Ik heb de vraag gekregen een reeks technische illustraties te maken. Het gaat dan o.a. over het bovenaanzicht van een weg, met verkeersborden ernaast. Het gaat om diverse borden in verschillende combinaties, en het zou mij veel tijd schelen als deze niet helemaal opnieuw getekend hoeven te worden.
Daarom vroeg ik mij af: is er (vanuit de overheid bv) een bibliotheek waarin de gebruikelijke Nederlandse verkeersborden te vinden zijn? En; onder welke licentie zijn ze te gebruiken?
Ik kan probleemloos de documenten vinden waarin alle (type) borden staan. Bv: Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland
Maar hierin is niets vermeld over gebruiksrecht of auteursrecht over de illustraties.
Op goeievraag.nl lees ik: Rust de copyrightstatus ook op Nederlandse verkeersborden?
En daarin staat:
maar dat gaat volgensmij meer over het namaken of uit de wet kopieren, terwijl ik idealiter de borden letterlijk uit bovenstaande folder zou willen halen, waar mogelijk wel auteursrecht op van toepassing is. (of een ander overzicht met borden)
Morgen wil ik hier nog even over bellen met algemene zaken. Tot die tijd: iemand inzichten hierover?
Daarom vroeg ik mij af: is er (vanuit de overheid bv) een bibliotheek waarin de gebruikelijke Nederlandse verkeersborden te vinden zijn? En; onder welke licentie zijn ze te gebruiken?
Ik kan probleemloos de documenten vinden waarin alle (type) borden staan. Bv: Verkeersborden en Verkeersregels in Nederland
Maar hierin is niets vermeld over gebruiksrecht of auteursrecht over de illustraties.
Op goeievraag.nl lees ik: Rust de copyrightstatus ook op Nederlandse verkeersborden?
En daarin staat:
Klinkt plausibelIn tegenstelling tot de overige publicaties en afbeeldingen geld op alle door de overheid bekend gemaakte wetgevingen en besluiten geen kopierecht.
Wetgevingen en onderdelen van wetgevingen mogen zonder bronvermelding vrij gebruikt worden.
Aangezien een verkeersbord een onderdeel is van de wetgeving mag het vrij gebruikt worden.
Morgen wil ik hier nog even over bellen met algemene zaken. Tot die tijd: iemand inzichten hierover?