DSL Switch voor het scheiden van VLAN's

Pagina: 1
Acties:

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12 12:35
Hey tweakers! Ik ben dus opzoek naar een Switch die de vlan's die binnenkomen op de DSL aansluiting kan scheiden. Zoals VLAN6 (Internet / PPPoE) naar Ethernet 1, en 4 & 7 (Telefoon + IPTV) naar Ethernet 2

Heb zelf de ASUS DSL-N66U voor internet en de KPN Experiabox voor IPTV en telefonie (De PPPoE Passthrough truc werkt hier niet goed)

Iemand enige ideeën? Het aantal poorten maakt dus niet heel veel uit, zijn er technisch gezien maar 2 nodig. Mijn budget gaat tot €100, daar is toch een prima stukje apparatuur voor te vinden?

Alvast bedankt!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:44
Als je een beetje technisch bent: zo'n beetje alles met OpenWRT kan dat wel aan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-12 12:35
DiedX schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:52:
Als je een beetje technisch bent: zo'n beetje alles met OpenWRT kan dat wel aan.
Nog enig advies? Moet er zeker van zijn dat het stabiel werkt, daarom wil ik ook van die KPN af ;)

Verwijderd

Begrijp ik goed dat je eigenlijk de KPN Experiabox wil vervangen? Dan is er voor €100 euro eigenlijk geen hardware te kopen die in staat is om te doen wat je beschrijft.

Als je op zoek bent naar een switch die VLAN ondersteunt, kijk dan eens naar de Netgear GS range (bijvoorbleed de GS105). Je kunt dan de kabel vanuit je KPN Experiabox naar de netgear switch laten lopen. Dit heeft echter alleen zin als je in je interne netwerk gebruik wil maken van VLAN's

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Kijk eens op http://www.netwerkje.com hier staat veel info op over hoe je het voor elkaar kunt krijgen. (Hier staat ook een switch als voorbeeld op)

En met €100 kom je een heel eind ;)

[ Voor 11% gewijzigd door chickpoint op 19-02-2014 13:44 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Verwijderd

@Chickpoint, voor €100 euro heb je idd een aantal prachtige opties als het gaat om een switch met VLAN. Wil je ecther je KPN Experiabox vervangen voor een apparaat dat VLAN op de DSL interface ondersteunt, is het een ander verhaal. Hier kun je echt niet aankomen met een smart switch.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Klinkt raar maar de TG789vn, niet-kpn-editie kan dit prima. Maar die heb je voor €200.

Ik heb dat daarmee gedaan toen ik nog VDSL had: http://www.cyberhq.nl/art...ridging-a-thomson-tg789vn

(Helaas heb ik dat modem niet meer, anders mocht je 't van me overnemen.)

[ Voor 53% gewijzigd door CyBeR op 19-02-2014 13:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Een Draytek V120 (ADSL) of V130 (VDSL) kan gebruikt worden om de Experiabox te vervangen, daarna kun je gebruik maken van een VLAN capable router. Als je de ASUS flasht met *WRT en inzet als VLAN capable router, blijf je binnen je budget. :)

De voorgestelde hardware van Chickpoint (Routerboard) is een prima begin. PC Engines maakt ook leuke router hadrware (een minder breed aanbod, dat wel) en Soekris maakt mooi spul (echter wel allemaal boven de €100 euro grens). Let wel, al deze apparaten hebben zelf geen DSL interface (je kunt een Draytek DSL bridge gebruiken of PPPoE passthrough aan de praat proberen te krijgen) en het hangt af van de software die je gebruikt of je een PPPoE op kunt zetten met KPN.

Wil ie ecther 1 apparaat kopen dat je Experiabox vervangt, kijk dan eens naar de TG789vn of naar een van de apparaten van Draytek. Ook hier geld dat de grens van €100 euro overschreden word.

Gaat het echter alleen om stabiliteit (lees je wil eigenlijk alleen af van je Experiabox) kijk dan eens naar het aanbod van AVM (de Fritzbox modems). Dit is het modem dat XS4All aan haar klanten levert en werken dus op het netwerk van KPN. Dit is waarschijnlijk de goedkoopste optie (iets boven de €100 euro) maar wel de laagste prijs/flexibiliteit verhouding.

• chickpoint
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:48:
@Chickpoint, voor €100 euro heb je idd een aantal prachtige opties als het gaat om een switch met VLAN. Wil je ecther je KPN Experiabox vervangen voor een apparaat dat VLAN op de DSL interface ondersteunt, is het een ander verhaal. Hier kun je echt niet aankomen met een smart switch.
Oh ja DSL!!!! Is dat niet PPPoA ipv PPPoE?

PPPoE is vrij makkelijk PPPoA word weer een ander verhaal. Vandaar mijn verwarring

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

VDSL is Nederland altijd Ethernet-gebaseerd, dus PPPoE is wat je wilt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Hangt af van de techniek op de lijn ADSL(2+) heeft vaak PPPoA maar veel VDSL(2) verbindingen (die van de KPN bijvoorbeeld) draaien voornamelijk op PPPoE. Erug fijn voor mensen die een DSL modem hebben die ze in passthrough kunnen zetten :)

Aangezien TS het over PPPoE bij KPN heeft, ga ik er voor het gemak maar vanuit dat de verbinding dus ook VDSL(2) is ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 14:31 ]

• chickpoint
Ah kijk weten we dat ook weer!! Laatste KPN lijn die ik ingesteld heb was inderdaad nog ADSL2. En dat was inderdaad PPPoA (KPN zakelijk)

Verwijderd

Volgens mij bevat het onderstaande artiekel genoeg aanknoopingspunten voor TS om verder te experimenteren. Hier word overigens ook gebruik gemaakt van de router die Chickpoint adviseerd. Er dient echter nog een VDSL modem aangeschaft te worden (de Draytek Vigor 130) dus totaal komt het op zo'n €200,-.

Bij deze oplossin is echter geen TV geconfigureerd. Hiervoor is een VDSL modem nodig die multiple VLAN's's op de VDSL interface ondersteunt. De Vigor 130 kan dit, in zoverre ik de product info documentatie begrijp, niet. Hiervoor is een ander modem nodig (de autheur gebruikt in een eerder artiekel de Vigor 2850, die ondersteunt wel meerdere VLAN's op de VDSL interface) en die is duurder (ongeveer €250/€300). Totaal komt dan op €350/€400.

http://www.haroldschoemak...s4all-vdsl-aansluiting-2/

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 17:55 ]

Pagina: 1