Vraag mbt externe videokaart/adapter en resolutie hdmi laptp

Pagina: 1
Acties:

• S-RS
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:34
Goedemorgen mede tweakers,

Momenteel heb ik een laptop waarvan de resolutie niet verder gaat dan 1366x768. Hierop wil ik graag het scherm van m'n dekstop op aansluiten van 24'' welke een resolutie kan draaien van 1920x1080.
Om op dit scherm te gaan draaien met de lage resolutie van m'n laptop zie ik niet zitten, na wat googelen kwam ik op de volgende twee adapters/externe videokaarten:

http://www.conrad.nl/ce/n...-HDMIDVI?ref=searchDetail

http://www.conrad.nl/ce/n...DVI-HDMI?ref=searchDetail

De grafische prestaties zijn niet van belang. Maar dit kunnen toch niet echte externe videokaarten zijn, mijn gevoel zegt dat deze enkel werken als een adapter.

Wat ik mij dus uiteindelijk afvraag, als ik deze dingen tussen m'n laptop en m'n beeldscherm aansluit, kan ik mijn laptop dan wel, of niet op 1920x1080 laten draaien? Of blijf ik zitten met het feit dat mijn laptop maar maximaal 1366x768 aan kan?
Ik heb al het eea gegoogeld, maar ik kon het zelf niet achterhalen.

Dan nog een tweede vraag als dit inderdaad niet werkt.
Ik zie veel laptop's te koop staan met hdmi poorten. Vaak hebben de schermen een resolutie van bijvoorbeeld 1600x900. Is dit dan ook de resolutie die maximaal uit de hdmi poort komt, of gaat die wel tot 1920x1080?

Alvast bedankt voor jullie hulp d:)b

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft je laptop helemaal geen videouitgangen erop zitten? Want als je het scherm niet kloont maar uitbreidt dan kun je prima gebruik maken van een hogere resolutie. Standaard HDMI gaat tot 1920x1200, dus dat moet prima gaan werken.

• S-RS
Thanks voor het snelle antwoord. Er zit slechts één videouitgang op, maar dat is nog een oude VGA. Heb onder de sneltoets inderdaad de optie zitten om het scherm te dupliceren of uit te breiden, dus wellicht dat het dan toch gaat werken zoals ik had gehoopt.

Toch maar bestellen dan, of er moet nog iemand komen die het tegenspreekt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van eerst gewoon via VGA aansluiten en dat proberen?

Lijkt me hier nogal weggegooid geld om iets te kopen als het prima zou moeten kunnen met wat he al hebt.

Oslik blyat! Oslik!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Inderdaad, je hebt VGA gebruik dat eerst eens...

En om alle verwarring over resoluties uit de wereld te helpen...
Het scherm in jouw laptop heeft een resolutie van 1366x768. Dit heeft niks te maken met wat de videokaart aan beeld kan produceren.
Aan een PC kun je ook elke willekeurige monitor aansluiten en dan instellen naar de resolutie van het scherm bij een laptop is het niet anders.

Ga je het scherm clonen, dan zit je vast aan de resolutie van het "kleinste" scherm, omdat het letterlijk een 1 op 1 clone is.
Doe je je bureaublad uitbreiden, dan kan elk scherm op zijn native resolutie werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Swordlord op 18-02-2014 14:41 ]

• S-RS
VGA zou ik inderdaad wel kunnen proberen, ik dacht dat naast het scherm m'n videokaart ook een beperkende factor zou zijn. Maar m'n scherm is iets moderner dan m'n laptop, dus daar zit geen VGA meer op. Zal bij het kopen van een VGA kabel wel even een adaptertje erbij doen, of direct DVI/HDMI naar VGA.

Thanks voor de imput!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Videokaart zal niet de beperkende factor zijn, zeker als je er geen grafische dingen op gaat doen dan heb je aan iets van 8MB videogeheugen al meer dan genoeg om je monitor aan te sturen.

VGA naar HDMI of DVI gaat moeilijk worden, want daarvoor moet je een analoog signaal om gaan zetten naar een digitaal signaal, en dat gaat niet zonder dure converters.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je laptop daadwerkelijk een videokaart (MXM-module) heeft, is het relatief high-end en gaat dat zeker niet de beperkende factor zijn. Maar ook met low-end integrated graphics moet je niet denken dat een externe USB-adapter het beter gaat doen. Zo'n externe adapter kan 2D beeld acceptabel op een scherm toveren, maar niet meer dan dat.

Als dat is wat je wilt maakt het niet uit. Als je zware 3D-gaming wilt doen gaat het in geen van beide gevallen goed werken :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1