Toon posts:

[fiets] nieuwe fiets

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op het moment ben ik op zoek naar meer informatie over een nieuwe fiets.
ik heb op dit moment een bub fiets zonder versnellingen. een degelijke fiets met terugtrap rem.
echter ga ik door verandering van school en trainingslocatie dagelijks verder moeten fietsen. daarom zit ik te kijken naar een nieuwe fiets.
er zijn wel paar beperkingen waar ik mee zit.
ik ben redelijk zwaar en groot 190 lang en 110kilo.
budget van ong 800 euro
wil wel meerdere versnellingen
geen elektrische fiets
hij gaat 4-5 dagen per week op het station staan. dit schrap ik. voor naar station fietsen gebruik ik dan wel mijn oude fiets
er wordt voornamelijk op asfalt/bestrate wegen gefietst.
graag niet te veel onderdelen erop die snel slijten. en niet te moeilijk onderhoud

ik heb al een paar intressante fietsen gezien online:
Centurion City Speed 8
Trek City Dublin
Cube Hyde Pro
Cube Hyde Race

iemand ervaringen/op en aanmerkingen over de fietsen die ik heb gevonden of eventueel andere fietsen?
waar op te letten? waar rekening mee te houden qua onderhoud als ik de fiets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

4-5 dagen per week op station... is het dan wel zo verstandig om EUR 800 aan een nieuwe fiets uit te geven?

Ik zou met iets als dit gaan voor een degelijk tweedehandsje van een kwart van dat bedrag. Als het gemolesteerd/gejat wordt ben je dan een stuk minder kwijt, en als het al niet bijzonder eruit ziet maakt een krasje meer of minder niet uit.

Mbt je formaat en gewicht - ga voor een stevige fiets van een goed merk met >=61cm frame. Als ik kijk naar de 'interessante fietsen' die je post lijken het me allemaal wat licht voor combo van gewicht en intensief gebruik. Ik zou zelf met dergelijke eisen neigen naar een veel conservatiever ontwerp met Sturmey-Archer achtige versnellingsnaaf (heb je ook tem 7 versnellingen tegenwoordig) en trommelremmen. Een degelijke baggagedrager voor tas etc lijkt me ook geen overbodige luxe.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
De fietsen die je post ben je binnen één maand kwijt op het gemiddelde station :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Een fiets met riem is voor een Dief als een rode lap op een stier. Zou lekker voor een dichte kettingkast, GEEN velgremmen gaan en gewoon een knappe naaf (Ga bij Shimano voor een 8 versnellingsnaaf, lopen lichter dan de 7, er zijn meerdere versies met verschillende lagering, dat is van iets minder belang).

Verder neem met jouw gewicht gewoon 'klassiek' gespaakte wielen, die leuke patroontjes maken je wiel zwakker, iets wat je niet wilt als je 110 kilo weegt.

Verder rotzooi als verende vorken en zadelpennen niet aan beginnen, kost enkel energie, leg er dan dikkere banden omheen, mits goed opgepompt geeft dat wel meer comfort terwijl de weerstand miniem meer is (en als deze zacht zijn is de rolweerstand veel lager dan zachte 'normale' fietsbanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Ik ben zelf ook rond aan het kijken voor een nieuwe stadsfiets. Ik ben ook lang en zwaar en kwam uit op een Koga LiteAce. Wel een stuk duurder dan je budget.

Van mijn zoektocht op internet krijg ik het beeld dat de duurzaamheid van de fietsen van de doorsnee merken als Gazelle en Batavus toch achteruit is gegaan de laatste jaren. Met name vanwege mijn gewicht is dat natuurlijk wel van belang.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Onafhankelijk van welke fiets: investeer in een goed slotgoede sloten en verzekering. Ik heb gemerkt dat verzekeringen die je bij de fietsenhandel meteen erbij kan kopen overdreven duur zijn, vergelijk dus goed met andere aanbieders. Zelf zit ik bij Delta Loyd, betaal voor een fiets van €600 zo'n €3,50 per maand (randstad). Ook verzekerd voor vandalisme, schade door vallen/aanrijdingen etc.

That said, ik heb zelf een jaar geleden voor deze keuze gestaan, ben uitgekomen op deze: Ideal Ergomax (http://www.matrabike.nl/product/2078/ideal-ergomax-deore). Grote pré zijn de schrijfremmen: die werken ook zeer goed in regen/sneeuw etc. Helaas heb je hierdoor wel iets bredere banden, maar die van deze fiets zijn vergelijkbaar met die van een stadsfiets. Kan je altijd zelf verwisselen, framemaat kan ook smaller aan. De aanpasbare voorvorkvering vind ik zelf erg fijn (stoepjes/drempels/tramrails) en kan je uitschakelen als je merkt dat het je teveel energie kost (heb m zelf daarom vrij stevig staan).

Ben zelf 1m93 en 96kg en kan geen aanwijzingen vinden dat ie mijn misbruik niet aan kan.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Schijfremmen zijn inderdaad erg goed - nadeel is juist dat ze zo hard kunnen remmen dat je jezelf in een schrikreactie onderuit kunt remmen. Mbt gedrag in regen/sneeuw ben je juist beter af met trommelremmen - diens remvermogen wordt ook niet beinvloed door weer en wind, maar je kunt er hard in knijpen zonder onderuit te gaan. Ander nadeel van schijfremmen is dat ze gaan roesten als ze in weer en wind buiten staan. Persoonlijk zou ik ook zorgen maken om schade in stallingen als iemand z'n fiets erlangs rukt, maar collega van me die redelijk competititef fietst zegt dat ze daar prima tegen kunnen. Toen ik dit aan hem voorlegde zei hij ook dat je geen schijfrem wilt als je niet altijd in overdekte stalling staat, en dat schijfremmen ongelofelijk diefstalgevoelig zijn (zowel fiets in z'n geheel als de schijven 8)7 ).

Ik ben qua lichaamsbouw redelijk vergelijkbaar met TS (1m86, 103kg) en fiets dagelijks 20km retour dwars door A'dam. In mijn geval was budget veel lager (mede door teveel fietsen gestolen afgelopen jaren) dus ben ik gegaan voor een barrel - maar wel eentje met 4 versnellingen en trommelremmen. Achteraf had ik beter iets minder barrelige fiets kunenn kopen (wielen continu in de slag, gezeik met trappers en assen), maar de trommelremmen doen hun werk voorbeeldig - ik zou ze absoluut aanraden boven de alternatieven voor dagelijks verkeer door weer en wind in stedelijk gebied.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Laatst online: 15:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ik heb zelf de cube hyde pro en zou hem niet op station zetten. Je weet dan zeker dat je een of meerdere wielen kwijt bent na een week.

Of kijk anders naar een fietslocker op het station.

edit: over de remmen; de remmen van de hyde pro (met blokken) zijn dermate goed dat je jezelf onderuit kan remmen...

[ Voor 24% gewijzigd door _Erikje_ op 19-02-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GoldenSample schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:46:
Een fiets met riem is voor een Dief als een rode lap op een stier. Zou lekker voor een dichte kettingkast, GEEN velgremmen gaan en gewoon een knappe naaf (Ga bij Shimano voor een 8 versnellingsnaaf, lopen lichter dan de 7, er zijn meerdere versies met verschillende lagering, dat is van iets minder belang).

Verder neem met jouw gewicht gewoon 'klassiek' gespaakte wielen, die leuke patroontjes maken je wiel zwakker, iets wat je niet wilt als je 110 kilo weegt.

Verder rotzooi als verende vorken en zadelpennen niet aan beginnen, kost enkel energie, leg er dan dikkere banden omheen, mits goed opgepompt geeft dat wel meer comfort terwijl de weerstand miniem meer is (en als deze zacht zijn is de rolweerstand veel lager dan zachte 'normale' fietsbanden)
Grappig, tijdens het lezen van je reactie denk ik: "Dat is een reactie van iemand die er verstand van heeft". Zie nu dat je ook in het wielrenervaringen topic zit. Echt een prima advies voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Heb zelf een fiets ontworpen dus mag ook wel een beetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
na alle deze reacties denk ik dat ik gewoon mijn oude fiets gebruik om naar station te fietsen.
dan gebruik ik mijn nieuwe fiets voor trainingen werk en met mooi weer naar school fietsen.

verder geen schijfremmen ivm roesten
geen vering what so ever
goldensample alle fietsen hebben een shimano 8 versnellings naaf, muv de trek die heeft een belt.
vergeet ik verder iets? ik ga morgen langs een paar fietsenwinkels kijken naar het een en ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
Ik heb mijn hybridefiets sinds augustus in gebruik, heeft zout gezien, ketting is behoorlijk verroest (wordt binnenkort vervangen), maar de schijfremmen zijn nog prima, je moet gewoon blijven remmen, dan blijven ze mooi schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klopt, als je je fiets genoeg gebruikt en de remmen ook genoeg (dus niet enkel met voor of enkel met achter remmen maar beiden goed gebruiken) schuur je de roest er wel weer af. Is bij een auto tenslotte ook zo, zet die maar eens een weekje bij het strand neer en bekijk dan je schijfremmen. Als je daarna een blokje om gaat en hem vanaf 100 km/uur vol in de ABS ankert zijn ze in 1x weer schoon.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:41:
na alle deze reacties denk ik dat ik gewoon mijn oude fiets gebruik om naar station te fietsen.
dan gebruik ik mijn nieuwe fiets voor trainingen werk en met mooi weer naar school fietsen.

verder geen schijfremmen ivm roesten
geen vering what so ever
goldensample alle fietsen hebben een shimano 8 versnellings naaf, muv de trek die heeft een belt.
vergeet ik verder iets? ik ga morgen langs een paar fietsenwinkels kijken naar het een en ander
Z'n Shimano naaf kan ook prima met een Belt normaal gesproken hoor. Z'n Automatix zou ik zelf niet nemen voor dit gebruik (loopt in hogere versnelling relatief zwaar en heeft weinig bereik, z'n ding is vooral mooi op een stadsfiets waar je geen kabels wilt).

Ik zou gewoon voor een degelijk 2e-hands gaan, 8versnellings Shimano naaf, dichte kettingkast, rollerbrakes ('trommel remmen') geen vering etc.

Oja, nog aan toe te voegen: geen naafdynamo, ook al staat ie uit, iets extra weerstand geeft het toch en ik vind zo een naaf dynamo echt heel erg onnodig. Met LED verlichting gaat je verlichting best wel lang mee.

Als je specifieke vragen hebt over iets mag je ook wel een DM sturen, heb niet overal verstand van op dit gebied maar ken toch wel redelijk de weg. :)

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 19-02-2014 23:46 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:55
Eventueel kan je nog overwegen een sterker achterwiel te laten spaken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Voor een dergelijk bedrag zou ik naar een "echte" fietsenmaker gaan en lekker je fiets op maat laten maken.

Heb zelf hier mijn fiets gekocht.

7 jaar geleden gekocht en poeier er nog steeds (vrijwel) dagelijks probleemloos 30 km (retour) mee door A'dam . Geen problemen met wielen/spaken etc. Alleen maar slijtage onderdelen vervangen. Wel 2 keer per jaar check-up, maar ik maak dus ook ca. 6.000 km per jaar...

Ben zelf 1.90m, weeg rond de 90 en neem stoepjes op en af.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan, maar ik zou nooit en te nimmer een dergelijk bedrag uitgeven aan een fiets wat in principe altijd 's nachts buiten op een station zal staan (tenminste, als ik goed lees dat TS de oude fiets gaat gebruiken van huis naar station en de nieuwe voor ander station naar school).

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
aan de hand van wat goldensample zegt denk ik dat de trek niet een goede keus is.
@dion_b ik ga mijn oude fiets gebruiken om naar station te fietsen vanuit huis. en van het andere station loop ik naar school.
hij staat snachts altijd onder de overkapping achter het huis.

de fietsenmakers/winkels hier in de stad zijn alleen handelaren en voor reparaties. maatwerk doen ze niet.
dus ik ga ff opzoek naar nog niet bekende fietsenwinkels voor eventuele alternatieven

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 10:55
dion_b schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:02:
Schijfremmen zijn inderdaad erg goed - nadeel is juist dat ze zo hard kunnen remmen dat je jezelf in een schrikreactie onderuit kunt remmen. Mbt gedrag in regen/sneeuw ben je juist beter af met trommelremmen - diens remvermogen wordt ook niet beinvloed door weer en wind, maar je kunt er hard in knijpen zonder onderuit te gaan.
Als je wat harder fietst zijn schijfremmen toch wel erg fijn, heb al een aantal aanrijdingen vermeden die ik wel zou hebben gehad met trommelremmen (iig die in m'n oude Gazelle fiets zaten) omdat het remvermogen daar niet voldoende van was. Neem ook mee dat door de extra gewicht van TS deze het ook een stuk zwaarder hebben en je ook harder kan knijpen voor je over je stuur vliegt :+

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Je mag echt wel een flinke helling en vaart hebben in Nederland wil je met je stadsfiets over je stuur heen vliegen. (of een echt lullige stoeprand/verkeersdrempel) Imho moet je op een fiets zoals TS die gebruikt gewoon geen schijfremmen nemen, het is kwetsbaar voor een omvallende andere fiets en diefstal gevoellig.

Fietsen worden op twee manieren gestolen:
- De fiets die het makkelijkst te stelen is (niet op slot en met een prut slot op slot)
- De fiets die niet al te moeilijk te stelen is maar wel aardig geld op levert. (slecht op slot: langs een weg staan met enkel een ringslot of een ringslot + spiraalslot bijvoorbeeld).
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:03:
aan de hand van wat goldensample zegt denk ik dat de trek niet een goede keus is.
@dion_b ik ga mijn oude fiets gebruiken om naar station te fietsen vanuit huis. en van het andere station loop ik naar school.
hij staat snachts altijd onder de overkapping achter het huis.

de fietsenmakers/winkels hier in de stad zijn alleen handelaren en voor reparaties. maatwerk doen ze niet.
dus ik ga ff opzoek naar nog niet bekende fietsenwinkels voor eventuele alternatieven
Je hoeft ook helemaal geen maatwerk joh, ga voor een degelijke 2ehands (kan bijvoorbeeld een Ex-verhuurfiets zijn) welke wel gewoon goed is. Wat voor zulk gebruik ook altijd een tip is: kijk wat een verhuurbedrijf voor fietsen gebruikt. Die willen robuuste fietsen die weinig onderhoud nodig hebben.

Neem iemand mee die even kan kijken hoe bijv. tandwielen en ketting er bij staan. Verder moet de naaf gewoon altijd goed schakelen (alleen onder volle belasting mag het wat geluid maken maar liever ook niet), normaal schakel je terwijl je zonder kracht over te brengen de trappers door draait maar door lekker lomp te doen kan je een indicatie krijgen van de toestand van de naaf.

Letop dit verschild ook wel tussen verschillende naven, beste is dus eigenlijk om twee (min of meer) gelijke naven te proberen, dan weet je hoe het aan moet voelen.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 20-02-2014 18:24 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

andyy schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 17:36:
[...]

Als je wat harder fietst zijn schijfremmen toch wel erg fijn, heb al een aantal aanrijdingen vermeden die ik wel zou hebben gehad met trommelremmen (iig die in m'n oude Gazelle fiets zaten) omdat het remvermogen daar niet voldoende van was. Neem ook mee dat door de extra gewicht van TS deze het ook een stuk zwaarder hebben en je ook harder kan knijpen voor je over je stuur vliegt :+
Ik heb het ook niet over over je stuur heen vliegen, maar over onderuit gaan omdat je banden minder grip hebben dan je remmen remkracht. Op goed wegdek als het droog is niet zo snel een issue, maar op natte straatstenen (al dan niet met tramrails) een reele risico. Dan ben je beter af met minder krachtige remmen waarmee je wel controle houdt.

Sowieso, echt 'harder fietsen' is iets voor de open wegen, niet om in een stad te doen. De straten en fietspaden zijn er niet op ingericht, je zult aan de lopende band af moeten remmen voor ander verkeer en anderen houden geen rekening met snelle fietsers. Dan ga je die remmen harder nodig hebben dan je lief is :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb eventjes beetje gesurfd en op marktplaats gekeken en kwam nou niet echt tot specifieke modellen ofzo. misschien dat jij daar meer kaas van hebt gegeten.

tweede hands voel ik an sich niet veel voor maar ik sluit het niet uit. ik heb niemand in mijn omgeving met verstand van fietsen en dergelijke onderdelen. maar van sleutelen ben ik niet vies. heb nog niet kennis ervoor.

de keuze van bepaalde remmen ga ik niet baseren op de al dan wel niet aanwezige kans op te hard remmen en daardoor over je stuur heen vliegt :P

wat betreft het stelen van je fiets voorkomen. wat voor slot zou goed zijn? ik heb op het moment op mijn fiets een ringslot met ketting zou zoiets genoeg zijn? dan heb je de fiets op slot en hou je hem op zijn plek.

is het verstandig om verder te kijken dan de 3 fietsen uit mijn OP? of zou een van de fietsen een goede keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Schijfremmen zijn lastiger te doseren omdat je met relatief weinig kracht al een blokkerend wiel kunt veroorzaken. Daarbij is het een kwetsbaar systeem. Een tik tegen de schijf en er zit een slag in, waardoor je niet meer kunt fietsen of niet vloeiend meer kunt remmen. Dat moet je niet willen op een stadsfiets.

Qua slot: ik heb een Axa ProCarat slot gekocht via iBood enige tijd geleden. Loodzwaar, eigenlijk bedoeld voor brommers/scooters, maar ijzersterk met z'n 10,5mm schakels. Goed, als je zoekt op internet vind je dat je ook deze wel open krijgt, maar een slot is dan ook niet bedoeld om het stelen onmogelijk te maken, maar om je fiets minder aantrekkelijk te maken voor diefstal :) Als je ziet hoe beroerd veel mensen hun fiets op slot zetten (en vaak nog relatief nieuwe fietsen ook), hoef je je met een degelijk slot niet zoveel zorgen te maken met een beetje modale stadsfiets. Belangrijkste is dat je hem ergens aan vast zet, zodat ze je fiets niet achterin een busje kunnen gooien en hem op hun gemak ergens anders kunnen openen.

Qua 2e hands: er staan al wat tips in dit topic waar je op kunt letten (naaf, spaken, al dan niet verende zadels en voorvorken), maar voel verder gewoon of hij soepel fietst (in alle versnellingen), goed schakelt, goed remt, of de verlichting het doet, etc... Kijk even naar de staat van de banden, hoewel een setje nieuwe banden je ook de kop niet zal kosten :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Grrrrrene schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:13:
Schijfremmen zijn lastiger te doseren omdat je met relatief weinig kracht al een blokkerend wiel kunt veroorzaken. Daarbij is het een kwetsbaar systeem. Een tik tegen de schijf en er zit een slag in, waardoor je niet meer kunt fietsen of niet vloeiend meer kunt remmen. Dat moet je niet willen op een stadsfiets.
Ben het helemaal niet met je eens: schijfremmen kan je heel goed doseren! Het vergt misschien iets oefening, maar waar je bij velgremmen je voorrem eigenlijk nauwelijks/niet gebruiken kan, gebruik ik die juist regelmatig bij de schijfremmen.

Er zijn natuurlijk wel twee soorten schijfremmen: die worden aangetrokken door een kabel (net als bij blokjes) of hydraulisch (net als in de auto). Ik heb het hydraulische systeem en ben daar dus erg gelukkig mee ;) Met die met kabel heb ik geen ervaring (behalve in de fietsenzaak proberen).

Verder heb ik niet het idee dat het veel kwetsbaarder is dan velgremmen: je schijf zit dichtbij je as, dus op een plek die veel minder vaak een tik zal krijgen dan een velg (waar dan ook een onregelmatigheid of slag in komt).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 09-09 12:46
noes schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 09:39:
[...]

Ben het helemaal niet met je eens: schijfremmen kan je heel goed doseren! Het vergt misschien iets oefening, maar waar je bij velgremmen je voorrem eigenlijk nauwelijks/niet gebruiken kan, gebruik ik die juist regelmatig bij de schijfremmen.

Er zijn natuurlijk wel twee soorten schijfremmen: die worden aangetrokken door een kabel (net als bij blokjes) of hydraulisch (net als in de auto). Ik heb het hydraulische systeem en ben daar dus erg gelukkig mee ;) Met die met kabel heb ik geen ervaring (behalve in de fietsenzaak proberen).

Verder heb ik niet het idee dat het veel kwetsbaarder is dan velgremmen: je schijf zit dichtbij je as, dus op een plek die veel minder vaak een tik zal krijgen dan een velg (waar dan ook een onregelmatigheid of slag in komt).
Inderdaad, schijfrem is veel gemakkelijker te doseren - als je er natuurlijk 1 op oliedruk pakt.

Dat een schijf echt kwetsbaar zou zijn ... die dingen zie je op nogal veel mountainbikes die toch wel wat harder zullen afzien als de gemiddelde fiets.
Zelfs dan nog, kom je iets tegen dat de schijf zou kunnen vervormen, dan kost het je zonder schijf verschillende spaken en ben je alsnog gescheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Een schijf kan je idd prima doseren inprincipe, waar het 'fout' gaat is dat sommige mensen niet verwachten dat de remmen gelijk aangrijpen.

Echter qua stationsgebruik zou ik het gewoon echt niet doen, echt doe het niet, waarom koop je schijfremmen? Juist veelal omdat je veel remkracht nodig hebt en heel nauwkeurig wilt remmen, en dat is niet als je 110 kg weegt en flink doorfietst door een stad heen, nee dat is als je lekker aan het mountainbiken bent en offroad aan het gaan bent van een berg af. (ja ik overdrijf een beetje).

Wat is bij een stationsfiets die kilometersmaakt belangrijk? Degelijk, niet diefstal gevoelig, degelijk, goed fietsend, degelijk, niet te zwaar trappend en degelijk.

Qua merk: ik zou gewoon voor een stevige Batavus gaan in dat budget als je percé nieuw wilt (Gazelle heb ik zelf wat wisselende ervaringen mee, hoewel mijn ervaring ook maar beperkt is).

Waar ik gewerkt heb is Azor, die verkopen ook veel aan verhuurbedrijven en bijvoorbeeld Nationaal Park Hooge Veluwe (die witte fietsjes) en de Marine geloof ik. Veel zaken zijn wat net wat lomp uitgevoerd zowel op de positieve als de negatieve manier verder is het niet allemaal gigantisch modern. Uitzonderingen daargelaten is het wel erg stevig zo ver ik gezien heb. Zou ik je ook aan kunnen raden echter vind ik het in principe fout om iets aan te raden waar je zelf enige connectie mee hebt, dat vertroebeld de kritische blik.

Qua speciale eisen zijn ze ook redelijk flexibel (als je fietsenmaker dat wilt regelen met ze tenminste), bij veel modellen gebruiken ze ook old-school wielen welke veelal sterker zijn dan gelijk geprijsde aluminium velgen & ze gebruiken wat dikkere spaken dan in veel ander fietsen (wat overigens ook niet alles zegt).

Overigens heb ik verder niets meer met die toko (paste er qua persoon ook niet helemaal) maar vertrouwen in de dingen die ze maken heb ik over het algemeen wel, ze maken oa. ook die Bakfiets.nl fietsen.

Laat je niet afschrikken door de web 1.0 website.

Sorry voor het beetje brakke verhaal in deze reactie maar heb nu even niet de concentratie om het verder te verbeteren en wil toch graag antwoord geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vandaag langs de eerste twee fietsenwinkels geweest.
bij de eerste stond ik en mijn broertje met vijf minuten weer buiten want die verkocht 90% elektrische fietsen en de andere 10% waren standaard fietsen die allemaal te klein waren.

tweede winkel was stukken beter.
grote winkel met veel fietsen.
voornamelijk MTB, wielren en elektrische fietsen. maar ze hadden ook een stukje met "recreatie fietsen"
hier even bij gekeken ze hadden de cube race erstaan als goedkoopste fiets. vind hem ontzettend mooi. ik had even gevraagd of ze het 61cm model hadden op te proberen dit hadden ze echter niet.
verkoper liet me hele dure titanium fietsen zien maar dat is me veel te duur.
en hij zei dat misschien nog wel een 61cm binnenzouden krijgen daarover belt hij mij.

@goldensample ik was na verschillende posts tot de conclusie gekomen om mijn oude fiets te gebruiken voor stationsgebruik. en de nieuwe fiets voor werk en naar training toe en eventueel in zomer naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht handig om je termen "station", "werk" en "training" te verduidelijken mbt wat dat betekent voor gebruik fiets...

In je TS heb je het over een fiets die buiten staat en dagelijks door weer en wind moet in een stedelijke omgeving. Nogal logisch dat mensen dan nadruk leggen op betrouwbaarheid, stevigheid en diefstalgevoeligheid.

Nu valt "station" af, wat gaat "werk" en "training" inhouden? Hoe vaak fiets je ermee? Waar stal je het thuis? Waar stal je het op bestemming? Door wat voor omgeving fiets je?

Als je deze fiets binnen stalt en op bestemming ook bewaakte stalling hebt, en je fietst niet door een stad ermee, dan is het bijna exact tegenovergestelde van je oorspronkelijke eisen - waardoor je ook totaal andere adviezen gaat krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:10:
Allicht handig om je termen "station", "werk" en "training" te verduidelijken mbt wat dat betekent voor gebruik fiets...
station is het treinstation hier in de stad. hier gebruik ik mijn oude fiets voor ivm diefstal voorkomen
werk is de albert heijn. ik stal mijn huidige fiets altijd tegen een boom aan en doe dan mijn kettingslot om de boom heen.
training is mijn sport club waar ik train. hier staat mijn fiets gewoon buiten redelijk buitenaf waar alleen mensen komen van onze vereniging. hier wordt die niet gestolen of beschadigd of iets dergelijks
dion_b schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 21:10:
In je TS heb je het over een fiets die buiten staat en dagelijks door weer en wind moet in een stedelijke omgeving. Nogal logisch dat mensen dan nadruk leggen op betrouwbaarheid, stevigheid en diefstalgevoeligheid.

Nu valt "station" af, wat gaat "werk" en "training" inhouden? Hoe vaak fiets je ermee? Waar stal je het thuis? Waar stal je het op bestemming? Door wat voor omgeving fiets je?
thuis stal ik de fiets onder ons afdak bij de overkapping.
ik zal er zeker 5-10 keer per week op fietsen afhankelijk van werk en aantal trainingen.
ik fiets qua omgeving door de stad. drie kwart over asfalt de rest over straten met tegels. haast nooit off road.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

Cheezus

Luiaard

Om niet een nieuw bijna identiek topic te starten wil ik hier even verder gaan.
Ik ben dus ook op zoek naar een nieuwe fiets, voor voornamelijk stads- en een beetje recreatief gebruik. Weinig onderhoud en tegen een stootje kunnen hebben de hoogste prioriteit dus ik heb zelf de volgende 'eisen' bedacht:
- roller-brakes
- gesloten kettingkast
- 7/8 versnellingen een pré
- naafdynamo
- geen vering

Verder hoop ik voor zo'n €500 euro klaar te zijn maar het budget is niet vast.
GoldenSample schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:46:
GEEN velgremmen gaan en gewoon een knappe naaf (Ga bij Shimano voor een 8 versnellingsnaaf, lopen lichter dan de 7, er zijn meerdere versies met verschillende lagering, dat is van iets minder belang).
Maakt dit echt veel uit? De meeste fietsen met bovengenoemde features hebben een 7 versnellingnaaf, bij 8 versnellingen worden ook de rest van de onderdelen meer 'premium' (fancy spaken, vering e.d.).

Zelf kwam ik bijvoorbeeld uit op een Trek Daytona:
http://www.trekbikes.com/...eries/daytona_7_speed_blx

Een giant Chill CS2
http://www.giant-bicycles...571/71766/#specifications

Een gazelle orange pure:
http://www.gazelle.nl/col...sportief/2014/orange-pure

Een puch brilliant:
http://www.puch-fietsen.n...oject_ID/157/Default.aspx (8 vers., verende zadelpen is nog wel te vervangen door een gewone).

Kortom, allemaal fietsen die naar mijn idee prima zijn. De trek en giant zien er wat minder suf uit maar verder weet ik niet echt waar ik nog op moet letten. Iemand nog +/- punten aan zo'n fiets of tips voor andere fietsen?

Oh ja, als het bestaat ook graag een fiets met gewoon een draadje naar het achterlicht, gekloot met lege of lekkende batterijen heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:02:
Schijfremmen zijn inderdaad erg goed - nadeel is juist dat ze zo hard kunnen remmen dat je jezelf in een schrikreactie onderuit kunt remmen.
Dit valt wel mee hoor.
Ik heb hydraulische schijfremmen op mijn MTB en om een wheel lock te krijgen moet je er asociaal veel kracht op uitoefenen. Een stoppie maken is prima mogelijk maar je moet wel echt je gewicht gewoon op je voorwiel zetten. Als je gewoon op je zadel zit komt je fiets niet zomaar los, vooral niet met een pittig gewicht op de wielen zoals TS. En dat is sowieso beter dan die rollerbrakes van veel moderne fietsen waar je uberhaupt geen noodstop mee kan maken.

@TS Gewoon een kwestie van het uitzoeken van juiste framehoogte. Misschien een mountainbike te overwegen. Ik zit met 197 en 115 kilo in dezelfde range als jij.
Mijn Trek 6300 heeft 135 kilogram als maximum mee. Deze was echter wel 200 euro boven je budget.

Verder zoals al eerder aangegeven zijn goede sloten en verzekering min of meer een must als je hem in het wild gaat neerzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:45

Cheezus

Luiaard

Ik zat vooral tussen deze 2 te twijfelen, de giant vond ik iets mooier, de trek iets netter afgewerkt (kabels door frame). Gisteren de knoop doorgehakt en de trek besteld bij de LBS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braddock
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-09 09:07
*Oh je hebt al de knoop doorgehakt, voor de gene die dan via de search komen, my 2 cents: :P *

Misschien niet helemaal je budget maar ik zou de Koga F3 N3.0 ook eens bekijken:
http://www.koga.com/nl/fi...tsen/modelconfigurator-f3

Is 1100 EUR, mooi om te zien en toch degelijk van NL makelij, weegt ca. 14 kg. Een kettingkastje kun je er wel bij krijgen. De fiets heeft een Shimano Nexus Premium naafversnelling dus weinig tot geen onderhoud. Verder zitten er de standaard V-brakes (velgremmen) op. Je zou kunnen overwegen om er later hydraulische velgremmen op te laten zetten dan heb je bijna geen onderhoud aan de fiets en is bombproof. Voor en achterlicht wordt gevoed via de naafdynamo. Ik heb hem eergister live zien staan bij de bike shop en hij ziet er goed uit.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof je voor de naam betaald maar de iets duurdere fietsen hebben gewoon betere onderdelen (denk aan de wielen, minder snel een slag, betere banden, lagers enz). Als je bezuinigd op een fiets dan zijn die dingen die het onderhoud vaak duur maken. Ook is het gewicht vaak een issue. Die Giant Chill CS2 is bijvoorbeeld al gauw 18 kg. Dat is best zwaar voor een stadsfiets.

De Koga catalogus kun je trouwens gratis bestellen. Een MTB zou ik niet kiezen voor stad/woonwerk. Als het een keer regent of je rijd door een plas zit je meteen onder de spetters.

[ Voor 3% gewijzigd door braddock op 20-03-2014 14:16 ]

Pagina: 1