Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervangen Grafische kaart, verschil tussen PCI-E 3.0 en 2.0?

Pagina: 1
Acties:

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:22
Goedemiddag allen,

Het is alweer bijna 3 jaar dat ik met onderstaand systeem aan het gamen ben. Zo af en toe zijn er wel wat kleine tweaks bij gekomen (SSD bijv met herinstallatie van OS) maar voor de rest kom ik nog erg ver met de huidige games en mijn toemalige aankoop.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 276,94€ 276,94
1Asus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Gainward GeForce GTX 570 1280MB Phantom€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 74,60€ 74,60
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
1OCZ Vertex 2 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,54

Toch ben ik al stilletjes om me heen aan het kijken en kom ik uit op het volgende wat ik allicht zou willen vervangen, vooral ook omdat de kaart er erg goed uitkomt in deze review:
http://www.anandtech.com/...r-first-custom-cooled-290

Nieuw:
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 390,-€ 390,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,-

Toch zijn er onderwater wel wat meer details die naar boven komen wanneer je ze gaat vergelijken (met pricewatch kom je een heel eind, hoewel hij soms wat gegevens mist die je ergens anders vandaan kunt halen met een beetje google).

Zo merk ik op dat mijn huidige moederbord maar tot PCI-e 2.0 x16 gaat. Ik weet dat de grafische kaart welke ik op het oog heb vast ook wel backwards-compatible is, echter hoeveel ik nou echt verlies in termen van rekenkracht of pracht en praal op het scherm, met deze downgrade, ontgaat me.

In een review post van november 2013 kan ik zien dat er toentertijd nog niet super veel verschil was tussen genoemde PCE-E snelheid en waarover mijn moederbord beschikt: http://www.pugetsystems.c...n-Gaming-Performance-518/
Uit andere google zoekresultaten wordt ik niet echt wijzer (of ik zoek niet goed :F )

Tevens zou ik nog even moeten kijken of hij in de kast past. De Gainward is ongeveer zo'n 260mm lang, de Saphire komt daar overheen met 305mm.

Tips? Opmerkingen? Is er groot verschil met PCE-E en wel de moeite waard om te upgraden?

Eventueel nog wat "eisen":
- Liever een stille kaart.
- Prijs niet boven de 500 euro

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PCIe 3.0 heeft meer bandbreedte als PCIe 2.0. maar die bandbreedte heb je niet echt nodig. In het ergste geval laat je ergens een keer een frame liggen, maar dat ga je echt alleen in benhcmarks merken.

• .je
Iemand anders nog ideeën over de geselecteerde grafische kaart?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:40
PCIe 2 x16 is inderdaad nog prima voor de huidige kaarten.
De Sapphire Tri-x is imo de beste aankoop rond de 400 euro op dit moment.

Of de kaart past wordt krap: http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6750
Maximum Compatibility: VGA card length:304mm
Misschien dat je even de vijl erin moet zetten (of een andere kaart kiezen).

• .je
Naar mijn weten beschikt de kast over zo'n "removeable"-blokje waar je hdd's in kwijt kunt en volgens mij hangt die net achter de aansluiting voor m'n GPU. Zal vanavond even de kast open maken of dit inderdaad klopt.

Moet ik er alleen voor kiezen waar ik de hdd's laat. Misschien een 5.25" bracket kopen waar de hdd in kan?