Een tijdje terug heb ik een nieuwe HTPC gebouwd met als basis een A8-6600K APU. Nu is dit voor de meeste HTPC taken gewoon overkill, maar ik was ook van plan om er iets meer mee te doen. Voor de lol staan er een hele zooi aan emulators op en dit draait vlekkeloos. Ook zijn er genoeg leuke Windows games die met een controller te spelen zijn en het is gewoon fijn om deze lekker lui onderuit op de bank te spelen. Spellen zoals Grid 2 en F1 2013 draaien prima. Welliswaar niet op 1080p, maar 720p is ook prima te doen. Assassins Creed 4 daarentegen is gewoon niet vooruit te branden met alles op low en resoluties lager dan 720p.
Nou heb ik naar mijn mening 2 keuzes (3 als ik overclocken zou meenemen, maar dat zal nou niet baanbrekend zijn), 1. Dual Graphics of 2. een dGPU bijplaatsen en iGPU uitzetten.
1. Als beste kaart zou mogelijk een 7750 (~ €75) kunnen werken en als die niet werkt zou het een 6670 (~ €80) kunnen worden, maar is dit het waard. Biedt dit genoeg speling om de games uit de nabije toekomst nog redelijk te kunnen spelen. Ik heb geen hoge grafische eisen, als het maar soepel draait en het liefst niet op ultra-low.
2. Toch maar een dGPU plaatsen, bijvoorbeeld een pricewatch: Club3D Radeon R7 260 royalQueen of pricewatch: Club3D Radeon R9 270 royalQueen (voorbeeld merk). Hiermee heb ik waarschijnlijk wel net wat meer power in huis.
Nou is en blijft het een HTPC. De voornaamste bezigheid is media afspelen, gamen is toch niet de kerntaak van deze machine. Een extra kaart erbij is hoe dan ook een hogere stroomrekening en wellicht meer lawaai.
Mijn eisen in het kort:
- Gamen op een TV, geen battlefield 4, maar denk aan games als AC4 en Tomb Raiden. 720p is prima, 1080p zou mooi meegenomen zijn.
- Stroomverbruik beperkt bij normale HTPC taken
- De HTPC is nu praktisch onhoorbaar, dus geen straaljagers
- HDMI voor video uit, geluid gaat optisch
- Budget, liefst zo voordelig mogelijk, maar niet hoger dan ca. € 150
- Het hoeven geen low-profile varianten te zijn, qua lengte is er voor de meeste kaarten ruimte (er zit een mATX bord in en er is daarachter nog enkele cm ruimte)
Heeft er iemand ervaring of tips in deze aard?
Huidige setup:
PS: M.b.t. mijn HTPC setup heb ik nog een andere vraag openstaan, dit gaat over een interne IR ontvanger. Wellicht dat er nog mensen zijn die daar nog ideeën over hebben? (Interne IR ontvanger HTPC)
Nou heb ik naar mijn mening 2 keuzes (3 als ik overclocken zou meenemen, maar dat zal nou niet baanbrekend zijn), 1. Dual Graphics of 2. een dGPU bijplaatsen en iGPU uitzetten.
1. Als beste kaart zou mogelijk een 7750 (~ €75) kunnen werken en als die niet werkt zou het een 6670 (~ €80) kunnen worden, maar is dit het waard. Biedt dit genoeg speling om de games uit de nabije toekomst nog redelijk te kunnen spelen. Ik heb geen hoge grafische eisen, als het maar soepel draait en het liefst niet op ultra-low.
2. Toch maar een dGPU plaatsen, bijvoorbeeld een pricewatch: Club3D Radeon R7 260 royalQueen of pricewatch: Club3D Radeon R9 270 royalQueen (voorbeeld merk). Hiermee heb ik waarschijnlijk wel net wat meer power in huis.
Nou is en blijft het een HTPC. De voornaamste bezigheid is media afspelen, gamen is toch niet de kerntaak van deze machine. Een extra kaart erbij is hoe dan ook een hogere stroomrekening en wellicht meer lawaai.
Mijn eisen in het kort:
- Gamen op een TV, geen battlefield 4, maar denk aan games als AC4 en Tomb Raiden. 720p is prima, 1080p zou mooi meegenomen zijn.
- Stroomverbruik beperkt bij normale HTPC taken
- De HTPC is nu praktisch onhoorbaar, dus geen straaljagers
- HDMI voor video uit, geluid gaat optisch
- Budget, liefst zo voordelig mogelijk, maar niet hoger dan ca. € 150
- Het hoeven geen low-profile varianten te zijn, qua lengte is er voor de meeste kaarten ruimte (er zit een mATX bord in en er is daarachter nog enkele cm ruimte)
Heeft er iemand ervaring of tips in deze aard?
Huidige setup:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-6600K Boxed | € 84,94 | € 84,94 |
| 1 | MSI FM2-A75MA-E35 | € 49,84 | € 49,84 |
| 1 | Asus Xonar DG | € 22,69 | € 22,69 |
| 1 | Chieftec Hi-Fi HE-02B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 30,04 | € 30,04 |
| 1 | G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB | € 73,40 | € 73,40 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 13,07 | € 13,07 |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 400W | € 45,- | € 45,- |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 62,79 | € 62,79 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 381,77 | |
PS: M.b.t. mijn HTPC setup heb ik nog een andere vraag openstaan, dit gaat over een interne IR ontvanger. Wellicht dat er nog mensen zijn die daar nog ideeën over hebben? (Interne IR ontvanger HTPC)
[ Voor 41% gewijzigd door henwy op 19-02-2014 12:22 ]