Netwerk kennis opkrikken

Pagina: 1
Acties:

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 19:08
Hallo allen,

Laatst heb ik een EdgeRouter Lite gekocht van Uiquiti met als doel deze als router gebruiken thuis. Nu heb ik gemerkt dat mijn kennis toch iets beperkter is dan ik zelf heb gedacht. Hier wil ik dus iets aan doen!!

Mijn kennis gaat nu zover dat ik via de grafische interface van (consumenten) routers alles prima kan instellen en dat ik grotendeels weet hoe het werkt. Nu wil ik dieper op de protocollen ingaan zoals NAT en Interfaces ed.

Dus weet iemand een goed artikel waar dieper op netwerken/routing in gegaan wordt? Het is een hobby geen opleiding! ;) Ik ben bijvoorbeeld al het volgende artikel tegen gekomen. Zit ik dan een eind in de goede richting? Of hebben jullie nog meer interesante artikelen of keywords om op te zoeken?

Het is puur voor een duwtje in de goede richting, niet voor kant en klare oplossingen. Alvast bedankt voor suggesties!! :D

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Leesvoer (ook als hobby): Computer Networks (Tanenbaum)

Verder staat het internet er vol mee, dus wat zoek je specifiek... "Alles over netwerken" is vrij algemeen. Exacte werking TCP/IP, dan zoek je daar op... Maar dat had je vast al door :)

• chickpoint
Miyamoto schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:23:
Leesvoer (ook als hobby): Computer Networks (Tanenbaum)

Verder staat het internet er vol mee, dus wat zoek je specifiek... "Alles over netwerken" is vrij algemeen. Exacte werking TCP/IP, dan zoek je daar op... Maar dat had je vast al door :)
Bedankt voor de tip! Als ik thuis ben zal ik er eens wat beter naar kijken. Het geval waar ik nu tegen loop id de connectie tussen WAN en LAN die ik niet helemaal begrijp. Als voorbeeld: Op mijn EdgeRouter krijg ik mijn LAN kant netjes geconfigureerd en ook aan de WAN kant krijg ik PPPoE geconfigureerd (krijg ipadres kan pingen enz.) alleen de verbdinding daartussen mis ik (schijnbaar) de nodige kennis. Ik heb alleen geen flauw idee op welk keyword ik daarvoor moet zoeken...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Binnenkort ben ik van plan ook de overstap te maken naar Ubiquiti, dit terzijde

Op het forum van Ubiquiti staan standaard configuraties om de Lite als router te configureren. Volgens mij moet het met de informatie die je daar kan vinden sowieso lukken om verder te komen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• chickpoint
lier schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:29:
offtopic:
Binnenkort ben ik van plan ook de overstap te maken naar Ubiquiti, dit terzijde

Op het forum van Ubiquiti staan standaard configuraties om de Lite als router te configureren. Volgens mij moet het met de informatie die je daar kan vinden sowieso lukken om verder te komen.
Dat is dus het probleem, dat werkt niet.. heb al diverse configuraties geprobeerd inclusief de SOHO en SOHO with PPPoE examples en via de wizard in de router zelf.

Verwijderd

Ik zeg, volg eens een cursus op Coursera: https://class.coursera.org/comnetworks-003

Coursera is gratis en deze cursus HET boek omtrent netwerken: http://www.bol.com/nl/p/computer-networks/1001004010658387/

Heb hem zelf ook gevolgd en het hele boek doorgewerkt. Kan het je zeker aanraden!

• chickpoint
Oke super bedankt voor de tips, ga het zeker doorlezen. Heb trouwens vanmiddag functioneringsgesprek gehad op het werk en mag een opleiding gaan volgen. Dus is dit gelijk een mooie grondslag!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:19
Het artikel dat je had gevonden ziet er nogal gedateerd uit. Even snel bekeken en zie al voorbij komen dat de meeste switches 10MBit/s poorten hebben met één of twee 100MBit/s poorten dus lijkt me niet al te courant. Echter zijn in veel gevallen de basisprincipes nog steeds hetzelfde alleen gaat het wat sneller. Ook zal je de laatste ontwikkelingen daar niet van meekrijgen.

Als je het dan alsnog als opleiding wil gaan doen kan je altijd kijken naar een CCNA (ICND1 en ICND2) cursus of de boeken hiervan. Het is het begin van het certificeringstraject van Cisco maar behandeld ook de basisprincipes van netwerken in het algemeen. Mocht je verder een functie in de ICT ambiëren kan dit een waardevol certificaat zijn.

Andere optie waar ik zelf verder geen ervaring mee heb is CompTIA Network+. Is volgens mij iets minder gangbaar maar de opgedane kennis zal vermoedelijk geen kwaad kunnen :)

• chickpoint
Shinji schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 23:34:
Het artikel dat je had gevonden ziet er nogal gedateerd uit. Even snel bekeken en zie al voorbij komen dat de meeste switches 10MBit/s poorten hebben met één of twee 100MBit/s poorten dus lijkt me niet al te courant. Echter zijn in veel gevallen de basisprincipes nog steeds hetzelfde alleen gaat het wat sneller. Ook zal je de laatste ontwikkelingen daar niet van meekrijgen.

Als je het dan alsnog als opleiding wil gaan doen kan je altijd kijken naar een CCNA (ICND1 en ICND2) cursus of de boeken hiervan. Het is het begin van het certificeringstraject van Cisco maar behandeld ook de basisprincipes van netwerken in het algemeen. Mocht je verder een functie in de ICT ambiëren kan dit een waardevol certificaat zijn.

Andere optie waar ik zelf verder geen ervaring mee heb is CompTIA Network+. Is volgens mij iets minder gangbaar maar de opgedane kennis zal vermoedelijk geen kwaad kunnen :)
Bedankt voor de suggesties. Mede om de reden die je aandraagt heb ik die website niet doorgelezen. Het boek wat aangedragen werd is wel erg interessant en dat ga ik waarschijnlijk kopen.

Qua opleiding betreft ga ik kiezen voor een op MBO niveau omdat ik niet de kans heb gehad om mijn vorige (MBO) opleiding af te maken. Mede door de crisis en door persoonlijke omstandigheden (lang leve de bouw zeggen we dan maar). Dus dat papiertje is erg belangrijk voor me :)

Pagina: 1