stripeset vs sshd

Pagina: 1
Acties:

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 22:46

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Hoi Tweakerts,

Ik gebruik in mijn gamesbak op het moment twee (oudere) 500gb schijven in een stripeset voor de gamesmap. Een paar games staan op de SSD, maar het merendeel dus op die oude schijven.
Natuurlijk moet het allemaal sneller.

Wat is de snelste oplossing? twee moderne gewone schijven in een stripeset? een sshd? twee sshd's in een stripeset? :9

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

Verwijderd

Snelste oplossing is een RAMdisk - of nog beter: tmpfs onder Linux.

Maar dat wil je denk ik niet horen. SSHD stripen is in elk geval onzinnig. Je hebt de keuze tussen mechanische hardeschijven en flashgeheugen, of een combinatie daarvan (caching zoals SSHD of SRT).

Als je de hardeschijf/schijven alleen gebruikt voor enkele games, zal dat al veel sneller zijn dan dat windows ook op dezelfde schijf staat. Je operating system op SSD en games op HDD is geen slechte combinatie.

Het enige wat je ermee bereikt is ook dat games sneller opstarten of levels laden. Is dit van jou van toepassing? Speel je games waarbij dit belangrijk/wenselijk is?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:58

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat denk je zelf dat het snelste is?
Denk eens hardop?

[ Voor 87% gewijzigd door Q op 18-02-2014 20:19 ]

• Neglacio
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:22
Het snelste is een RAMdisk, zoals Cipher al vermelde, maar aangezien niet iedereen 20GB RAM vrij staan heeft voor één game, ben je misschien beter af met een RAMcache. Ik gebruik zelf Primocache, al zijn er nog andere.
Als dat geen soelaas brengt, dan neem je best één enkele SSHD of "DIY SSHD" met Intel SRT oid. Ik vrees dat de caching van de SSHD's in de war gaat komen met een RAID0.

En voor zij die eraan twijfelen: JA. Zelfs een SSHD (nog niet perse een RAMcache) zorgt voor snellere loadscreens, en dat is net hetgene waar een gamer zich nogal snel aan irriteert. Linkje naar TechReport hierover.
Ook kan het hier en daar helpen om je minimum FPS een boost te geven, in sommige spellen zit hij textures op te halen van je HDD omwille van iets dat je in de verte ziet, maar krijg je daarom net iets minder FPS. Bij max FPS haalt het geen reet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Neglacio op 18-02-2014 20:46 ]

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Het gaat mij inderdaad om de laadtijden. Ik ga eens wat experimenteren met die ramcache, kijken wat dat uithaalt.

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

Verwijderd

Wat voor moederbord hebt je?

Met Intel SRT kun je een SSD cache bovenop een RAID-0 zetten. Dat is het snelste wat je kan halen met HDD's.

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

*knip, dit is niet relevant voor dit topic*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 17:57 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je zou als je ruimte wilt de set van 2 kunnen uitbreiden naar 3 of 4 schijven, en natuurlijk snellere schijven,
maar dan heb je nog wel last van seektimes natuurlijk.. maar daar zou je een SSD cache voor kunnen inzetten lijkt me :-)

404 Signature not found

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Is het mogelijk om een deel van de ruimte op de systeem SSD als cache te gebruiken? of RAM?

En wat is rapper, een enkele SSHD of twee conventionele HDD's?

• Neglacio
Voor RAMcaches: Primocache, Superspeed Supercache, Samsung's RAPID (enkel voor 840EVO's). Voor SSD caches: Intel SRT (moet je juiste moederbord hebben), Sandisk Readycache (kant-en-klare SSD voor caching), opnieuw Primocache (heeft ook een L2 cache functie, geschikt voor SSD's). Er zijn er ongetwijfeld nog meer, maar dit is wat ik zo direct kan opnoemen.

Wat is rapper is een goede vraag. Een SSHD (of elke andere cache) zal er voor zorgen dat de dingen die gecached staan, reageren alsof ze van een SSD komen. Dus niet altijd, maar toch regelmatig ga je een hoge random read speed zien.
Twee gewone HDD's in RAID (als je het daar op hebt), verhogen je sequentiële snelheid, maar durven wel eens nefast te zijn voor die random reads.

Als je veel programma's (zoals games) op een drive wilt draaien, dan ben je beter af met een SS(H)D. Deze vereisen snelle random reads. Als je gewoon puur data (filmpjes en meer) wilt opslaan, en je wilt dat het versluizen van de ene schijf naar de andere snel gaat, dan ben je misschien meer gebaat bij een RAID0.

[ Voor 3% gewijzigd door Neglacio op 20-02-2014 11:12 ]

• Schurem

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
thx man O7, daar wordt een tweakert wijzer van _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door Schurem op 20-02-2014 12:51 ]

• Neglacio
SSHD zou ik niet in RAID0 stoppen, SSD is maar hoe je het wil :)
Toffe aan SSD's is dat hun random read quasi gelijk blijft als ze in RAID0 propt, terwijl dat gewone HDD's in RAID0 daar net durven problemen geven.

• hvveen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-01 11:09
Hoeveel % van je disk IO is Read IO!
Ik ben niet een echte gamer, maar mijn vermoede is dat het aantal reads het aantal writes overtreft.

Als dit het geval is wat levert 2 disken in RAID0 je dan op: ten eerste een risico (1 disk weg alles weg) en je read wordt verdeelt over 2 disken. RAID1 is misschien een snellere oplossing. Terwijl ReadIO 1 door de 1e disk wordt afgehandeld, wordt ReadIO 2 naar de 2e disk gestuurd.

tevens is je data veiliger.

Mijn 2ct'n

Verwijderd

Schurem schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:59:
Is het mogelijk om een deel van de ruimte op de systeem SSD als cache te gebruiken?
Ja, maar het kan lastig zijn om het correct in te stellen.

Met pure software oplossingen, zoals Primocache, zou het simpelweg een kwestie moeten zijn van de juist partitie instellen.

Bij Intel's RST moet je eerst die speciale SSD-cache partitite aanmaken. En dan kan alleen met die RST software. Hoewel er een commandline tool van Intel schijnt te bestaan die het kan, heb ik nergens uitgevonden hoe dit precies zou werken. Wat de meesten daarom doen is éérst het OS op de harddisk installeren. Dan de SSD toevoegen. Met de Intel RST tool een deel van de SSD als cache voor de harddisk toewijzen. In het overige gedeelte een partitie voor je nieuwe systeem maken.
Dan in die partitie opnieuw je OS installeren. Wederom RST installeren. die ziet dan al de cache partitite op je systeem SSD, en hoef je dan alleen nog als cache voor de harddisk in te stellen.
En wat is rapper, een enkele SSHD of twee conventionele HDD's?
Vrijwel altijd een SSHD. RAID-0 levert je hoofdzakelijk hogere sequentiele prestaties. Maar dat is sowieso slechts hooguit een factor 2, en die bereik je pas wanneer je met zeer grote aaneengesloten bestanden werkt. (>10MB) In de praktijk zit de traagheid van je harddisk echter in het gebruik van kleine bestanden. De cache van een SSHD kan daarbij een enorme verbetering opleveren. Dat levert je makkelijk een factor 10 in gemiddelde prestaties.
Pagina: 1