Videokaart word erg heet en luid ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:53
Hallo beste mensen.

Ik heb een poosje terug een nieuwe videokaart gekocht die geadverteerd werd als ''stiller'' en ''cooler'' helaas vind ik dat niet echt zo en vraag me af waarom

dit is de videokaart: Gainward gtx 770 Phantom 2gb

vaak blijven de temps tijdens gamen rond de 80 graden maar dan ook echt bij bijna alle games (zelf minder zware) ook word de kaart alleen ietsje koeler (72/75 graden) als ik de fans op 100% zet en dan is die erg luid.

ik zet in de fans meestal op 40% (pas vanaf 90% zie je de temps echt ietsje dalen en dan lijkt dit ding op een stofzuiger)

weten jullie waaraan dit zou kunnen liggen,want ik heb gezien dat sommige andere kaarten O.A. de palit jetstream de msi oc lightning en de gigabyte windforce versie van de gtx 770 maar rond de 70 graden worden
(de msi zelfs onder de 60!)

link naar temps
http://www.tomshardware.c...gk104-review,3519-26.html

waar denken jullie dat het aan zou kunnen liggen ? En zijn er mogelijk manieren (het liefst zodat ik de garantie hou en mijn videokaart niet riskeer) om hem cooler te laten lopen ?

Bedankt voor iedereen die zijn wijsheid wilt delen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 13:55
Hoe is de luchtstroom binnen je case - dat wil zeggen: wordt de hete lucht van je GPU ook afgevoerd?
Ik moet al redelijk wat vreemde dingen doen wil mijn GPU (GTX660 twin frozr) warm worden (idle 25c / load 50c).

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap ook niet hoe het kan dat op de site staat dat de Gtx 770 zo warm wordt. Omdat ik heb een Asus gtx 770 DC 2 OC 2GB en die van mij wordt tijdens bf4 op ultra niet warmer dan 60c? En dan zijn de fans nog op 40% (of zelfs minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:28:
Ik snap ook niet hoe het kan dat op de site staat dat de Gtx 770 zo warm wordt. Omdat ik heb een Asus gtx 770 DC 2 OC 2GB en die van mij wordt tijdens bf4 op ultra niet warmer dan 60c? En dan zijn de fans nog op 40% (of zelfs minder)
Dat komt doordat deze koelers zo goed zijn,,,

Mocht je het aandurven, kijk eens of er teveel koelpasta opzit, dit lijkt me het probleem.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Deze GPU vereist een redelijke airflow binnen je behuizing. Heb je deze airflow?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
over airflow.. ik heb nu een sharkoon vaya kast met 2 fans.. ik denk dat dat niet voldoende is ?
ik ben wel van plan om binnekort een nieuwe cpu koeler te kopen (ik dacht aan de bequiet dark pro 3)
zou dat kunnen helpen met de temps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Bequiet dark rock pro 3 is een super goede koeler, hij ziet er gaaf uit en is ook super koelend. Maar als je echt een stille performance gerichte koeler wil, zou ik voor de pricewatch: Noctua NH-D14 gaan. De noctua koelers zijn lelijk, maar super goed.

Je kunt zelfs als je echt wil gaan overclocken een Closed loop liquid koeler nemen. Zoals de Swifttech H220, Corsair H105, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Kiwi
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-10 13:55
NoelMakers1 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:58:
over airflow.. ik heb nu een sharkoon vaya kast met 2 fans.. ik denk dat dat niet voldoende is ?
ik ben wel van plan om binnekort een nieuwe cpu koeler te kopen (ik dacht aan de bequiet dark pro 3)
zou dat kunnen helpen met de temps ?
Gewoon '2 fans' is niet voldoende info dan.

Het gaat er meer om welke fans het zijn. Zoals je misschien wel kunt bedenken, doet een 80mm fan van €3,99 waarschijnlijk niet zo veel als een premium 140mm fan, zoals Noctua of Silverstone AP vanaf €15.

Ook de plaatsing is van belang. Meest wordt er voor gekozen om aan de voorkant een intake te zetten en achterkant/bovenkant de warme lucht er weer uitblazen. En op die route moet zo min mogelijk verstoring (kabels) zitten.

Ik heb zelf nu 5 fans van 120mm draaien. Dat is dus excl de GPU, CPU en PSU fans.

Kiwi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://files.tested.com/photos/2013/04/12/47468-screen-shot-2013-04-12-at-11.png

Hier heb je een plaatje hoe je het best je fans kan plaatsen. Positive airflow is het best, omdat dan krijg je het minst stof in je case. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Ik heb 1 intake fan aan de voorkant en 1 exhaust fan aan de achterkant. deze kast heeft geen opties om meer fans te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:33:
De Bequiet dark rock pro 3 is een super goede koeler, hij ziet er gaaf uit en is ook super koelend. Maar als je echt een stille performance gerichte koeler wil, zou ik voor de pricewatch: Noctua NH-D14 gaan. De noctua koelers zijn lelijk, maar super goed.

Je kunt zelfs als je echt wil gaan overclocken een Closed loop liquid koeler nemen. Zoals de Swifttech H220, Corsair H105, etc
een waterkoeler gaat niet passen in deze kast,geen gaten aan de bovenkant en te weinig ruimte om er eentje te modden.

ik zat met de dark rock pro 3 al ietsje boven mijn budget dus ik denk dat die noctua niet gaat lukken.
en zo te zien uit benchmarks is die ook heel Heel erg stil (8.7 db ofzo)

mogelijk kan ik wel (wat ik zelf niet echt mooi zou vinden) wat gaten maken in het plastic raampje aan de zijkant en daar een exhaust fan plaatsen bij de videokaart ?

[ Voor 3% gewijzigd door NoelMakers1 op 19-02-2014 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
X-Kiwi schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 12:17:
[...]

Gewoon '2 fans' is niet voldoende info dan.

Het gaat er meer om welke fans het zijn. Zoals je misschien wel kunt bedenken, doet een 80mm fan van €3,99 waarschijnlijk niet zo veel als een premium 140mm fan, zoals Noctua of Silverstone AP vanaf €15.

Ook de plaatsing is van belang. Meest wordt er voor gekozen om aan de voorkant een intake te zetten en achterkant/bovenkant de warme lucht er weer uitblazen. En op die route moet zo min mogelijk verstoring (kabels) zitten.

Ik heb zelf nu 5 fans van 120mm draaien. Dat is dus excl de GPU, CPU en PSU fans.
5 fans is ook wel erg veel,in deze kast kunnen er maximaal maar 2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoelMakers1 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:07:
[...]

een waterkoeler gaat niet passen in deze kast,geen gaten aan de bovenkant en te weinig ruimte om er eentje te modden.

ik zat met de dark rock pro 3 al ietsje boven mijn budget dus ik denk dat die noctua niet gaat lukken.
en zo te zien uit benchmarks is die ook heel Heel erg stil (8.7 db ofzo)

mogelijk kan ik wel (wat ik zelf niet echt mooi zou vinden) wat gaten maken in het plastic raampje aan de zijkant en daar een exhaust fan plaatsen bij de videokaart ?
Welke case heb je? Dan kan ik inschatten welke koeler mooi/niet te duur/ en goed presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:25:
[...]

Welke case heb je? Dan kan ik inschatten welke koeler mooi/niet te duur/ en goed presteert.
ik heb deze case

http://azerty.nl/0-1044-4...on-vaya-value-midtow.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
Wellicht is het niet een optimale case qua koeling, maar die 80 graden onder gaming zijn vrij normaal. Bij deze review wordt de Gainward kaart zo'n 77 graden, oftewel de 80 die jij meet wijkt niet veel af en is dus in lijn met wat je had kunnen verwachten. Daarbij is 80 graden voor een GPU geen probleem.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KoelsysteemVoorkant : 120 mm ventilator x 1 / invoer / blauwe LED ¦ Achterkant : 80/92/120 mm ventilatormontage x 1 / uitlaat
Dit heb ik gehaald van de site die je stuurde.

Je zou op zich de roar (uitlaat) fan kunnen vervangen door een:

- pricewatch: Corsair Hydro H75
- pricewatch: Cooler Master Nepton 140XL
- pricewatch: Corsair Hydro H80i
- pricewatch: Cooler Master Eisberg 120L Prestige
-etc.

Omdat er zijn genoeg koelers die maar 1 fan plek nodig hebben (120mm).

Er zijn natuurlijk ook prima lucht koelers maar water koelt iets beter (wat volgens mij niet het geval is bij een 120mm water koeler). Dus je zou het altijd nog kunnen overwegen om door te sparen voor de pricewatch: Noctua NH-D14 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoelMakers1
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:39:
[...]

Dit heb ik gehaald van de site die je stuurde.

Je zou op zich de roar (uitlaat) fan kunnen vervangen door een:

- pricewatch: Corsair Hydro H75
- pricewatch: Cooler Master Nepton 140XL
- pricewatch: Corsair Hydro H80i
- pricewatch: Cooler Master Eisberg 120L Prestige
-etc.

Omdat er zijn genoeg koelers die maar 1 fan plek nodig hebben (120mm).

Er zijn natuurlijk ook prima lucht koelers maar water koelt iets beter (wat volgens mij niet het geval is bij een 120mm water koeler). Dus je zou het altijd nog kunnen overwegen om door te sparen voor de pricewatch: Noctua NH-D14 .
Ok.maar zal dit ook helpen de airflow in de kast te verbeteren zodat mijn videokaart wat cooler blijft ?
zo niet,wat is daar dan een optie voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:49
NoelMakers1 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 20:45:
[...]
Ok.maar zal dit ook helpen de airflow in de kast te verbeteren zodat mijn videokaart wat cooler blijft ?
zo niet,wat is daar dan een optie voor ?
Nee. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen hier beginnen over vrij dure CPU koelers, als het initiële probleem gaat over een (subjectief) te warme GPU. Zoals ik in mijn eerdere post linkte zijn de door jou aangegeven temperaturen voor de Gainward GTX770 doodnormaal. Met een andere kast met betere airflow krijg je wellicht 1 tot 3 graden van die temperatuur af. Wil je echt lagere temperaturen dan zul je:
- Moeten kijken voor een andere GTX770 die op dat vlak beter presteert
- Een aftermarket GPU koeler halen zoals een Arctic Cooling Accelero Xtreme III
- Voor echt fors lagere temperaturen moet je aan een custom waterkoeling loop denken.

Dat laatste lijkt mij totaal geen optie, gezien de huidige kast en de enorme kosten wat het met zich meebrengt. Zoals je hier kunt zien doet b.v. een Gigabyte Windforce GTX770 het erg goed bij zowel de temperaturen als ook de geluidsproductie. Maar zelfs deze kaarten zitten onder zware load (Furmark) tussen de 70 en 80 graden, simpelweg omdat dat voor een luchtgekoelde grafische normaal is; deze temperaturen kunnen ze makkelijk aan.
Een Accelero Xtreme III halen en de "standaard" koeler vervangen is de goedkoopste optie, tenzij je jouw GTX770 voor iemand anders zijn Gigabyte/MSI/EVGA GTX770 kunt ruilen, maar kost je alsnog zo'n 100 euro.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zal m'n mening over het uiterlijk van die kast maar niet uitspreken O-)

Zit er een 80 of 120mm fan achter? Eventueel heb je daar nog een goedkoop verbeterpuntje.

Maaruhm, als 80c echt het uiterlijke is at die kaart aantikt zou ik me nog weinig zorgen maken. Een GPU kan makkelijk tot de 95c gaan zonder uit te vallen.

Om het samen te vatten: Je hebt behoorlijk veel GPU voor die kast. 2 plekken voor fan's in zo'n soort behuizing vind ik een domme ontwerpfout, hij lijkt immers op gamers (met een budget) te zijn gericht. Is dit een probleem? Momenteel (nog) niet.

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 19-02-2014 23:15 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 12:29
Moi_in_actie schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:48:
[...]

Nee. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen hier beginnen over vrij dure CPU koelers, als het initiële probleem gaat over een (subjectief) te warme GPU.
Totaal mee eens. Mensen doen absurde voorstellen om een probleem op te lossen wat er eigenlijk niet is:
http://www.techspot.com/r...eforce-gtx-770/page8.html
http://www.eteknix.com/ga...-graphics-card-review/15/
http://www.fudzilla.com/h...phantom-reviewed?start=14

80 graden is dus volkomen normaal.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• NoelMakers1
Heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal ! volgens mij was het trouwens ook niet percee de videokaart maar mijn cpu fan die onder het gamen belachelijk veel lawaai maakte (stock amd cooler)

weten jullie nog een goede cooler voor mijn cpu ? budget licht rond de 50 euro (mag een klein beetje meer)
ik zat zelf te denken aan de bequiet dark pro 3

• NoelMakers1
NoelMakers1 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 09:42:
Heel erg bedankt voor jullie hulp allemaal ! volgens mij was het trouwens ook niet percee de videokaart maar mijn cpu fan die onder het gamen belachelijk veel lawaai maakte (stock amd cooler)

weten jullie nog een goede cooler voor mijn cpu ? budget licht rond de 50 euro (mag een klein beetje meer)
ik zat zelf te denken aan de bequiet dark pro 3
Foutje,de dark rock 3 is ietsje te groot,dan word het de bequiet dark rock advanced c1

Verwijderd

@Moi_in_actie Als ik mij niet vergis wilde hij ook weten welke Cpu koeler goed (en stil) was.
Pagina: 1