Toon posts:

Grafische kaart advies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Halverwege vorig jaar heb ik de volgende pc in elkaar gezet:

MOBO: Asus H87-PLUS
CPU: i7-4770K
RAM: 16GB

Verder nog een SSD schijf en wat andere zaken en RAM wil ik binnenkort gaan uitbreiden tot 32GB.
Nu zit mijn oude grafische kaart er nog in omdat hij er nog wel even meer door kon en ik was door mijn budget heen.
Nu heb ik een budget van ongeveer 500 euro voor een nieuwe kaart, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...
Ik gebruik mijn pc voor MMO/SIM games en daarnaast vooral om 3D te renderen (als in 3D kunst).
Welke kaart zou hier voor dat budget goed inpassen?
Ik besef mij dat de H87 PLUS geen SLI ondersteund en achteraf gezien had ik beter een Z87 kunnen aanschaffen.
(In de toekomst zou een SLI ondersteunend moederbord alsnog een optie kunnen zijn om mijn grafische prestaties op te krikken)
Zelf zat ik aan de GeForce GTX 780 te denken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua games moet je ook kijken naar wat voor resolutie je draait. (?)

Bedoel je met "renderen" dat je iets zoekt wat goed de viewports van de 3d applicatie (?) versnelt, of ga je daadwerkelijk gpu renderen met een gpu-render applicatie?

Zeker weten dat je over de 16GB heengaat trouwens? Geld voor nutteloos ram is zonde.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Hoi maratropa, bedankt voor het meedenken!
Resolutie is 1920x1080 en ik gebruik een tweede monitor om te multitasken (of even een filmpje kijken tijdens het renderen etc).
Ik wil inderdaad gpu acceleratie gaan gebruiken voor grote scenes zoals steden.
Wat de ram betreft, bij grote scenes op maximale resolutie, wil mijn render software nog wel eens tot een max uitkomen en vastlopen.
Wat de viewport betreft is meer ram ook wel handig want ik ga een project tegemoet waarin grote steden gebruikt gaan worden en dat kan mijn pc op dit moment niet vloeiend aan.
Wellicht kan ik er eerst eens een extra 8GB bijzetten, maar ik heb ergens gelezen dat die ram sockets de voorkeur hebben dat ze beiden graag tegelijk bezet willen zijn en dat het anders tot problemen kan komen...of is dat onzin?
Internet, een geweldig iets, maar soms weet ik niet meer wat te geloven ><

Nu ben ik eens gaan kijken naar de GTX 770 gaan kijken, een stuk goedkoper!
Maar is dat nu nog een goede investering?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 23:05 . Reden: GTX 770 optie toelichten ]

• maratropa
  • Niet online
Maar, wacht het is me nog niet helemaal duidelijk, welke 3d applicatie gebruik je, en welke renderapplicatie gebruik je? Wat is je huidige grafische kaart?

"normaal" is het zo dat men "werkt" op de GPU , (dus modeleert, animeert, interactie met je scene etc, maar ook cpu natuurlijk) en dat als je rendert dit allemaal -alleen- op de cpu gebeurt.

Het alternatief is dat je tegenwoordig aparte render applicaties hebt ( Iray, Octane, VrayRT, Lumion, quicksilver, etc ) die het renderen vooral en alleen op de GPU doen.

Omdat de eisen dan wat verschillen is het goed om te weten in welke catagorie je vooral valt.

Games weet ik niet zo veel van maar ik begreep van anderen dat op 1080p een high high end kaart vaak overkill is...

Als je nu de 16GB aantikt zou ik idd meteen voor 32 gaan..

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 18-02-2014 23:27 ]

specs

Verwijderd

Ik zou gaan voor de GTX770 en het geld wat je daarmee bespaard gelijk in 16GB extra RAM steken, dan weet je zeker dat je computer het allemaal goed aankan en heb je daar geen gelazer mee. Dan heb je gelijk weer het voordeel van dual (quad in dit geval eigenlijk) channel. De prestaties van de GTX 780 zijn wel beter, maar ik denk dat je met de GTX 770 zeker geen miskoop doet en heel veel aan snelheid gaat winnen. In mijn ogen is RAM belangrijker voor je systeem dan een super videokaart.

Voorbeeldje, het proces gaat in principe zo: Hardeschijf (lezen van je data) - CPU - RAM - GPU - RAM - CPU - Hardeschijf (schrijven van je data), je systeem is dus zo snel als het langzaamste component.

Verwijderd

Topicstarter
@maratropa
Nu heb ik een GTX 460.
Ik zie op mijn taskmanager dat mijn ram wel voluit gebruikt wordt tijdens het renderen. (met Reality)
Met een betere kaart wil ik Octane eens gaan proberen.
Wat software betreft, heb ik al het gangbare geprobeerd, maar ik kom steeds terug bij DAZ Studio 4.6
Misschien een wat ongewone keuze (wat de professionele markt betreft) maar omdat ik mij vooral richt op illustraties werkt dit voor mij erg goed. (ik maak boekcovers, illustreer verhalen etc.)
Animaties maak ik niet meer, heb gekozen mij nu te gaan richten op illustrerende renders (of hoe je ze wilt noemen).

3dsmax is voor my overkill en ik modelleer tot nu toe alleen vrij kleine gebruiksvoorwerpen die ik ook in (goedkopere) andere software kan maken.
Met Poser heb ik altijd ruzie, voor mij is de interface niet intuitief op de 1 of andere manier.

Maartjepaartje, na wat recenties en benchmark testen te hebben gelezen begin ik inderdaad meer richting de 770 te denken.
Ik was al trots op mijn 460 destijds (heb hem overclockt) en ik kan veel games toch nog tot op vrij hoge settings draaien, dus ik verwacht dat de 770 inderdaad ruimschoots moet zijn...
Tenzij er argumenten zijn die ik nu niet overzie?
Is er bijvoorbeeld nog een alternatief bij de concurrent?

Verwijderd

Met gamen zit je bij de GTX 770 echt wel goed, je kunt alles prima op high/ultra settings spelen. Denk dat je ten opzichte van je 460 echt wel veel winst gaat halen, met gamen en natuurlijk helemaal binnen het renderen. Als ik zo het een en ander lees over DAZ Studio ondersteunen ze ook AMD GPU's, misschien dat je daar ook naar kunt kijken, ik ben zelf echter wat meer een Nvidea man, komt door m'n softwarepakket.

Ik blijf er echter wel bij dat hoe groter je projecten worden, hoe meer je profijt hebt van veel RAM, dus ik zou lekker voor beide gaan!

• maratropa
  • Niet online
Ik ken Reality niet maar een snelle google levert op dat dat een plugin is voor DAZ om te renderen in Luxrender, en dat die ook support heeft om op je GPU te renderen maar dat deze werkt met OpenCL

http://preta3d.com/reality-2-0/

Nou support luxrender wel ook gewoon nvidia kaarten:

http://www.luxrender.net/en_GB/gpu_support

Punt is dat als je bijv. met Octane wil gaan spelen, je een CUDA kaart nodig hebt. Dus dan lijkt het me safer om voor een nividia kaart te gaan. En ik begreep dat volledige GPU rendering nog een WIP is in Luxrender.

Het lijkt me sowieso slim om nog te onderzoeken of er grote verschillen zijn tussen AMD en Nvidia GPU's met die reality/luxrender plugin. Want als je dat (reality/luxrender)eigenlijk toch alleen maar gebruikt en AMD werkt daar lekker mee, dan is dat wel de voordeligere keuze...

Alleen met GPU renderen is het zo dat het geheugen op de GPU in verhouding tot je RAM niet zo heel veel is, en dat dat dus sneller vol zit. (dan bij cpu renderen. en dan heb je ook nog GPU assisted renderen..)

Maar met het oog op GPU renderen zou zelf ik daarom altijd een kaart nemen met zo veel mogelijk RAM, dus iig geen kaart met 2GB..

Bij AMD heb je voor minder geld een kaart met meer RAM (290 met 4GB) dan bij Nvidia, 780 met 3GB. Maar er is ook een 770 met 4GB.

Zelf ,nu, in jouw situatie, zou ik kijken of ik voor 500 euro bij iemand een 2de hands Titan kon oppikken trouwens.. Maarja hoe serieus wil je volledig op de GPU gaan renderen..

Maar als je dit ziet, hier scoren recente AMD kaart wel wat beter:..(die bovenste telt niet mee)
http://www.tomshardware.c...raphics-card,3493-23.html

Maarja ik kan niet in je scenes kijken, wie weet heb je niet zo veel gpu ram nodig..

Iig, een gtx 460 is qua gpu renderen nogal traag.. ;)

Lastig.. dus:

optie 1. MITS een recente AMD kaart goed werkt met Reality/Luxrender > R9 met 4GB een voordelige keuze. Geen Octance of andere CUDA mogelijkheid.

optie 2. GTX 780 3GB of 770 4GB zodat je wat flexibeler bent in applicaties.

optie 3. Titan 2dehands, 6GB Vram. Maar heb je dat nodig..

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 19-02-2014 01:24 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Oooh, die R9 heeft wel een heel mooi prijsje.
Ben er even ingedoken en ik heb op het Luxrender forum een test gezien met de R9 270X 4GB en ondersteund inderdaad GPU.
Voor die prijs neig ik nu toch wel erg naar de R9!
Kan ik ruim de extra ram aanschaffen en mijn kast heeft een nieuw frontje nodig dus dat hoef ik ook niet meer te laten (kortsluiting in de USB ingang)

• maratropa
  • Niet online
Maar dan zou ik als ik jou was wel voor een 280 of 290 gaan ipv een 270, die hebben wel wat meer power, vooral de 290 natuurlijk. de 270 en 280 zijn in princiepe oudere kaarten met een nieuwe naam, de 290 is een echt nieuwe chip, voorzover ik begrijp. Ik heb mensen wel horen zeggen dat je moet opletten op hoeveel geluid ze maken, dus wat voor koeler ze hebben.

Maar wat ik begreep was dat luxrender vooralsnog alleen maar de cpu helpt met renderen en niet volledig alles zelf rendert. (Wel wordt er gewerkt aan een pure 100% implementatie) Als dat nu genoeg voor je is voor nu dan heb je met AMD wel een goeie deal.

Maar als je nu meteen 100% op de gpu wilt renderen met Octane dan zit je dus aan CUDA en dus Nvidia vast.

specs

Verwijderd

Topicstarter
De hele dag heb ik zitten dubben tussen de R9 280X of de GTX 770...en ik ben er nog niet uit ><
Ik heb geloof ik wel 50 benchmarks bekeken en 100 forum posts op allerlei sites.
Ik denk dat ik voor de 770 ga!

• maratropa
  • Niet online
Nja er is allebij wel wat voor te zeggen. Maar ga dan wel voor de 770 met 4GB. Ik begreep dat deze met games deze vram niet zo goed optimaal kan benutten als een AMD, maar je klinkt niet als de meest veeleisende gamer. Plus dat een 770 nog snel zat is. Voor gpu renderen heb je dan iig wat meer vram en de mogelijkheid om wat makkelijker andere render apps uit te proberen. Vooral Octane lijkt me zelf ook leuk om eens te proberen. Ik zou dus denk ik ook voor de 770 4gb gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 19-02-2014 16:55 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Argh, net nu ik eruit ben zie ik dat de 770 4GB maar in bar weinig winkels te vinden is of uitverkocht is... Denk dat ik even een weekje wacht totdat de voorraden weer zijn aangevult.
Als ik hem nu koop, ben ik wat meer kwijt.

EDIT
Kennelijk had 4Launch een annulering of iets dergelijks, want er verscheen er slechts eentje in de winkel en die heb ik direct gepakt :D
Ben benieuwd, bedankt voor het meedenken en ik laat nog ff weten hoe hij bevalt!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 19:35 . Reden: Toch een kaartje gevonden! ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
4GB op een 770 is geld weggooien, kun je beter gewoon de 2GB nemen of toch naar de 280X overstappen.

Verwijderd

Topicstarter
Blijft lastig, want ik lees hier en daar dat die 4GB gebruikt kunnen worden voor het renderen.
Heb ook zojuist een aanbieding gehad voor een GTX OC 780 voor 365 euro met volledige garantie.
De 770 kan ik altijd nog cancellen, dat is geen probleem.
Want ik voel mij best verleid tot die 780 3GB, want die is slechts 30 euro (365 euro) duurder dan de 770 4GB (die kost mij 335 euro)

• maratropa
  • Niet online
Mitsumark, bij gpu renderen en andere gpu compute taken moeten soms complete scenes ingeladen worden. Als er te weinig ram is dan houdt het soms gewoon op. Dat is een andere situatie dan bij games waar je weinig van die extra 2gb merkt. Het is lastig om het zeker te weten want iedereen doet weer wat anders, maar daarom zou ik liever safe blijven en meer dan 2GB nemen.

Maar een 780 rendert wel sneller, dat is zeker aantrekkelijk. Dan neem je die toch gewoon?

specs

Verwijderd

Topicstarter
De 770 komt morgen en ik verwacht de 780 zaterdag of maandag.
Hopen dat ik mij morgen in kan houden en de 770 retour ga sturen!
Zo'n doosje is wel erg verleidelijk om open te maken...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:21
maratropa schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:10:
Mitsumark, bij gpu renderen en andere gpu compute taken moeten soms complete scenes ingeladen worden. Als er te weinig ram is dan houdt het soms gewoon op.
Dat is zeker waar, maar leg dan nog een paar tientjes bij voor een R9 290 of inderdaad 780.

Verwijderd

Topicstarter
Oooh, ik lees net dat ik het recht heb om die kaart gewoon uit te proberen en ik mag hem eventueel binnen 30 dagen retour sturen en krijg het volledige aankoop bedrag terug indien het niet bevalt...
Lang leve het consumentenrecht.
Ik zal mijn eigen kleine benchmark testjes eens doen en daarna beslis ik wel welke retour gaat...
Pagina: 1