• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:21

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola,
Op dit moment bezig met in elkaar knutselen van een nieuwe PC, maar kom er net na het plaatsen van de cpu koeler (stock intel) achter dat ik hem beter een kwart slag had kunnen draaien zodat de kabel van de fan netjes er om heen kan lopen :')

Meen ooit gelezen te hebben dat als je de CPU koeler er af haalt je de koelpasta opnieuw aan moet brengen, maar weet niet precies hoe dit zit.

Kan ik hem er nog afhalen en een kwartslag draaien? Of laat ik het maar beter zitten zo? (Heb ook geen extra koelpasta ofzo)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Airflow technische is draai van 90graden niet ideaal. In de praktijk merk je hier echter weinig van.
Het zal een paar graden schelen maar als je niet extreem overclockt zal dat geen problemen opleveren (je kan voor de zekerheid de temps nog even nameten).

In princiepe kan je de koeler er afhalen, een kwartslag draaien, en weer bevestigen op de aangebrachte pasta. Netjes is het zeker niet en de pasta zal er niet zo netjes meer opzitten voor de draaiactie maar hier geld ook weer: Als je niet overclocked maakt dat niet heel veel uit.

Uiteraard wel oppassen met het lekken/verspreiden van de pasta. Het spreekt voor zich dat de pasta niet op de componenten mag komen.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:21

Saven

Administrator

Topicstarter
Euh zon kwartslag maakt toch niks uit voor de airflow lijkt me? Hij zit gewoon op dezelfde plek op de zelfde positie, alleen een kwartslag naar rechts.. Maar ik heb hem nu op de optionele cpu-fan aansluiting gezet :) die redde ik net wel.

Thanks iig voor de input :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Airflow technisch maakt het bij zo'n stockkoeler niets uit, omdat het een topflow koeler is, dus als je die een kwartslag draait veranderd er verder niets.
Wat de TS kan doen is het ding 180 graden draaien door enkel de koeler van het koelblok af te halen, dan hoef je er geen nieuwe pasta op te doen (of dat handig is weet ik niet voor je kabelmanagement).

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Saven schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:34:
Euh zon kwartslag maakt toch niks uit voor de airflow lijkt me? Hij zit gewoon op dezelfde plek op de zelfde positie, alleen een kwartslag naar rechts.. Maar ik heb hem nu op de optionele cpu-fan aansluiting gezet :) die redde ik net wel.

Thanks iig voor de input :)
Excuses... je hebt helemaal gelijk... Zag het woordje "stockkoeler" over het hoofd... 8)7
Mijn opmerking geldt enkel voor customkoelers waarbij de fan 1 richting op blaast. :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-11-2025
had de fan niet afzonderlijk gedraaid kunnen worden? dus losschroeven of -klikken van koelblok en dan kwartslag draaien?

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:19
Als je de cpu nog niet aan hebt gehad zou ik hem er gewoon afhalen en opnieuw plaatsen, heb je hem wel al aan gehad dan heb je kans dat de pasta al aan het uitharden is en je het beter kan vervangen voor nieuwe.
De fan loskoppelen van de heatsink zou ik niet doen, dat moet met redelijk wat kracht en als je dat wil doen terwijl je de heatsink op zijn plek houdt gaat het een nog grotere kliederboel worden.

• syntags
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Saven schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:23:
Hola,
Op dit moment bezig met in elkaar knutselen van een nieuwe PC, maar kom er net na het plaatsen van de cpu koeler (stock intel) achter dat ik hem beter een kwart slag had kunnen draaien zodat de kabel van de fan netjes er om heen kan lopen :')

Meen ooit gelezen te hebben dat als je de CPU koeler er af haalt je de koelpasta opnieuw aan moet brengen, maar weet niet precies hoe dit zit.

Kan ik hem er nog afhalen en een kwartslag draaien? Of laat ik het maar beter zitten zo? (Heb ook geen extra koelpasta ofzo)
je kan 'm gewoon draaien, maakt niks uit bij een stock-koeler.
je kan ook gewoon de oude restant pasta er op laten.
het kan nooit kwaad om er nieuwe op te zetten, maar met een oud restje kan het ook prima ( tenzij het helemaal uitgehard is, in dat geval is het raadzaam om het te vervangen )

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Je kan ook gewoon het draadje lospeuteren en dan kun je er alle kanten mee op. Tieripjes doen wonderen :)

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• syntags
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vayra schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 11:44:
Je kan ook gewoon het draadje lospeuteren en dan kun je er alle kanten mee op. Tieripjes doen wonderen :)
die koelers hebben ook van die handige clips waar je die draden tussen kan klemmen :)
Pagina: 1