• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 17:33
Goedendag/nacht.

Ik heb met een vriend een paar weken geleden een intel 4771 systeempje gebouwd met een MSI Z-87 -g45 Gaming moederbord en nu was me opgevallen dat de prestaties niet betere waren dan mijn 3770k systeempje op stock.
Na wat verder zoeken kwam ik erachter dat de turbo ondanks dat de multiplier op x39 stond niet verder ging dan 3700 mhz.

Zzijn er meer mensen die dit probleem al eens tegen gekomen zijn?
Ik heb werkelijk 20 zoekopdrachten gevonden maar niks op internet had met mijn probleem te maken en ging allemaal over overclocken.
Ik probeer niet te overclocken ik wil gewoon dat de cpu werkt zoals hij hoort te werken namelijk op 3900 mhz turbo.

We hebben wel met wat instellingen geklooit maar de instelling die ik veranderen wil lijkt gelocked te zijn.
Namelijk de ajust ring ratio.
Deze setting staat op auto en is inet te verzetten.
daaronder staat echter de Ajusted ring frequency op 3900 maar de echte ring frequency staat steenvast op 3700 mhz.

alle tips en ideen zijn welkom ik heb dit probleem met de 4770 hiernaast niet gehadmaar de 4771 lijkt een gevalletje apart en ik begin te vermoeden dat of het moederbord of de cpu niet goed werkt.

• jannick63
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-02 12:45
Standaard draait de 4771 op 3,5ghz, Als je turbo modus aanzet etc.Zal hij pieken naar 3.9ghz. Dit doet hij echter alleen onder zwaar gebruik zoals benchmarks en games. Heb je al een cpu test gedaan en gekeken wat de multiplier doet? Het is een 4771 cpu dus geen k serie, je zal dus nooit de multiplier handmatig kunnen veranderen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

De performance van die 2 cpu's liggen opzicht ook best dicht bij elkaar.
Kan zijn dat thermisch gewoon het maximum niet wordt toegelaten (haswells zijn heethoofden).
Dus welke koeling zit op de 4771? Wat zijn de temperaturen?

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 19-02-2014 08:48 ]

• syntags
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
wat voor tests heb je gedaan dan ? ( waarmee )

[ Voor 15% gewijzigd door syntags op 19-02-2014 10:45 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 17:33
@jannick63

Alle tools die ik heb geven een max multiplier aan van 39 maar hij gaat gewoon niet hoger dan x37 zelfs met de aida64 fpu test wat de zwaarste test is die ik heb.
en je kan de multiplier regelen tussen de 35x en 39x.
als ik m dan ook op 35x zet is dat zn max en hetzelfde geld voor x36 en x37 maar x38 en x39 pakt ie gewoon niet.

@Swordlord

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien hij onder standaard load maar 44 graden is.

@syntags

De test van aida64 dat werkt met mijn 3770 en 4770 prima.

Het hele turbo verhaal vanaf de 3770 is een beedje een fabeltje en eigenlijk lopen deze cpu's altijd op zn max turbo als ze matige cpu load hebben al is het maar op 1 core.

Het is en blijft me dan ook een raadsel waarom dit MSI bord dat niet toe laat.
Ook de naam Ring frequency zit helemaal niet in andere merken moederborden dus waarom heeft MSI dit weer anders gedaan en gelocked op een te lage frequency.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

computerjunky schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:14:
Het is en blijft me dan ook een raadsel waarom dit MSI bord dat niet toe laat.
Ook de naam Ring frequency zit helemaal niet in andere merken moederborden dus waarom heeft MSI dit weer anders gedaan en gelocked op een te lage frequency.
Ring bus frequency is een nieuwe naam/techniek voor de uncore clock...
Dus heeft niets te maken met de daadwerkelijke frequentie van de CPU cores, maar is voor overige functionaliteiten en communicaties in de CPU, zoals L3 cache.

Deze hoeft niet volledig 1 op 1 met de CPU clock te lopen...

[ Voor 14% gewijzigd door Swordlord op 19-02-2014 17:35 ]

• a6amt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 21:05

a6amt

Nostalgie

Het lijkt er op dat hier hetzelfde probleem wordt aangehaald. Nog mooier , er staat ook een oplossing bij, probeer die eens .
Pagina: 1