Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studielaptop civiele techniek, TUD, budget: 1200-1300 Euro.

Pagina: 1
Acties:

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:22
Beste mede-tweakers,

Ik ben dit jaar begonnen aan de studie civiele techniek aan de TU Delft. Bij het begin van het collegejaar heb ik afgezien om mee te doen aan het laptopprogramma, omdat ik een paar maanden daarvoor een nieuwe MacBook Air gekocht had. Tot nu toe gaat dat prima, alleen moeten er nu ook zwaardere programma's worden gedraaid die mijn computer waarschijnlijk niet makkelijk kan gaan draaien. Het gaat hierbij om Autodesk Revit 2014, Tekla Structures en het volgende practicumblok heet CAD/BIM/BAM. Veel info is hier nog niet over gegeven maar aan de naam te zien zal hier ook veel gebruik worden gemaakt van dit soort programma's. Ik zou natuurlijk die practicummiddagen in de computerzalen kunnen doen van de universiteit, alleen lijkt het mij toch handig om de programma's mee te kunnen nemen en te kunnen werken als ik een keer niet thuis ben.

Mijn huidige specs:
Macbook Air 2012
1.8GHz dual-core Intel Core i5 (Turbo Boost up to 2.8GHz) with 3MB shared L3 cache
Intel HD 4000 Graphics
4GB DDR3-1600 RAM
128GB SSD
1440*900 Display

Verder heb ik thuis de beschikking over de volgende desktop (al een wat oudere voor al het huidige CPU en GPU geweld). Asus P5Q-pro mobo, Intel Core 2 Quad Q9550, 4GB DDR2-800, ATI 4850 1GB (geen DX11 dus) en een normale HDD, daaraan zit een 1680x1050 22 inch display.

Ter informatie de TU Delft laptop is niet meer te bestellen dit collegejaar. De specs van het model dit jaar waren: HP ProBook 8570W, met een Intel Core i7 3630QM, 8GB DDR3-1600, 500GB HDD + 24GB SSD, Full-HD 15.6 inch display. nVidia Quadro 1100M 2GB.

Het programma Tekla draait redelijk onder Windows 8 op mijn Macbook. Er is mee te werken alleen als je bijv. snel lijnen trekt of veel met de muis beweegt terwijl je een lijn trekt dan blijven die vorige posities van de lijnen ook een paar seconden getekend staan totdat er uiteindelijk is uitgerekend dat die lijnen toch weg moeten en verdwijnen ze één voor één. Niet ideaal. Daarnaast zijn de specificaties voor het Autodesk programma hier te vinden: http://knowledge.autodesk...-Revit-2014-Products.html. Ik voldoe net aan het "Minimum entry level configuration". Zal niet makkelijk worden om daarop soepel te werken, daarnaast heeft mijn ATI 4850 geen DX11, dus tenzij dat ik die upgrade houdt dat op.

Nu ben ik opzoek gegaan naar een equivalent voor de TU laptop. Allereerst heb ik een vraag over het Quadro vs Geforce verhaal. Ik heb een beetje onderzoek gedaan dat de Quadro kaarten veel sneller zijn in CAD programma's. Iets met OpenGL en Direct3D etc. De Quadro die de TU Laptop zit is de 1000M, een van de laagste kaarten die beschikbaar is. En volgens de reviews ongeveer de pro versie van de GT540M. Ik hoop dat er jullie deze vraag kunnen beantwoorden of het echt nodig is om een Quadro kaart erin te hebben. Laptops hiermee zijn aanzienlijk duurder. Voor de verkoop van de Macbook incl AppleCare kan ik ongeveer zo rond de 800 mss 850 krijgen. Budget komt dan zo rond de 1200-1300 Euro.

Zelf heb ik de volgende opties gevonden: Lenovo Y510P-00043NL met studentenkorting voor 1099. Dan krijg ik een Intel Core i7-4700MQ, 1TB HDD + 24GB SSD, Full HD display 15.6 inch, 8GB DDR3-1600, nVidia GT755M SLI.

Dell Alienware 14 met 10% studentenkorting komt rond de 1160. Intel Core i5 4200M, 6GB DDR3-1600, 500GB + 8GB SSD, GTX765 2GB. full hd mat 14 inch scherm.

Asus N550JV, Core i7-4700MQ, 500GB HDD, Full HD display 15.6 inch, 8GB DDR-1600, nVidia GT750M. 950 Euro.

Mocht er toch jullie advies zijn om een Quadro achtige kaart te nemen dan valt binnen mijn budget een HP Elitebook 8470w, Core i7 3630QM, 4GB DDR3, 500GB HDD, AMD FirePro 2000M, 1600x900 display 14 inch.

Bij bovenstaande laptop moet ik wel zeggen dat het een beetje tegen mij gevoelens indruist om oudere hardware te kopen, maar als die FirePro kaart zoveel voordelen levert voor de benodigde programma's zal ik dat wel in overweging nemen. Andere laptops met een Quadro zijn eigenlijk buiten budget of kan ik maar zeer beperkt vinden in de Pricewatch. Van de prijs van losse Quadro kaarten om in de pc te steken word ik ook niet echt vrolijk, een goede DX11 kaart kan natuurlijk wel met het advies om volgend jaar dan een TU Delft laptop met Quadro kaart te kopen, alleen dan zal ik het resterende half jaar gebruik moeten maken van de computerzaal. Het is een enorm lange post geworden, maar ik hoop dat ik zo compleet is en jullie mij van wat extra advies kunnen voorzien. Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Martijn-HK op 19-02-2014 14:09 . Reden: Dell verwijderd, Asus toegevoegd. ]

• sevengemini
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-11 21:54
Asus N-series zou een optie kunnen zijn.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:56
Hoi,

Ik studeer ook op de TU. Anders dan dat je zou denken is het werken in de computerzalen niet zo'n onwijze ramp. Zo vaak is het niet nodig en als je op tijd komt is er vaan plek zat.
Als je dus door omstandigheden thuis de software niet hebt is er mee te leven. Ik zou dan dus ook goed bedenken of je wel indd een nieuwe laptop moet halen.
Zeker een macbook ait lijkt me namelijk (uit ervaring) erg chill voor bij het studeren. Lange accu,, lekker licht en ideaal om elke dag mee te nemen. Ik heb MBP elke dag bij me. Ik weet niet of dit zou gelden voor een zwaardere/grotere laptop.

Als ik jou was zou ik denk ik je desktop vervangen. Je hebt blijkbaar een budget van 500 euro, en als je je oude desktop verkoopt zo'n 700 ofzo?
Dat is ruim genoeg om een redelijke workstation voor te bouwen. Dit geeft je in, uit mijn ervaring, een veel betere samenstelling qua laptop/pc.
Thuis een aardig beestje om op te werken en een handzame laptop om mee te nemen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor Revit heb je echt geen quadro nodig. Als je snel Googled zie je ook dat voor Tekla ook geen profi gpu nodig is. Maar ik zou geen laptop nemen met alleen een intel HD gpu.

Voor 1000 euro heb je een asus n550 met een gtx 750 en een snelle i7 cpu, daar zal dat vast al prima op draaien.

De veiligste keuze is een workstation laptop (w540, elitebook, precision etc) maar in mijn ervaring is een profi gpu in jouw situatie absoluut geen must.

specs

• Martijn-HK
WWAS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 08:03:

Als ik jou was zou ik denk ik je desktop vervangen. Je hebt blijkbaar een budget van 500 euro, en als je je oude desktop verkoopt zo'n 700 ofzo?
Dat is ruim genoeg om een redelijke workstation voor te bouwen. Dit geeft je in, uit mijn ervaring, een veel betere samenstelling qua laptop/pc.
Thuis een aardig beestje om op te werken en een handzame laptop om mee te nemen.
Mijn Macbook is verder ideaal inderdaad, lichtgewicht, compact, door de SSD razendsnel en de prima accuduur betekend dat ik 2 collegedagen op een acculading kan werken. (+- 7 uur). Alleen dus nu het feit dat er een ingebouwde intel gpu in zit is een nadeel.

Dat van die desktop is verder een goede suggestie, 700 Euro is wel haalbaar. Tevens kan ik een gratis Windows licentie krijgen van de TU dus dat spaart ook al een aardige kostenpost uit. Als ik zo snel kijk moet een Intel Core i5 4670, 8GB DDR3-1600 RAM, Gigabyte Z87M-D3H, nVidia GTX750TI 2GB GDDR5, 120gb SSD, 1TB HDD, kast + voeding, zo rond de 730 Euro kosten. Dan zou ik daar nog wat af kunnen schaven (bijv. van mobo, of SSD eruit) maar dit lijkt mij toch een mooie basis.

Verder heb ik mij wat verdiept in Revit, dit is een programma dat alle rendering doet via de CPU en nauwelijks via de GPU. Dus een snelle CPU is belangrijker dan een snelle GPU.

Ik moet zelf dus de afweging maken of ik de desktop vervang of de laptop. Zoals eerder geschreven woon ik nu bij mijn ouders, daar staat geen enkele pc die DX11 heeft dus er moet iets veranderen, zodat ik ook de huiswerk opgaven kan maken, zonder helemaal naar de tu te moeten reizen. De practicummiddagen met Revit kan ik dan in de computer zaal doen, ik lees dat er een klein zaaltje is gereserveerd voor dit "soort" gevallen tijdens de practiummiddagen.

Nadeel aan de desktop optie is dat het minder mobiel is, met oog op toekomst om op kamers te gaan (zo rond jaar 2), dan kan ik of de desktop verhuizen / opdrachten in de computer zaal maken (woon er dan toch dichtbij) en die desktop bij mijn ouders laten als ik daar ben in het weekend. Aan de andere kant de vraag is hoevaak dit nog nodig zal zijn, heb tweede jaars gesproken en die zeiden dat ze dit jaar beide programma's nog niet gebruikt hebben tot nu toe.

Nadeel aan de laptop is dat ik een stuk dagelijkse mobiliteit kwijt ben, groter, lomper, zwaarder etc. Maar dan ben ik wel vrij in de keuze waar ik wil werken.

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:15
kun je niet via internet op je desktop thuis inloggen zodat je wel de power van je desktop heb en het gemak van je macbook op TU?

...

• Martijn-HK
Dit heb ik geprobeerd, maar werkte niet erg soepel. Ik heb inmiddels de Lenovo besteld en binnen. Tot nu toe is de eerste indruk erg goed. Wel zwaarder, maar is snel, kan dus zeker alle programma's draaien. Samen met het feit dat ik voor 40Euro bijbetaling bij Campusshop de optie kreeg om de volgende dag een leenlaptop te krijgen gedurende 2 jaar beviel mij erg, heeft mij doen besluiten om voor de Lenovo te gaan. Allen nog bedankt voor de tips en het advies!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:58
Ik had het geld in mijn zak gehouden en lekker uitgegeven aan dingen voor op je kamer, geld voor leuke dingen met je vereniging, je vriendin eventueel een weekend naar Parijs meenemen of apart zetten voor toekomstige belangrijke uitgaven. Zonde in mijn ogen om aan een nieuwe laptop uit te geven. Ik heb ook Civiele techniek bachelor gedaan en nu bezig met m'n master op diezelfde faculteit. Je kan prima gebruik maken van de faculteitscomputers waar alle software opstaat en ten alle tijden voor je beschikbaar staan. Je kan bij hele zware berekeningen er zelfs eentje meerdere dagen claimen als je wil, wordt niet moeilijk over gedaan. Het verwerken van je resultaten en verslagen/papers schrijven kun je lekker blijven doen op je Macbook. Mja... Ik ben zie ik te laat.
Pagina: 1