waar je de htpc het meest voor gaat gebruiken.

Je kunt de 270 tegenover de gtx 660 zetten en de 260x tegenover de 650ti boost.

Als stilste 270 wordt trouwens de MSI Radeon R9 270 Gaming beschouwd. Komt ook erg goed uit de reviews. Deze is een paar euro duurder.

Nou heb ik het niet makkelijker voor je gemaakt geloof ik :-)

Maar goed. 1 ding is wel duidelijk : Je gaat geen last krijgen van het geluid van een dGPU in je kast.
Bij het afspelen van media wordt ie daarvoor gewoon niet zwaar genoeg belast.

• kroegtijger
Het vervelende van geluid is dat het heel persoonlijk is. Wat de een als totaal niet storend ervaart vind de ander een enorme herrie. Eigenlijk is de enige echt goede manier gewoon proberen en zien of het bevalt, maar als dat niet het geval is, kan het al snel een dure grap gaan worden.

iRacing Profiel

• henwy
Ik ben niet extreem kritisch qua geluid. Daarbij is de kast erg solide en zal wel wat geluid dempen. Desnoods kan ik er her en der nog wat dempingsmateriaal in kwijt.

Daarbij heb ik momenteel nog een oude asrock ion in de kamer staan met een half defecte fan. Zolang er iets staat af te spelen stoort deze niet en verder zal de HTPC gewoon uit staan als deze niet gebruikt word.

Na de reacties en een verdere zoektocht neig ik toch heel erg maar een 270. Daarnaast wil ik nog wel even de nieuwe 750(ti) in de gaten houden en nog wat meer reviews lezen.
Pagina: 1