Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sony verkoopt 5,3 miljoen PS4's

Pagina: 1
Acties:

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Er vallen me een aantal zaken op in dit artikel, er staan verschillende tegenstrijdigheden in.
Het lijkt er op dat de PS4 wereldwijd populairder is dan de Xbox One, die in minder landen te koop is
Hoezo populairder? :?
Het aantal van 5,3 miljoen verkopen heeft betrekking op de periode tussen de launch van de PlayStation 4 op 15 november en 8 februari;

Alles wijst er op dat de PS4 sneller verkoopt dan de Xbox One: tussen de launch op 22 november en 23 januari werden 3,9 miljoen exemplaren van die console verkocht. Het is wel een ongelijke strijd: de console van Microsoft is in minder landen te koop. Ook in Nederland en België is de console enkel via grijze import te verkrijgen.
Het bizarre is dat de verkoopaantallen over verschillende periodes (3 vs 2 maanden) met elkaar vergeleken worden. Gedeeld door het aantal dagen wordt de One beter verkocht dan de PS4. Wat humbug hieronder ook schrijft: humbug in 'nieuws: Sony verkoopt 5,3 miljoen PS4's'

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Aangepast.

Ik ben helemaal geen stagiair

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:51

3raser

⚜️ Premium member

Update, 10:49: In dit stuk stond aanvankelijk dat de PS4 populairder is dan de Xbox One. In feite gaan de consoles echter ongeveer gelijk op. Het stuk is aangepast.
In de header staat echter:
Het lijkt er op dat de PS4 wereldwijd populairder is dan de Xbox One, die in minder landen te koop is.
Ondanks dat er geschreven wordt dat het lijkt alsof de PS4 populairder is wordt er nog steeds gesuggereerd dat de PS4 populairder is. Dus wat is er precies geüpdatet in het artikel?

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 18:36

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

3raser schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 11:22:
[...]

In de header staat echter:
[...]

Ondanks dat er geschreven wordt dat het lijkt alsof de PS4 populairder is wordt er nog steeds gesuggereerd dat de PS4 populairder is. Dus wat is er precies geüpdatet in het artikel?
Dit hebben ze idd nog niet aangepast, ik las het artikel en ik had meteen een "wtf?" momentje toen ik de update regel las...

Beetje zorgvuldigheid kan geen kwaad t.net... zeker als er dit soort [updates] bij staan... ;)

Dus inderdaad -nog- een keer updaten...

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
MS verkoopt tot eind december 3 miljoen exemplaren:

Xbox One Sales Pass 3 Million Worldwide (nav persbericht van 6 jan)

De PS4 verkoopt daadwerkelijk beter dan de Xbox One:

Sony verkocht van de PS4 t/m 28 decenber 4.2 miljoen exemplaren.

CES: PlayStation 4 Sales Pass 4.2 Million (nav persbericht van 7 jan)

Zes weken later staat de teller op 5.3 miljoen verkochte PS4s:

http://www.telegraph.co.u...in-triumph-over-Xbox.html

MS heeft in de afgelopen maand geen verkoopcijfers bekend gemaakt, maar we weten wel dat in de VS vorige maand twee keer zoveel PS4s als Xbox Ones zijn verkocht. Die getallen zouden 143 duizend tegen 290 duizend zijn. Zie discussie op Neogaf.

Zeg dat er wereldwijd in januari 300.000 Xbox Ones zijn verkocht, dan staat de teller voor MS op maximaal 3.3 miljoen verkochte X1s tegenover 5.3 miljoen PS4s. Met de laatste week van januari en eerste week van februari zijn het er misschien 150 duidend meer, maar echt niet.

Kortom: je kunt met absolute zekerheid zeggen dat de PS4 veel beter verkoopt.

Het onderstaande citaat is totale onzin.
Update, 10:49: In dit stuk stond aanvankelijk dat de PS4 populairder is dan de Xbox One. In feite gaan de consoles echter ongeveer gelijk op. Het stuk is aangepast.

[ Voor 16% gewijzigd door ymmv op 18-02-2014 12:28 ]

• Bardu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:29
Zeg dat er wereldwijd in januari 300.000 Xbox Ones zijn verkocht, dan staat de teller voor MS op maximaal 3.3 miljoen verkochte X1s tegenover 5.3 miljoen PS4s. Met de laatste week van januari en eerste week van februari zijn het er misschien 150 duidend meer, maar echt niet.

Kortom: je kunt met absolute zekerheid zeggen dat de PS4 veel beter verkoopt.
Uhhh?

Je doet een aanname van 300.000 ("Zeg dat..."), daarna zeg je nog een keer "misschien" en dan concludeer je dat iets met "absolute zekerheid" kan worden gezegd.
Het lijkt er sterk op, maar absolute zekerheid krijg je alleen uit feiten.

• ymmv
Ik heb feiten genoemd:

PS4: eind dec 4.2 miljoen, begin feb 5.3 miljoen
X1: eind dec 3 miljoen (wereldwijd) + 141 duizend (jan, VS)

Mijn schatting is hoeveel Xbox Ones er wereldwijd tot de eerste week fqn februari zijn verkocht. Mijn (optimistische) aanname is dat de VS de helft van de wereldwijde verkopen van de X1 uitmaakt, dus zouden er er maximaal 300.000 tot 500,000 X1 tot de eerst week van februari kunnen zijn verkocht. Die schatting valt eerlijk gezegd zelfs hoog uit want de VS is de sterkste markt voor de Xbox One.

Dan kom je op 5.3 miljoen vs 3.5 miljoen.

Ik zie gewoon niet in hoe je kunt zeggen dat de Xbox One net zo goed verkoopt als de PS4 - tenzij je denkt dat in de rest van de wereld in zes weken tijd 2.15 miljoen Xbox Ones zijn verkocht.- want dat krankzinnige aantal is nodig om gelijk te komen.

[ Voor 10% gewijzigd door ymmv op 18-02-2014 12:47 ]

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
ymmv schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:45:
Ik heb feiten genoemd:

X1: eind dec 3 miljoen (wereldwijd) + 141 duizend (jan, VS)

Mijn schatting is hoeveel Xbox Ones er wereldwijd tot de eerste week fqn februari zijn verkocht. Mijn (optimistische) aanname is dat de VS de helft van de wereldwijde verkopen van de X1 uitmaakt, dus zouden er er maximaal 300.000 tot 500,000 X1 tot de eerst week van februari kunnen zijn verkocht. Die schatting valt eerlijk gezegd zelfs hoog uit want de VS is de sterkste markt voor de Xbox One.
Jouw schatting hebben we niets aan, zolang Microsoft geen verkoopcijfers bekend maakt blijft het giswerk.
De One is in minder landen te koop, dat de PS4 het in de VS beter doet zegt niets over het totale aantal.

• ymmv
Moet ik het nog een keer herhalen? En dan zonder schattingen?

X1: eind dec 3 miljoen (wereldwijd)

Deze getallen zijn officieel.

Om ook op 5.3 miljoen exemplaren te komen, zou MS in zes weken tijd 2.3 miljoen Xbox Ones moeten hebben verkocht. En dat terwlijl we wel weten dat de PS4 twee keer beter verkocht dan de Xbox One in de VS. (Ook dit feit is bevestigd)

Het is gewoon een aperte onwaarheid om de suggestie te wekken dat de twee consoles even goed verkopen.

[ Voor 10% gewijzigd door ymmv op 18-02-2014 12:53 ]

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

ymmv schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:45:

Ik heb feiten genoemd:

Mijn schatting is
Mijn (optimistische) aanname is
Die schatting valt eerlijk gezegd

Ik zie gewoon niet in hoe je kunt zeggen
ymmv schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 12:52:

En dat terwlijl we wel weten dat de PS4 twee keer beter verkocht dan de Xbox One in de VS.

Het is gewoon een aperte onwaarheid om de suggestie te wekken dat
Juist ja... allemaal keiharde feiten... :+

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• ymmv
Oja, nog iets. In het artikel wordt geschreven dat MS 3.9 miljoen exemplaren verkocht heeft.

3.9 Million Xbox One Consoles Shipped in 2013

Hoe kan het dat MS op 6 januari zegt dat 3 miljoen consoles hebben verkocht en twee weken later 3.9 miljoen? Omdat er verschil wordt gemaakt tussen de verkoop aan CONSUMENTEN en aan WINKELIERS.

Daarom wordt er in de persberichten verschil gemaakt tussen SHIPPED (winkeliers) en SOLD (consumenten). Dit verschil betekent dat MS aan "channel stuffing" heeft gedaan, waarbij winkeliers veel meer Xbox Ones geleverd kregen dan ze aan consumenten konden verkopen.

Jammer dat de redacteur dat onderscheid niet heeft opgepikt.

• ymmv
FiRePaTH schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:08:
[...]

[...]
Juist ja... allemaal keiharde feiten... :+
Zucht. Ik heb niet voor niets links naar artikelen toegevoegd. Moet ik anders direct de persberichten van MS en Sony linken?

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

ymmv schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:10:
[...]

Zucht. Ik heb niet voor niets links naar artikelen toegevoegd. Moet ik anders direct de persberichten van MS en Sony linken?
Als je nog tijd over hebt tussen al je posts op t.net door, graag! :P

• Joost
De cijfers van de Xbox One (3,9 miljoen verscheept aan retailers) hebben betrekking op 22 november tot 23 januari. De cijfers van de PS4 (5,3 miljoen) hebben betrekking op 15 november tot 8 februari.

Dat zijn dus 85 dagen voor de PS4 en 62 dagen voor de Xbox One. 5,3 miljoen gedeeld door 85 is 62.352 en 3,9 miljoen gedeeld door 62 is 62.903. Oftewel: ongeveer hetzelfde.

Dat het bij de X1 om verscheepte exemplaren gaat is een goede toevoeging, staat nu in het artikel.

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 21:28
Ymmv heeft wel een punt dat je je wel op glad ijs bevind wat betreft die cijfers, aangezien het gaat om shipped cijfers bij Xbox en sold bij PS4. Per dag rekenen is ook gevaarlijk aangezien beide consoles op verschillende landen op verschillende data zijn gelanceerd, en de Xbox nog maar in een paar landen uit is. Wanneer er vergeleken wordt op cijfers moeten die cijfers wel hetzelfde effect representeren.

Verder klopt het dat op basis van die cijfers de X1 iets sneller verkoopt, maar als je dan de andere persberichten erbij pakt die hij noemt dan weet je dat die cijfers waarschijnlijk niet het juiste beeld geven, hoewel daar geen bron voor is en dat zelf even ingeschat moet worden.

Dus beter was geweest om die hele cijfers niet te noemen, en het af te doen met dat Sony had verwacht op 1 april 5 miljoen stuks te verkopen en ze er nu al 5.3 miljoen verkocht hebben, vandaar alle problemen met levering en voorraad. Deze nieuwsberichten roepen altijd een felle discussie op in de reacties, dus dan moet het bericht wel helemaal kloppen.

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

• ymmv
Oja, hoe komt het dat niemand op deze blunder gereageerd heeft:
Het aantal van 5,3 miljoen verkopen heeft betrekking op de periode tussen de launch van de PlayStation 4 op 15 november en 8 februari; hoeveel exemplaren van Sony's spelcomputer er sindsdien zijn verkocht, is niet bekend. Waarschijnlijk komt het aantal nog flink hoger uit, want afgelopen zaterdag ging de verkoop van de PlayStation 4 in Sony's thuisland Japan van start.
De Japanse launch is as zaterdag, de verkoop van de PS4 moet dus nog beginnen.

Wat een treurig artikel.

[ Voor 4% gewijzigd door ymmv op 18-02-2014 13:36 ]

• Joost
ymmv schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:35:
Oja, hoe komt het dat niemand op deze blunder gereageerd heeft:

[...]

De Japanse launch is as zaterdag, de verkoop van de PS4 moet dus nog beginnen.

Wat een treurig artikel.
Dat was een fout, fixed. Ik ben het met je eens dat dit artikel op deze manier niet gepubliceerd had mogen worden.

• k-city
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 07:54
Joost schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 13:14:
De cijfers van de Xbox One (3,9 miljoen verscheept aan retailers) hebben betrekking op 22 november tot 23 januari. De cijfers van de PS4 (5,3 miljoen) hebben betrekking op 15 november tot 8 februari.

Dat zijn dus 85 dagen voor de PS4 en 62 dagen voor de Xbox One. 5,3 miljoen gedeeld door 85 is 62.352 en 3,9 miljoen gedeeld door 62 is 62.903. Oftewel: ongeveer hetzelfde.

Dat het bij de X1 om verscheepte exemplaren gaat is een goede toevoeging, staat nu in het artikel.
Is het dan geen appels en peren vergelijking als verscheepte exemplaren meetellen? Dan zijn het toch 'slechts' productiecijfers?

Verwijderd

Verkocht aan retailers zegt idd niets. BB zal ook een hoop Playbooks hebben verkocht aan retailers alleen die kregen het niet verkocht aan klanten zonder hoge prijsverlaging. Om goed te vergelijken moet je ook de cijfers van de Xbox One hebben.

• k-city
Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 17:26:
Verkocht aan retailers zegt idd niets. BB zal ook een hoop Playbooks hebben verkocht aan retailers alleen die kregen het niet verkocht aan klanten zonder hoge prijsverlaging. Om goed te vergelijken moet je ook de cijfers van de Xbox One hebben.
"In feite gaan de consoles echter ongeveer gelijk op. Het stuk is aangepast."
Deze statement gaat dus over de productiecijfers van beide fabrikanten en niet de verkoopcijfers? Beetje verwarrend zo :P
"Voor zover bekend verkopen beide consoles ongeveer even goed."
En deze zou dan ook de toevoeging " aan retailers" kunnen gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door k-city op 18-02-2014 17:41 ]

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:31
Sony heeft tot 8 februari 5,3 miljoen exemplaren van de PlayStation 4 verkocht. Daarbij zijn de verkopen van de PS4 in thuisland Japan nog niet meegenomen. Voor zover bekend verkopen beide consoles ongeveer even goed.
Welke beide? Je hebt het toch nog maar over 1 console gehad?

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:52

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Waarom wordt er in het artikel eigenlijk een vergelijk gemaakt? Het is toch een Sony persbericht die zegt: wij hebben x aantal verkocht.
Is het relevant voor de nieuwswaarde van het artikel wat een concurrent doet? Als je cijfers in perspectief wilt plaatsen, zou ik eerder de vorige generatie verkopen na 3 maanden erbij plaatsen. Voor beide consoles geld overigens dat ze beduidend harder verkopen dan de vorige generatie.

Op het moment dat je geen cijfers hebt over dezelfde periodes krijg je een hoop discussie zoals de reacties hier en onder het artikel al duidelijk maken. Is het dan niet beter om het alleen maar over de feiten te hebben en niet proberen te duiden in zo'n artikel?

Als je de tweakers lezer toch een beeld wilt geven in verkoopcijfers, maak dan een mooi achtergrond artikel waar je alle generaties en alle concurrenten erbij haalt met mooie grafiekjes en game attachrates erbij. Dat lijkt mij een veel completer beeld te geven van de 'nextgen' consoles en misschien ook wel van de game industrie als geheel?

Sys Specs

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Danfoss schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:18:
Waarom wordt er in het artikel eigenlijk een vergelijk gemaakt? Het is toch een Sony persbericht die zegt: wij hebben x aantal verkocht.
Ik snap de vergelijking wel, waarschijnlijk waren ook veel tweakers daar benieuwd naar. Maar dan had de titel anders moeten zijn, nu spreekt de titel alleen over de PS4 terwijl het artikel ook over de One gaat.

• k-city
tweaker2010 schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:21:
[...]

Ik snap de vergelijking wel, waarschijnlijk waren ook veel tweakers daar benieuwd naar. Maar dan had de titel anders moeten zijn, nu spreekt de titel alleen over de PS4 terwijl het artikel ook over de One gaat.
Maar niemand wilt toch weten dat er iets meer Xbox Ones geproduceerd worden? Het gaat toch om de verkopen aan klanten?

Nu lijkt Tweakers als enige(!) website de conclusie te trekken dat beide consoles ongeveer even populair zijn door een kromme vergelijking. Het bericht is alleen maar slechter geworden door de opening topic.
Pagina: 1