Toon posts:

Probleem: Beeldscherm vertoont strepen/ Blokken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een groot aantal websites en forumtopics bekeken, maar ik weet nog steeds niet of er iets kapot is of dat er een probleem in drivers etc. zit.

Het volgende is het geval:
Gisteravond startte ik mijn computer op en kwamen er vanuit het niets allerlei strepen en blokken op het beeldscherm. Tot het startgeluid zag ik nog een beetje beeld, maar daarna waren er alleen zwart-witte blokken te zien. Computer uitgezet en even laten afkoelen.

Vervolgens vandaag weer opnieuw proberen opnieuw strepen in het startscherm en weer zwart-witte blokken.

Afbeelding: Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2hofqyw.jpg

In de veilige modus krijg ik wel gewoon beeld te zien.
Kan iemand mij vertellen wat het probleem is? Grafische kaart stuk? Drivers?

Specs graf. kaart: Nvidia 8800 GTS

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Gezien het type videokaart en het plotsklaps ontstaan van het probleem zou ik durven gokken dat het een hardware issue is met je videokaart. Dat je in de veilige modus wel beeld krijgt komt volgens mij door het feit dat dan de videokaart (en uiteraard bijbehorende drivers) niet aangesproken worden...

Probeer 't kaartje eens in een andere pc als dat kan?

Verwijderd

Ja, de 8000-serie gingen allemaal na twee jaar dood, het is wonderbaarlijk dat die van jou het tot nu toe uitgehouden heeft. 99% zeker dat hij kapot is. Google anders even op "baking a 8800GTS" voor de tijdelijke oplossing.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-02 09:47
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 19:16:
Ja, de 8000-serie gingen allemaal na twee jaar dood, het is wonderbaarlijk dat die van jou het tot nu toe uitgehouden heeft. 99% zeker dat hij kapot is. Google anders even op "baking a 8800GTS" voor de tijdelijke oplossing.
Mijn XFX 8800GTX heeft het tot afgelopen december gedaan!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 19:16:
Waarom doet mijn antieke XFX 8600GT uit 2007 het dan nog prima in de PC van m'n ouders? Dat ding loopt nog harder dan een 8800GTS en ik heb er in totaal een 1500 uur aan gamen inzitten.

Of ik heb geluk, of andere merken waren destijds gewoonweg k-u-t

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:21

Nemesizz

Untouchable

Tada: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Je hebt dus geluk gehad dat ie het zo lang heeft vol gehouden, erg veel (zo niet, de meeste) halen die leeftijd niet.

Er zijn gewoon veel problemen met het soldeer in die serie kaarten. Niet alleen nVidia's 8000 serie, maar ook oudere en nieuwere series, zowel bij nVidia als bij AMD/ATI. Echter, bij de 8000 serie kwam het probleem zo massaal voor dat die serie er gewoon berucht om is. Aantal OEM fabrikanten (van laptops) hebben zelfs een rechtszaak aangespannen toen tegen nVidia dat ze compensatie wilden vanwege grote aantallen chips die erg snel kapot gingen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik heb helaas geen andere computer om de kaart daarin te testen (en als ik die had, ben ik wss te noob om dat te doen :) ) Vandaag heb ik de kast nog eens open gedaan, schroefjes los, kaart eruit en erin en daarna nogmaals gekeken naar de prestatie. Dit keer hoorde ik de videokaart pruttelen en wist ik dat het niet goed zat

Niet geweten trouwens dat de 8000 serie het zo slecht deden. Ik heb er iig erg veel plezier van gehad. Op naar de ingewikkelde taak om naar een andere computer te kijken.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:21:
Bedankt voor de reacties. Ik heb helaas geen andere computer om de kaart daarin te testen (en als ik die had, ben ik wss te noob om dat te doen :) ) Vandaag heb ik de kast nog eens open gedaan, schroefjes los, kaart eruit en erin en daarna nogmaals gekeken naar de prestatie. Dit keer hoorde ik de videokaart pruttelen en wist ik dat het niet goed zat

Niet geweten trouwens dat de 8000 serie het zo slecht deden. Ik heb er iig erg veel plezier van gehad. Op naar de ingewikkelde taak om naar een andere computer te kijken.
Waarom niet gewoon de videokaart vervangen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Verwijderd

Topicstarter
TommieW schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:24:
[...]

Waarom niet gewoon de videokaart vervangen?
Daar heb ik nog niet over nagedacht, maar ik loop nu al met alle onderdelen tegen de ouderdomsgrens aan. Mijn PC is van januari 2007, dus inmiddels heeft het beestje zn 7de kaarsje uitgeblazen. Alleen het geheugen heb ik ooit vervangen, de rest is dus echt antiek. Mijn videokaart was toentertijd wel een van de beste kaarten. Voor een aantal games (ook al speel ik steeds minder) is mijn pc al te oud. Als ik meer geld had, was mijn pc al eerder vervangen.

Onderstaand de set-up van mijn computer (uit 2007):
1 x FLOPPY-DRIVE 1.44MB ZWART OEM
1 x SEAGATE 7200.10 HDD SATA-II 320GB 16MB
1 x ARCTIC FREEZER 7 PRO
1 x ASUS A-45GA 450 WATT
1 x COOLER MASTER CENTURION 5 ZILVER/ZWART
1 x INTEL CORE 2 DUO (CONROE) E6600 BOXED
1 x KINGSTON 2X 1GB PC2-5300/677
1 x ASUS P5B-E
1 x SPARKLE 8800GTS 640MB
1 x SAMSUNG DVD/RW 18X SH-S182D ZWART

Ik betaalde toen nog 200 euro voor geheugen en 300 voor de processor zie ik nu :D.

Ik weet niet of het vervangen van de videokaart nog de moeite waard is. Voor de toekomstbestendigheid denk ik dat ik beter aan een nieuwe set-up kan werken, waarin ik de harde schijf en dvd-brander ga meenemen. Ik hoor graag jullie overpeinzingen of een nieuwe videokaart nog een oplossing is.
Pagina: 1