Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Stroomschokje zelfbouw pc

Pagina: 1
Acties:

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-10 17:59
Ik pak net de oplader van mijn ipod vast en voel dat daar spanning op staat. Eerder kreeg ik al een kleine schok bij het inpluggen van mijn koptelefoon en ik merk soms dat mijn harde schijf onnodig toeren blijft draaien, zelfs na uitschakeling van de pc.

Betekent dit dat er iets mis zit binnenin de kast? Of zou het kunnen komen doordat het stopcontact niet geaard is? (niets aan te doen, oud huis....)
Het is geen grote schok, maar kan het schadelijk zijn voor het systeem?

thnx alvast!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:29
Kan zeker schadelijk zijn, ligt aan het ontbreken van je aarding.
Is in potentie levensgevaarlijk, zorg dat je zeker een differentieelschakelaar hebt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Schnoop
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 21:03
Een ijzerdraadje van je systeemkast naar de verwarming lost dit ook op.

• DutchDisturbed
Dat ijzerdraadje gaat er dan z.s.m. komen...

• Rubey
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Rubey

٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

Ja dit kan zeer schadelijk zijn voor je systeem. Het probleem geef je zelf al aan (stopcontact niet geaard).

• DutchDisturbed
tsja ik dacht eigenlijk, omdat het best een vervelend stroompje is, dat het misschien zou komen doordat er in de kast iets mis was. Ik was bang dat ik het probleem dan misschien juist zou verergeren door een continue stroom te maken met de verwarming.

Ik heb lange tijd geen vaste pc gehad en dus geen ervaring of het lag aan de aarding of niet.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Standeman

Prutser 1e klasse

Schnoop schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:09:
Een ijzerdraadje van je systeemkast naar de verwarming lost dit ook op.
Dit is echt het allerslechtste en gevaarlijkste advies ooit 8)7 . Als je CV monteurs (potentieel) wilt omleggen, ga je gang, maar er kunnen gewoon doden vallen als je de CV installatie met het elektriciteitsnet verbind.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-10 22:41
t gaat over aarding, niet over fasestroom->verwarming,

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Schnoop
Standeman schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:35:
[...]

Dit is echt het allerslechtste en gevaarlijkste advies ooit. Als je CV monteurs (potentieel) wilt omleggen, ga je gang. Er kunnen gewoon doden vallen als je de CV installatie met het elektriciteitsnet verbind.
Ik bedoel hier de kast, niet de voeding...
Zijn overigens CV installaties niet als sinds eeuw en dag zelf geaard (of vergis ik me hierin?).

Afgezien daarvan, als het kwaad kan om hem aan de verwarming te hangen mag je de pc zelf dus ook niet aanraken zonder "potentieel" jezelf om te leggen?

Als een draad naar de verwarming geen oplossing is kan je ook af en toe de pc van het stroomnet halen en vervolgens hem aan proberen te zetten. Alle condensatoren lopen dan leeg.

Een tijd op een helpdesk gewerkt van een (grote) PC-fabrikant en het verwijderen van "restspanning" was iets wat veel problemen verholp. De eerste keer dat ik dit hoorde had ik echt zoiets van "wth?".

Geheugen is een van de eerste dingen welke onder deze spanningsproblemen vaak stuk gaan, voornamelijk video geheugen.

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik bedoel hier de kast, niet de voeding...
Zijn overigens CV installaties niet als sinds eeuw en dag zelf geaard (of vergis ik me hierin?).
Klopt. Echter kan het voorkomen dat tijdens werkzaamheden er tijdelijk geen aarding aanwezig is. Door elektrische apparatuur te verbinden met je radiator kan dit gevaar opleveren voor de monteur.
Afgezien daarvan, als het kwaad kan om hem aan de verwarming te hangen mag je de pc zelf dus ook niet aanraken zonder "potentieel" jezelf om te leggen?
Klopt ook. Dit lijkt me het uitgangspunt voor het openen van dit topic.

• DutchDisturbed
Ja het is niet zo'n schok dat het echt pijn doet ofzo. Zo'n elektrische vliegenmepper is al snel gemener.

Maar het is best een rotzooi van losse draden die ik heb geprobeerd achter het paneel weg te werken dus vroeg me af of hier een probleem kon zitten. Maar qua aarding heb ik eenzelfde probleem al eens gehad met mijn versterker herinner ik mij (die schokken waren nog iets gemener).

Het plastic van het draadje ging even roken (ik heb zo'n lange draad die je gebruikt om een vuilniszak dicht te binden gebruikt) maar ik kreeg nog wel even een klein schokje bij het aanraken. De tweede keer was het weg.

• Schnoop
DutchDisturbed schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:51:
Het plastic van het draadje ging even roken (ik heb zo'n lange draad die je gebruikt om een vuilniszak dicht te binden gebruikt) maar ik kreeg nog wel even een klein schokje bij het aanraken. De tweede keer was het weg.
Als je met een tussenpauze van 5 seconden opnieuw een schokt krijgt zou ik toch echt even de PC nalopen, dit is niet echt normaal. Wellicht dat je voeding stuk is.

Het loskoppelen van de PC, en hem vervolgens aan proberen te zetten is overigens wel een simpele manier om schokken te voorkomen als je er aan gaat werken. Dit is sowieso altijd aan te raden om schade aan onderdelen te te voorkomen (stel dat jou aanraak 2 circuits aan elkaar verbinden kan dit negatieve gevolgen hebben).

• DutchDisturbed
Ga ik even doen. Zou wat zijn, zo oud is de pc niet. Zal in ieder geval onder de garantie vallen.

Het draadje loopt gewoon vanaf een van de boutjes aan de achterkant van de kast naar de kachel.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchDisturbed op 18-02-2014 16:02 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Leg even een geaarde WCD aan.

Aarding gaat via je voeding; zie bijv. http://www.techpowerup.co...images/in_transienta1.jpg
Daarom krijg je ook een schok als je de behuizing aanraakt, die is immers van metaal.

• DutchDisturbed
Jeutje dat ziet er ingewikkeld uit! Maarre, er gebeurd niets bij het aanraken van de kast. Alleen bij het aanraken van de aansluitingen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Kortom ................................ AARDEN !! randaarde stekker zegt toch al genoeg ????
groen/gele draad in de elektrische installatie, bij oud huis kan dit ook grijs zijn.
Evt kun je ook de waterleiding gebruiken (kijk in de meterkast of die dan WEL geaard is, anders heb je er nog niks aan en krijg je gevaarlijke situaties)

Dit is al zoooooooooooooooo vaak voorbijgekomen

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik wil hier geen nieuw topic voor openen, maar is het per definitie slecht/levensgevaarlijk om je PC niet op een geaard stopcontact te hebben?
Op mijn kamer zijn nog de enige stopcontacten die niet geaard zijn maar ik krijg nooit schokjes bij iets aanraken, wel toen ik per ongeluk met het testen van een fan op Molex 2 draadjes tegen elkaar liet komen kwam er een felle "vlam" met rookeffecten, het leek mij toen dat dit normaal de aardlek in actie liet komen maar aangezien ik die niet heb op mijn kamer ga ik daar nooit een antwoord op vinden, ik weet wel dat er heel wat A doorheen loopt en dat dit me waarschijnlijk op z'n minst een zware brandplek had gekost.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Ik heb nog nooit problemen gehad met met mijn PC i.c.m. ongeaarde stopcontacten. Heb je niet gewoon schoenen die gevoelig zijn voor statische elektriciteit i.c.m. een zachte vloer o.i.d?

Bijna alle woningen van enige leeftijd hebben geen aarding buiten de keuken en badkamer, aarding leg je ook niet zomaar even aan omdat je als je volgens de norm handelt je dan volgens mij direct je hele woonkamer (of welke kamer je pc ook staat) moet voorzien van aarding.

• keur0000

keur0000

Door het netfilter in je voeding hangt de behuizing tussen de netspanning en de nul = 115 Volt .......

https://www.google.nl/sea...RMeaG8QeF24HICg&gws_rd=cr

Leesvoer heren die zonder aarde aan een PC werken/knutselen enz. enz.

En voor alle wijsneuzen, PC is klasse II toestel, behuizing aan aarde voor een correcte werking.
Niet doen betekend ............... risico, het is maar net wat jij wil :z :O |:( |:( |:( |:( |:(

[ Voor 22% gewijzigd door keur0000 op 18-02-2014 16:21 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Google zoekresultaten? Komt dan gewoon met een concreet document op de proppen. Het liefst eentje waar heel jip en janneke staat waarom het gevaarlijk is.
Tevens vraag je om gedonder als je aan je pc gaat rommelen terwijl hij live is. (= stekker in stopcontact)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 16:23 ]

• keur0000

keur0000

Ook als je ff je USB stick in je PC doet als hij aan is Alpha Bootis |:( |:(

Ik kan hier (weer) een heel technisch verhaal gaan vertellen wat jij morgen ben vergeten.

Google maar eens op;

+ Netfilter geschakelde voeding
+ klasse II toestel

[ Voor 52% gewijzigd door keur0000 op 18-02-2014 16:24 ]

Verwijderd

Kunstof is een isolator.
keur0000 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:23:

Ik kan hier (weer) een heel technisch verhaal gaan vertellen wat jij morgen ben vergeten.

Google maar eens op;

+ Netfilter geschakelde voeding
+ klasse II toestel
Dat is helemaal niet waar. Als jij gewoon op een voor iedereen duidelijk manier uitlegt wat het probleem is gaat helemaal niemand dat vergeten. Met uitleggen bedoel ik trouwens text, niet 30 smileys.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 16:31 ]

• DutchDisturbed
Mwa ik zit zelf direct naast de kachel en steun nog wel eens met mijn voet op de radiator (lekker warm). Dan ben je dus zelf een mooie aarding voor het apparaat :D

Maargoed de beste optie is dus waarschijnlijk om de draad toch weg te laten en de pc bij het uitzetten te ontkoppelen van het stroomnet.

Het aarden van het stopcontact gaat gewoon niet gebeuren aangezien ik in een studentenhuis zit uit midden 18e eeuw met een dramatische staat van het de elektra. Hier gaat de woningbouwvereniging toch niets aan doen en aangezien ik van plan ben over een maand of wat verhuisd te zijn ga ik me daar ook niet druk om maken. Liever heb ik dus een tijdelijke oplossing zodat ik niet in de korte tijd dat ik er moet wonen mijn nieuwe pc naar de gallemiezen help.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

keur0000 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:19:
En voor alle wijsneuzen, PC is klasse II toestel, behuizing aan aarde voor een correcte werking.
Niet doen betekend ............... risico, het is maar net wat jij wil :z :O |:( |:( |:( |:( |:(
Klasse I
Een apparaat waarbij de bescherming tegen elektrisch aanrakingsgevaar niet alleen berust op basisisolatie maar ook op een additionele aarding van aanraakbare geleidende delen. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld een koelkast, wasmachine en computers.

Klasse II
Apparaten waarbij de bescherming tegen elektrisch aanrakingsgevaar niet alleen berust op basisisolatie maar op een additionele bescherming zoals dubbele isolatie of versterkte isolatie. Er is geen mogelijkheid tot aarding. Hierbij kan men denken aan elektrisch handgereedschap.
Bron: http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=622

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Vrijwel alle vaste computers zijn voorzien van een IEC-60320 C13 mains entry met aarde.
En wanneer dit op een apparaat zit is het gebruikelijk deze aan te sluiten.
Anders had er wel C7 op gezeten, zoals op laptops.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Kan natuurlijk ook van je rand apparatuur komen, monitor, printer etc.(indien daar iets weigert of fout is).
Verwijder zoveel mogelijk hardware en testen.
Anders voeding lenen en testen met andere voeding.
Moederbord goed ingebouwd en nergens kortsluiting?

Dacht dat als er iets mis is met hardware, dat er dan stroom naar de kast wordt geleid(aarde), en als er geen aarde is dan kan de stroom oplopen.(normaal niet gevaarlijk).

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 18-02-2014 16:49 ]

• DutchDisturbed
Mensen het was niet de bedoeling om een discussie over aarding te starten. Ik begrijp inmiddels dat een computer normaal gesproken aan een contact met aarde hoort te hangen, maar zoals aangegeven is deze dure grap geen optie.

Liever wilde ik weten hoe ik er achter kon komen of het probleem lag aan de aarde of eventueel een probleem met de hardware/installatie van mijn systeem.

Ik ga deze in ieder geval elke keer bij afsluiten ontkoppelen zodat de stroom zich minder op kan bouwen en ga straks even testen qua apparatuur of daar iets mis kan zijn. Aangezien er alleen een internetkabel, monitor en usb voor draadloos toetsenbord en muis in zit verwacht ik niet veel problemen daar. Thnx Jan voor dat advies.

Nu ik erbij nadenk viel het mij laatst op dat de laptop van mijn vriendin een zoemgeluid produceerde zodra ik deze aanraakte. De laptop voelde iets statisch en was aangesloten op dezelfde verdeelstekker. Bij het weghalen van het draadje merkte ik dat er kleine vonkjes ontstonden toen hij over de radiator gleed.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
DutchDisturbed schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:05:
Aangezien er alleen een internetkabel, monitor en usb voor draadloos toetsenbord en muis in zit
Alleen je monitor is vreemd gevoed, USB is allemaal bus-powered, m.u.v. losse self-powered usb schijf of printers e.d.

• DutchDisturbed
Daarom ;) Ik rol ook even een verlengkabel uit vanaf een ander stopcontact. Even kijken of ik daarmee dezelfde problemen heb...

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Let wel op dat dat andere stopcontact wel correct geaard is. Mijn ervaring is dat mensen zich hierin gemakkelijk vergissen.

Ik heb hier in huis (bouwjaar 1918) ook een verlengkabel vanuit de keuken naar mijn woonkamer lopen waar mijn PC's aan hangen omdat er verder nergens in huis randaarde zit. :(

• DutchDisturbed
Er is in dit huis geen geaard stopcontact te vinden. De enige optie is dusdanig ver weg dat dit geen mogelijkheid is. Maar omdat het stroomnet hier in huis zo slecht is hoop ik dat de andere groep in dezelfde kamer misschien minder problemen geeft.

[ Voor 35% gewijzigd door DutchDisturbed op 18-02-2014 17:44 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:31
Klinkt niet logisch... Je witgoed moet geaard worden aangesloten, al was het alleen maar voor je inboedelverzekering.

In een keuken of badkamer wil je echt niet zonder randaarde stroom gebruiken... :X

Bij mij in huis zit igg alleen in de keuken randaarde op 4 stopcotacten. Daar hangt die verlengkabel die ik al noemde aan. De rest van de aansluitingen in huis zijn allemaal ongeaard.

Of je moet op kamers wonen, of iets dergelijks, dan krijg je 'n ander verhaal. Dat kon ik uit je eerdere berichten niet opmaken.

[ Voor 13% gewijzigd door Richub op 18-02-2014 18:13 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:44

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Richub schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:11:
Klinkt niet logisch... Je witgoed moet geaard worden aangesloten, al was het alleen maar voor je inboedelverzekering.

In een keuken of badkamer wil je echt niet zonder randaarde stroom gebruiken... :X

Bij mij in huis zit igg alleen in de keuken randaarde op 4 stopcotacten. Daar hangt die verlengkabel die ik al noemde aan. De rest van de aansluitingen in huis zijn allemaal ongeaard.

Of je moet op kamers wonen, of iets dergelijks, dan krijg je 'n ander verhaal. Dat kon ik uit je eerdere berichten niet opmaken.
Mwah, gewoon niet aan sleutelen terwijl ingestoken, en gewoon stekker uittrekken en op de aanknop, zo trek je echt alle stroom uit de caps.

Hier 4 aardlekschakelaars in een 1975 huis, ze waren blijkbaar alleen vergeten op mijn kamer aardlek aan te leggen ;w

Ik neem dat minimale risico dan maar voor lief, wie gaat zijn voeding ook openschroeven terwijl hij aan is?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• DutchDisturbed
Richub schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:11:
Ik had even kort laten vallen dat het een studentenhuis was. Nu heb ik wel een soort appartement en dus eigen keuken, maar het stopcontact daar is dusdanig ver weg dat ik dat met een 30m snoer niet ga redden. Ook zit er op die groep al het witgoed uit het hele huis waardoor een extra verdeelstekker met pc eraan waarschijnlijk genoeg is om regelmatig de stoppen door te laten slaan. Om nu steeds de koelkast eruit te moeten trekken :D

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
DutchDisturbed schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 18:43:
[...]

Ik had even kort laten vallen dat het een studentenhuis was. Nu heb ik wel een soort appartement en dus eigen keuken, maar het stopcontact daar is dusdanig ver weg dat ik dat met een 30m snoer niet ga redden. Ook zit er op die groep al het witgoed uit het hele huis waardoor een extra verdeelstekker met pc eraan waarschijnlijk genoeg is om regelmatig de stoppen door te laten slaan. Om nu steeds de koelkast eruit te moeten trekken :D
Je kan op zich wel een aardedraad vanaf daar leggen naar je PC. Is natuurlijk een hoop gepruts, maar dan is het wel goed geaard.

LinkedIn
BlackIntel

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:18
Hier ook een lekstroom vanaf m'n computerkast (zelfbouw). Soms is het zelfs zo erg dat als ik m'n aansluiting van een luidspreker verwissel maar bijv. de computerkast of het IO shield daarmee raak dat de hele pc uitvalt (kortsluiting?).
Vervolgens start de pc niet meer op in eerste instantie maar na enkele uren komt het altijd weer goed, ik heb dit afgelopen weekend nog gehad. Blijf me erover verbazen dat de pc zich er kennelijk van weet te herstellen.
Zag wel dat afgelopen weekend het verbindingsdraadje met de verwarmingsbuis niet meer was afgesloten. Dit dus onmiddelijk weer hersteld.

[ Voor 15% gewijzigd door Wietsee. op 18-02-2014 19:28 ]

Web Enrichment

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Standeman

Prutser 1e klasse

kaasplank1 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 15:43:
t gaat over aarding, niet over fasestroom->verwarming,
Ja en? Nog steeds hang je een onderdeel van je elektrische installatie aan je CV. Er kan een flink potentiaal verschil bestaan tussen verschillende aardingen, welke levensbedreigend kunnen zijn. Plus dat een CV voor water bedoeld is, moet je die dingen niet gaan mixen. Het is niet zo verstandig wanneer je bij een lekkage met je voetjes in het water staat de CV probeert te fixen terwijl er spanning op staat.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• bikkeltje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-10 15:05
Wat ik hierboven allemaal lees klinkt wel erg drastisch. Meneer NederlandsVerstoorde wilt gewoon een maand lang zijn pc niet om zeep helpen (totdat hij het brakke pand verlaat) en zichzelf (en mogelijk zijn vriendin) niet om zeep helpen.

Wat betreft de lichte stroomschokjes, dit probleem herken ik. Ik woonde eerst ook in een nagenoeg volledig ongeaarde woning. Hier had ik een verwarming dicht bij een tweetal pc's staan. Normaliter was er eigenlijk niets aan de hand, maar ik wilde heel graag netwerken. Toen heb ik een token-ring systeem aangelegd (koleredingen waren dat). De dik geisoleerde kabels raakte dan de verwarming aan en dan had je gewoon lekker 12v op je dak als je de kast aanraakte. Dit probleem heb ik ongeveer 5 jaar gehad, in die tijd is er nooit iets kapot gegaan. Het is wel vervelend, maar het went.

Wat ik probeer te zeggen is dat je boosdoener eveneens je oplossing kan zijn. De verwarming is de oorzaak van je stroomschokjes, maar een draad er naar toe is eveneens de oplossing. Alle spookverhalen hierboven over het electrocuteren zijn overdreven onzin.

Heb je wel eens naar een douche/bad gekeken die van gietijzer/-staal is gemaakt? Deze worden gewoon aan de waterleiding of de verwarminsbuis geaard. De verwarming en oude koperen waterleidingen in oude huizen zijn standaard geaard. Het is dus geen enkel probleem om hier je restspanning van 5v (gokje) over af te voeren. Je voeding geeft echt geen 230v wisselspanning ineens af op je kast. Dan gaat je pc in een paar seconde in rook op, dus vandaar dat deze doemscenario's hierboven niet van toepassing zijn.

Zelf heb ik de aarding niet toegepast, omdat ik altijd het vermoeden had dat het meer kwaad dan goed zou opleveren. Stel je voor dat een ander apparaat ook middels de verwarming is geaard, wat wel aan de 230v zit, blaas je dan binnen 1 seconde je pc op?

Trouwens zitten in dat zelfde huis waar ik jaren heb gewoond nu gewoon 7 pc's in de meest uiteenlopende overdreven configuraties zonder randaarde verbonden. Het gaat daar nog steeds goed, en sinds de vervanging van de token-ring is er nooit meer iemand die geklaagd heeft over stroom op de kasten (en andere apparaten).

Hopelijk helpt dit.

Pas trouwens goed op met die laptop tegen de verwarming, dat klinkt niet echt goed. Een laptop is weer een ander verhaal, door de interne accu die er in zit. Als je hem gewoon weghoudt bij de verwarming is er niets aan de hand.
Pagina: 1