Semi professioneel soldeerstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Beste medetweakers,

Ik zoek een goed temperatuurregelbaar soldeerstation. Op dit moment heb ik een Toolcraft 50W station, welke opzich voldeed aan mijn eisen, hoewel de bout zelf een plastic dingetje is, waardoor het keramische deel na ongeveer een jaar al gebarsten is.
Dit kwam eigenlijk vooral doordat bij het desolderen van groffere solderingen op wat oudere printen, maar ook bij dit soort gebruik wil ik niet dat de bout al barst bij lichte druk. Nou kan ik ook wel een nieuwe bout bij het station bestellen, maar dat vind ik weer zonde van het geld.
Ik denk dat ik zoek naar een bout welke dus ook meer vermogen kan leveren voor desolderen, maar ook met een fijne punt SMD en gaatjes printjes.

Ik zat zelf te denken aan een van de volgende:
Weller WS 81 of Weller WD 1000, maar als er goedkopere opties zijn welke wel echt van goede kwaliteit zijn, sta ik daar ook best voor open. Het liefst zou ik een WX 1012 halen, maar deze is natuurlijk wel erg aan de prijs en eigenlijk ook boven mijn budget.

Graag hoor ik van jullie welke stations jullie aanraden, zodat ik niet de komende jaren opnieuw een bout moet kopen, maar gewoon allround lekker kan solderen.

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

http://www.printtec.nl/contents/nl/d396.html Een JBC wellicht? Dave van Eevblog.com heeft ook een JBC en is er erg tevreden over. (En ze zijn behoorlijk goedkoper dan de Weller)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33
Kijk ook eens naar andere merken zoals Metcal en JBC. Weller is zeker niet de enige professionele fabrikant voor dit. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een JBC CD-2BC. Kun je hier halen:
http://www.printtec.nl/contents/nl/d396.html
Op de zaak bij ons (elektronica productie bedrijf) is ook alles JBC(zeker 30 stations), geen weller te vinden daar ;). Wel zijn we aan het kijken of Metcal eventueel de moeite waard is om naar over te stappen.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Dankjulllie voor de reacties, ik heb even gekeken naar de JBC, deze is echter wel nog wat duurder dan de WD1000 (op de site komt er op het laatst nog 21% btw bij).
Hoe denken jullie dat de kwaliteit te vergelijken is, is de JBC echt een stuk beter?
Bij conrad zie ik wel de metcal MFR-1110 staan, deze is echter al 330 euro voor een 60W versie, en verder dan die gaan ze ook niet. Dit lijkt me een beetje weinig voor het wat lompere desolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Tja het inductief solderen en het snel tool wisselen waren voor mij doorslag gevend. Zeer snel op temperatuur en houdt de temperatuur ook enorm goed vast, ookal soldeer je aan flinke kopervlakken. Moet je dan toch een andere punt hebben (hoewel ik vrijwel nooit wissel) kan je met een hand in enkele seconden wisselen van tool, en 5 seconden later is deze weer warm genoeg om te solderen. Als ik kijk naar mijn werk lijkt het me ook dat de kwaliteit en duurzaamheid dik in orde is, gezien de meeste stations al meer dan 10 jaar oud zijn en dagelijks meerdere uren per dag gebruikt worden zonder problemen. De houder geintegreert in het station werkt goed trouwens, samen met de kabelhouder en het sponsje/messing krullen.

Overigens ook een pluspuntje van JBC naar mijn mening: alles is enorm robuust uitgerust, dwz, het overgrote gedeelte is gegoten aluminium en daardoor lekker zwaar. Het station wat ik heb heeft alles in 1, dus het station en de houder, maar is ook lekker zwaar. Je hebt ook modellen met losse houders voor je bout, en ook die zijn enorm zwaar uitgevoerd, geheel gegoten. Geen licht uitgevoerd gebogen platenstaal.

[ Voor 30% gewijzigd door wesleytjuh op 18-02-2014 18:59 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Pak de WS81. Die vind ik persoonlijk prettiger in gebruik dan de WD 1000. omdat ik voor temperatuur (net als volume op de versterker) het liefst een potmeter zie dan twee knoppen. Qua solderen merk ik praktisch geen verschil tussen de twee bouten, die 1012 ben ik nog nooit ergens tegengekomen. Ik vind het persoonlijk ook een compleet overbodig apparaat.

Als alternatief kun je nog JBC of Ersa overwegen in dezelfde kwaliteitsklasse. Aoyue ligt weer een prijsklasse lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik gebruik de Weller WR3M icm tevens een WMRT boutje. Die werken echt perfect, behalve dat de temperatuur instellen op het station gewoon belabberd werkt. Daarnaast zijn ze behoorlijk aan de prijs. Als je overweegt een WMRT bout te gaan gebruiken zou ik een station aanschaffen waar die op kan worden aangesloten. Als je dat niet wilt is de WS81 een prima bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom zijn die dingen zo idioot duur.. zit er goud in ofzo ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:51:
waarom zijn die dingen zo idioot duur.. zit er goud in ofzo ? 8)
Omdat je betaalt voor degelijkheid? Ik heb in mijn leven tientallen el-cheapo boutjes versleten, tot ik het zat was en een Weller (WD-51 geloof ik, zo-eentje met magnastat-element) kocht. Die heb ik pas 8 jaar later vervangen (door een WD-1 station met zo'n klein boutje) en dat was eigenlijk voornamelijk omdat ik het zo nu en dan blijven hangen van het Magnastat-deel gebruikte als excuus om toch echt eens een nieuwe pook aan te schaffen. In andere woorden, het kostte me (in de eerste instantie, relatief gezien toen ik student was iig) een rib uit mijn lijf, maar ik heb het er ook weer uitgehaald.

Vergelijk een degelijk business-model laptop (of desnoods een Apple) maar eens met een cheapo EUR300 laptopje. Ja ze doen hetzelfde, maar ik weet waar ik na 5 jaar intensief gebruik nog op kan tikken. 't is hier niet veel anders.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja het is eigenlijk ook wel zo met meetapparatuur.. een multimetertje van een paar tientjes of 1 gecalibreerde van een bekend betrouwbaar merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Ze zeggen niet voor niks "goed gereedschap is het halve werk" en daar sta ik ook de volledige 100% achter. Sommige dingen moet je niet op besparen (hoewel, wel realistisch blijven) en daar is een soldeerbout 1 van. Net als een simpele strip of zijkniptang, dat moet gewoon goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:31

Part

Helemaal niets.....

Nadeel van JBC is de hogere prijs en de prijs per stift(+/-20 euro).
Maar daar staat tegen over dat de JBC een stuk prettiger werkt. Zeer snel stiften wisselen. Een zeer snelle temperatuur regeling met een stuk meer vermogen. Betere warmte geleiding van verwarmingselement naar de punt. Na een uur solderen blijft het handvat van de JBC een stuk koeler.

Voordeel van de Weller zijn de goedkope stiften en hogere restwaarde als je hem tweedehands wil verkopen.

Beide merken zijn kwalitatief gewoon erg goede soldeerstations.

Overigens zijn deze stations ook niet echt gemaakt om kracht uit te oefenen op de print. De punt gebruik je om het soldeer te laten smelten en het verwijderen van een component doe je met een pincet of andere tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Dank voor alle reacties, ik heb de JBC besteld en ben benieuwd hoe hij gaat bevallen. Het is inderdaad wel een investering maar deze gaat dan hopelijk niet stuk net als je hem nodig hebt, waar ik nu wel last van had.

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Probeer morgen nog even een soldeerpunt erbij te bestellen. De standaard bijgeleverde zijn prima(groot en kleinere puntige welke iets fijner had mogen zijn nog), maar de hoof vorm mag niet missen. Daarmee doe ik vrijwel alles, ideaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.printtec.nl/contents/media/l_c245-931.gif

C245-931 is het type nr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesleytjuh schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:31:
Kijk ook eens naar andere merken zoals Metcal en JBC. Weller is zeker niet de enige professionele fabrikant voor dit. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een JBC CD-2BC. Kun je hier halen:
http://www.printtec.nl/contents/nl/d396.html
Op de zaak bij ons (elektronica productie bedrijf) is ook alles JBC(zeker 30 stations), geen weller te vinden daar ;). Wel zijn we aan het kijken of Metcal eventueel de moeite waard is om naar over te stappen.
wat doe je nou met pin-code beveiliging, usb connectie op zo'n soldeerstation ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Dat is voor productiewerk.

Zodat de individuele werkers neit de instellingen van de bout kunnen aanpassen.
Zelfde idee als het slot op de oudere wellers.

USB is voor datalogging vermoed ik, op de zaak meoten we bij keuringen ook metingen van de bouttemperatuur tijdens productie overleggen, net als de temperatuur en vochtigheid van de ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Zal wellicht ook voor eventuele software updates zijn. Al moet een soldeerapparaat out of the box perfect en betrouwbaar werken, en niet afhankelijk zijn van een software update.

De mijne heeft overigens geen usb, net een model eerder denk ik. Wel pincode, en dat wordt op mijn werk inderdaad toegepast om de maximale temp te limiteren op 360C.

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Heb ook een JBC, prima station dat je niet teleur zal stellen :)
Pagina: 1