Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:57
Hallo mede-tweakers,

Ik zit met de volgende vraag:

Ik heb in totaal nu 4 contracten gehad, 1x half jaar en 3x 1 jaar, zover ik weet zou het een vast contract moeten zijn maar volgens mijn werkgever en de CAO niet.

Toen ik de CAO mensen belden, vroeg ik het volgende:

Dus ze kunnen me elk jaar voor 7 dagen ontslaan en weer aannemen en dat tot mijn 67 zonder vast contract?

Ja, dat klopt was het antwoord, in dit geval staat de CAO boven de wet.

Maar ik twijfel hieraan, wie kan mij helpen? Want ik snap het niet meer.

CAO: http://www.caoloonwerk.nl/

Dit is wat er staat:

Losse dienstverbanden

a.Een los dienstverband dat is aangegaan voor bepaalde tijd of voor bepaald werk, kan met inachtneming van de opzegtermijn uit artikel 7:672 BW tussentijds worden opgezegd. Opzeggingen mogen alleen plaatsvinden tegen het einde van een betalings periode (week, 4 weken of maand).

b.Bij elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald werk tussen dezelfde werkgever en werknemer geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd als meer dan drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of voor bepaald werk elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van maximaal zeven dagen. Als deze arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald werk tussen dezelfde werkgever en werknemer elkaar opvolgen met tussenpozen van maximaal zeven dagen en deze arbeidsovereenkomsten samen een periode van meer dan 36 maanden beslaan (tussenpozen inbegrepen) is er sprake van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd vanaf de dag dat deze 36 maanden worden overschreden.

c.Sub b is ook van toepassing op elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten tussen een werknemer en verschillende werkgevers, die ten aanzien van het verrichte werk redelijkerwijs geacht moeten worden elkaars opvolger te zijn.

d.Sub b, tweede alinea is niet van toepassing op een arbeidsovereenkomst die is aangegaan voor minder dan drie maanden en die onmiddellijk volgt op een arbeidsovereenkomst tussen dezelfde werkgever en werknemer van 36 maanden of langer.

e.Als een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand komt zoals bedoeld onder b en c, is dit een vast dienstverband met overbrugging, tenzij werkgever en werknemer expliciet een vast dienstverband zonder overbrugging overeenkomen.

f.Sub b tot en met e zijn niet van toepassing op losse werknemers die zijn aangenomen voor bepaalde tijd of voor bepaald werk en die inmiddels 65 jaar zijn geworden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In België heb je een gelijkaardige regeling met interimwerk. Dan ontslaat je 'werkgever' je of stuurt ie je verplicht op vakantie, en daarna begint die termijn (een jaar als ik het goed heb) opnieuw te lopen.

Het is smerig, maar zo wordt er rond de wettelijke bepalingen gewerkt. Handig voor hen, en met een minimale meerkost, en voor jou nog steeds werkonzekerheid. Misschien kan je es navragen bij je rechtstbijstand als je die hebt?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 08:21
Hier staat het toch dat je nu een contract voor onbepaalde tijd hoort te krijgen:
Bij elkaar opvolgende arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald werk tussen dezelfde werkgever en werknemer geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd als meer dan drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of voor bepaald werk elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van maximaal zeven dagen

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Wylana schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:53:
Hier staat het toch dat je nu een contract voor onbepaalde tijd hoort te krijgen:

[...]
Ja precies daarom hebben ze me dus ook 1 week ontslagen, zover ik begrijp, als het niet binnen 7 dagen is, is het dus geen vast contract :?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:45:
Ik heb in totaal nu 4 contracten gehad, 1x half jaar en 3x 1 jaar, zover ik weet zou het een vast contract moeten zijn maar volgens mijn werkgever en de CAO niet.
Wellicht geen antwoord op je vraag, maar waarom vraag je je werkgever niet gewoon om een vast contract, in plaats van het proberen af te dwingen?

Je werkt er inmiddels 3.5 jaar, dus ze vinden je ongetwijfeld een geschikte man voor de baan die je uitvoert. Of is het ongebruikelijk in de sector waarin je werkzaam bent om daar met vaste contracten te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Als eerste: ja, de CAO gaat boven het wetboek. Zo mag in de horeca 5 x een tijdelijk dienstverband worden verlengd (dus totaal 6 tijdelijke contracten).

In artikel b wordt gesteld dat in jouw CAO er een max is van 7 dagen tussen contracten. Dus zolang ze hier aan houden kunnen ze onbeperkt tijdelijke contracten aanbieden. Voor mensen zonder CAO geld er een termijn van 3 maanden.

Of jij bij een dergelijke werkgever wilt werken, is weer een andere vraag..
Borromini schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:51:
Het is smerig, maar zo wordt er rond de wettelijke bepalingen gewerkt. Handig voor hen, en met een minimale meerkost, en voor jou nog steeds werkonzekerheid. Misschien kan je es navragen bij je rechtstbijstand als je die hebt?
Smerig? Tja, ik weet niet hoe het in België werkt, maar hier in NL zijn de vakbonden er gewoon mee akkoord gegaan.

[ Voor 38% gewijzigd door Standeman op 18-02-2014 14:07 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Standeman schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 14:00:
Als eerste: ja, de CAO gaat boven het wetboek. Zo mag in de horeca 5 x een tijdelijk dienstverband worden verlengd (dus totaal 6 tijdelijke contracten).
Dat klopt natuurlijk niet, alleen voor wat betreft deze regeling m.b.t. dienstverband voor onbepaalde tijd is inderdaad gespecificeerd dat er per CAO vanaf geweken mag worden qua aantal contracten.

Voor wat betreft de periode van 7 dagen weet ik dat niet, maar als het in de CAO staat verwacht ik wel dat het rechtsgeldig is aangezien daar ook door een vertegenwoordiger van de werknemers naar gekeken zal zijn.

Ik moet wel zeggen dat ik het een vrij vreemde constructie vindt, je ziet het wel vaker maar de normale termijn is volgens mij 3 maanden. Met een periode van 7 dagen speel je wel erg in de kaart dat je onbeperkt tijdelijke dienstverbanden kan blijven uitgeven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Ik had geen keuze, ze hebben me 4 dagen voor einde contract verteld dat ik toch geen vast contract zou krijgen, en ik weer 1 jaar contract krijg..... ik had niet eens tijd om te onderhandelen of wat te bespreken, ze hebben me in de week van kerst ontslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je onslagen bent, heb je daar in iedergeval nog een vergoeding voor gehad. Als een contract per rechtswege eindigd, omdat de einddatum gehaald is, krijg je nooit wat ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Zelfde, contract was gewoon afgelopen van dat jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Tja ... normaal zou ik denken dat als je een paar maanden voor einddatum contract nog niets op papier hebt staan dat je dan terug begint te solliciteren.

Op die manier heb je mogelijk een stok achter de deur - anders sta je in die laatste week letterlijk met je rug tegen de muur.
Of je zou natuurlijk een paar maandjes moeten kunnen overbruggen zonder job.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Afhankelijk van wat voor werk het is, zou ik toch zeker kijken naar een andere werkgever.
Dit soort constructies die alleen in jou nadeel zijn, daar zou ik geen deel van willen uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Contract aannemen, en iets anders zoeken. Serieus, voor een werkgever die je zo aan het lijntje houdt, wil je niet langer werken. Of het nu mag van de CAO of niet, het is gewoon onbehoorlijk omgaan met je personeel. En inderdaad: de volgende keer onthouden dat je zorgt dat je je contractverlenging niet laat aankomen op het laatste moment, maar dat je een paar maanden voor het verlopen van je huidige contract actie gaat ondernemen om het vervolg te regelen.

[ Voor 10% gewijzigd door ATS op 18-02-2014 17:10 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dit is precies een voorbeeld van het contrast tussen wereldvreemde, naïeve pluche-plakkende politici en de keiharde dagelijkse praktijk. De hele flexwet en alle overheidsbemoeienis die daarop volgde heeft de positie van de medewerker niet verbeterd, alleen maar onzekerder gemaakt. Ik zie dat in mijn eigen branche; werknemers die het einde van de wettelijk toegestane flexcontacten bereiken, krijgen geen vaste aanstelling, maar worden ontslagen. Na 3 maanden wordt er weer contact met hun opgenomen en ze kunnen weer bij nul beginnen. Als gevolg van de actuele arbeidsmarkt hebben velen geen keuze en gaan weer via het uitzendbureau aan het werk. Zonder overheidsbemoeienis zou de complete uitzendbranche instorten en ik zou er geen traan over laten btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Accepteren of iets anders zoeken. Een vast contract stelt ook niet zoveel meer voor. Als het een leuke goedbetalende job is dan kan je het zo nog een tijdje vol houden, maar als er verder weinig toekomst in zit dan moet je gewoon verder kijken. Ik schat in dat je niet bij een grote organisatie werkt waar je op een specifieke afdeling werkt (it, td, boekhouding, pz), maar waarschijnlijk ben je zelf handelswaar (it detachering, chauffeur, etc).

Dit soort bedrijven maken winst zolang iedereen werkt, zijn er 10-20 procent zieken of "ouwetjes" dan valt heel zooi in elkaar, vandaar dat ze korte contracten aanhouden en je er nooit echt veel zal verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Binnenkort met de nieuwe ontslagwet kun je met vast contract er ook heel simpel uitgewerkt worden dus echt veel maakt vast of tijdelijk dan niet meer uit :{ Ik zou blij zijn dat ze je nog terug willen hebben en dat je een baan hebt ieder geval want voor jou 10 anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Laatst online: 18:40
"als meer dan drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd of voor bepaald werk elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van maximaal zeven dagen"

Hmm, ze moeten je meer dan 7 dagen niet in dienst hebben, als ze je nu 3x achter elkaar precies 1 week niet in dienst hadden, dan zou je nu een contract onbepaalde tijd hebben.
(durf rustig te stellen, dat ze wel hebben gezorgd, dat het niet 3x precies 1 week is)

En anders zet je van de afgelopen jaren, je contractingang datums en einddatums is op een rij.

Andere optie, maar daar heb je persoonlijk niet veel aan direct:
Stuur een brief aan een kamerlid, die kunnen dan bijvoorbeeld aankaarten, als het wel echt de bedoeling is, dat de landbouwcao de werkgevers zoveel rechten geeft, dat ze oneindig tijdelijke contracten kunnen geven.
http://www.tweedekamer.nl...de_tweede_kamer/index.jsp

Maar ja, geen idee als ze er wat mee doen of niet, het is wel democratisch meedenken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Mythio schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:08:
Afhankelijk van wat voor werk het is, zou ik toch zeker kijken naar een andere werkgever.
Dit soort constructies die alleen in jou nadeel zijn, daar zou ik geen deel van willen uitmaken.
Als TS geen opzegtermijn in z'n tijdelijke contract heeft, dan geldt ook voor hem de einddatum. Nu solliciteren heeft dan waarschijnlijk weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
toolkist schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:54:
[...]

Als TS geen opzegtermijn in z'n tijdelijke contract heeft, dan geldt ook voor hem de einddatum. Nu solliciteren heeft dan waarschijnlijk weinig zin.
Maar hij kan best wel in zijn kalender een agendapunt zetten voor over 6 maanden om al eens wat te beginnen rondsnuffelen voor mogelijke interessante werkgevers.

Een 2e herinnering over 9 maanden om uitsluitsel te krijgen van contractverlenging en om te gaan solliciteren. Iets wat ik altijd zou doen zelfs als je een 5e keer een jaarcontract aangeboden zou krijgen - een beetje oriënteren kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waar ik naar zou kijken:
HOE kan men jou zo makkelijk ontslaan elk jaar ? Dat houdt echt geen stand bij het uwv.
Verder als jij een jaar contract hebt, dan KUNNEN ze echt niet 4 dagen opzegtermijn hanteren.

Wordt je wel echt ontslagen of zegt men elke keer dat men je contract niet verlengt en pas na 7 dagen krijg je een nieuw contract ?

[ Voor 24% gewijzigd door KillerAce_NL op 19-02-2014 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Het zal het laatste wel zijn: jaarcontract niet verlengt, 7 dagen wachten, en dan een nieuw jaarcontract aanbieden.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 20:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Mythio schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:08:
Het is de CAO voor loonwerkers. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat andere werkgevers in de loonwerksector er niet veel andere praktijken op nahouden. Je moet dan zorgen dat je baan vind in een andere sector c.q. CAO.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Mij werd een half jaar lang verteld dat ik een vaste baan zou krijgen en op eens dus niet, en zo rond kerst had ik geen zin om opnieuw te gaan zoeken dus ik heb weer voor 1 jaar getekend, ik was natuurlijk boos maar ja, ik ben ICT beheerder daar en doe alles, ze wouden me eerst 3 weken ontslaan i.v.m. bouwstop, wel dachten ze dat ik die 3 weken alles doorbeheer en monitor (dat dacht ik dus mooi niet), op eens werd het 1 week.

Bedankt voor jullie advies zover.

@KillerAce_NL

Ze wachten af tot de laatste week en pas dan krijg ik iets te horen, er werd mij verteld dat ze het zelfs op de laatste dag pas hoeven te zeggen dus dat ik maar blij moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk eerlijk gezegd dat het in jou geval nog redelijk goed is aangepakt. Bij andere bedrijven zeggen ze, contract afgelopen ga maar naar de WW voor 3 maanden en kom dan terug..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
beyazz06 schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:01:
Ik denk eerlijk gezegd dat het in jou geval nog redelijk goed is aangepakt. Bij andere bedrijven zeggen ze, contract afgelopen ga maar naar de WW voor 3 maanden en kom dan terug..!
Ja, ik moest dus ook 1 week in de WW ~_~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:01:
Mij werd een half jaar lang verteld dat ik een vaste baan zou krijgen en op eens dus niet, en zo rond kerst had ik geen zin om opnieuw te gaan zoeken dus ik heb weer voor 1 jaar getekend, ik was natuurlijk boos maar ja, ik ben ICT beheerder daar en doe alles, ze wouden me eerst 3 weken ontslaan i.v.m. bouwstop, wel dachten ze dat ik die 3 weken alles doorbeheer en monitor (dat dacht ik dus mooi niet), op eens werd het 1 week.
Als IT' er heb je toch veel keuze qua baan? Zoals eerder in de topic al is vermeld zou ook ik nu het contract aannemen echter tegelijkertijd zoeken naar een andere baan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 00:02
Eens met hierboven, ga op zoek naar iets anders. Enige waar je op moet letten met een tijdig contract is of er een opzegtermijn in staat. Zo ja, dan kun je tussentijds ontslag nemen. Anders kun je aan het eind van het jaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:24
Als je dan een andere baan gevonden hebt, ook pas op de dag dat ze je contract willen vernieuwen zeggen dat je opstapt })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, pak ze dan maar terug. Niets opzeggen en opzegtermijn, gewoon niets tekenen en niet meer terug komen nadat je contract verlopen is.Niet echt volwassen, maarja.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:21
als je dat doet, houd er wel rekening mee dat je zelf ook niet zo makkelijk onder een contract met bepaalde tijd uitkomt. Met de wetswijziging die gisteren is aangenomen is er trouwens wel iets veranderd op dit punt, volgens mij moeten ze het nu een x aantal weken van te voren aangeven als ze niet verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
Een IT Beheerder kan echt wel ergens anders werk vinden en ook onder een andere CAO.
Lees eens na of je een opzeg termijn hebt zoals is voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:27:
Ja, pak ze dan maar terug. Niets opzeggen en opzegtermijn, gewoon niets tekenen en niet meer terug komen nadat je contract verlopen is.Niet echt volwassen, maarja.
Of je zegt gewoon tussentijds op, met inachtneming van de 1 maand opzegtermijn en met opname van je verlof. "Veel succes met vinden en inwerken van een vervanger. Over 2 weken ben ik weg!"

Zo ging het min of meer toen mijn vorige werkgever ging reorganiseren en onder andere de hele IT afdeling boventallig verklaarde. Onderdeel van het Sociaal Plan was, dat boventallig personeel zich niet aan de opzegtermijn hoefde te houden en in de tijd van de baas mocht solliciteren. Binnen 2 maanden hadden ze geen enkele systeem- of netwerkbeheerder meer. Heeft ze veel geld en hoofdpijn gekost, want de "inhoudelijke uitwerking" van het outsourcen van IT was nog niet klaar en er was nog geen overeenkomst met een detacheerder/outsourcer gesloten. Iedereen die een andere baan vond, was ook echt binnen 2 weken weg. Het management deed bij iedereen nog wel het "dringende verzoek" om het vertrek nog een paar weken uit te stellen, maar dat deed niemand. Gek he?

Moraal van het verhaal: als je je medewerkers als stront behandelt, zullen ze dat bij jou ook doen als het erop aankomt.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2014 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

JvS schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:27:
Idd... :X Dit is voor de TS op alle fronten een slechte situatie: zware onzekerheid of je over een jaar nog werkt, maar tegelijkertijd niet de mogelijkheid om halverwege het jaar na een opzegtermijn weg te gaan wanneer er wat beters langskomt.
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:03:
Of je zegt gewoon tussentijds op, met inachtneming van de 1 maand opzegtermijn en met opname van je verlof. "Veel succes met vinden en inwerken van een vervanger. Over 2 weken ben ik weg!"
Tussentijds opzeggen zal niet zomaar gaan bij een vast contract, lijkt me.
edit:
Zie onder.

Wel even dubbelchecken op papier of niets tekenen en na de laatste dag niet meer werken inderdaad genoeg is. Oh en geen goede referentie verwachten natuurlijk... Netter is toch enkele weken voordien aangeven dat jij op deze manier niet meer verlengd.

Ik zou, mochten ze merken dat ze toch nog iemand nodig hebben en je bellen, wel zo flexibel zijn om een vast contract te accepteren, mits er x% loonsverhoging (en verdere loonsverhogingen cf CAO?) bij komt :+

En ruim voor einde contract alvast gaan rondkijken en solliciteren, natuurlijk.

--

Wat vindt de UWV er eigenlijk van als je een aangeboden contract niet accepteert?

[ Voor 14% gewijzigd door F_J_K op 19-02-2014 10:16 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F_J_K schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Idd... :X Dit is voor de TS op alle fronten een slechte situatie: zware onzekerheid of je over een jaar nog werkt, maar tegelijkertijd niet de mogelijkheid om halverwege het jaar na een opzegtermijn weg te gaan wanneer er wat beters langskomt.

[...]

Tussentijds opzeggen zal niet zomaar gaan bij een vast contract, lijkt me.
Volgens het stuk over "Losse dienstverbanden" uit de CAO (lid a) wel. (Staat in een quote, die niet als quote verpakt is, in de TS.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

@KillerAce_NL

Ze wachten af tot de laatste week en pas dan krijg ik iets te horen, er werd mij verteld dat ze het zelfs op de laatste dag pas hoeven te zeggen dus dat ik maar blij moet zijn.
Helaas geen antwoord op mijn vraag, wordt je nou echt ontslagen of zeggen ze dat je contract niet verlengd wordt en nemen ze je na 7+ dagen weer aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Uiteraard niet verlengen van contract. UWV gaat vrijwel nooit akkoord met voortijdige beëindiging van tijdelijke dienstverbanden, afgezien van faillisement e.d. Ook de kantonrechter is daar kritisch over. De wekgever mag iha gewoon afwachten. Het is een stuk makkelijker om iemand met een vast contract te ontslaan, juist omdat het contract uitdienen in die gevallen meestal onredelijk is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime

Bedankt voor jullie advies zover.

@KillerAce_NL

Gatverdikke zeg ... daar had je wel een heel mooie kans om een vast contract te krijgen.
Alle ... om al een 1ste keer een verlenging te pakken te krijgen zonder die 7 dagen ertussen.

Had je die 3 weken monitoring en beheer gedaan en daar wat bewijs van gehouden (mailtjes versturen, iets anders dat als bewijs kan dienen)
Dan had je al 1 automatische verlenging binnen.

Doe het zelfde eind volgend jaar en je had een vast contract gehad.
Vervolgens vraag je voor je nieuwe contract + meldt je dat er een foutje gebeurd is - loon van die 3 weken is nooit doorbetaald geweest.
(loonsvordering kan meestal tot paar jaar na datum)

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 21:55
chime schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 13:35:
[...]

Had je die 3 weken monitoring en beheer gedaan en daar wat bewijs van gehouden (mailtjes versturen, iets anders dat als bewijs kan dienen)
Dan had je al 1 automatische verlenging binnen.
[...] meldt je dat er een foutje gebeurd is - loon van die 3 weken is nooit doorbetaald geweest.
(loonsvordering kan meestal tot paar jaar na datum)

>:)
Maar TS was gedurende die 3 weken ontslagen, dus heeft hij niks te eisen, toch? "Jij was niet bij mij in dienst, dus bedankt voor het fijne werk en toedeledoki"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

hjkv schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:34:
[...]

Maar TS was gedurende die 3 weken ontslagen, dus heeft hij niks te eisen, toch? "Jij was niet bij mij in dienst, dus bedankt voor het fijne werk en toedeledoki"
Nee, zo werkt dat niet. Als iemand accepteert dat je werk voor hem doet, dan ben je kennelijk nog in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
F_J_K schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 10:04:
[...]

Wat vindt de UWV er eigenlijk van als je een aangeboden contract niet accepteert?
Dat is je eigen vrije keuze, daar hoeven zij geen mening over te hebben.
Een ander punt is het moment dat je een WW-uitkering gaat aanvragen, die zul je niet krijgen, immers je bent niet onvrijwillig werkloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Laatst online: 18:40
hjkv schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 17:34:
[...]

burgerlijk wetboek 7:
wetsartikel 610A stelt echter wel doodleuk: "Hij die ten behoeve van een ander tegen beloning door die ander gedurende drie opeenvolgende maanden, wekelijks dan wel gedurende ten minste twintig uren per maand arbeid verricht, wordt vermoed deze arbeid te verrichten krachtens arbeidsovereenkomst."

Als hij in die 3 weken (aansluitend op voorgaande contract) dus beloont was, had hij volgens de wet gewoon een "arbeidscontract".

En 610B stelt dan aanname vast, dat je rustig kunt uitgaan, dat de hoeveelheid werk, die je dan gedaan zou hebben, waarschijnlijk zelfde is als in de voorgaande tijd.

Dus de toedelodokie werkt niet zomaar :D

• Bschnitz
In totaal zijn er 9 dagen tussen geweest, dus ik heb nergens recht op volgens jullie uitleg, ik heb ook niets gedaan in die 9 dagen, omdat ik niet aansprakelijk gesteld wou worden voor schade etc. of hacken en weet ik veel waar ik voor strafbaar zou zijn als er wat miss gaat.

Verder heb ik mijn contract effen doorgelezen en er staat in principe dat ik het 2 maande van te voren moet aangeven en mijn werkgever niet eens 1 dag, mits het geen voortijdig ontslag zou zijn, dan gelden ook voor hun die 2 maanden.

Hoe dan ook heb ik dus geen poot om op te staan, het was aardig wat trots doorslikken voor mij om weer voor 1 jaar te tekenen omdat ik niet werkeloos wou zijn, UWV vond het ook maar vreemd, maar het was legaal, plus ze vonden het goed dat ik het contract heb aangenomen.

Ze betalen ook nog eens slecht, 27k per jaar Inc. vakantietoeslag voor 32 uur.... en ik beheer 100 werkstations, 10 servers, 160 mobiele abos, 100 databundels, telefooncentrale, 4 locaties, ik monitor alles en ben het enige ICT persoon voor 150 gebruikers qua IT en 250 voor telefonie etc.

Ik vond de hele situatie belachelijk, ik ben nu 28 en werk al vanaf mijn 20ste in de IT, en dit had ik nooit verwacht mee te maken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt voor nu in ieder geval inkomen. Ga lekker solliciteren en weg daar...

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Bschnitz schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 12:34:
Verder heb ik mijn contract effen doorgelezen en er staat in principe dat ik het 2 maande van te voren moet aangeven en mijn werkgever niet eens 1 dag, mits het geen voortijdig ontslag zou zijn, dan gelden ook voor hun die 2 maanden.
Dat is sowieso niet rechtsgeldig. Als het contract gewoon afloopt, dan kan jij ook besluiten om de volgende dag niet meer op te komen draven. Ik zou me daar in dit geval dan ook niet voor schamen. Gewoon op zoek gaan naar ander werk, en al heb je 1 dag voor het aflopen van je contract een nieuwe baan zeg je gewoon doei. Ze kijken maar hoe ze het oplossen.

De twee maanden opzegtermijn geld waarschijnlijk gewoon voor tussentijds opzeggen, dus dat is ook mooi meegenomen voor jou, want niet alle tijdelijke contracten kun je tussendoor opzeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Woy op 20-02-2014 13:19 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Woy schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:18:
[...]

Dat is sowieso niet rechtsgeldig. Als het contract gewoon afloopt, dan kan jij ook besluiten om de volgende dag niet meer op te komen draven. Ik zou me daar in dit geval dan ook niet voor schamen. Gewoon op zoek gaan naar ander werk, en al heb je 1 dag voor het aflopen van je contract een nieuwe baan zeg je gewoon doei. Ze kijken maar hoe ze het oplossen.

De twee maanden opzegtermijn geld waarschijnlijk gewoon voor tussentijds opzeggen, dus dat is ook mooi meegenomen voor jou, want niet alle tijdelijke contracten kun je tussendoor opzeggen.
Voor tussentijdse opzegging staat in de quote in de TS, dat BW 7:672 van toepassing is. Voor dienstverbanden korter dan 5 jaar is dat voor de werknemer 1 maand. Dat mag schriftelijk worden verlengd tot maximaal 6 maanden, maar dan is de opzegtermijn voor de werkgever het dubbele van die voor de werknemer. Aangezien die voor de werkgever blijkbaar 2 maanden is, is die voor de werknemer dus 1 maand.

Maar dit is zo wel reageren op flarden informatie die zo nu en dan het topic in sijpelen. Mijn indruk van het geheel:
- contract is broddelwerk en gaat geen stand houden in het geval van toetsing door de rechter
- RUN FOREST!!! RUN!!!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 13:42 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
@BazzH: Dat geld alleen bij overeenkomsten voor onbepaalde tijd. Bij overeenkomsten voor bepaalde tijd is er standaard geen opzegtermijn, maar die kan wel afgesproken zijn in de overeenkomst of CAO. Hier is dat inderdaad het geval, dus vandaar dat ik aangeef dat dat in zijn voordeel is.

Maar de opzegtermijn geld natuurlijk niet bij het aflopen van de overeenkomst.
- contract is broddelwerk en gaat geen stand houden in het geval van toetsing door de rechter
Waarom denk je dat? Ik zie niet zo snel iets dat niet toegestaan zou zijn.

[ Voor 50% gewijzigd door Woy op 20-02-2014 13:47 ]

Verwijderd

Woy schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:45:
@BazzH: Dat geld alleen bij overeenkomsten voor onbepaalde tijd. Bij overeenkomsten voor bepaalde tijd is er standaard geen opzegtermijn, maar die kan wel afgesproken zijn in de overeenkomst of CAO. Hier is dat inderdaad het geval, dus vandaar dat ik aangeef dat dat in zijn voordeel is.

[...]

De CAO (zie TS) bepaalt, dat dit artikel ook van toepassing is op overenkomsten voor bepaalde tijd of bepaald werk.
Losse dienstverbanden

a.Een los dienstverband dat is aangegaan voor bepaalde tijd of voor bepaald werk, kan met inachtneming van de opzegtermijn uit artikel 7:672 BW tussentijds worden opgezegd. Opzeggingen mogen alleen plaatsvinden tegen het einde van een betalings periode (week, 4 weken of maand).

[...]

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 13:53 ]

Verwijderd

Woy schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:45:

[...]

Omdat volgens de TS in zijn contract staat, dat hij 2 maanden van tevoren moet aangeven of hij zijn contract wil gaan verlengen en de werkgever maar 1 dag...... Als ze dat er al in zetten, vraag ik me af wat er allemaal nog meer voor onzin in staat.

Maar daarom geef ik ook aan, dat het op deze manier lastig is om echt inhoudelijk te reageren. Het zijn maar flarden informatie en waarschijnlijk zelfs ook nog eens onderhevig aan de interpretatie van de TS.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2014 13:56 ]

• chime
Verwijderd schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:54:
[...]

Omdat volgens de TS in zijn contract staat, dat hij 2 maanden van tevoren moet aangeven of hij zijn contract wil gaan verlengen en de werkgever maar 1 dag...... Als ze dat er al in zetten, vraag ik me af wat er allemaal nog meer voor onzin in staat.

Maar daarom geef ik ook aan, dat het op deze manier lastig is om echt inhoudelijk te reageren. Het zijn maar flarden informatie en waarschijnlijk zelfs ook nog eens onderhevig aan de interpretatie van de TS.
Maar dan nog wordt het moeilijk om hem daar aan te houden.
Waarom: contract is pas een contract als er een akkoord is tussen beide partijen.

Het enige wat de TS dan in zijn antwoord moet zetten op zo een vraag is dan:
Ik wil wel als u ook wilt, kunt u me uw standpunt hieromtrent doorgeven?
Zo lang u natuurlijk niets doorgeeft kan ik natuurlijk, hieromtrent ook nog geen uitsluitsel geven.

Vervolgens solliciteert ie lekker verder.
Maar idealiter is hij daarmee al een paar maanden eerder begonnen, 4 maanden voor einde contract ofzo.
Je bent toch al snel 1 maand ver, daarna is 3 maanden wachten voor veel bedrijven nu ook niet direct een probleem.

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 21:55
@TS
Als het contract afloopt hoef je toch niks? Klaar is klaar.

Heb je de vorige keren dan ook steeds 2 maanden voor het einde van het contract aangegeven dat je er wou blijven werken?

Dan krijgt het bedrijf mooi een koekje van eigen deeg, met hun tijdelijke contracten.

[ Voor 20% gewijzigd door hjkv op 20-02-2014 18:04 ]

• Henk007
Een opzegtermijn in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt voor tussentijds beëindigen. Op de einddatum wordt het contract automatisch ontbonden (van rechtswege). Werkgever en/of werknemer hoeven hier verder geen actie voor te ondernemen, dat hebben ze namelijk al gedaan op het moment dat ze de overeenkomst ondertekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS

ATS

Henk007 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 18:59:
Een opzegtermijn in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd geldt voor tussentijds beëindigen. Op de einddatum wordt het contract automatisch ontbonden (van rechtswege). Werkgever en/of werknemer hoeven hier verder geen actie voor te ondernemen, dat hebben ze namelijk al gedaan op het moment dat ze de overeenkomst ondertekenden.
Tenzij anders afgesproken in de CAO of in de overeenkomst. Ik heb bijvoorbeeld een aantal opvolgende tijdelijke aanstellingen gehad in het verleden, waarbij de werkgever vanuit de CAO verplicht was om drie maanden voor het aflopen van de overeenkomst aan te geven of er wel of niet een verlenging aangeboden zou gaan worden. Deed hij dat niet, dan werd dat gezien als het impliet aanbieden van een dergelijke verlenging. De werkgever moest voor tijdelijke contracten dus drie maanden voor het aflopen van dat contract schriftelijk aankondigen dat er geen contractverlenging aangeboden zou worden. Gunstig voor de werknemer dus, in dat geval. Minder gunstig was dat de maximale duur van je tijdelijke contracten was opgerekt naar totaal 6 jaar, maar dat was ook wel een beetje logisch voor de context (CAO Nederlandse Universiteiten: onderzoekers die bezig zijn aan hun promotie wil je niet vast in dienst hebben, maar een dergelijk traject duurt wel een paar jaar...)

TL;DR: Henk007 heeft gelijk, maar in de CAO of arbeidsovereenkomst kunnen andere afspraken gemaakt worden.

Pagina: 1