Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:09
Geachte Tweakers,

Ik zit al een tijdje met m'n handen in m'n haren i.v.m. aankoop van een televisie. Ik zal zo duidelijk proberen uit te leggen wat de situatie is en wat mijn argumenten zijn bij de verschillen tussen de televisies. Ik heb jullie inzicht en proffesionaliteit nodig, zelf bak ik er vrij weinig van.

Als eerste, de 3 televisies waar ik over twijfel.

pricewatch: Panasonic Viera TX-P42ST60E Zilver

pricewatch: Samsung UE40F6500 Zilver
pricewatch: Samsung UE46F6500 Zilver

pricewatch: Samsung UE40F6400 Zwart
pricewatch: Samsung UE46F6400 Zwart

Als ik alle gegevens bij elkaar zet dan kom ik op het volgende.

Panasonic: Full HD
Samsung 6500: Full HD
Samsung 6400: Full HD

Panasonic: 2500 Hz
Samsung 6500: 100 Hz en 400 Hz (o)
Samsung 6400: 100 Hz en 200 Hz (o)

Panasonic: Plasma (kleuren zijn awesome)
Samsung 6500: Contrast is niet te vinden maar heeft wel Wide Color Enhancer Plus
Samsung 6400: Contrast is niet te vinden maar heeft wel Wide Color Enhancer Plus

Panasonic: Actieve 3D
Samsung 6500: Actieve 3D
Samsung 6400: Actieve 3D

Panasonic: 668 euro (42 inch)
Samsung 6500: 608 euro (40 inch) en 748 euro (46 inch)
Samsung 6400: 479 euro (40 inch) en 628 euro (46 inch)

De meest voordehand liggende keuze is de Samsung EU46F6400 te kopen, maar dan heb ik de volgende vragen.

1. Ik ben een film liefhebber, als ik films kijk in 2D of 3D zal 100 Hz dan genoeg zijn?

2. Ik ben een game liefhebber, als ik game zal 100 Hz dan genoeg zijn?

3. Ik ben iemand die de kwaliteit van kleuren belangrijk vindt, is het contrast van de LED televisie genoeg of zal dit teleurstellen (het zal om een relatief donkere kamer gaan, gordijnen zijn dicht)

4. Omdat dit een relatief goedkope televisie is, zal de snelheid van menu's/3D/opstart snelheid wel voldoende zijn?

Het liefst geef ik niet heel veel geld uit aan een televisie.
De afstand van de bank tot televisie word maximaal 3 meter.
Als dit alles word vergeleken met de prijs, welke televisie zouden jullie dan kopen?

Heel erg bedankt! Ik hoop dat ik alles heb genoemd, wanneer dat niet zo is, graag even reageren en dan zal ik de boel verduidelijken.

Met vriendelijke groeten,

Jordi Daniëls

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18

mr.paaJ

generatie cmd+z

1) waarschijnlijk wel, maar minder bewegingsscherpte dan een plasma
2) 100hz is al teveel: interpolatie en dus vertraging
3) doet de plasma stukken beter
4) ook de 6400 is een compleet smart toestel dat grotendeels vloeiend navigeert.

Let bij Samsung wel even op dat je de NL versie krijgt, die zijn meestal wat duurder maar werken met CI+ en de NLse apps.

Voor het geld zou ik voor de st60 gaan, doet de belangrijke zaken beter dan welk LED scherm dan ook. Mocht je smart opties missen dan kun je daar altijd nog een oplossing voor vinden.
42" lijkt me prima op 3m en plasma komt het best tot zijn recht in de situatie die je schetst.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Contrast en LCD vind ik zelf niet heel erg samengaan. zeker als je behoorlijk kritisch bent en/of hoog/goed contrast gewend bent [CRT of Plasma].

Zelf zou ik ook voor een ST60 gaan, al heeft die volgens mij wel redelijk veel input lag...

People as things, that’s where it starts.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Laat je ten eerste niet gek maken door het aantal Hz. De waarden zijn sowieso marketing-blabla en zeggen doorgaans bijzonder weinig op de kwaliteit van het toestel. En het werkelijk aantal Hz wordt nergens genoemd in de specs van een tv.

Persoonlijk vind ik smart-functies zwaar over-rated en zou je deze feature niet moeten meewegen in de aankoop van een tv. De gebruikerservaring is slecht en je kan de functionaliteit beter via een ander device consumeren.

Zelf ben ik een tevreden plasma kijken en zou ik voor geen geld een lcd in huis halen. De beeldkwaliteit is onovertroffen. Wat betreft de input lag van de ST60 lees ik wisselende berichten op het forum; er zijn ook genoeg gamers die aangeven hier geen last van te hebben. Het zal grotendeels te maken hebben met het type games dat je speelt denk ik.

Uit jouw lijstje zou ik zonder enkele twijfel voor de Panasonic gaan.

• Kashika
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11 13:08
Je kunt de W6 van Sony ook overwegen. Zit heel lage responstijd in wat zeker geschikt is voor gamen.

Plus de kleurweergave is beter dan het model Samsung wat hierboven staat.

Toestel start binnen enkele seconden op ook :)

pricewatch: Sony KDL-42W655A Zwart

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De W6 is inderdaad ook een erg goede tv voor het geld. Input lag is de laagste die je zult vinden dus een goede gamers-tv. Wel een prijsklasse lager in mijn ogen maar absoluut een goede tv. Heb deze bij mijn ouders neer gezet. Dat de kleurweergave beter is dan de Samsungs is imho logisch; want die van Samsung is gewoon slecht met hun schreeuwende kleuren.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:19

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ditvalt onder aankoopadvies. Ik verplaats je topic even! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Skaffapiraat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 22:09
Heel erg bedankt allen! Ik ga dan toch voor de Panasonic plasma televisie. Alle smart opties heb ik al via m'n Raspberry Pi i.c.m. OpenElec XMBC.

Nogmaals bedankt voor jullie tijd en antwoorden!
Pagina: 1