• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04-2025
Tot een paar maanden terug kon ik mijn pc afsluiten door op de aan/uitknop te drukken: windows sluit dan netjes af en daarna wordt de voeding gestopt en is mijn pc uit.

Ik kan geen moment aanwijzen wanneer dit veranderd is, maar sinds een paar weken sluit windows netjes af, maar gaat 't scherm op zwart en blijven de fans etc. gewoon draaien. Dus de pc sluit niet helemaal af.

Ik heb al in APM in de bios gekeken, maar volgens mij zijn de opties die daarin staan niet van toepassing. ik heb een ASUS Z77-Mpro mobo. met een Corsair 550W modulair voeding (deze is wel redelijk recent vervangen - maar daarna werkte het e.e.a nog wel naar behoren).

Iemand een idee? de aan/uitknop staat zo ingesteld dat ie moet afsluiten.

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-02 14:05

BombaAriba

Ondertitel

Je hebt de recentste versie van je BIOS geïnstalleerd? En alle kabels zitten nog allemaal goed aangesloten?

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• syntags
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
BombaAriba schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 09:41:
Je hebt de recentste versie van je BIOS geïnstalleerd? En alle kabels zitten nog allemaal goed aangesloten?
ik denk niet dat het daarmee te maken heeft
had een tijdje terug precies hetzelfde met dit bord : V&A aangeboden: Asus P6T Deluxe

alles geprobeerd, maar niks hielp :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit was 15 jaar geleden ( :P ) een veel voorkomend probleem als ACPI niet goed ondersteund werd. Dat is deels een BIOS-verhaal en deels een moederbord chipsetverhaal. Als ACPI niet doet wat het moet doen dan kan je systeem terugvallen op APM, maar dat moet je niet willen.

Kortom, check je BIOS power management settings (het zou kunnen dat die door bijv opraken batterijtje gereset zijn) en (her)installeer voor de zekerheid je moederbord chipsetdrivers.

Oslik blyat! Oslik!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Idd, kan me nog van Windows 95 herinneren dat je een scherm kreeg met "it's now safe to turn off your computer". :)

TS, je zegt niets in het BIOS gewijzigd te hebben, default settings geprobeerd?

• Pi83
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-08-2025
Kan je niet in je event manager kijken waar hij op blijft hangen? Als er niets veranderd is aan bios moet het software zijn lijkt me?

Heb je ook geen 'tune' programma geinstaleerd. Of register cleaner achting iets?

• Smithkj
- Kabels zijn 't probleem niet: is niet open geweest of verplaatst, is 'ineens' opgedoken.
- BIOS: onder dezelfde bios heeft 'ie een tijd prima gedaan
- chipset drivers heb ik al opnieuw geïnstalleerd

Ik heb wel wat zaken in m'n bios gewijzigd, maar niet m.b.t. APM.

Eventmanager ga ik even proberen, nog niet gedaan. dank voor jullie reacties.

• Jolke
Smithkj schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 08:15:
- Kabels zijn 't probleem niet: is niet open geweest of verplaatst, is 'ineens' opgedoken.

[...]
Toch zou ik dit als ik jou was even controleren - gewoon om het zeker te weten. Het is achteraf zo suf als dat het probleem zou zijn. 8)7

• Smithkj
ja, dat is waar. ik heb ook last van 'power surge' meldingen (asus feature). Heb al uitgesloten dat 't om de wandcontactdoos gaat. Dus vanuit dat kader wilde ik 'm al open maken, ook om te kijken of de voedingskabels goed zitten. Ik zal 'm dit weekend eens even op de operatietafel leggen!

Update: gisteren de kast opengemaakt, alle kabels losgehaald En weer aangesloten. Helaas geen effect. Mijn idee is om de bios te updaten kijken of dat een oplossing biedt.

[ Voor 23% gewijzigd door Smithkj op 21-02-2014 09:11 ]

• Smithkj
Volgende update: bios ge-update en chipset drivers geherinstalleerd. Geen effect. Iemand nog suggesties?

Power surge probleem lijkt wel voorbij na t opnieuw aansluiten van de kabels :)

• Jolke
Dan had het in ieder geval nog nut om de kast open te maken. Geen last van veelvuldig stof in de kast?

Downgraden van het BIOS dan maar naar de versie die je eerst ook had?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Probeer eens met ander OS.

Wat gebeurt er als je vanaf LiveCD/DVD/USB boot en dan probeert af te sluiten. Gaat dat wel goed of zie je daar hetzelfde?

Indien met LiveGeval wel goed, dan heb je een (Windows) softwareprobleem te pakken. Indien met LiveGeval zelfde probleem zit het in hard/firmware.

Heel dom ding om in dat laatste geval uit te sluiten: trek eens alle USB devices los, sluit alleen keyboard en muis aan en kijk wat dan gebeurt. Bokkende USB apparaten kunnen dit ook veroorzaken...

Oslik blyat! Oslik!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Toevallig bij de instellingen van energie beheer de instelling Actie als ik op de aan/uit knop druk veranderd, dat die in soort van slaapstand staat?

Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Energiebeheer\Systeeminstellingen

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Wat je kan proberen (als je dat nog niet gedaan had) is het volgende:
First, go into Device Manager from the Control Panel and go to IEEE1394 Bus Controllers. For every instance (should be 1), right click on the device, go to Properties. Then in the power managment tab, select Allow computer to turn off to save power. If it doesn't work, just uncheck after reboot. I have read that these can cause shutdown problems.
Bron.

Kijk ook voor de zekerheid je drivers na van je videokaart. Ik lees in een oudere post uit 2012 dat de toenmalige beta drivers van Nvidia hier ook mee te maken konden hebben. (Geen idee of je een Nvdia in je systeem hebt :))

Nog een optie die je kan proberen:
Windows 7 was not shutting down for me - to fix this I just disabled USB selective suspend setting as follows:
Control Panel
Hardware
Power Options
Change plan settings
Change advanced power settings
USB settings
USB selective suspend setting
Enabled -> Disabled
OK

• Smithkj
Allen, hartelijk dank voor weer een mooie lijst met suggesties! Ik ga deze z.s.m. testen!

Update volgt! (ik denk volgende week want heb komende dagen geen tijd).

nogmaals dank!

Update: Ik heb alle tips opgevolgd, maar hij blijft vrolijk doorspinnen. alle drivers e.d. geüpdate. op Asus staat een tip om via device manager een vinkje te zetten, dus er zijn meer mensen die het probleem hebben. Alleen dat slaat op pc's die uitgerust zijn met Firewire controller: En die heb ik niet.

Ik ga 't voor nu even accepteren en op een later moment nog een keer induiken! Nogmaals dank voor al jullie suggesties!

[ Voor 54% gewijzigd door Smithkj op 26-02-2014 09:02 ]

Pagina: 1