is V/A zelfde als Watt???
Anoniem: 19680
ROFL.....Op vrijdag 08 juni 2001 17:15 schreef Hooi het volgende:
Ja,
behalve in de USA want dan betekent het Veterans Association.
V/A = Ohm
V*A = Watt
In de praktijk zie je inderdaad vaak V/A voor Watt staan, waarom weet ik niet...
V*A = Watt
In de praktijk zie je inderdaad vaak V/A voor Watt staan, waarom weet ik niet...
Anoniem: 2013
Dit is niet waar, V/A is niet hetzelfde als Watt, dit heeft te maken met het schijnbare vermogen en het werkelijke vermogen, dit onder invloed van de cosinus phi..
Is er nog een energie-boer die het ff precies uit wil leggen? Dan hoef ik niet de boeken erbij te zoeken
Is er nog een energie-boer die het ff precies uit wil leggen? Dan hoef ik niet de boeken erbij te zoeken
V/A = volt per Ampère
Watt = V*A
voorbeeldje
app. gebruik 12Volt, 2 Ampère.
= 6 Volt per Ampère
= (12*2) = 24 Watt
NIET dus
Watt = V*A
voorbeeldje
app. gebruik 12Volt, 2 Ampère.
= 6 Volt per Ampère
= (12*2) = 24 Watt
NIET dus
Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.
Anoniem: 13308
LOL

Volt Ampere is een hele oude benaming, waarschijnlijk kenden ze James W. hier toen nog niet zo.
(Kan je na gaan, was voor de tijd nog dat alles op stoom ging..
)
Dat met die hoek (Phi) ga je bij b.v. een TLbalk en de spoel e.d. gebruiken.
Volt Ampere is een hele oude benaming, waarschijnlijk kenden ze James W. hier toen nog niet zo.
(Kan je na gaan, was voor de tijd nog dat alles op stoom ging..
Dat met die hoek (Phi) ga je bij b.v. een TLbalk en de spoel e.d. gebruiken.
Anoniem: 5988
VA en Watt zijn hetzelfde voor Ohmse belastingen, dus alles zonder spoel of condensator erin. Zit die er wel in dan is de relatie als volgt:
VA = Watt/cos(phi).
(en dat isie voor ohmse belastingen ook, maar dan is cos(phi) gelijk aan 1)
VA = Watt/cos(phi).
(en dat isie voor ohmse belastingen ook, maar dan is cos(phi) gelijk aan 1)
Die / staat er als scheidings teken, niet als deelstreep.
Vaak stond er ook gewoon VA.
(Dan kom je weer bij die veteranen, is te verwarrend)
Vaak stond er ook gewoon VA.
(Dan kom je weer bij die veteranen, is te verwarrend)
Je hebt een schijnbaar vermogen, dat druk je uit in VA..Hoe slechter je arbeidsfactor cos.phi (door andere factoren in de kring) hoe lager je rendement..
Je werkelijk vermogen (in Watt) is dus lager..
Dit gaat idd ook op bij TL-buizen, de spoelen veroorzaken een slecht rendement, daarom plaats je dan vaak capacitieve TL-bakken (met een condensator erin) om de (inductieve) spoelen te compenseren..
Dit is dus cos.phi verbetering voor een beter rendement( lees: minder verschil tussen je schijnbaar en werkelijk vermogen)
Heb je nou een puur ohmse belasting dan is het verschil tussen schijnbaar en werkelijk vermogen 0
*De vraag was: is V/A en Watt hetzelfde?
*Antwoord: NEE, de ene is het schijnbaar vermogen en de ander het werkelijk, in een puur ohmse kring zijn deze waarden gelijk.
Je werkelijk vermogen (in Watt) is dus lager..
Dit gaat idd ook op bij TL-buizen, de spoelen veroorzaken een slecht rendement, daarom plaats je dan vaak capacitieve TL-bakken (met een condensator erin) om de (inductieve) spoelen te compenseren..
Dit is dus cos.phi verbetering voor een beter rendement( lees: minder verschil tussen je schijnbaar en werkelijk vermogen)
Heb je nou een puur ohmse belasting dan is het verschil tussen schijnbaar en werkelijk vermogen 0
*De vraag was: is V/A en Watt hetzelfde?
*Antwoord: NEE, de ene is het schijnbaar vermogen en de ander het werkelijk, in een puur ohmse kring zijn deze waarden gelijk.
bijna
Vermogen(P) = spanning(V) x stroom(A) x cos phi.
Da's de hele formule
VA is de ongecorriseerde versie van W (zonder fase verschuiving enzo.)
voor een weerstand als lamp kun je zeggen dat W=VA.
Voor een tranformator en soortgelijke dingen is het altijd W<VA. Als je de leidingen en de rest berkende op de VA zit je altijd goed.
Een kWh-meter meet watts. Dus als je een TL (geen zuiver weerstand) aansluit kan die misschien wel 80 VA zijn, maar hij gebruikt 36W. Dan heb je een hele slechte bak met een hele grootte cos phi. (phi=63 graden)
Eigenlijk alleen gloelampen en verwarmingsbronnen zijn zuivere weerstanden, alle andere apparaten hebben een faseverschuiving (= cos phi).
Ik hoop voldoende duidelijk geweest te zijn, soms een beetje kort door de bocht, maar de uitleg van de cos phi beslaat in mijn studie boeken meerdere hoofdstukken...
[edit]
samen met 't stukkie erboven, is het verhaal wel compleet.
Mbitnl ik probeerde hetzelfde te vertellen, alleen anders om
Vermogen(P) = spanning(V) x stroom(A) x cos phi.
Da's de hele formule
VA is de ongecorriseerde versie van W (zonder fase verschuiving enzo.)
voor een weerstand als lamp kun je zeggen dat W=VA.
Voor een tranformator en soortgelijke dingen is het altijd W<VA. Als je de leidingen en de rest berkende op de VA zit je altijd goed.
Een kWh-meter meet watts. Dus als je een TL (geen zuiver weerstand) aansluit kan die misschien wel 80 VA zijn, maar hij gebruikt 36W. Dan heb je een hele slechte bak met een hele grootte cos phi. (phi=63 graden)
Eigenlijk alleen gloelampen en verwarmingsbronnen zijn zuivere weerstanden, alle andere apparaten hebben een faseverschuiving (= cos phi).
Ik hoop voldoende duidelijk geweest te zijn, soms een beetje kort door de bocht, maar de uitleg van de cos phi beslaat in mijn studie boeken meerdere hoofdstukken...
[edit]
samen met 't stukkie erboven, is het verhaal wel compleet.
Mbitnl ik probeerde hetzelfde te vertellen, alleen anders om
©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Ik heb me er nooit zo in verdiept omdat het vooral voor sterkstroom is.
Wisslstroom laat een fase voor/naloop zien bij verlies, en dat kun je uitdrukken in Z (Impedantie)
De fase hoek (graden) kun je uitdrukken in Phi en geeft de wisselstroom weerstand aan van de verlies weerstand Z
Verder kom ik niet.
Wisslstroom laat een fase voor/naloop zien bij verlies, en dat kun je uitdrukken in Z (Impedantie)
De fase hoek (graden) kun je uitdrukken in Phi en geeft de wisselstroom weerstand aan van de verlies weerstand Z
Samen komen we er welMbitnl ik probeerde hetzelfde te vertellen, alleen anders om
Ben blij dat ik gestopt ben met energietechniek trouwens
Ik trek mij terug ten gunste van de "Duure" uitleg

Trouwens, andersom is ook vaak prettig !
uhh lees goed i.p.v. prettig
Trouwens, andersom is ook vaak prettig !
uhh lees goed i.p.v. prettig
KloptOp vrijdag 08 juni 2001 17:46 rammelde Hooi het volgende op zijn toetsenbord:
Voor de simpele recht to recht aan praktijk doe je er weinig mee.
Nahh,
best wel nuttig om te weten.
Als je een buizen audio versterker bouwt hoort de trafo primair een stroom x aan te kunnen, en de opgave in watts is dan VA omdat het 't secundair (aan de speaker) afgegeven vermogen is.
best wel nuttig om te weten.
Als je een buizen audio versterker bouwt hoort de trafo primair een stroom x aan te kunnen, en de opgave in watts is dan VA omdat het 't secundair (aan de speaker) afgegeven vermogen is.
Pagina: 1